Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vart går gränsen för vad son är ok till PCVR? Finns det någon fördel med Nvidia eller går det bra med AMD? Fungerar DLSS i VR och gör de det bra?

Håller på att bygga dator och kommer köpa GPU i januari/februari när nästa generation kommer. Har varit lite sugen på AMD 8800xt om ryktena stämmer. Typ 4080 prestanda till mycket bättre pris alltså.

Svårt att säga. Men jag med min 4080S kan känna att jag hade velat ha en 4090, haha. Nu är jag lite skämtsam för jag inte kan maxa alla inställningar. Men jag tror inget under en 4080 för att säkra framtiden lite. Jag har så dålig koll på AMD grafikkort. Vet att DLSS är ju för Nvidias RTX kort. Men DLSS i VR är inte det bästa. Blir så oskarp bild. Alltså, det är bra bild och flyter på. Men t.ex att byta till TAA i Flight Simulator och kolla inne i cockpiten gör sån skillnad! Man kan läsa all text och tyda siffror. Med DLSS på så är det inte lika skarpt dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vart går gränsen för vad son är ok till PCVR? Finns det någon fördel med Nvidia eller går det bra med AMD? Fungerar DLSS i VR och gör de det bra?

Håller på att bygga dator och kommer köpa GPU i januari/februari när nästa generation kommer. Har varit lite sugen på AMD 8800xt om ryktena stämmer. Typ 4080 prestanda till mycket bättre pris alltså.

Det beror helt på vilket spel du spelar, vilka inställningar du vill kunna använda och vilket headset du kör med. Vilken hyfsat modern PC som helst är mer kraftfull än det som finns inbyggt i standalone-headset som Quest3, men vill man köra AAA PC-spel i VR behövs såklart mer hårdvarukraft. Har själv kört VR på PC nyligen med kort som 3060 på laptop och AMD 6900XT och 7900XTX på stationära hemma och kunnat skruva på inställningar för att få det att fungera. AMD funkar bra i VR så länge du är sparsam med ray-tracing - deras kort är bra på att pusha pixlar och det är oftast en begränsande faktor när man kör i VR.

Sedan 6900xt-kortet har jag bestämt mig för att aldrig köpa något kort med mindre än 16GB grafikminne och vad jag läst så verkar det som att AMDs kommande 8800XT-kort (om det nu kommer heta så) kommer ha 16GB minne. Just nu är nästa grafikkortsgeneration så nära för både NVidia och AMD så det är bäst att vänta till efter CES om det går. Hur bra Intels grafikkort är i VR har jag ingen erfarenhet av, men kanske kan deras nya Battlemage-kort fungera hyfsat i VR när de släpps.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Testade och köpa mig en global cluster cmp2 för komfort när jag använder PSVR2. Natt och dag, sitter mycket bättre, fick ont i bakhuvudet efter en timme med orginalbande, får också upp bakbandet lite mer så mina sennheiser kåpor sitter mycket bättre också. Så rekomenderar det, kostade bara 400 spänn och var lätt att montera.

Pillat lite inställningar och nu rullar allt på väldigt bra och fått upp detaljerna. Intressanta är att märker av "mura" effekten mer än på mitt gamla CV1 men kan ha och göra med att CV1 så var upplösningen så kass att den inte var lika tydligt att det fanns.
Nu när upplösningen är krispig så ser man det mer.

Annan sak jag märkt är att tittar man ifrån center så är det inte lika skarpt, på min cv1 så var det bara mycket mer suddigt utanför ideal synfältet rakt fram men med vr2 blev det mer att text får en skugga eller typ dubbelseende på texter. Typ som när man inte hittat in ideal position än men är alltid i kanterna, känner jag behöver vrida huvudet mer för att text långt ifrån center inte ska bli skum. Brukar kasta ett öga på timing skärmen och välja grejer i menyer i hörnet nedre högre hörn av skärmen, känner det är inte lika lätt utan att vrida huvudet mer.

Samt något i steam VR, har alltid att boardern syns vilket är störande när man kör bilspel, i meta kunde man stänga av att den syntes eller bara kom upp om man var riktigt nära. Kan inte få den att försvinna även om den är på kortaste avståndet och jag mappat upp hela rummet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Någon som har haft sin PSVR2 inne på lagning för trasig kabel tidigare? Brukar dom byta ut kabeln eller hela headsetet?
Har haft problem ett tag med att bilden svartnar sporadisk och upptäckte att gummihöljet lossnat och troligigvis har kabeln sedan skadats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som har haft sin PSVR2 inne på lagning för trasig kabel tidigare? Brukar dom byta ut kabeln eller hela headsetet?
Har haft problem ett tag med att bilden svartnar sporadisk och upptäckte att gummihöljet lossnat och troligigvis har kabeln sedan skadats.

<Uppladdad bildlänk>

Ajdå, det var inte så kul. Sony är nog inte så snabba på att byta ut kabeln om man läser på Reddit. De menar att det är ”normalt slitage”. Men du får försöka!

Permalänk
Medlem

Hitman trilogin till PSVR2 är ute! Och så jädra kul det är! Det är inte perfekt VR spel då de gjort flatscreen till VR. Så några uppoffringar får man leva med. Men så jädra snyggt och så kul att vara i Hitman världen som är ett AAA spel. Gillar ni Hitman annars så är detta anledning nog att ha en PSVR2, och för de som inte kört Hitman innan, testa det i VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Hitman trilogin till PSVR2 är ute! Och så jädra kul det är! Det är inte perfekt VR spel då de gjort flatscreen till VR. Så några uppoffringar får man leva med. Men så jädra snyggt och så kul att vara i Hitman världen som är ett AAA spel. Gillar ni Hitman annars så är detta anledning nog att ha en PSVR2, och för de som inte kört Hitman innan, testa det i VR!

https://youtu.be/gxKy11xJtUw?si=MTHcOAmr--1bWj1u

Tyvärr sålde man PSVR2.
hoppas uppdateringen kommer till PC också.
Den som är nu är riktigt dåligt som en dålig VR modd.
PSVR2 versionen verkar åtminstone vara som en bra VR modd 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tyvärr sålde man PSVR2.
hoppas uppdateringen kommer till PC också.
Den som är nu är riktigt dåligt som en dålig VR modd.
PSVR2 versionen verkar åtminstone vara som en bra VR modd 👍

Tråkigt att du sålde den. Kan förstå dig då det varit magert med stora spel. Men jag är en stor Hitman beundrare sedan första spelet snart 25 år sen. Så det här spelet kommer hålla mig sysselsatt! Körde precis klart Hitman 1 och den banan på lyxsjukhuset på Hokaido är så kul.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du sålde den. Kan förstå dig då det varit magert med stora spel. Men jag är en stor Hitman beundrare sedan första spelet snart 25 år sen. Så det här spelet kommer hålla mig sysselsatt! Körde precis klart Hitman 1 och den banan på lyxsjukhuset på Hokaido är så kul.

Ja jag spelade.bara resident evil, horizon och switchback på ps5.
Skaffade pc adaptern också men föredrar Quest 3 headsetet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/gxKy11xJtUw?si=MTHcOAmr--1bWj1u

Spelade World of Assassination på XBOX tidigare, men nu blev man sugen att köra det i VR.

Finns en massa olika versioner på Psstore, men är det dessa två som jag behöver för att spela det i VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Spelade World of Assassination på XBOX tidigare, men nu blev man sugen att köra det i VR.

Finns en massa olika versioner på Psstore, men är det dessa två som jag behöver för att spela det i VR?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Precis! Den andra där är då DLC för VR som kostar 10 euro. Och den första där är då alla 3 spelen som de numera kallar för World of Assassination. Finns även någon bana i deluxe paketet, Maldiverna (lyxresort) och New York (bank). Deluxe uppgraderingen kan du fixa i framtiden med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

<Uppladdad bildlänk>

Efter nästan 2 månaders väntan så dök en helt ny PSVR2 upp idag. Lite segt att vänta så länge, men otroligt glad att dom skickade ett helt nytt headset inklusive alla tillbehör. Med tanke på att mitt gamla headset hade mer än 2 år på nacken, så är man väldigt tacksam för reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Efter nästan 2 månaders väntan så dök en helt ny PSVR2 upp idag. Lite segt att vänta så länge, men otroligt glad att dom skickade ett helt nytt headset inklusive alla tillbehör. Med tanke på att mitt gamla headset hade mer än 2 år på nacken, så är man väldigt tacksam för reklamationsrätten.

Det var bra att du fick ett nytt till slut öven fast väntan var oacceptabelt lång.
Extra kabel och kontroller är ju nått man annars tycker Sony borde sälja separat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ghosts of Tabor har äntligen utannonserats att släppas 7 Maj, dvs imorgon.
så nu kan alla PSVR2 ägare på PS5 hoppa in och raida

Förutom grundspelet släpps DLC också, vilket ger olika vapen osv till sin bunker och bla en lite "headstart" att alla vendors och vissa bunker uppgraderingar börjar på lvl2.

Köper man DLC Independence edition" så får man alla DLC som är ute + alla kommande utan extra kostnad. Denna DLC finns bara att köpa upp till 30 dagar efter release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Produkt: Sony PlayStation VR2
Länk: https://annonsblad.power.se/?page=88
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5948125
Pris: 2990 kr

OBS. Bara på plats Power Barkaby imorgon torsdag 8/5 tror jag. Oklart antal. Pangdeal oavsett, om man bor i närheten.

Från tipstråden

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''