Permalänk
Medlem

gått från 110 till 95 på 2 månader, det jag förändrat i livet är att jag inte äter skräpmat (var väl typ 2 ggr i veckan innan) och slutat käka chips & dipp, bytt till ostbågar på helgerna

Även dragit ner på sockerfri läsk och dricker sockerläsk när sötsuget infaller, blir inte småätande då.

Dricker även en halv liter vatten i bilen till och från jobbet för att få i mig mer vatten.

Tänk vad små förändringar kan göra!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Oliver91:

gått från 110 till 95 på 2 månader, det jag förändrat i livet är att jag inte äter skräpmat (var väl typ 2 ggr i veckan innan) och slutat käka chips & dipp, bytt till ostbågar på helgerna

Även dragit ner på sockerfri läsk och dricker sockerläsk när sötsuget infaller, blir inte småätande då.

Dricker även en halv liter vatten i bilen till och från jobbet för att få i mig mer vatten.

Tänk vad små förändringar kan göra!

Snyggt jobbat! Av erfarenheten vet jag att det kan kännas deppigt om man inte är förberedd på den eventuella platån och kroppens sparläge. Bara man är beredd på det så kan man ta sig vidare. För egen del passar jag då på att gå in i maintenance mode, för att se om jag kan leva ett "normalt" liv efter. Då kör jag det ett tag innan jag hoppar vidare på viktminskning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Snyggt jobbat! Av erfarenheten vet jag att det kan kännas deppigt om man inte är förberedd på den eventuella platån och kroppens sparläge. Bara man är beredd på det så kan man ta sig vidare. För egen del passar jag då på att gå in i maintenance mode, för att se om jag kan leva ett "normalt" liv efter. Då kör jag det ett tag innan jag hoppar vidare på viktminskning igen.

Jag är mest rädd för alla dessa hälsogurus därute som rekommenderar att man dricker sockerfria drycker/energidrycker eller baka kakor med stöströ och alla andra galna idéer, sötar med honung nuförtiden och dricker vanlig öl / kvalitetscola (rörsocker, fermenterade e.tc.) på helgerna, de glömmer nämna hur svårt det är att motstå frestelsen att konstant småäta efter att ha dragit i sig det konstgjorda sockret.

Även börjat köpa hem där Dadlarna med smak, brukar ta en sådan om jag får sötsug, saltsuget dämpar jag med vanliga saltade kex med lite mjukost / extrasaltat bregott.

Vardagarna blir det vatten, bubbelvatten, kaffe (inför nattskiften) och kanske lite apelsinjuice till frukosten men oftast en kopp te med lite honung i.

Det mest effektiva som finns är att hålla koll på sina kalorier och dricka vatten samt röra på sig
Jag förstörde min rutin med ätandet när jag började jobba skift men fått ordning på det nu genom att plocka bort sötningsmedlet, småätandet och helt enkelt slutat ersätta måltider på helgen med chips + dipp

Energidrycker höll jag på med ett tag med, men mitt blodsocker låg konstant på diabetes nivåer när jag druckit dessa så de slutade jag med illa kvickt.

Äter inga smal produkter alls, smör och fett kött, potatis och allt annat gott, men äter betydligt mer grönt till maten och mer varierat grönt.

Tränar inte, bara sett till att jag går ut och rör på mig en halvtimme om dagen ungefär, har dock ett aktivt arbete så gör det mest för frisk luft.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är kreatin verkligen för alla ?även om man bara går långpromenader och försöker sköta maten?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Är kreatin verkligen för alla ?även om man bara går långpromenader och försöker sköta maten?

Jag har endast läst om fördelarna med Creatin när man tränar, det är ju till för att binda mer vätska till musklerna bla. Med det sagt så är det det absolut mest forskade på kosttillskottet och är helt ofarligt att gå på, så man kan ju med fördel testa inom det användningsområdet du säger och se om man upplever någon skillnad. Personligen ser jag det som onödigt om man inte styrketränar.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Verkligen inte. Det är främst för de som styrketränar då det ökar muskeltillväxt

Skrivet av Oliver91:

Jag är mest rädd för alla dessa hälsogurus därute som rekommenderar att man dricker sockerfria drycker/energidrycker eller baka kakor med stöströ och alla andra galna idéer, sötar med honung nuförtiden och dricker vanlig öl / kvalitetscola (rörsocker, fermenterade e.tc.) på helgerna, de glömmer nämna hur svårt det är att motstå frestelsen att konstant småäta efter att ha dragit i sig det konstgjorda sockret.

Även börjat köpa hem där Dadlarna med smak, brukar ta en sådan om jag får sötsug, saltsuget dämpar jag med vanliga saltade kex med lite mjukost / extrasaltat bregott.

Vardagarna blir det vatten, bubbelvatten, kaffe (inför nattskiften) och kanske lite apelsinjuice till frukosten men oftast en kopp te med lite honung i.

Det mest effektiva som finns är att hålla koll på sina kalorier och dricka vatten samt röra på sig
Jag förstörde min rutin med ätandet när jag började jobba skift men fått ordning på det nu genom att plocka bort sötningsmedlet, småätandet och helt enkelt slutat ersätta måltider på helgen med chips + dipp

Energidrycker höll jag på med ett tag med, men mitt blodsocker låg konstant på diabetes nivåer när jag druckit dessa så de slutade jag med illa kvickt.

Äter inga smal produkter alls, smör och fett kött, potatis och allt annat gott, men äter betydligt mer grönt till maten och mer varierat grönt.

Tränar inte, bara sett till att jag går ut och rör på mig en halvtimme om dagen ungefär, har dock ett aktivt arbete så gör det mest för frisk luft.

Sötningsmedel har påvisat sig öka sockersuget. Jag har själv känt av det så det låter klokt att sluta med

Permalänk
Skrivet av Workout51:

Sötningsmedel har påvisat sig öka sockersuget. Jag har själv känt av det så det låter klokt att sluta med

Detta känner jag av varje dag, det bästa man kan göra är att sluta med det som är sött, socker är ett värre beroende än kokain att bli av med 🤮 efter nån vecka eller två utan både sötningsmedel eller socker så är det mycket lättare att stå emot

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Finns mycket fördelar med kreatin. Orkar mer "explosivt", snabbare återhämtning, mer "fylld" i musklerna. Ska även vara bra för hjärnan, men det är inte jag tänkt på/märkt av själv.

Viktmässigt kan man gå upp något enstaka kilo pga vätskesamling men iaf för mig så la sig den vikten på rätt ställen och jag tyckte det kändes bättre att se mig själv i spegeln. Ibland är vikten inte allt!

Men jag tror jag är en av dom som får sömnproblem av kreatin. Blir lätt att jag ligger vaken om nätterna och har svårt att somna när jag kört kreatin.

Men då det är relativt billigt, köp ett paket och prova !

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Finns mycket fördelar med kreatin. Orkar mer "explosivt", snabbare återhämtning, mer "fylld" i musklerna. Ska även vara bra för hjärnan, men det är inte jag tänkt på/märkt av själv.

Viktmässigt kan man gå upp något enstaka kilo pga vätskesamling men iaf för mig så la sig den vikten på rätt ställen och jag tyckte det kändes bättre att se mig själv i spegeln. Ibland är vikten inte allt!

Men jag tror jag är en av dom som får sömnproblem av kreatin. Blir lätt att jag ligger vaken om nätterna och har svårt att somna när jag kört kreatin.

Angående sömnproblemen kan du testa magnesium tillskott. Hjälper många med sömnen samt återhämtning av muskler

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pentav:

Det är just sådana bieffekterna som kan ske.
När folk säger att det är ofarligt innebär inte det att det finns milda bieffekter som sömnproblem, magproblem osv.
Iatrogenes är medicinens och tillskottens akilleshäl - varenda medicin har en biverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Det här är vad Lyle McDonald sagt om saken.

Citat:

Short answer, I don’t think it’s that useful or interesting. Some detailed analysis points out that it used 7 people, most of the work was in mice who don’t metabolize any of this like we do, and that they combined the data on three different sweeteners. The main issue seemed to be with Saccharin per se and it’s used fairly rarely anymore (it was in Tab, the stuff women drank in the 70’s) and that means you can’t generalize to aspartame or sucralose. I’d point you to that link for the detailed analysis.

There is also the fact that one study shows that weight maintainers use such products along with other strategies. Another showed that artificially sweetened drinks were SUPERIOR to plain water for both short-term weight loss and long-term weight maintenance. Because when you're dieting and need something sweet, something with an artificial sweetener helps.

Now, don’t misread me, I’m not saying to mainline diet products or drink as much as possible. But I don’t think this study means much unless you’re drinking a ton of Tab. And unless you were a 30 year old woman in the 70’s…..

Finally, while people love to focus on this factor or that factor in all aspects of health, including changes in the microbiota, the fact is that all of this is multi-factorial. No one compound can be examined in isolation from the rest of the diet, lifestyle, etc.

Citat:

And while there is some speculation that artificial sweeteners do some odd things in the brain in terms of driving appetite, it’s probably more related to people rationalizing that they can eat more of something else because they are getting less calories by choosing diet soda or using artificial sweeteners.

Originalartiklarna finns tyvärr inte kvar på hans hemsida.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Håller med han angående att gå ned i vikt. Inte om man hade lyckats komma ifrån sötsuget dock.
Om jag utgår från mig själv som hade kommit ifrån sötsuget ledde det snarare till att det blev en gateway drug till sockret igen
Sötningsmedel har ju definitivt sin plats och är fantastiskt för diabetiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Håller med han angående att gå ned i vikt. Inte om man hade lyckats komma ifrån sötsuget dock.
Om jag utgår från mig själv som hade kommit ifrån sötsuget ledde det snarare till att det blev en gateway drug till sockret igen
Sötningsmedel har ju definitivt sin plats och är fantastiskt för diabetiker.

Din upplevelse lär vara placebo snarare än att sötningsmedel faktiskt har en sådan effekt. Det är liksom en av alla oändliga myter kring sötningsmedel.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Din upplevelse lär vara placebo snarare än att sötningsmedel faktiskt har en sådan effekt. Det är liksom en av alla oändliga myter kring sötningsmedel.

Mycket forskning sker och jag tycker inte du ska avfärda det som placebo för så enig är inte forskningsläget.

Citat:

To study the effects of NNSs, Page and her colleagues studied 74 participants who, during the course of three different visits, consumed 300 milliliters of a drink sweetened with sucrose (table sugar), a drink sweetened with the NNS sucralose or water as a control. In the two hours that followed, the researchers measured three things: activation of regions of the brain responsible for appetite and food cravings in response to pictures of high calorie foods like a burger and donut using an imaging technique called functional magnetic resonance imaging (fMRI)
Imaging studies showed increased activity in regions of the brain responsible for food cravings and appetite in both women and people who were obese after they consumed sucralose-containing drinks when compared to drinks containing real sugar.
Finally, after female participants drank the sucralose-containing drink they ate more at the snack buffet than after they drank the sucrose-containing drink, whereas snack food intake did not differ for male participants.
https://www.news-medical.net/news/20210928/Artificial-sweeten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att hänvisa till en studie som påvisar att vatten skulle vara sämre för människokroppen, i något avseende alls, jämfört med drycker som berikats med sötningsmedel är ett snabbspår till att framstå som allt annat än seriös.

Vi består av 60% vatten och dör utan det. Det är bokstavligt talat en förutsättning för att leva.

FYI:

"The study was fully funded by The American Beverage Association."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Mycket forskning sker och jag tycker inte du ska avfärda det som placebo för så enig är inte forskningsläget.

Det är inte direkt någon stark studie, med få deltagare. Jag kan inte heller se hur de kontrollerat kaloriintaget vid buffén eller skillnader i fMRI mellan socker, sötningsmedel och vatten. Sen, om något, skulle ju resultaten snarare indikera att sockerdricka på fastande mage dämpar en del hunger. Det hade dock inte gett studien lika stor uppmärksamhet.

Skrivet av serdyllon:

Att hänvisa till en studie som påvisar att vatten skulle vara sämre för människokroppen, i något avseende alls, jämfört med drycker som berikats med sötningsmedel är ett snabbspår till att framstå som allt annat än seriös.

Vi består av 60% vatten och dör utan det. Det är bokstavligt talat en förutsättning för att leva.

Irrationellt argument som över huvud taget inte bemöter hans påstående.

Citat:

FYI:

"The study was fully funded by The American Beverage Association."

Ja, det är ett problem med den studien men fråntar knappast poängen Lyle gör.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är inte direkt någon stark studie, med få deltagare. Jag kan inte heller se hur de kontrollerat kaloriintaget vid buffén eller skillnader i fMRI mellan socker, sötningsmedel och vatten. Sen, om något, skulle ju resultaten snarare indikera att sockerdricka på fastande mage dämpar en del hunger. Det hade dock inte gett studien lika stor uppmärksamhet.

Ja, det är ett problem med den studien men fråntar knappast poängen Lyle gör.

Det är få deltagare, därav att den baserar denna tes på föregående studier:

Citat:

9.
Frank GKW, Oberndorfer TA, Simmons AN, et al. Sucrose activates human taste pathways differently from artificial sweetener.  Neuroimage. 2008;39(4):1559-1569. doi:10.1016/j.neuroimage.2007.10.061 PubMedGoogle ScholarCrossref
10.
Smeets PAM, Weijzen P, de Graaf C, Viergever MA. Consumption of caloric and non-caloric versions of a soft drink differentially affects brain activation during tasting.  Neuroimage. 2011;54(2):1367-1374. doi:10.1016/j.neuroimage.2010.08.054 PubMedGoogle ScholarCrossref
11.
van Opstal AM, Kaal I, van den Berg-Huysmans AA, et al. Dietary sugars and non-caloric sweeteners elicit different homeostatic and hedonic responses in the brain.  Nutrition. 2019;60:80-86. doi:10.1016/j.nut.2018.09.004 PubMedGoogle ScholarCrossref
12.
Crézé C, Candal L, Cros J, et al. The impact of caloric and non-caloric sweeteners on food intake and brain responses to food: a randomized crossover controlled trial in healthy humans.  Nutrients. 2018;10(5):615. doi:10.3390/nu10050615 PubMedGoogle ScholarCrossref
13.
Rudenga KJ, Small DM. Amygdala response to sucrose consumption is inversely related to artificial sweetener use.  Appetite. 2012;58(2):504-507. doi:10.1016/j.appet.2011.12.001 PubMedGoogle ScholarCrossref
14.
Green E, Murphy C. Altered processing of sweet taste in the brain of diet soda drinkers.  Physiol Behav. 2012;107(4):560-567. doi:10.1016/j.physbeh.2012.05.006 PubMedGoogle ScholarCrossref

Men jag har inte tid eller lust att hålla på att argumentera och hamna i länka-studie-träsket. Intressant diskussion dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Det är få deltagare, därav att den baserar denna tes på föregående studier:
Men jag har inte tid eller lust att hålla på att argumentera och hamna i länka-studie-träsket. Intressant diskussion dock!

9. Stöder inte påståendet att sötningsmedel ökar sötsuget. Studien säger i princip att både socker och sukralos smakar gott, men att "only sucrose, but not sucralose, stimulation engages dopaminergic midbrain areas in relation to the behavioral pleasantness response".

10. En studie på 10 deltagare och vad den kanske, eventuellt, kan indikera är att socker är mer tillfredsställande än sötningsmedel och kanske, eventuellt, kan påverka hjärnans belöningssystem. Finns inget stöd för påståendet att socker ökar sötsuget.

11. 16 deltagare och slutsatsen ger inget stöd för att sötningsmedel ökar sötsuget:

Citat:

Glucose induces a deactivation in the hypothalamus immediately after ingestion and continued over the next 12 min, which is correlated with satiety signaling by the brain. Fructose and sucrose are both associated with a delayed and lesser response from the hypothalamus, likely because the sugars first have to be metabolized by the body. Sucralose leads to the smallest and most transient decrease in BOLD in the hypothalamus and leads to a similar response as plain water in the VTA, which indicates that sucralose might not have a similar satiating effect on the brain as the natural sugars.

12. Rätt intressant eftersom den i princip säger emot studien du länkade. Från abstraktet: "Total energy intake at the buffet was not significantly different between WAT and NNS". Inte heller här stöds påståendet att sötningsmedel ökar sockersuget.

13. Vad den här studien tycks säga är att söt smak utan kalorier korrelerar med en dissociation mellan den söta smaken och energiintaget. Den säger inte att sötningsmedel ökar sötsuget. Vidare säger forskarna att: "our design does not allow us to infer causality".

14. Studie på sackarin. Det används knappt som sötningsmedel idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Enkelt uttryckt kan man säga att kreatin är bränsle för musklerna som lagras i musklerna, men depåerna är i normalfallet inte ens halvfulla, därför om man tar kreatin kommer musklerna orka mer.

Skrivet av Workout51:

Verkligen inte. Det är främst för de som styrketränar då det ökar muskeltillväxt

Kreatin i sig ökar inte muskeltillväxten, det ökar ens uthållighet och till viss del styrka i musklerna vilket gör att du orkar träna mer och lite tyngre, sen är det den ökade träningen som ger tillväxten.

Kreatin är i princip ofarligt att överdosera (dock dyrt att göra det) eftersom överflödet kommer ut den naturliga vägen när du pinkar.
Kreatin är även så potent att det varit ytterst nära att bli doping klassificerat, men eftersom det förekommer naturligt i både kroppen och mat (framförallt kött och lingon) så valde man att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad anser du vara irrationellt med att påvisa att samtliga artiklar din källa hänvisade till är köpta sponsorjobb finansierade av världens mäktigaste branschorganisation för producenter av light-läsk och drycker med sötningsmedel?

Lobbyn för sötningsmedel backas upp av några av världens största och mest vinstbringade företag som har förgreningar över hela världen. Att utgå från att dessa producenter har ett altruistiskt intresse att forska på (de eventuella) nackdelarna med sötningsmedel är en intressant kulle att dö på.

Jag säger varken bu eller bä om sötningsmedel. Men den som på allvar hävdar att det leder till en mer hälsosam livsstil än att dricka vatten har antingen skin in the game eller en direkt osund syn på källkritik.

Permalänk
Medlem

Vilken fart gruppen fått. Kul! Många som gjort fantastiska resultat!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Lyckades för några år sedan gå från ~100 till 75 kg genom bättre matvanor och landsvägscykling. Sen flyttade jag till Stockholm, blev sambo och senare även farsa och det syns extremt tydligt i grafen. Är strax under 100 igen men känner att jag verkligen vill förbättra detta för att ha mer energi till sonen när han växer upp.

Har det gått att göra en gång så ska det väl gå igen tänker jag 🤷‍♂️

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Lyckades för några år sedan gå från ~100 till 75 kg genom bättre matvanor och landsvägscykling. Sen flyttade jag till Stockholm, blev sambo och senare även farsa och det syns extremt tydligt i grafen. Är strax under 100 igen men känner att jag verkligen vill förbättra detta för att ha mer energi till sonen när han växer upp.

Har det gått att göra en gång så ska det väl gå igen tänker jag 🤷‍♂️

<Uppladdad bildlänk>

Kötta på! När börjar du? Alltid bra att konkretisera annars förblir det "imorgon"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vad anser du vara irrationellt med att påvisa att samtliga artiklar din källa hänvisade till är köpta sponsorjobb finansierade av världens mäktigaste branschorganisation för producenter av light-läsk och drycker med sötningsmedel?

Det var inte vad jag kommenterade som irrationellt. Vill du diskutera frågan förväntar jag mig i varje fall lite grundläggande ärlighet.

Citat:

Lobbyn för sötningsmedel backas upp av några av världens största och mest vinstbringade företag som har förgreningar över hela världen. Att utgå från att dessa producenter har ett altruistiskt intresse att forska på (de eventuella) nackdelarna med sötningsmedel är en intressant kulle att dö på.

Artikeln som länkades har inga sådana kopplingar. Ena studien finansierades av National Institute of Health och American Beverage Corporation, men var de var inte involverade i studiens utformning. Andra studien finansierades av American Beverage Corporation men gjordes under översyn av tredje part.

Citat:

Jag säger varken bu eller bä om sötningsmedel. Men den som på allvar hävdar att det leder till en mer hälsosam livsstil än att dricka vatten har antingen skin in the game eller en direkt osund syn på källkritik.

Det här är ett irrationellt argument. Vad Lyle hävdar är att sötningsmedel hjälper att kontrollera vikten därför att den som blir sötsugen får inte i sig några kalorier. Det är ett fullt rimligt argument och torde vara så självklart att det inte ens behövs några studier.

Om du tror Lyle McDonald har "skin in the game" bör du ta reda på vem han är. Det är en bipolär herre som spenderat mer än 30 år på att maniskt studera kost och träning, och skrivit 14 böcker. Han har inga vänner i branschen för alla tycker han är ett rövhål. Det är för att han faktiskt är ett rövhål och han har kritiserat alla. Trots det är det sällsynt att han haft fel om något. Alla som kritiserar honom gör det för att han är ett rövhål, inte för att han har fel. Det är en herre som kunnat bli rik som ett troll om han saknade integritet (och lät bli att vara ett rövhål).

Permalänk
Medlem

För ett litet tag sedan pratade jag med min kvinnliga kollega uppe i Norrland som har haft problem med vikten sedan många år, mycket upp och ner och ingen diet som riktigt fastnat för henne då hennes "matsug" har varit så stort.

Nyligen tog hon och provade på med en vårdcentral på nätet för att få Ozempic utskrivet, för henne har det hjälp massor, gått ner 10kg på 3månader och det här "matsuget" som har varit så starkt har numera försvunnit. Normal mat och vanliga träning med promenad eller dylikt funkar jättebra nu. Hennes livskvalité har ökat väldigt mkt enligt henne själv.

Vad tycker ni om en sådan grej?
Inte menat att ha detta inlägg ska trigga ev. hat/latmask fasoner, i så fall får moderatorn ta bort inlägget och inlägg kopplat till det.

Permalänk

Super bra att det hjälper folk. Problemet just nu är att det är brist för diabetiker och min personliga åsikt är att det borde prioriteras till den gruppen tills bristen är borta. Diabetiker behöver medicin och det finns andra sätt att gå ned i vikt med en uppsjö av evidensbaserade sätt.

Och om hon inte löser sitt "matsug" kommer hon ju gå upp i vikt om hon inte har tänkt att ta Ozempic hela livet ut. Den döljer levnadsvanor som är ohälsosamma och förändrar inte orsaken till viktuppgången från början. Sen har vi inte speciellt mycket longitudinella studier kring biverkningarna av Ozempic.

Permalänk
Medlem

Jag följer inte den diskussionen alls om att det är brist på detta hos diabetikerna, minns att det stod massor om det förr i tidningen men inte nu längre, troligen pga inte längre så bra clickbaits då

Ja, nämde det för henne också om det du säger med att om hon inte löser matsuget så kommer hon bli bunden på detta den dag hon väljer att avsluta detta, för i mina öron lät det väldigt dyrt, hon betalar ca 2000kr/månad för ett abb. till denna läkarvård + medicinen så det är inte någon relativt billig behandling heller hon har gått in i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

För ett litet tag sedan pratade jag med min kvinnliga kollega uppe i Norrland som har haft problem med vikten sedan många år, mycket upp och ner och ingen diet som riktigt fastnat för henne då hennes "matsug" har varit så stort.

Nyligen tog hon och provade på med en vårdcentral på nätet för att få Ozempic utskrivet, för henne har det hjälp massor, gått ner 10kg på 3månader och det här "matsuget" som har varit så starkt har numera försvunnit. Normal mat och vanliga träning med promenad eller dylikt funkar jättebra nu. Hennes livskvalité har ökat väldigt mkt enligt henne själv.

Vad tycker ni om en sådan grej?
Inte menat att ha detta inlägg ska trigga ev. hat/latmask fasoner, i så fall får moderatorn ta bort inlägget och inlägg kopplat till det.

Det är jättebra att möjligheten finns för de som annars inte lyckas med andra metoder. Annars är ju alternativet gastric bypass, och det är ju knappast bättre. Problemet är bara att man gör sig beroende av ett dyrt läkemedel.

Jag tror de flesta som har denna problematik skulle lyckas om de hade bättre förståelse för hur viktnedgång faktiskt funkar, samt genom att hantera eventuella psykologiska hinder. Även om man har ett starkt matsug går det att hantera med mat och dietupplägg som funkar för en själv. Många behöver också förstå att det handlar om att lägga om sina vanor och att det är ett marathon, inte en sprint.

Har en kollega som misslyckats att gå ner i vikt även med Ozempic. Pratar man med honom är det lätt att förstå varför. Han är liksom å ena sidan ovillig att ändra sin livsstil, och å andra sidan är hans dietmetoder någon slags medeltida tortyr. Jag misstänker att han har någon idé om att dieten är något slags straff han måste genomlida. När han sen straffat sig tillräckligt kan han tillåta sig att käka massor av mat och dricka stora mängder öl.

Funkar ju liksom rätt dåligt att försöka leva på vatten och knäckebröd, sen svulla och dricka öl. Ovanpå det hjälper det inte heller att tänka att "dieten är ändå förstörd" om man någon dag misslyckas att hålla sig till vatten och knäckebröd.

Nu funkar lyckligtvis inte alla så, men det är vanligt med liknande tankemönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

9. Stöder inte påståendet att sötningsmedel ökar sötsuget. Studien säger i princip att både socker och sukralos smakar gott, men att "only sucrose, but not sucralose, stimulation engages dopaminergic midbrain areas in relation to the behavioral pleasantness response".

10. En studie på 10 deltagare och vad den kanske, eventuellt, kan indikera är att socker är mer tillfredsställande än sötningsmedel och kanske, eventuellt, kan påverka hjärnans belöningssystem. Finns inget stöd för påståendet att socker ökar sötsuget.

Sötningsmedel kanske inte ökar sötsuget, men det du citerar pekar ju på att sötningsmedlen knappt heller verkar dämpa sötsuget. (till skillnad mot Lyle's slutsats)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

kan rekomendera carniovar om ni vill gå ner i vikt, kan säga att jag var mer än skeptsik till att endast äta fett,kött,ägg men jäklar vilka resultat det ger och väldigt fort.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.