Permalänk
Medlem

Router: Tele2 eller egen Router.

Jag kanske ska flytta snart och jag undrar vad jag ska välja.. nu bor i jag i en lägenhet med fibercoaxial och ska flytta till en lägenhet med fiberlan, och vad jag undrar är om jag ska köpa en egen router eller låna deras...

anledning att jag kommer att välja tele2 är för att jag får behålla mitt nuvarande pris på 299:-

Permalänk
Medlem

Om det redan finns en router som hör till lägenheten du flyttar till så kan du ju börja med att köra på den. Då kan du verifiera att funktion och hastigheter fungerar som de skall och om inte åtgärda detta med supportsamtal. Sen kan det vara bra att lyssna med Tele2 om de rekommenderar att man köra en egen router istället för deras egen, eller om det är bättre att brygga originalroutern och ställa den egna bakom.

Den nya lägenheten har alltså ett vanlig RJ45-uttag som inkommande, eller är det fiber draget innanför dörren (med RJ45 anslutningspunkt)?

Permalänk
Medlem

jag ska på visning imorgon.. det enda jag vet är att det finns fiber... och jag pratade med kundtjänst och hon sa att jag kunde använda vilken router jag ville... att låna en av dom eller skaffa egen dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

jag ska på visning imorgon.. det enda jag vet är att det finns fiber... och jag pratade med kundtjänst och hon sa att jag kunde använda vilken router jag ville... att låna en av dom eller skaffa egen dvs.

Jag rekommenderar alltid att använda en egen. De man får av leverantören är ofta mer begränsade i funktion. Dock duger de för säkert 80% av befolkningen

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)