Anmäl dig till Roborock Challenge!

Assassin's Creed Shadows - Feodal FPS-massaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Jag håller med dig att det är det han säger. Men det är direkt fel att det används för att släta ut brister. Det är falskt. Det används för att det finns inget bättre än TAA tekniker vid deferred rendering.
SMAA är inte kompatibelt med deferred rendering.

Så det är en direkt felaktighet han kommer med där.

AA behövde ett sammanhang i det fallet, Därför jag svarade så. Om det syftade på TAA i videon så stämmer det. Visserligen så kan man argumentera för att det stämmer vid all AA men det det är ju syftet med AA att släta ut kanter. Det blir skillnad på suddighet man vill ha och suddighet man inte vill ha 😆

Jag tror som sagt inte att det är just TAA som han vänder sig emot, eller att det används för att det är den AA metod som finns, utan sättet som det konfigureras på menar han är överdriven för att släta över andra grafiska buggar (har för mig att videon om AW II hade en del exempel på detta), buggar som han menar uppstår på grund av kompromisser av andra saker i pipelinen.

Som jag förstod uttalandet om att AA gör bilden suddig så menade han mer generellt all AA, och alltid, sker tidigt när han visar vad AA gör

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

4080 ligger på samma nivå som 5080 i 4k det kallar jag utveckling

Det låter snarare som stagnering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror som sagt inte att det är just TAA som han vänder sig emot, eller att det används för att det är den AA metod som finns, utan sättet som det konfigureras på menar han är överdriven för att släta över andra grafiska buggar (har för mig att videon om AW II hade en del exempel på detta), buggar som han menar uppstår på grund av kompromisser av andra saker i pipelinen.

Som jag förstod uttalandet om att AA gör bilden suddig så menade han mer generellt all AA, och alltid, sker tidigt när han visar vad AA gör

Men det är lika fel som att säga att min stol hade varit bättre om vi tog bort benen. It makes no sense. Antingen använder man TAA ( inkl DLSS och FSR) eller så gör man inte det. Det finns inget att överdriva för att släta över buggar. Hur skulle det gå till. Det blir en omöjlighet.

Så antingen luras med en agenda till sin insamling. Eller så är han extremt okunnig. Och så okunnig tror jag inte på då skulle han inte kunna göra dessa videos.

Och jag har inte lärt mig detta från videon jag länkade. Det har jag lärt mig genom att hänga med i grafikutveckling i årtionden. Varit intresserad och läst på om AA och annat sedan 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Antingen använder man TAA ( inkl DLSS och FSR) eller så gör man inte det.

Nu är jag inte så kunnig som dig förstås. Men jag har uppfattat det som att DLSS/FSR används inte ihop med TAA utan istället för det? Cyberpunk tex har ju forcerad TAA (tyvärr) och därför ser ju tex DLSS så mycket bättre ut, det är enda sättet att deaktivera det. Därför DLSS ser bättre ut än "native" AKA forcerad TAA.

Lite dålig på vad alternativ till TAA och hur allt förhåller sig men jag vet så mycket som att jag gillar inte TAA iaf. Ser ofta dåligt ut bara. Går nog göra bättre och sämre implementering av det förstås. Men ofta tycker jag det blir suddig gröt av allt. Eftersläp och tapp av detaljer när saker rör sig.

Vad är alternativen till det? Kostar de för mycket så valet landar ofta i TAA? Eller finns alternativ som skulle kunna ge bättre bild utan gröten och eftersläpen som kommer med TAA? men de kräver mer för att implementera snyggt så man nöjer sig med TAA och sen är FSR och DLSS rätt enkla att implementera istället?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Men det är lika fel som att säga att min stol hade varit bättre om vi tog bort benen. It makes no sense. Antingen använder man TAA ( inkl DLSS och FSR) eller så gör man inte det. Det finns inget att överdriva för att släta över buggar. Hur skulle det gå till. Det blir en omöjlighet.

Så antingen luras med en agenda till sin insamling. Eller så är han extremt okunnig. Och så okunnig tror jag inte på då skulle han inte kunna göra dessa videos.

Och jag har inte lärt mig detta från videon jag länkade. Det har jag lärt mig genom att hänga med i grafikutveckling i årtionden. Varit intresserad och läst på om AA och annat sedan 1999.

Fast, TAA, precis som allt annat som läggs till ett spel har väl ändå parametrar du kan justera, eller är det bara en check-box av eller på, som är universell för alla spel som använder det?
För är det så är det verkligen klart att det blir skit av allt, som att din stol endast går att få med ben som är två meter höga, eller inga alls.
Som nämns i en tidigare kommentar så är ju en av orsakerna att DLSS ch FSR ser bättre ut än native i flera spel att de förbigår TAA i renderingen så att det inte "förstör" slutresultatet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nu är jag inte så kunnig som dig förstås. Men jag har uppfattat det som att DLSS/FSR används inte ihop med TAA utan istället för det? Cyberpunk tex har ju forcerad TAA (tyvärr) och därför ser ju tex DLSS så mycket bättre ut, det är enda sättet att deaktivera det. Därför DLSS ser bättre ut än "native" AKA forcerad TAA.

Lite dålig på vad alternativ till TAA och hur allt förhåller sig men jag vet så mycket som att jag gillar inte TAA iaf. Ser ofta dåligt ut bara. Går nog göra bättre och sämre implementering av det förstås. Men ofta tycker jag det blir suddig gröt av allt. Eftersläp och tapp av detaljer när saker rör sig.

Vad är alternativen till det? Kostar de för mycket så valet landar ofta i TAA? Eller finns alternativ som skulle kunna ge bättre bild utan gröten och eftersläpen som kommer med TAA? men de kräver mer för att implementera snyggt så man nöjer sig med TAA och sen är FSR och DLSS rätt enkla att implementera istället?

Du har helt rätt DLSS eller FSR används inte ihop med TAA. Men i DLSS och FSR ingår en egen form av TAA.
Använder du ex DLSS använder du en form av TAA teknik. En annan TAA teknik än ex cyberpunk har implementerat själva.

TAA kan man tycka olika om. Och det kan se extra smetigt ut specielt vid låg fps eller dålig implementation. Men högre FPS gör det alltid mindre påtagligt.
Jag tycker ändå DLSS 4 fungerar väldigt bra.. men det är vad jag upplever. Har aldrig testat FSR så det har jag ingen åsikt om. Men dem har säkert gjort något bra med.

Det har inget med kostnad att göra i sig utan det har med att hur man vill att spelet ska se ut och vilka krav man har på ljussättning mm. Vill man ha mycket av allt blir kompromissen TAA tekniker i typ alla stora spel i dag. Det blir alltid kompromisser för ett spel. Vill utvecklaren inte använda TAA blir det andra typer av kompromisser i hur spelet renderas i grunden (forward rendering). Det kan bli väldigt lättdrivet och snabbt då.

Tror CS 2 är forward rendering och half life alyx. Dem borde inte behöva använda TAA i dem spelen. Vilket jag gissar att dem inte gör, har inte spelat dem själv.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att fler och fler utvecklare använder DLSS som ett plåster över obefintlig optimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@Rosenvik
Vore det möjligt att få prestandan mätt för ett 9070XT i stock när det gäller clocks och tdp framöver? Majoriteten sitter ju definitivt på något mindre extravagant än Red Devil. Siffrorna kan ju bli lite missvisande när en sådan modell får ta ut svängarna.

Tack för ett bra test annars!

De flesta MSRP modeller klockar ju dock bra även på undervolt, Reaper når utan problem stabila 3.2-3,3ghz i spel osv så tyckte inte man behöver normalisera det! Även stockinställda kort med Adrenaline installerat når väl högre boosts än "på pappret-klocks" tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLLY:

Du har helt rätt DLSS eller FSR används inte ihop med TAA. Men i DLSS och FSR ingår en egen form av TAA.
Använder du ex DLSS använder du en form av TAA teknik. En annan TAA teknik än ex cyberpunk har implementerat själva.

I nån tråd när 5080 släpptes och det sågades pga sitt tråkiga "prestandahopp". Så länkades det nån comparisionvideo i CP2077 för att försvara och visa hur bra nya DLSS var.
Bland annat video på nån skylt med rullande text, i native såg det ju ut som något som kanske passat i Duke Nukem 3D eller liknande tidigt 3Dspel.

Inte spelat nå nya spel på ett bra tag så utgår bara från videon, men om ett modernt spel med TAA har vissa grafikaspekter som ser ut att vara 30 år gamla så känns det ju som väldigt kass teknik eller dåliga programmerare.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast, TAA, precis som allt annat som läggs till ett spel har väl ändå parametrar du kan justera, eller är det bara en check-box av eller på, som är universell för alla spel som använder det?
För är det så är det verkligen klart att det blir skit av allt, som att din stol endast går att få med ben som är två meter höga, eller inga alls.
Som nämns i en tidigare kommentar så är ju en av orsakerna att DLSS ch FSR ser bättre ut än native i flera spel att de förbigår TAA i renderingen så att det inte "förstör" slutresultatet

Utvecklare kan välja att implementera TAA på vilket sätt dem vill, hur en implementation ser ut eller kan skilja sig åt har jag ingen aning om då jag inte är någon grafisk programmerare.
UE5 har en egen implementation men den går säkerligen skriva om eller förbigå om man vill det (tror inte det finns behov av det). DLSS och FSR implementation tror jag inte går att röra vad jag förstår, men jag vet inte om det finns parametrar men jag tror inte det?

Det spelar inte så stor roll då det ändå är ett generellt jobb, antingen gör du det generellt bra eller generellt dåligt. Det blir verkligen inte skit av allt men AA måste lösas på ett annat sätt vid deferred rendering mot forward rendering, båda har som sagt fördelar och nackdelar, du kan inte få det bästa av båda världarna som TI antyder. Löser han det får han oändligt med pengar kastade på sig och säker 5 nobellpris.
Du får glömma det som har sagts i TI videos jag tror det förvirrar dig eftersom det är designat för att luras. Och om du är intresserad lära dig mer från seriösa platser.

DLSS och FSR är en form av TAA. Nvidias och AMD's TAA implementationer. DLAA kallas Nvidia's, men den ingår i DLSS paketet.
Dem är troligen mer magi i deras lösningar och därför blir dem bättre, Dem har jobbat hårt på sina lösningar med stora resurser och smarta personer under många ur nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

I nån tråd när 5080 släpptes och det sågades pga sitt tråkiga "prestandahopp". Så länkades det nån comparisionvideo i CP2077 för att försvara och visa hur bra nya DLSS var.
Bland annat video på nån skylt med rullande text, i native såg det ju ut som något som kanske passat i Duke Nukem 3D eller liknande tidigt 3Dspel.

Inte spelat nå nya spel på ett bra tag så utgår bara från videon, men om ett modernt spel med TAA har vissa grafikaspekter som ser ut att vara 30 år gamla så känns det ju som väldigt kass teknik eller dåliga programmerare.

Kan inte ha någon åsikt om det fallet då jag inte sett det. Men som sagt all TAA ger en typ av smearing vid rörelse, zoomar du in och har låg FPS blir det ännu mer påtagligt. Hög FPS minskar det upplevda fenomenet. Om videon visade smearing på grund av DLAA eller någon anna typ av artefakt från uppskalning eller FG är också värt att veta.

Är man obotligt känslig för TAA har man dessa val: höja sin FPS så mycket det går eller spela ett annat spel (och skaffa en oled skärm

Jag tycker själv inte smearing är ett stort problem längre för egen del med DLSS och en ok FPS i dem spel jag spelar, DLSS 4 kändes också som stort lyft. Men alla är olika vad dem tycker och prioriterar.

DLSS och FSR är dock här för att stanna vad det ser ut, och dem blir bara bättre och bättre. Det finns liksom inga bättre alternativ ändå i dag om man inte gör specifika spel där man kommer undan med forward rendering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Hur går detta ihop?

Följer trender när det passar dem? Hade de gått emot trenden så hade alla gått emot DF. Tänk lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vlademil:

Testa DLSS4 Performance i 4K. Jag har faktiskt lite svårt att se skillnad mellan det och Quality. Kan vara på avlägsna objekt i öppna miljöer, eller väldigt små detaljerade saker man tittar närmare på.

Ogrundade anklagelser och jag håller inte med öht. Ta exempelvis shader compilation stutter i UE-spel som är ett återkommande inslag. Blir också nyfiken på exakt vilka det är som sponsrar dem?

Ta fram exempel som INGEN annan diskuterat istället. De följer trenden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biglyboss:

Vilka saker har de tydligt fel på då?
De kan ju inte gå "emot trenden" bara för att vara häftiga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biglyboss:

Alex Battaglia ÄGER stutter struggle, det är han som satt den trenden. Det är bra att det finns någon kanal som inte är övergripande negativ, jag stänger av direkt om det blir för negativt. Orkar inte lyssna på det, och håller oftast inte med. DF kan vara negativa rättvist utan att kasta skuld vilt och brett där det inte hör hemma.

I det här specifika fallet med antialiasing så fanns det en tid innan TAA och DLSS och det var inte alltid så rosigt heller. Jag tror inte riktigt alla kommer ihåg hur kass AA vi hade innan, eller möjligen bra AA men väldigt, väldigt kostsam.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Alex Battaglia ÄGER stutter struggle, det är han som satt den trenden. Det är bra att det finns någon kanal som inte är övergripande negativ, jag stänger av direkt om det blir för negativt. Orkar inte lyssna på det, och håller oftast inte med. DF kan vara negativa rättvist utan att kasta skuld vilt och brett där det inte hör hemma.

I det här specifika fallet med antialiasing så fanns det en tid innan TAA och DLSS och det var inte alltid så rosigt heller. Jag tror inte riktigt alla kommer ihåg hur kass AA vi hade innan, eller möjligen bra AA men väldigt, väldigt kostsam.

Japp. AA har alltid varit ett problem med avvägningar. Det är defenitivt bättre i dag på alla sätt. Mer val för utvecklare och bättre utvecklade tekniker oavsett om dem väljer TAA eller annat. Utvecklingen går trots allt framåt hela tiden och blir bättre oavsett vad man tycker.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att jag fick med detta spel till mitt b580. Rullar ju inte på sådär jättebra precis.
Efter att ha kollat lite youtube så verkar det vara medium inställningar med xess balanced (720p?) som krävs för ca 60 fps 1440p.
En side note, blev påmind när jag loggade in på ubisoft att jag äger far cry 5 som ser sjukt bra ut vad jag vill minnas. B580 pumpar där ut ca 110 fps 1440p ultra.
Tråkig utveckling, men blir att ladda ner shadows och testa iaf

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det låter snarare som stagnering.

Nä det var just det som var grejen, hört talas om ironi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nä det var just det som var grejen, hört talas om ironi?

Jag tänker inte ens besvara din fråga.

PS: Ha en trevlig dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamr:

Lite komiskt att jag fick med detta spel till mitt b580. Rullar ju inte på sådär jättebra precis.
Efter att ha kollat lite youtube så verkar det vara medium inställningar med xess balanced (720p?) som krävs för ca 60 fps 1440p.
En side note, blev påmind när jag loggade in på ubisoft att jag äger far cry 5 som ser sjukt bra ut vad jag vill minnas. B580 pumpar där ut ca 110 fps 1440p ultra.
Tråkig utveckling, men blir att ladda ner shadows och testa iaf

Jag ska testa lite i helgen med min R5 7600/Arc B580 kombo.
Tror nog det kommer gå att spela det bra med lite personliga inställningar och XeSS.

Låter ju ändå hyfsat lovande:

http://youtube.com/post/UgkxbIab0pZr2-F-W1OPJ831JH_Ue4nIwUc6?...

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

CTRL-F "Denuvo".

Nej, min dator är inte redo för spelet...

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Är det här nya Crysis? Tycker inte grafiken ser nämnvärt imponerande ut vs övriga Assassin's Creed på senare år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk

Flera spelar gratisspel eller är det något jag missar?

https://steamdb.info/app/3159330/charts/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla skräpspel, Man ska spela en samuraj från Japan men får spela en svart man som är närmare Afrika. Varför gör man så=? Ge mig en Japansk samuraj som passar in i världen.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Sjukt att man inte ens får 60 FPS när man betalar 30 000 kr+ för bara en GPU. Spelindustrin är helt vilsen.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Precis kommit förbi prologuen och in i open world (antar jag). Blir uppslukad av spelvärlden och gillar det jag ser än så länge. Har inte pillat nåt med inställningar för grafik men noterade att det valt nåt slags Performance ultra high-läge för burken, mest troligt för tidigt att säga nåt om fps för har inte kommit till några locations än som kan belasta ordentligt.

Men det är tillräckligt med ögongodis för de här trötta ögonen. Ska bli kul att hacka vidare i helgen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

ajaj tror det kan bli svettigt värre för min lilla dator, men bra att få en fingervisning av vad som gäller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Sjukt att man inte ens får 60 FPS när man betalar 30 000 kr+ för bara en GPU. Spelindustrin är helt vilsen.

Du kan få 300fps för 30000kr om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vilket jäkla skräpspel, Man ska spela en samuraj från Japan men får spela en svart man som är närmare Afrika. Varför gör man så=? Ge mig en Japansk samuraj som passar in i världen.

Yasuke var en historisk person: https://en.wikipedia.org/wiki/Yasuke

Det finns väldigt gott om japanska karaktärer i spelet. Om en enda svart man stör dig till den grad att du behöver kalla spelet för ett "skräpspel" så kanske du inte är mycket till gamer ändå.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Har spelat i några timmar nu. Får säga att detta har potential till att bli mitt absolut favorit i serien än så länge. Optimerade inställningarna lite, för att alltid vara över 60fps. Raytracing åker i vanlig ordning bort. Tycker personligen att spelet är otroligt vackert jämfört med de tidigare. Däremot så är detta de första som jag spelar på en oled skärm, så HDR hjälper nog mycket i mitt fall

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •