Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Baxtex:

De har antingen Dell Precision 7680 eller MacBook Pro M4 Max

Haha, då är väl ändå saken glasklar? Förutom att MacBooken, som @Yoshman skriver, utklassar Precisionen prestandamässigt väger den sistnämnda in på nästan 3 kg – för att inte tala om den parodiskt klumpiga nätdelen som jag utgår från att de fortfarande skickar med.

Du får vara glad om du lyckas klämma ner den bjässen till dator i en normal ryggsäck, och jag skulle bli förvånad om den överhuvudtaget går att ladda med mindre än 90 W. Batteritid ska vi nog inte ens tänka på … Skärm? Kristallklar™ ”Full HD+” (WUXGA) med hela 60 Hz! Ja jisses …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har haft macen en vecka nu. Överlag nöjd, största problemet är att det är rätt kass fönsterhantering allmänt, har en 49" ultra wide som jag gärna hade kunnat använda mer effektivt i windows med power toys. Sen lite segt med andra tangentgenvägar men man lär sig.

En skum grej med min skärm hemma, har jag 65w laddning så funkar det fint. Men höjer jag till 90w så slutar alla USB enheter att fungera. Går jag ner till 65w igen så funkar de åter.

Edit
Jahopp, skulle visst lusläst manualen innan man gav 13000kr.

Den drar dock oftast kring 2w så kanske inget problem.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har haft macen en vecka nu. Överlag nöjd, största problemet är att det är rätt kass fönsterhantering allmänt, har en 49" ultra wide som jag gärna hade kunnat använda mer effektivt i windows med power toys. Sen lite segt med andra tangentgenvägar men man lär sig.

Ett av de stora problemen med macOS. Jag gillar Rectangle för att hantera mina fönster. Öppen källkod och gratis!

Har tidigare kört Magnet, men det kräver AppleID och kostar 50 kr.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Ett av de stora problemen med macOS. Jag gillar Rectangle för att hantera mina fönster. Öppen källkod och gratis!

Har tidigare kört Magnet, men det kräver AppleID och kostar 50 kr.

Oh my god tack för tipset till Rectangle! Ja nog tveksamt att köpa något på app store på jobbdatorn. 😁

Den verkar ju också fylla ut pixel randen jämfört med apples egna. Makalöst hur man kan göra så.😅

Kanske dock värt att pröjsa för pro versionen så man kan ha olika profiler. På 49" är ju 3kolumner rätt lagom medans 2 kolumner är mer lagom på 34".

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har de senaste 2 veckorna fått ta över en MacBook Pro 14" här på jobbet. Det jobbigaste hittills har varit nya knappkombinationerna för copy/paste osv. Men tog bara ett par dagar så försöker jag köra CMD (ALT)+C även på Windows.
Sen vet jag inte vad det är, men att kopiera text och klistra in bara texten, verkar ju funka sisådär även om jag använder knapp kombinationen för det. SHIFT+OPT+CMD+V (fyra knappar.. herrejössanes).

Lägg där till att jag rattar en till största dels Windows miljö, så var det klusterknull med knapp kombinationer i remote sessioner.
Men i Windows Appen hittade jag att man kunde välja "Keyboard Mode" till Unicode, då verkar det som att jag kan använda native Mac knappar åtminstone.

Vet inte varför de försökte skapa hjulet på nytt, men men

Utöver det, lättare (i vikt) dator, godlike batteritid, djupt integrerat med iPhone/iCloud-kontot. Copy paste mellan enheter och annat lull lull.

Testa Macbook, i värsta fall får du väl be om att byta bara

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Går det på något vis att få mac att inte ändra symbol tangenterna?

Jag har ett fullt programmerbart tangentbord hemma (ergodox) där jag lagt alla symboler på ett sekundärt lager. Men trots detta så ligger vissa symboler på helt andra tangenter såsom {} vilket driver mig smått till vansinne.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går det på något vis att få mac att inte ändra symbol tangenterna?

Jag har ett fullt programmerbart tangentbord hemma (ergodox) där jag lagt alla symboler på ett sekundärt lager. Men trots detta så ligger vissa symboler på helt andra tangenter såsom {} vilket driver mig smått till vansinne.

Vet inte om det löser ditt problem men jag använder karabiner för att mappa om i osx då jag kör med pc tgt-bord.
https://karabiner-elements.pqrs.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Vet inte om det löser ditt problem men jag använder karabiner för att mappa om i osx då jag kör med pc tgt-bord.
https://karabiner-elements.pqrs.org/

Löste det tillslut, var ett ergodox problem tror jag.

Använder inte trackpaden så mycket men det är sjukt störigt att scroll direction eller, "natural scrolling" inte går att sätta självständigt för trackpad eller mus. Verkar finnas en del tredjeparts verktyg för det. Men att det ska behövas! LinearMouse verkar lösa mitt problem iaf.

Visa signatur

Citera för svar