AMD:s marknadsandel rusar – nära 50 procent i Japan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nice lista, men var är 5070 och 5070 Ti? Finns inga kanske?

Dom ligger utanför topp 100 hos Amazon.
Anledning okänd.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

No shit! Nvidia kort existerar inte utöver 5070 som lider något så enormt mycket av begränsningen av 12gb minne i nyare tittlar (samt överlag bara är ett dåligt prestanda/kr kort)

Enormt mycket. I vilka titlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enormt mycket. I vilka titlar?

Alla titlar som kräver mer än 12gb minne? Sure är inte super många men är en hel del och blir en riktigt dålig upplevelse i dom spelen, har för mig hardware unboxed hade några videos där dom nämner detta.

Och kommer bara bli vanligare och vanligare med spel som kräver mer och 5070 har ändå prestandan för att spela dom spelen men hålls tillbaka av just mängden minne.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ändå så har AMD's aktie tappat 50% på ett år. Jag undrar varför!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Till skillnad från kanske 10 år sen så är många techbolags investerare inte särskilt insatta i tekniken utan mer tänker "ai är framtiden, vilka bolag håller på med det?". När man inte bryr sig om/kan tekniken så kommer ens uppfattning av aktievärdet styras av det dom kan som årsredovisning/kvartalsrapporter. Dom bygger på försäljningssiffror vilket inte har hunnit komma in än (med fördröjning).

En annan faktor är att många intäkter för amd kommer från olika konsoler som har sålt mindre sista tiden.

Och kanske viktigaste faktorn om dagens aktiekurs är oron inför chiptillverkningen (trumps politik)

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens! Hejja AMD!!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpte på mig några aktier igår. Känns absolut som att det finns mer att hämta där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dom ligger utanför topp 100 hos Amazon.
Anledning okänd.

Tack

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Köpte på mig några aktier igår. Känns absolut som att det finns mer att hämta där?

Eller inte. Problemet för oss vanliga utan insyn är att vi alltid är för sena på bollen.
Jag har själv tappat sådär 15-20% på mina pensionsfonder på att jag inte hoppade av USA-tåget med Trumpens tull-politik som gör att börserna faller som stenar. Det förutsåg jag inte och när jag väl gjorde det var det försent. Så nu är det bara att sitta still i båten som vanligt och tro att det stabiliserar sig. Det brukar det göra dock. Oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det mesta inom IT är en jättebubbla. Bolagen är inte i närheten av att tjäna in vad de är värderade till

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ja alltså det enda stora övertag som Nvidia gpuer har över AMD gpuer är väl raytracing. Men hur många spel har bra raytracing där man faktiskt märker stor skillnad? Jag har bara uppskattat det i Cyberpunk.

CUDA är enda anledningen jag köper NVIDIA. Inte för att jag vill, för att jag dessvärre behöver det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Alla titlar som kräver mer än 12gb minne? Sure är inte super många men är en hel del och blir en riktigt dålig upplevelse i dom spelen, har för mig hardware unboxed hade några videos där dom nämner detta.

Och kommer bara bli vanligare och vanligare med spel som kräver mer och 5070 har ändå prestandan för att spela dom spelen men hålls tillbaka av just mängden minne.

Tycker inte det verkar vara så många. Iaf inte om man pratar om settings som är lämpliga med tanke på kortets prestanda (att det sen går att få slut på minnet må så vara men spelar roll om det rör sig om ett fall där man har 23 fps...).

Med det sagt så hade det flrstås varit najs med mer men "enormt mycket" låter idag som en rätt grov överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Zooma ut på grafen och kolla vilket p/e de hade på toppen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker inte det verkar vara så många. Iaf inte om man pratar om settings som är lämpliga med tanke på kortets prestanda (att det sen går att få slut på minnet må så vara men spelar roll om det rör sig om ett fall där man har 23 fps...).

Med det sagt så hade det flrstås varit najs med mer men "enormt mycket" låter idag som en rätt grov överdrift.

Överdrift? Når man taket så blir det mer eller mindre ospelbart, det om något är väll "extremt mycket"?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ja alltså det enda stora övertag som Nvidia gpuer har över AMD gpuer är väl raytracing. Men hur många spel har bra raytracing där man faktiskt märker stor skillnad? Jag har bara uppskattat det i Cyberpunk.

Fast övertaget i RT är inte stort längre. 9070XT har klart bättre RT än 5070. Och bara lite efter 5070ti.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt...

Nu pratar jag om RT inställningar som ger acceptabel prestanda med de här korten (inklusive 5070/5070ti). Man kan knäcka 9070/9070xt så de kommer långt efter 5070ti om man slår på path-tracing, men då är inte ens prestandan med 5070ti särskilt spelbar heller.

Riktigt tung RT/PT är i dagsläget främst för absoluta high-end kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tvek på det egentligen

Nope, vid nuvarande Pris punkt så ligger 9070 på 62kr/fps 5070 64kr och 9070xt runt 64kr

Skrivet av ottoblom:

Yes men 12 GB i 1440 p och uppåt är en gamechanger .

Kan vara, ja. men inte i speciellt många spel just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Eller inte. Problemet för oss vanliga utan insyn är att vi alltid är för sena på bollen.
Jag har själv tappat sådär 15-20% på mina pensionsfonder på att jag inte hoppade av USA-tåget med Trumpens tull-politik som gör att börserna faller som stenar. Det förutsåg jag inte och när jag väl gjorde det var det försent. Så nu är det bara att sitta still i båten som vanligt och tro att det stabiliserar sig. Det brukar det göra dock. Oftast.

Att konsekvent tajma marknaden klarar ytterst få experter, så vilken chans har en amatör/fritidsinvesterare? Menkngslöst att försöka. Investera långsiktigt. En förlust är meningsfull först när du säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Överdrift? Når man taket så blir det mer eller mindre ospelbart, det om något är väll "extremt mycket"?

Ja men tänker om det sällan/aldrig händer så lider man inte heller så extremt mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja men tänker om det sällan/aldrig händer så lider man inte heller så extremt mycket...

https://www.youtube.com/watch?v=dx4En-2PzOU

så fort man spelar nyare snygga spel så är det snarare mer vanligt än ovanligt! och om man nu betalar 8000-1000kr för ett grafikkort så är man nog inte så intresserad av att inte ens kunna köra på max i 1080p! speciellt med RT aktiverat vilket förmodligen är hela anledningen till att man köper ett nvidia kort till å börja med.

eller kanske är normalt att dom två stora fördelarna med nvidia inte är användbara (RT och frame gen) då minnet tar slut redan i 1080p i flera spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

https://www.youtube.com/watch?v=dx4En-2PzOU

så fort man spelar nyare snygga spel så är det snarare mer vanligt än ovanligt! och om man nu betalar 8000-1000kr för ett grafikkort så är man nog inte så intresserad av att inte ens kunna köra på max i 1080p! speciellt med RT aktiverat vilket förmodligen är hela anledningen till att man köper ett nvidia kort till å börja med.

eller kanske är normalt att dom två stora fördelarna med nvidia inte är användbara (RT och frame gen) då minnet tar slut redan i 1080p i flera spel.

Vad han menar, tar vram slut när du har vettig spel fps? Eller kan man fylla det och sen få 1 fps?

On topic:
Jag förstår inte hur de räknar, menar de att de har under senaste perioden som räknats uppnått 45% försäljning i Japan eller har de 50% marknadsandel I Japan? Alltså att hälften av alla gpuer i Japan är amd.
två helt olika saker..

Jag gissar på det första...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om 4060 är en storsäljare så kanske den skall vara med när ni testar kort. Med tanke på Nvidias prissättningen så är det ändå kort som många har råd med och funkar ändå att spela många spel med.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk

Tycker mitt 3080 börjar bli för långsamt, fattar inte hur folk kan köpa så svaga GPU då kan man lika bra hålla sig till endast konsol.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, tycks vara bra produkter och priset på åtminstone grafikkort ska vara skapligt beroende på tillgång. CPU'er i dom högre nivåerna men fortfarande riktat mot vanliga slutkunder kunde dock vara enstaka tiotal procent lägre till att bli riktigt prisvärt. Intel har väl nya produkter på ingång som kan bli något senare under året men just nu riktigt skralt vilket dom får lida för. Nvidia tycks mest bara bry sig om AI-hypen och använder rest kapacitet på överprisade produkter där tillgången inte gör saken bättre.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Börjar verkligen bli dax att byta grafikkort för min del, sitter på ett GTX 1060 6GB kort. Har inte tanken att plöja ner så mycket pengar för ett grafikkort. Men Nvidia RTX 5070 har raytracing och DLSS. Raytracing är fortfarande för ineffektivt på dessa kort för att det skall vara ett slående alternativ och avgöra utgången. Men DLSS 4 är ju intressant då det fortfarande är bättre än AMD 9070´s FSR 4 där det hänt rätt mycket i prestanda hopp från FSR 3. Men är skillnaden egentligen så stor att detta motiverar ett RTX 5070 kort. Om man då samtidigt bortser ifrån mängden RAM som också skiljer.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alebaler87:

Tycker mitt 3080 börjar bli för långsamt, fattar inte hur folk kan köpa så svaga GPU då kan man lika bra hålla sig till endast konsol.

De är ju 50% snabbare än ditt kort. Ska du ha ett nämnvärt snabbare kort är det 5080, 4090 eller 5090 som gäller, typ 16000 kr och uppåt, så du får typ 15% extra prestanda för 7000 kr extra (70% extra).

Annars är det 5090 som gäller (4090 finns i princip inte att köpa) för typ 33000-38000 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De är ju 50% snabbare än ditt kort. Ska du ha ett nämnvärt snabbare kort är det 5080, 4090 eller 5090 som gäller, typ 16000 kr och uppåt, så du får typ 15% extra prestanda för 7000 kr extra (70% extra).

Annars är det 5090 som gäller (4090 finns i princip inte att köpa) för typ 33000-38000 kr.

mjo det enda 5000 serie kortet som är en uppgradering från 4000 serien är ju 5090 och det kostar en förmögenhet.
4080/5080 är ju lite bättre än 3080 men inte 7000+ kr bättre.
Jag skippar denna generationen av både AMD och Nvidia, visst mitt 3080 kämpar lite i de allra tyngsta titlarna men kan tex köra Monster Hunter Wilds med höga inställningar och high textures (om det är mycket folk och mycket vädereffekter i base campsen laggar det men det gör det för alla pga dålig optimering)

Ser en del på Japanska streamers och de säger att det är änu svårare att få tag på NVIDIA kort där.
Man fick köpa en lott som om man vann så hade man chans att kunna köpa ett av få kort de fick in i hela Japan, inte ens garanterat om man vann.
De flesta köper 4090.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lugn. Dom har fler ben att stå på.
Köp tillbaks aktierna igen och realisera din tidigare ev. förlust. ( smile )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Lugn. Dom har fler ben att stå på.
Köp tillbaks aktierna igen och realisera din tidigare ev. förlust. ( smile )

Nej jag har aldrig sålt dem har haft dem i flera år. Tycker bara att det är konstigt att AMD tappat så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag har aldrig sålt dem har haft dem i flera år. Tycker bara att det är konstigt att AMD tappat så mycket.

Ai Ai Ai.... Nvidia sätter allt på det och har enorm kaka där. Men spricker Ai bubblan så lär AMD rusa uppåt. Nvidia sätter allt på ett kort just nu. De skiter blankt i grafikmarknaden, därav de enorma problemen med 5000 serien med massor av defekta kort. Skit drivers och allmänt strul med deras kort. Förstår inte varför folk törstar efter 5000 serien som den ser ut just nu. Kanske för att folk inte vet hurdant strul det är med de korten för den stora massan har inte tillgång till ett p g a det kommer ut endast ett kort här och ett kort där.
Håller Ai bubblan ett par år lär Nvidia ligga hyfsat efter AMD i spelgrafik och får arbeta för att nå ifatt där. Dock.... nvida har pengar och slänga på problemet...Om aktieägarna tillåter det. För det handlar ändå om att ska jag tillåta mina aktier på några hundra miljarder tappa värde en stund eller inte.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Nvidia sätter allt på ett kort just nu.

Nvidia kommer rasa neråt men AMD kommer inte rasa lika mycket. AMD är också högt värderade. Börjar bolagen konkurrera igen sjunker vinsten. Nu har de mer eller mindre oligopol, nVidia har ju monopol i vissa områden och ser till att utnyttja det