Snart höjer Plex priserna på sina abonnemang

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av dekagon:

<Uppladdad bildlänk>

Jag överlever nog. 😂

Fast det här är ju något helt annat, förstår inte vad du menar med detta. Bilden du länkat är väl för att kunna streama från en mobil enhet mot en engångskostnad, något som Plex kommer ta bort nu. All streaming på telefon kan göras utan Plex Pass nu men endast på lokala servrar.

Så vill du streama från mobilen remote i framtiden så är det Plex Pass som gäller (då det kommer en ny mobil-app och den gamla försvinner)

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur någon kan fortsätta använda Plex så som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Förstår verkligen inte hur någon kan fortsätta använda Plex så som det ser ut nu.

För mig. Plexamp.

Använder Plexamp mer än 10 timmar per dygn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

För mig. Plexamp.

Använder Plexamp mer än 10 timmar per dygn.

hmm Den appen har jag inte sett innan. så om du har plex pass (säg en lifetime), har du fri access till all musik då?
typ spotify/youtube music/apple music replacement? Eller är det endast ditt egna bibliotek du streamar?

är det det första så kan ju ett lifetime plexpass vara värt det endast av den anledningen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

hmm Den appen har jag inte sett innan. så om du har plex pass (säg en lifetime), har du fri access till all musik då?
typ spotify/youtube music/apple music replacement? Eller är det endast ditt egna bibliotek du streamar?

är det det första så kan ju ett lifetime plexpass vara värt det endast av den anledningen.

Precis som med film/serier så är det din egna musik.
Qobuz är bra ställe att skaffa om man vill ha flac

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av omx:

Jellyfin är en lösning om ni älskar att krångla och agera support åt era användare som ni delar filmer till.

Jellyfin har fungerat bra för mig sedan 2021 när jag införskaffade NAS. Kör native klient på AndroidTV.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Otroligt glad att jag tecknade ett lifepass vid halloween ifjol för halva priset. Typ 679kr ish 😀

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har någon hittat en värdig ersättare till Plexamp?

Ja, Jellyfin och Finamp.

Kör själv Jellyfin och delar media till 10 andra familjemedlemmar. Absolut inga konstigheter och open source.

Jag förstår inte varför någon skulle betala för Plex och de giriga amerikanerna när det finns gratisalternativ.

Skrivet av omx:

Jellyfin är en lösning om ni älskar att krångla och agera support åt era användare som ni delar filmer till.

Kanske bygger på inkompetens hos värd/användare för detta känner jag verkligen inte igen.

Permalänk

Kört Plex i många år och glad över att jag köpte lifetime pass när det var betydligt mycket billigare.

Får hoppas att dom inte gör någon höjning eller sätter det bakom någon dum paywall för att streama content utanför hemmet. Blir att gå till Jellyfin / Emby i sånafall. Smidig lösning idag iaf med Sonarr/Radarr/Qbit/Glueton/Bazarr/Jackett

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av manskiller:

Ni kanske skall uppdatera nyheten
såg på reddit "EDIT (thanks to all that corrected me lol): If the server owner is a Plex Pass subscriber, non-Plex Pass subscribers should still be able to remote watch your content without a fee."

Det här står på plex hemsida också
IMPORTANT NOTE FOR CURRENT PLEX PASS HOLDERS:
When running your own Plex Media Server as a subscriber, other users to whom you have granted access can also stream from the server (whether local or remote), without ANY additional charge—not even a mobile activation fee. More on that later in this update.

Ja SweC borde verkligen uppdatera nyheten med den informationen _asap_.

När man läste i artikeln

Citat:

En annan förändring är att fjärruppspelning kräver ett Plex Pass-abonnemang från den 29 april. Det innebär att du inte längre kan spela upp media utanför det lokala nätverket gratis.

Satte man ju i halsen och därefter suckade å kände jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa vad för tjänst ska jag nu skaffa istället då. Så om det inte stämmer bör ju SweC ändra sin artikel snarast (resten av nyheten var ju jaja inget nytt att saker blir dyrare)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av JBerger:

Ja SweC borde verkligen uppdatera nyheten med den informationen _asap_.

När man läste i artikeln

Satte man ju i halsen och därefter suckade å kände jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa vad för tjänst ska jag nu skaffa istället då. Så om det inte stämmer bör ju SweC ändra sin artikel snarast (resten av nyheten var ju jaja inget nytt att saker blir dyrare)

Det stämmer ju?

Har du INTE Plex Pass kan du inte längre streama från din plex server utanför det lokala nätverket. Har du som serverägare Plex Pass kan du och alla dina användare streama remote bäst ni vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Det stämmer ju?

Har du INTE Plex Pass kan du inte längre streama från din plex server utanför det lokala nätverket. Har du som serverägare Plex Pass kan du och alla dina användare streama remote bäst ni vill.

Så det är servern som måste ha plexPass ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Cyberz:

Så det är servern som måste ha plexPass ?

Om serverägaren har Plex Pass = Ägaren + alla dennes användare kan se remote utan problem
Om serverägaren INTE har Plex Pass = Endast dennes användare som har Plex Pass kan se remote.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Marabon:

Lite Off-Topic kanske, men har ni några tips när det kommer till konfiguration för Bazarr med svenska undertexter?
Jag försökte mig på det men tyckte inte att jag fick till det med att rätta till synk automatiskt etc.
Sen vet jag inte om det är så vanligt med svenska undertexter idag i och för sig...

Brukar hitta svenska texter 9/10 gånger, sen har Bazaar funktion för att översätta till ditt språk:)
jag kör yifi, opensubtitles, supersubtitles, subdl och gestdown som provider.

Permalänk
Medlem

Tur man köpte lifetime innan det kostade en arm och ett ben. Tror de kommer tappa grovt på detta och uppstickare lär ju frodas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tur man köpte lifetime innan det kostade en arm och ett ben. Tror de kommer tappa grovt på detta och uppstickare lär ju frodas

Köpte faktiskt också lifetime för längesedan men använder idag Jellyfin för det är bara bättre helt enkelt efter att Plex blivit på tok för bloatat och framförallt laggigt på äldre smart tvs. Tycker personligen det också är mycket lättare att tweaks saker som namn givning, metadata hämtning och annat i Jellyfin än Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Så vill du streama från mobilen remote i framtiden så är det Plex Pass som gäller (då det kommer en ny mobil-app och den gamla försvinner)

Eller Remote Watch Pass subscription som är betydligt billigare.

https://www.plex.tv/blog/important-2025-plex-updates/

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Om serverägaren har Plex Pass = Ägaren + alla dennes användare kan se remote utan problem
Om serverägaren INTE har Plex Pass = Endast dennes användare som har Plex Pass kan se remote.

Grymt, min polare har en server med massa material som grabbarna har tillgång till. Men han har Lifetime så då kan vi köra på som vanligt.

Mitt eget på sidan av kör jag bara lokalt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Försökte ge Jellyfin ett försök igår, kopplade ihop datorn med alla filer, laptopen och telefonen utan problem. Man Apple TVn var det bara strul med. Kopplar via appen upp mot servern, men jag får ingen som helst bild när jag väl ska streama någonting. Bara helt svart.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Tråkigt. Försökte ge Jellyfin ett försök igår, kopplade ihop datorn med alla filer, laptopen och telefonen utan problem. Man Apple TVn var det bara strul med. Kopplar via appen upp mot servern, men jag får ingen som helst bild när jag väl ska streama någonting. Bara helt svart.

Till Apple TV rekommenderar jag starkt Infuse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Det stämmer ju?

Med tanke på att plex själva gick ut med förtydligande så är det ju uppenbart att det var oroligheter kring det och att det är lite luddigt.

Jag trodde att det idag krävdes att servern hade plex pass för att gäster skulle kunna streama från den, men att om man hade plex pass så var det inga konstigheter. Det var/är det intrycket jag har haft från plex (och därför jag skaffat lifetime). Men att de nu då skulle kräva att gästerna skulle börja betala också för att kunna streama från ens server. Men så verkar inte vara fallet å därmed förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det enda man egentligen tappar är hardware transcoding. så när du on the fly kodar om en film som enheten du tittar på inte stödjer native.

Göra det på GPU (även iGPU) är mycket mycket snabbare och mindre resurskrävande än att göra på CPU.

Hur vanligt är det med enheter som inte kan spela upp ett normalt format och hur vanligt är det med ovanliga format?

Synology har exempelvis nyligen tagit bort AAC från transcodingen då de flesta enheter nu har stöd för detta.
Jag ser själv egentligen ingen vidare mening med transcoding på server sidan. Drar bara resurser i onödan. Eller ja, det enda är väl för att minska bandbreddskravet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Visst, har gjort flera såna inställningar. Men hur många gånger ska man behöva opt-out aktivt när det kommer något nytt? Har försökt komma på en anledning att inte byta bort Plex efter den här uppdateringen men kan för min del inte finna något som är sämre med Jellyfin, förutom UI design möjligtvis.

Har bara "opt-out" en gång och det var när dom släppte dessa egna media-kanaler etc. Sen dess har inget nytt dykt upp för mig. Ser bara mina filmer och serier som sig bör.

Skrivet av kinkyboo:

Problem så som undertexter som är ur synk och man måste trycka på +- 50 ms 700 gånger

Det är löst sen några månader tillbaka; nu analyser Plex varje film/serie och matchar undertexten. Fungerar riktigt bra! Sen är det ju inte Plex fel att du väljer en undertext skapad för en annan release av filmen du vill titta på. Men som sagt, Plex har löst detta problem så nu kan du ladda ner en film från gruppA och spela undertext skriven till samma film från gruppB

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Officiell jultomte

Här kommer lite snabb sammanfattning då jag alltid gillat Plex men inte kunnat motivera betala för något man kan få gratis, så det kanske hjälper någon. Har precis gått över till Jellyfin och måste säga att jag ångrar att jag inte gjort det tidigare. Inget bloat out of the box, allt fungerar klockrent med att dela bibliotek och all metadata hamnade rätt.

Nackdelar hittils:
-Att tappa alla "Watched"-markeringarna på det man sett, men går relativt snabbt att fixa.
-Att det inte går att göra regelbaserade collections, typ "Sortera alla Marvel-studios filmer i en collection kallad Marvel". Det gillade jag med Plex.

Fördelar:
-Designen är mer stilren, inget bloat.
-Känns lättare/snabbare med navigering på TVn (Android-appen)
-Nice UI på TVn att kunna se betyg, längd, kvalité etc. på en film utan att öppna den. Går även att skaffa anpassade skins efter tycke.
-Kunna skippa intros, previews, outros antingen automatiskt eller med popup-button.

Bilder:

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Kör själv Jellyfin + apple tv, och det går att lösa. Problemet är att apple-tvn inte klarar av en hel del filformat, så man måste fiffla med transcoding https://jellyfin.org/docs/general/server/transcoding/ på servern.

Nu kan jag se nästintill vilket filformat som helst.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har bara "opt-out" en gång och det var när dom släppte dessa egna media-kanaler etc. Sen dess har inget nytt dykt upp för mig. Ser bara mina filmer och serier som sig bör.

Det är löst sen några månader tillbaka; nu analyser Plex varje film/serie och matchar undertexten. Fungerar riktigt bra! Sen är det ju inte Plex fel att du väljer en undertext skapad för en annan release av filmen du vill titta på. Men som sagt, Plex har löst detta problem så nu kan du ladda ner en film från gruppA och spela undertext skriven till samma film från gruppB

Valde alltid den med mest nedladdningar som passar utgåvan jag kollade på, 90% av gångerna fungera det felfritt men ibland blev undertexten ur synk mitt i filmen och då får man byta undertext och om inte det fungerar så blir det 700 klick

Emby har samma problem men blir istället 10-20 klick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

Har ni då en server som är igång hela tiden så ni kan accessa er media utomlands?

Jag köpte begagnade delar och byggde ihop en liten server som står och tuggar i städskrubben.
Kör meshnät via VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hur vanligt är det med enheter som inte kan spela upp ett normalt format och hur vanligt är det med ovanliga format?

Synology har exempelvis nyligen tagit bort AAC från transcodingen då de flesta enheter nu har stöd för detta.
Jag ser själv egentligen ingen vidare mening med transcoding på server sidan. Drar bara resurser i onödan. Eller ja, det enda är väl för att minska bandbreddskravet.

Hos Syrran så är en av deras 2 tv-apparater inte 4k, den behöver transcoding ner till 1080p för material som är över det.
Kan tänka mig samma gäller för endel mobila enheter.

sitter man mest på 1080p x264 material så har man nog sällan/aldrig behov av transcoding

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Disney och MAX har ju tokhöjt sina tjänster

Med Max skulle jag betala 1000 kr mer för premium, disney 600 kr mer

Disney gör reklam för 59 kr månaden, tokhöjer de premium bli dyrare för att vi ska ta billigare abonnemang med reklam i stället?

Sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

Har ni då en server som är igång hela tiden så ni kan accessa er media utomlands?

Har inte vart utomlands än sen jag satte upp min media server

men jag har en exponerat en subdomän för min jellyfin server så jag kan komma åt den var jag vill. Även om jag skulle vilja ge access till den för andra med.

Vet man med sig att man vill titta på media där man inte har bra fri wifi access så går det bra i jellyfin klienten på din platta/dator/mobil att också ladda ner filmer för offline bruk.

Visa signatur

- Terry Pratchett