Permalänk
Medlem

OLED-skärm för gaming

Tjena,

Hade fram till för drygt ett år sedan en Philips 34M2C8600 (21:9 1440p välv OLED) men sålde den i hopp om att köpa mig en 4k-skärm i motsvarande format. Ännu har det inte kommit och jag har väl väntat lite för länge att köpa ny skärm nu. Sitter på en sliten gammal 1080p 60Hz kontorsskärm. Har nu börjar vela om man ska köpa en 32" 4k 16:9, men jag gillade 21:9 och den lätt välvda skärmen som Philipsen hade.

Nu dök "lillebror" ( LÄNK ) upp och det är lite lockande att köpa den. Även om det inte känns riktigt rätt att köpa nästan samma skärm igen.

Systemet jag har är AMD 7950X3D, RTX4090 etc.

Frågan jag har är väl egentligen vad finns det för alternativ?
4k lockar och känns mest allsidig med skalning och liknande. Är det senaste versionen av OLED man ska ha? Här är nog där jag inte har så bra koll. Hur vet jag vilken skärm som har vilken generation?
Jag har inte tyckt att tidigare OLED-skärm var några problem med texten som jag läst en del har svårt för.

KVM är inget krav, även om det hade varit trevligt då jag jobbar hemifrån 3 dagar i veckan.

Jag är lite kluven vad jag ska göra, jag har väntat länge nu. Men samtidigt kan jag vänta lite till, till rätt skärm kommer på någon typ av kampanj.

Någon som gjort flytten från 1440p 21:9 till 4k 16:9 som vill dela med sig av erfarenheten? Saknar du 21:9?

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort den flytten, men jag har haft allehanda olika skärmar från 13" CRT till nuvarande 32" 4K OLED 240Hz (Gigabyte Aorus FO32U2P). Jag har även vad jag tror är 21:9-skärmar på jobb, 1440p och jag kan säga att jag väljer 32" 4K 16:9 alla dagar i veckan.

Jag har en 32" 4K 60Hz IPS (BenQ, KVM-switch, Thunderbolt osv), men FO32U2P spöar skiten ur den skärmen ur alla aspekter. Jag har båda två bredvid varandra, och ja det är nästan 1,5m vingspann på det hela, men OLED-skärmen är kanon. Nu kör jag mestadels Mac, men även en windows-desktop och jag har inga problem med texten. Vill man så kan man på nära håll urskilja den typiska "färgblödningen" i text, men det är inget som stör för min del.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har inte gjort den flytten, men jag har haft allehanda olika skärmar från 13" CRT till nuvarande 32" 4K OLED 240Hz (Gigabyte Aorus FO32U2P). Jag har även vad jag tror är 21:9-skärmar på jobb, 1440p och jag kan säga att jag väljer 32" 4K 16:9 alla dagar i veckan.

Jag har en 32" 4K 60Hz IPS (BenQ, KVM-switch, Thunderbolt osv), men FO32U2P spöar skiten ur den skärmen ur alla aspekter. Jag har båda två bredvid varandra, och ja det är nästan 1,5m vingspann på det hela, men OLED-skärmen är kanon. Nu kör jag mestadels Mac, men även en windows-desktop och jag har inga problem med texten. Vill man så kan man på nära håll urskilja den typiska "färgblödningen" i text, men det är inget som stör för min del.

Allt är en uppgradering mot vad jag har idag. Känns ändå som jag borde stå fast vid det beslut jag tog för ett år sedan, att nästa skärm blir en 4K.

Tack för du svarade, får nog bli att jag får gräva lite i om det blir en Alienware, Gigabyte, MSI, Asus, Philips eller någon av de andra.

Annan fråga:
Hur blir det med display port och 4090? Måste man köra med någon typ av komprimering för att nå 240Hz? Är det något man märker av?

Permalänk
Medlem

Jag har precis gått från Acer X34 3440x1440 100Hz till LG OLED C4 42" 144Hz och kan säga att för spel är OLED, den större skärmen och den högre upplösningen fantastisk. Känns mycket mer immersive nu än tidigare. 100 eller 144 Hz spelar inte så stor roll för mig då jag inte kör så mycket fps spel och framförallt inte mer än casual gaming.

Funkar rätt så bra till kontorsarbete också, vilket jag gör till största del på skärmen. Framförallt så blir det mindre scrollande och jag kan ha 4 fönster i ett rutnät istället för 2 sida vid sida om jag inte behöver så mycket vertikal yta.
En nackdel, men som också fanns till viss del med UW skärmen, är att saker blir för litet när man ska skärmdela med andra. Det går ju att zooma in, men hade varit skönt att slippa fråga varje gång om folk kan se det jag försöker visa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Rockar LG OLED C3 42" och den är gruvligt bra, kan bara rekommendera. Funkar att gejma på och funkar för allt jobb man kastar på den.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Jag bytte för mindre än en månad sedan från samma Philips-modell som du till en FO32U2P. Kändes konstigt att lämna 21:9 efter nio år med formatet men nu har jag vant mig med det nya. Jag ville också se 4k i 21:9 men jag tror det kommer dröja bra länge innan vi ser något sådant.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gick från 27" 1440p TN 144Hz till en ASUS 32" ROG Swift PG32UCDM OLED 4K 240 Hz.
Otrolig skillnad och skulle inte vilja ha något annat format. Sitter på lite olika varianter på jobbet 34" välvd samt 32" 4K men ingen känns i närheten. Har man budgeten och är villig att betala så kan jag inte annat än rekommendera. KVM:en är också väldigt trevlig när man vant sig vid det på hemmafronten, en USB-C och du är up-and-running.
Spelar mestadels på skärmen och färgerna är fantastiska men tycker även vanligt kontorsarbete är en fröjd på den.

Verkar dessutom vara nedsatt lite överallt för tillfället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13290192

Lycka till!

Permalänk

Gick från 21:9 IPS (Alienware 3420 m. 120Hz) till en Samsung G8 16:9 OLED, 240Hz. Saknar den extra FOV man hade men inte mycket. Detaljer i OLED 4K på 32" med HDR värt det men det tog ett tag att vänja sig vid den extra höjden istället för den minskade synvinkeln. Spelat Horizon Forbidden West och God of War:Ragnarok på båda som jag tyckte använde extra ytan på 21:9 displayen bra. Så om man är beroende av den extra breda synvinkeln kan det vara värt att vänta.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W