EU kräver verkliga priser på virtuella valutor

Permalänk
Melding Plague

EU kräver verkliga priser på virtuella valutor

Enligt Sveriges Konsumenter kan riktlinjerna ha stor påverkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa detta. Riktigt nice!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mycket bra men det får gärna bli ännu hårdare regler.

Permalänk
Medlem

Det är ju bisarrt med alla dessa ”Köp inuti app” och prenumerationer som helt tagit över landskapet. Föregående med enkelheten att belåna sig tusenfalt över möjligheten att betala tillbaka borde få oss alla inklusive EU att sätta ner foten och bara säga nej- NEJ!!!

Permalänk
Medlem

Hade gärnat se in-game transaktioner med riktiga pengar totalförbjudas, men men.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hade gärnat se in-game transaktioner med riktiga pengar totalförbjudas, men men.

Håller inte alls med om det. Det är för begränsande.

Det viktiga är att få bort:
1. Valutor som gör det svårt att förstå hur mycket något kostar
2. Paket med valutor som gör att man efter X köp har 99% av fake-valuta kvar för nästa köp.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

En annan som aldrig spelat någonting där man stöter på virtuella valutor frågar sig varför konceptet över huvud taget finns.
Nu missar jag säkerligen uppenbara problem, men vad hindrar utvecklare att låta konsumenten inte bara sätta in lokal valuta i spelen och programmen utan också prissätta prylarna i densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

En annan som aldrig spelat någonting där man stöter på virtuella valutor frågar sig varför konceptet över huvud taget finns.
Nu missar jag säkerligen uppenbara problem, men vad hindrar utvecklare att låta konsumenten inte bara sätta in lokal valuta i spelen och programmen utan och prissätta prylarna i densamma.

Det är ekonomiskt fördelaktigt för spelföretaget att konsumenten inte vet vad en virtuell vara kostar i riktiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ekonomiskt fördelaktigt för spelföretaget att konsumenten inte vet vad en virtuell vara kostar i riktiga pengar.

Jo misstänkte att det hängde ihop med att vilseleda kunderna. Men rent tekniskt, finns det någonting som hindrar en prissättning i användarens lokala valuta?

Permalänk
Medlem

Tycker de borde ta bort påhittade ingamevalutor helt och skriva ut riktiga valutan för land man befinner sig om de nu vill sälja för riktiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Nu missar jag säkerligen uppenbara problem, men vad hindrar utvecklare att låta konsumenten inte bara sätta in lokal valuta i spelen och programmen utan och prissätta prylarna i densamma.

Det är väl i princip listat i artikeln, men ett par klassiska exempel på anledningar att det är attraktivt att ha en hittepåvaluta som mellanled:

• Man vill att folk ska tvingas köpa ett "paket" som ger 1000 smurfbär (som kostar vad de nu kostar i riktiga pengar), även om de egentligen bara vill köpa något för 548 smurfbär just nu. (Man får dem att ge mer pengar på förhand)

• Man vill att det ska vara lite mer otydligt hur mycket saker kostar när de väl spenderar sina smurfbär. Ingen kommer ju ihåg växelkursen smurfbär <-> kronor. (Man dribblar bort folks känsla för hur mycket de spenderar)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förbjud mikrotransaktioner inuti spel. Problem solved.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl i princip listat i artikeln, men ett par klassiska exempel på anledningar att det är attraktivt att ha en hittepåvaluta som mellanled:

• Man vill att folk ska tvingas köpa ett "paket" som ger 1000 smurfbär (som kostar vad de nu kostar i riktiga pengar), även om de egentligen bara vill köpa något för 548 smurfbär just nu. (Man får dem att ge mer pengar på förhand)

• Man vill att det ska vara lite mer otydligt hur mycket saker kostar när de väl spenderar sina smurfbär. Ingen kommer ju ihåg växelkursen smurfbär <-> kronor. (Man dribblar bort folks känsla för hur mycket de spenderar)

Låter som väldigt rimliga argument.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Permalänk
Medlem

Allt som inte är kontanter är väl virtuell valuta.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Skämt åsido, håller helt med om att otyget (mikrotransaktioner, inte spel) borde förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I praktiken så är det inte helt självklart vad en "spel" valuta motsvarar i riktiga pengar. Ta spel som finns på olika platformar, ios, android, pc, kanske någon custom-shop. Hur stor del som de olika butikerna tar för transaktionen för den virtuella valutan varierar. IOS/Appstore lägger väl på 30%. Dvs kostnaden för spelvalutan varierar vart du köper den.
I mitt fall har jag flera gånger köpt minecraft coins till min son. Han spelar på Ipad, men jag köper via PC-butiken för minecraft då det är stor skillnad i kostnad.
Jag är väl lite kluven, då det är ganska smidigt att ge ett barn just denna virtuella valuta. Dvs transaktionen är gjord av mig, men min son är sedan fri att välja vilket DLC han vill köpa för sina coins, och när han vill göra det.

Men naturligtvis är det förkastligt att vilseleda konsumenter. Speciellt när/om det är barn.

Sedan om ett DLC är prisvärt eller ej är väl upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Nja, det finns faktiskt vettiga studios som sköter finansieringen på ett sätt som inte lurar skjortan av spelarna. Path of Exile av idag hade aldrig existerat utan mikrotransaktioner. En liten studio som successivt växer med spelets populäritet hade nog inte varit möjlig med den klassiska betalningsmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Håller inte alls med om det. Det är för begränsande.

Det viktiga är att få bort:
1. Valutor som gör det svårt att förstå hur mycket något kostar
2. Paket med valutor som gör att man efter X köp har 99% av fake-valuta kvar för nästa köp.

För begränsande för vem? De blodsugande företagen?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jäklar hur äckligt beroendeframkallande och pengalurande vissa spel blivit gentemot barn. Vet att mycket idag är om Fortnite och Roblox men jag kunde nästan inte tro vad jag såg.

Kanske några yngre här har spelat Clash of Clans, spelet har ett syskon som heter "Clash Royale", ja vi snackar mobilspel nu. Mängden av saker som ett barn möts av allt för att de ska engagera med applikationen för att aktivera dopamin och allt möjligt annat i hjärnan vilket sedan alltid leder till att något måste köpas med riktiga pengar inte bara outhärdligt utan otroligt att ens det är lagligt. Eller rättare sagt så är det delvis inte ens lagligt, men det tillåts ändå (spelande/lotteri med 'kistor') som i många andra spel. Men även saker som "få 100x saker GRATIS!" men för att få allt "gratis" behöver man "bara" köpa den första saken i ledet vilket kostar skjortan. Sinnesjukt manupulativt.

Lite sidospår men behövde bara ventilera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Nu missar jag säkerligen uppenbara problem, men vad hindrar utvecklare att låta konsumenten inte bara sätta in lokal valuta i spelen och programmen utan också prissätta prylarna i densamma.

Transaktioner med riktiga pengar (betalning med kreditkort, etc.) kostar pengar i sig att genomföra. Kortföretagen tar en liten avgift per transaktion.
Många små köp med riktiga pengar blir olönsamt. Billigare (för företagen) att sälja en större mängd virtuella pengar för riktiga pengar i en transaktion, och sedan låta konsumenten göra de många små köpen med den virtuella valutan.
Själva köpen blir också snabbare att genomföra när man inte behöver gå via en bank och/eller ett kreditkortsföretag för att genomföra transaktioner.

Så även om man skulle kunna låta alla transaktioner ske i riktiga pengar, så finns det bra anledningar till att använda virtuella valutor istället.

Permalänk

Läst igenom hela förslaget, detta slår jävligt hårt mot Riot Games gällande League of Legends och Valorant även Ark: Survived Evolved något jag tidigare spelat och har en massa mumbojumbo egna valutor i spelen.

Jag välkomnar förändringarna då jag har själv blivit manipulerad att spendera överdrivet mycket pengar på dessa spel trots att mina bättre delar utav mig själv sagt ifrån.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Jo misstänkte att det hängde ihop med att vilseleda kunderna. Men rent tekniskt, finns det någonting som hindrar en prissättning i användarens lokala valuta?

En aspekt är bokföringsteknisk. Om du växlar in kronor till spel-valuta så uppstår ingen monetär fordran, företaget har fått pengarna och kan räkna med dem i vinsten. Om du däremot tar in pengar och lägger det som kundkonton (eg. en bank om du tillåter uttag) eller om du säljer värdekuponger så måste det bokföras som en kundfordran. Sådant ser aldrig bra ut i en bokföring, även om man kan motivera varför den finns, så man måste få dem att försvinna efter ett antal år. (Därav den korta livslängder på presentkort t.ex.) (Funderar på om det även gäller telekombolagens sparade surf?)

Permalänk
Medlem

Fantastiskt dokument. Det var en fröjd att läsa. ✔

Nu gäller det bara att hålla tummarna om att det inte blir tandlöst utan faktiskt får reell effekt i verkligheten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Priapsi:

Nja, det finns faktiskt vettiga studios som sköter finansieringen på ett sätt som inte lurar skjortan av spelarna. Path of Exile av idag hade aldrig existerat utan mikrotransaktioner. En liten studio som successivt växer med spelets populäritet hade nog inte varit möjlig med den klassiska betalningsmodellen.

Man kan lyfta ut köpen från spelet helt och hållet. Och sen förbjuda virtuella valutor som köps för riktiga pengar.

Sen att PoE verkar vara ett undantag är ju bra.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Det enda riktiga felet som begåtts är att beslutsfattare inte gjort något tidigare.

Aktörerna anpassar sig efter regler som satts för marknaden, bolagens existensberättigande är vinstmaximering.

Nu säger jag inte att det är korrekt att vilseleda som görs, jag tror dock inte heller det är vad som görs avsiktligen. Jag tror det är så enkelt som att med de regler som finns nu så är det bästa sättet att tjäna pengar på via dessa upplägg som finns.

Bra att det görs något, även om det har dröjt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jag saknar mikrotransaktioner. Nuförtiden handlar det om hundra till tusentals kronor per köp. För vissa kan det vara upp till 1 miljon kronor eller mer per dag. 😫

Permalänk
Medlem

Nästan alla online F2P spel använder virtual currencies nuförtiden.
Som League of Legends, Lost Ark, FIFA, i stort sett alla EA och Ubisoft onlinespel.
Nästan alla gacha spel har det och de tjänar multum.
Alla för att manipulera spelare till att spendera mer än de egentligen vill.

Generellt tycker jag det även borde ta med vuxna och inte bara barn.
Man kan säga att vuxna har nån sort skyldighet att kontrollera sina köp men väldigt många (jag tror de flesta) är VÄLDIGT lätta att manipulera till att spendera alldeles för mycket, jag gör det själv i onlinespel (Äsch bara 1.99€ mer så kan jag rolla 10 mer gånger)

Och Lootboxes borde bli förbjudna som i Belgien.

Skrivet av Klatten:

Kan rekomendera denna ganska sjuka videon med utvecklare som skrattar över moraliteten när de pratar om hur man manipulerar och lurar spelare.
https://www.youtube.com/watch?v=xNjI03CGkb4

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag har två barn som tidigare ville ha robux och allt vad det heter. Har aldrig köpt något sånt och skulle aldrig göra. Jag köper spel till barnen och förväntar mig sedan att det ska gå att faktiskt spela dom till fullo utan att betala något extra.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Jag har två barn som tidigare ville ha robux och allt vad det heter. Har aldrig köpt något sånt och skulle aldrig göra. Jag köper spel till barnen och förväntar mig sedan att det ska gå att faktiskt spela dom till fullo utan att betala något extra.

tyvärr går inte det i de flesta f2p spelen, mycket av innehållet är låst bakom betalväggar.
mycket innehåll i roblox är gömt bakom det tex.
VÄLDIGT mycket dyrare än vad en expansion kostade förr.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers