Synology Drive larmar inte för icke fungerande sync.

Permalänk
Medlem

Synology Drive larmar inte för icke fungerande sync.

Tjena.

Lite osäker om det blir rätt kategori nu men då det handlar om Synology ekosystemet så tog jag server.

Upptäckte idag utav en ren slump att min DS203 inte var på. Trodde först den bara inte hade LED igång men var helt avstängd. Gick till datorn och såg där att den inte synkat till min nas på 2v.

Varje gång jag startar datorn så har det stått att Synology drive "ansluter..." men den verkar inte varna att den misslyckas.

Kan man aktivera varningar på något sätt eller annan lösning som visar NAS inte är igång?

Det känns ganska kritiskt att få den informationen kan jag tycka.....

Som sagt var det ren slump att jag upptäckte den var av. Kunde lika väl gått en månad till utan jag upptäckte något.

(Anledningen den var av är att det gick en säkring för ca 2 veckor sedan).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Börja med att ha för vana att kolla den manuellt någon gång ibland ?

Annars (beroende på vad för operativsystem du använder på datorn) kolla under Aviseringinsinstälningarna i Windows 11?
Eller om Synology skälv har något program som kan användas på datorn som startar samtidigt och kan varna om den inte får kontakt.

App till mobilen som skicka puch notiser?

Bara lite gissningar. Har nämligen inte Synology skälv, kör skälv Qnap nämligen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har du någon tjänst på den som är åtkomlig från Internet? Kör själv med https://inleed.io/ för att se om min server har problem, får ett mail inom nån minut så fort den gått ner.

Permalänk
Medlem

Du kan även gå in i DSM och aktivera "Starta automatiskt" i Hårdvara & Ström.