Norsk webbläsare får Proton VPN inbyggt

Permalänk
Melding Plague

Norsk webbläsare får Proton VPN inbyggt

Använder du Vivaldi ska Proton gå att använda direkt via webbläsaren nu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vivaldi är mer och mer en kandidat till Firefox. Har inte hört något än som talar emot Vivaldi och de har ingen politisk agenda och är ett oberoende företag i Norge.

Den har telemetri, men är väldigt detaljrika vad och hur dom använder den.

Att de lägger in en bra VPN är ju inte så dåligt, fast jag tycker ändå att VPN ska vara utanför en webbläsare. Firefox har ju just släppt ett tillägg som har VPN men från Mullvad.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag kör Vivaldi och har använt tillägget "ZenMate" som VPN sen flera år tillbaka. Har för mig att jag testade just Proton men att det var något som inte funkade något vidare med det. (minns inte exakt vad)

Permalänk
Hedersmedlem

Webbläsare och VPN hör inte ihop. Det är två olika grejer. Behöver inte bloata ner webbläsaren med såna där grejer.

Permalänk
Medlem

Har använt Vivald i ett par år nu och den är bra tycker jag. Nu fikar jag inte efter den ultimata privacy lösningen, men den är gjord i Norge och EU och har bra funktioner så det räcker för mig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vivaldi_(web_browser)

Dock använder jag redan Mullvad för VPN så att Vivaldi rekar Proton är inget jag hänger upp mig på.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Vivaldi är mer och mer en kandidat till Firefox. Har inte hört något än som talar emot Vivaldi och de har ingen politisk agenda och är ett oberoende företag i Norge.

Det (enda?) som talar emot det för mig är att det är Chromium-baserat. Jag vill inte att det ska vara Chromium samt Safari-motorn (som bara finns på Apple-enheter nu) som har >99% av marknaden.

Bytte från Firefox till LibreWolf nyligen med pga deras ToS-ändringar och det där. Märker i princip ingen skillnad efter att ha stängt av att rensa historik när den stängs av.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

riskabelt, trycker du på något du hämtar eller öppnar länkar utanför browsern så läcker du info direkt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Den har telemetri, men är väldigt detaljrika vad och hur dom använder den.

Att de lägger in en bra VPN är ju inte så dåligt, fast jag tycker ändå att VPN ska vara utanför en webbläsare. Firefox har ju just släppt ett tillägg som har VPN men från Mullvad.

Vivaldi använder väl Chromium, om man bryr sig om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det (enda?) som talar emot det för mig är att det är Chromium-baserat. Jag vill inte att det ska vara Chromium samt Safari-motorn (som bara finns på Apple-enheter nu) som har >99% av marknaden.

Därför jag kör Firefox som main och Vivaldi som extra bara. Kommer försöka köra Firefox så länge jag kan (eller en fork). Sedan har ju Mozilla klantat sig ett antal gånger på olika sätt, men är fortfarande bäst. Vivaldi är den jag skulle byta till om Firefox slutar fungera.

Citat:

Bytte från Firefox till LibreWolf nyligen med pga deras ToS-ändringar och det där. Märker i princip ingen skillnad efter att ha stängt av att rensa historik när den stängs av.

Hörde lite om Librewolf som inte lät så bra, verkar vara rätt styrd av ledaren t.ex. Känner också att små projekt inte alltid är lika säkert som större företag. (en diskussion till annan gång) annars verkar Librewolf bra.
En youtuber från en kille man kanske inte ska ta så allvarligt på eftersom han verkar jaga Mozilla som företag, men om du vill kolla så pratar han här om Librewolf.
https://www.youtube.com/watch?v=AyjiOBWH91s

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Musikälskare

Har precis gått över till Vivaldi och är extremt nöjd, ville inte använda något från USA längre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome utan VPN.

Permalänk
Medlem

För den som är snål så finns det andra webbläsare som erbjuder gratis VPN, ex. Opera. Den sistnämnda har ganska nyligen genomgått en extern granskning av 3:e part, Deloitte för sin gratis-VPN: https://blogs.opera.com/security/2024/09/opera-free-browser-v...

(Fast det är klart, om man vill surfa obehindrat så kanske man vill ha en mindre använd och obefläckad VPN-tjänst. Så fort exit-IP:n blir taggad som VPN som dyker det upp captchas lite var stans på webbsidor man besöker.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har precis gått över till Vivaldi och är extremt nöjd, ville inte använda något från USA längre

Var tror du Chromium, some Vivaldi är baserat på, kommer ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

För den som är snål så finns det andra webbläsare som erbjuder gratis VPN, ex. Opera. Den sistnämnda har ganska nyligen genomgått en extern granskning av 3:e part, Deloitte för sin gratis-VPN: https://blogs.opera.com/security/2024/09/opera-free-browser-v...

(Fast det är klart, om man vill surfa obehindrat så kanske man vill ha en mindre använd och obefläckad VPN-tjänst. Så fort exit-IP:n blir taggad som VPN som dyker det upp captchas lite var stans på webbsidor man besöker.)

Jag kör en del via Proton VPN och man får tyvärr en hel del captchas.

Permalänk

Provade webläsaren med vpn

Gratis vpn random land.
Går ej välja från vilket land servern finns, för det måste man punga ut en hundring i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är grejen med Chromium baserad webbläsare, för en som inte så insatt?

Hur står sig Vivaldi mot Brave eller Waterfox?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Mest att det är så ledande att det i princip vore monopol om inte Apple hade sin egna webbläsare för Mac/iOS. Bara Chrome + Edge + Opera (som är baserade på Chromium) är över 80% av desktop-marknaden enligt StatCounter. Sen Safari på 9%, plus sannolikt några procent till av andra Chromium-browsers, så är nog >90% Chromium-baserade eller Safari.

Sen kan det ju vara att man vill undvika Google också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vivaldi, är det något att ha?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Man skulle även kunna skriva:

Norsk webbläsare baserad på amerikanska Chromium får schweiziskt VPN.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man skulle även kunna skriva:

Norsk webbläsare baserad på amerikanska Chromium får schweiziskt VPN.

En trekant alltså?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som mer allmän bakgrund så är ju problemen med detta huvudsakligen hur trasig webbläsarmarknaden är snarare än något specifikt om funktion eller liknande.

Chromium är kodbasen som utvecklas av huvudsakligen Google för att vara grunden till Chrome primärt (det är väl typ 95% av Chrome), men som är fritt tillgänglig för alla som vill att använda till annat.
Sedan tillsätter då Google lite speciallösningar som är specifika för Chrome, men det är lite krimskrams ovanpå i princip. Andra användare av Chromium-koden gör motsvarande.

De flesta "alternativa" webbläsare idag bygger också på Chromium, dvs dessa "alternativ" är i storleksordningen 95% samma sak som Chrome kodmässigt, och följer av resursskäl mest bara med vad som än händer i Chrome (på gott och ont).

Dvs, det är lite av en illusion att det finns alternativ på riktigt. Det allra mesta på marknaden är Chromium i olika paketeringar, där i det närmaste alla av dessa egentligen är helt beroende av Googles utveckling av Chromium för att hålla dem flytande.

De verkliga undantagen är:
Safari (men finns bara på IOS och MacOS)
Firefox (men lever en tynande tillvaro) + en handfull Firefox-derivat som har nästan ingen marknadsandel och som har motsvarande typ av relation; de är helt beroende av Mozillas arbete med Firefox.

Se t.ex. detta (från https://gs.statcounter.com/browser-market-share#monthly-20240... ):

Och betänk att följande alla är Chromium:
Chrome
Edge
Samsung Internet
Opera
UC
Android (antar generisk Android webbvisare)
QQ
Brave (Other)
Vivald (Other)i

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som mer allmän bakgrund så är ju problemen med detta huvudsakligen hur trasig webbläsarmarknaden är snarare än något specifikt om funktion eller liknande.

Chromium är kodbasen som utvecklas av huvudsakligen Google för att vara grunden till Chrome primärt (det är väl typ 95% av Chrome), men som är fritt tillgänglig för alla som vill att använda till annat.
Sedan tillsätter då Google lite speciallösningar som är specifika för Chrome, men det är lite krimskrams ovanpå i princip. Andra användare av Chromium-koden gör motsvarande.

De flesta "alternativa" webbläsare idag bygger också på Chromium, dvs dessa "alternativ" är i storleksordningen 95% samma sak som Chrome kodmässigt, och följer av resursskäl mest bara med vad som än händer i Chrome (på gott och ont).

Dvs, det är lite av en illusion att det finns alternativ på riktigt. Det allra mesta på marknaden är Chromium i olika paketeringar, där i det närmaste alla av dessa egentligen är helt beroende av Googles utveckling av Chromium för att hålla dem flytande.

Firefox (men lever en tynande tillvaro) + en handfull Firefox-derivat som har nästan ingen marknadsandel och som har motsvarande typ av relation; de är helt beroende av Mozillas arbete med Firefox.

Se t.ex. detta (från https://gs.statcounter.com/browser-market-share#monthly-20240... ):

<Uppladdad bildlänk>

Chrome
Edge
Samsung Internet
Opera
UC
QQ
Brave (Other)
Vivald (Other)i

Bra sammanfattning!
Lite tillägg som eventuellt kan förändra spelplanen framöver.

DOJ (Department of Justice i USA) har ögonen på Google nu och har uttryckt en vilja om att Google skall sälja Chrome. I förlängningen även Android med motiveringen att de har en för dominerande ställning med sin sökmotor som är förvald. Det skrivs också att det skall tvingas sluta betala för att ha Google som förvald sökmotor i andra webbläsare.

Om du vill gå ännu längre med hur stort inflytande Google har på webbläsare, så kan man tänka på att Google betalar för att vara förvald sökmotor i både Firefox och Safari. För Mozillas del är det en stor del av finansieringen av utvecklingen av webbläsaren. Det samma gäller även andra Chromiumbaserade webbläsare. Det är inte helt osant att hävda att Google finansierar utvecklingen av i princip alla webbläsare.

Så man kan säga att det knakar i fogarna lite grand. Om Google tvingas sälja Chrome, vem skall då fortsatt stå för utveckling av Chromium? Kommer Chromium att knoppas av i flera riktningar? Kommer Chromium bli adopterat av Linux foundation? Kommer någon annan aktör ta över ledarskapet? Microsoft? Men vill de riskera att hamna i samma ställning som Google i framtiden?

Det har ju hittills varit ganska förspänt för övriga aktörer att kunna rida på vågen av Googles insatser med Chromium. Det är en monsterprojekt. Ingen av de mindre aktörerna skulle ha möjlighet att driva på det i den takt som google gjort. Det lämnar i princip bara åt Microsoft att kunna ta över den rollen. Betänk även all expertis och kunnande om kodbasen som finns hos Google. Skall de flyttas över någon annanstans?

Jag har även svårt att se att det skulle finnas någon aktör som skulle ha resurser att skapa ett fjärde alternativ (utöver chromium/blink, firefox/gecko och Safari/webkit). I princip alla webutvecklare utvecklar med och för Chrome. Fungerar inte webbläsaren och renderar sidor på samma sätt som Chrome så är det ett stort problem.

Men vi får se, DOJ-processer kan ju dra ut på tiden och Google har ju råd att driva rättsprocesser.
En källa angående DOJ vs Google: https://techcrunch.com/2025/03/08/new-doj-proposal-still-call...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det har ju hittills varit ganska förspänt för övriga aktörer att kunna rida på vågen av Googles insatser med Chromium. Det är en monsterprojekt. Ingen av de mindre aktörerna skulle ha möjlighet att driva på det i den takt som google gjort. Det lämnar i princip bara åt Microsoft att kunna ta över den rollen.

Alltså kanske dags för en ny Internet Explorer igen!

Ofta säger vi gamlingar att det var bättre förr. Och det är kanske lite sanning i det. Du hade i stort sett bara två webbläsare att välja mellan på Windows - Netscape eller Internet Explorer. Google var bara en av några få sökmotorer och de var inte störst. Hälften av siterna man besökte fungerade inte på webbläsaren man besökte dem med. Blir nästan lite nostalgisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var tror du Chromium, some Vivaldi är baserat på, kommer ifrån?

Det är inte en så glasklar fråga som många tror. Chromium är baserad på Blink-motorn (Google), som är baserad på WebKit (Apple), som i sin tur är baserad på KHTML (K Desktop Environment). Det må vara amerikanska företag som har centraliserat utvecklingen men KHTML är mer organiskt.

Numera använder inte ens Konqueror själv KHTML som standardmotor men den finns fortfarande som val, bredvid WebEngine som är baserad på Blink men med Google-bitarna bortrivna (likt hur Brave och Vivaldi gör men kanske mer extremt).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hörde lite om Librewolf som inte lät så bra, verkar vara rätt styrd av ledaren t.ex. Känner också att små projekt inte alltid är lika säkert som större företag.

Ett tips är att kolla in Waterfox istället. Ser inte heller någon nackdel med att det bygger på Firefox ESR.

https://www.waterfox.net

Waterfox är även snabbare i Browserbench än både Librewolf och Firefox, vilket är trevligt för lite tyngre webbappar såsom https://pixlr.com/e/

Permalänk
Medlem

Finfint. Långtidsanvändare av Vivaldi & Proton.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

<Uppladdad bildlänk>

Chrome
Edge
Samsung Internet
Opera
UC
QQ
Brave (Other)
Vivald (Other)i

Trots att Google är helt blockerat i Kina använder många kineser ändå Chrome. Ironiskt nog har jag till och med sett kinesisk polis använda Chrome när de loggar in på sina interna system.

Det finns visserligen kinesiska alternativ som QQ och UC Browser, men dessa webbläsare är så fulla av reklam och bloatware att till och med kineserna själva föredrar att undvika dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vivaldi är mer och mer en kandidat till Firefox.

Jag bytte till Vivaldi för några veckor sedan, riktigt nöjd med bytet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alltså kanske dags för en ny Internet Explorer igen!

De gav ju upp och satsade på chromium de med med edge, finns inga stora pengar i webbläsare. Antar att Vivaldis lansering med proton vpn är för att få kickback/reklampengar från proton ag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vivaldi är lätt den trevligaste och mest flexibla Chromiumbaserade jag känner till, och den enda jag använder. Men jag kör 99% Firefox.

VPN har jag dock inget behov av, så den biten är bara bloat för min del.

Visa signatur

9950X3D | 3090