Permalänk
Medlem

Hur finansieras Twitter/X?

Innan vi börjar så vill jag bara säga att jag är fullt medveten att Twitter (kommer bara kalla det för det, jag är old school) är politiskt laddat pga Elon musk och jag vill bara vara tydlig att jag vill inte prata om politik överhuvud taget. Om det är en del av svaret, fine då får man skriva om det. Jag vill att diskussionen håller sig till ämnet och inget annat.

Nu till min fråga: Hur finansieras Twitter? Vad jag förstår så har många användare lämnat twitter och även större företag som brukade ha sin reklam på sidan. Jag vet att Twitter tar betalt för att få en "blue check mark" och har ingen aning om varken pris eller hur många som betalar för det. Jag vet också att Musk har sparkat en majoritet av anställda så kostnaderna är förmodligen en hel del lägre jämfört med föregående ägare.

Men, driva en stor sida som twitter måste ändå vara kostsamt? Hur har företaget råd?

Permalänk
Medlem

Även om vissa bolag slutat göra reklam där finns det fortfarande många reklamplatser.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Innan vi börjar så vill jag bara säga att jag är fullt medveten att Twitter (kommer bara kalla det för det, jag är old school) är politiskt laddat pga Elon musk och jag vill bara vara tydlig att jag vill inte prata om politik överhuvud taget. Om det är en del av svaret, fine då får man skriva om det. Jag vill att diskussionen håller sig till ämnet och inget annat.

Nu till min fråga: Hur finansieras Twitter? Vad jag förstår så har många användare lämnat twitter och även större företag som brukade ha sin reklam på sidan. Jag vet att Twitter tar betalt för att få en "blue check mark" och har ingen aning om varken pris eller hur många som betalar för det. Jag vet också att Musk har sparkat en majoritet av anställda så kostnaderna är förmodligen en hel del lägre jämfört med föregående ägare.

Men, driva en stor sida som twitter måste ändå vara kostsamt? Hur har företaget råd?

Har inget riktigt svar på din fråga men utöver sakerna du nämner så vill jag iaf tillägga: man dödade alla tredjepartsklienter + har rätt mycket reklam i de egna klienterna (huvudsakligen cryptovaluta-bro-känsla på den, vilket väl passar med det du noterade om att de tappat en del annonsörer).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Annonser

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Annonser och att man numera kan betala för checkmark.

Permalänk
Medlem

Annonser är deras största inkomst och det är därför de just nu blöder (ännu mer) pengar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att dom också stämmer företag som inte längre vill göra reklam eller ha konton där i ren desperation nu
(lego fick sig en törn men tror X inte fick något för det länk)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Annonser är deras största inkomst och det är därför de just nu blöder (ännu mer) pengar.

Gör de? De är väl ett privat bolag så någon kvartalsrapport finns väl inte att läsa, eller?

Skrivet av orig_rejser:

Glöm inte att dom också stämmer företag som inte längre vill göra reklam eller ha konton där i ren desperation nu
(lego fick sig en törn men tror X inte fick något för det länk)

Det är betydligt mer nyanserat än så om du läser på vad GARM är. Och eftersom de lägger ner verksamheten nu så pekar det ju mot att de inser att det kan vara olaglig kartellbildning: https://wfanet.org/leadership/garm/about-garm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är betydligt mer nyanserat än så om du läser på vad GARM är. Och eftersom de lägger ner verksamheten nu så pekar det ju mot att de inser att det kan vara olaglig kartellbildning: https://wfanet.org/leadership/garm/about-garm

Det är ju alltid massa abrovinklar. Musk stämmer Lego är dock mycket roligare generellt

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Så det är annonser som genererar den största inkomsten? Men när alla stora företag har lämnat gissar jag på att det har blivit billigare att annonsera där?

Vet man om twitter går med vinst eller förlust? Hur länge kan Twitter överleva om dom går med förlust? Är det Musk som pumpar in pengar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Så det är annonser som genererar den största inkomsten? Men när alla stora företag har lämnat gissar jag på att det har blivit billigare att annonsera där?

Vet man om twitter går med vinst eller förlust? Hur länge kan Twitter överleva om dom går med förlust? Är det Musk som pumpar in pengar kanske?

dom säljer annonser till folk som vill sälja reklam, och användardata till reklambyråer för riktad reklam, så länge dom har användare så har dom pengar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Abonnemang, verifierat-märket, användardata, reklam. Säkert något annat jag inte har koll på...