PSVR2 - diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett tips är att ha en matta i mitten av din spel area.
Då är det lätt att känna vart man är nånstans. Man kan skippa guardian tom

Tack, tror jag ska flytta fåtöljen ur rummet för att få mer utrymme. Har 1,2m x 2,2m ledig yta nu. Jag använde hörnet av en matta för att orientera mig till mitten av ytan, men man blir lite vilsen haha. Jag ska nog flytta på mattan och klippa till den.
Hoppas treadmills slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Tack, tror jag ska flytta fåtöljen ur rummet för att få mer utrymme. Har 1,2m x 2,2m ledig yta nu. Jag använde hörnet av en matta för att orientera mig till mitten av ytan, men man blir lite vilsen haha. Jag ska nog flytta på mattan och klippa till den.
Hoppas treadmills slår igenom.

Spelar på ett område på 4x4m.
PSVR2 låter mig inte riktigt utnyttja utrymmet helt men man slipper krocka

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har med börjat lira RE4 nu och körde första 1,5 timmen kanske. Riktigt nice än så länge! Grafiken känns något skarpare än RE Village men saknar den här interaktionen med föremålen istället för att bara trycka X. Men måste säga att det inte stör mig så mycket att man bara behöver trycka X. Gillar att det här spelet är mer fokuserat på actionskräck än renodlad skräck som RE7 och 8. Man känner sig mer säker med Leon bakom rodret istället för Ethan, haha!

Kommer lägga det åt sidan till julledigheten så man kan köra på. Kommer inte kunna köra så mycket nu under veckan när man jobbar och har sig och två dagar till helgen känns alldeles för kort för det här spelet. Man vill inte stressa igenom det. Så perfekt timing nu när man är lite ledig efter julhelgen.

Permalänk
Medlem

Tillägg: Sony XM3 hörlurar passar till headsetet, om man har dem under headsetet.
Har börjat ta mig igenom Call of the Mountain nu. Riktigt, jäkla, kul! Jag föredrar handgester som förflyttning, man får betydligt snabbare action gentemot att använda teleportering.
Det är även en betydligt intimare upplevelse att prata med karaktärer i VR jämfört med en vanlig display. Inlevelsen är gigantisk. Bågskyttet är klockrent. Superkul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Tillägg: Sony XM3 hörlurar passar till headsetet, om man har dem under headsetet.
Har börjat ta mig igenom Call of the Mountain nu. Riktigt, jäkla, kul! Jag föredrar handgester som förflyttning, man får betydligt snabbare action gentemot att använda teleportering.
Det är även en betydligt intimare upplevelse att prata med karaktärer i VR jämfört med en vanlig display. Inlevelsen är gigantisk. Bågskyttet är klockrent. Superkul

Horizon är ett underskattat spel.
Jag har inte spelat dom vanliga Horizon spelen men folk klagade väll mest pga det skiljer för mycket från dom. Det blev ett "The climb - Horizon edition" enligt många.
Har man inget emot klättring så är det ett riktigt bra spel faktiskt
Tycker också själva fightingen mot fiender var bra, även fast det är vissa speciella regler som gäller under fighter och inte liknar originalspelen så är dom ändå underhållande. Det var ju fighterna som kritiserades mest när man såg trailers innan själva spelet var släppt. Jag hade velat ha mer strider mot robotfienderna

Fick med spelet när jag köpte PSVR2, spelet kanske är något dyrt för vad det är därav kritiken mot det också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Horizon är ett underskattat spel.
Jag har inte spelat dom vanliga Horizon spelen men folk klagade väll mest pga det skiljer för mycket från dom. Det blev ett "The climb - Horizon edition" enligt många.
Har man inget emot klättring så är det ett riktigt bra spel faktiskt
Tycker också själva fightingen mot fiender var bra, även fast det är vissa speciella regler som gäller under fighter och inte liknar originalspelen så är dom ändå underhållande. Det var ju fighterna som kritiserades mest när man såg trailers innan själva spelet var släppt. Jag hade velat ha mer strider mot robotfienderna

Fick med spelet när jag köpte PSVR2, spelet kanske är något dyrt för vad det är därav kritiken mot det också.

Spelet är roligt men skamligt att det var Sonys egna lanseringsspel till PSVR2. Man hade trott att de kommer med något riktigt AAA spel med tanke på alla spelkaraktärer de äger. Det blev mer ett tecken att Sony inte bryr sig om sin egna produkt utan förlitar sig på tredjepartsutvecklare att släppa spel till PSVR2. Alldeles för mycket klättring och löjlig combat i Horizon VR. Hade det inte varit för Resident Evil Village så hade lanseringen varit en besvikelse när det kommer till AAA spel. Sony får ta tummen ur och sluta kasta resurser på tillbehör och onlinespel som då tar tid och kraft från vanliga och VR AAA spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Spelet är roligt men skamligt att det var Sonys egna lanseringsspel till PSVR2. Man hade trott att de kommer med något riktigt AAA spel med tanke på alla spelkaraktärer de äger. Det blev mer ett tecken att Sony inte bryr sig om sin egna produkt utan förlitar sig på tredjepartsutvecklare att släppa spel till PSVR2. Alldeles för mycket klättring och löjlig combat i Horizon VR. Hade det inte varit för Resident Evil Village så hade lanseringen varit en besvikelse när det kommer till AAA spel. Sony får ta tummen ur och sluta kasta resurser på tillbehör och onlinespel som då tar tid och kraft från vanliga och VR AAA spel.

Absolut som lanseringstitel så är det kanske ett misslyckande, går inte att jämför med Half Life Alyx som ingår Valve Index eller Asgards Wrath 2 som släpps i övermorgon men ingpr till Quest 3 som verkar vara 100 timmar+ AAA titel..

Tror det är pga oerfarna utvecklare det blev som det blev.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma att Sony finansierade VR versionerna av Resident Evil Village och nu 4. Village ansågs vara lite av en lanseringstitel för Sony. Men jag förväntade mig mer av Sony med tanke på vad de gjort genom åren och vart de befinner sig idag. Hoppas de kommer med stora spel så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vi får inte glömma att Sony finansierade VR versionerna av Resident Evil Village och nu 4. Village ansågs vara lite av en lanseringstitel för Sony. Men jag förväntade mig mer av Sony med tanke på vad de gjort genom åren och vart de befinner sig idag. Hoppas de kommer med stora spel så småningom.

Jag tror det är många flera grejer på gång. Särskilt ifrån Asobi Studio. Men att göra spel tar tid och headsetet lanserades ändå i februari i år. Vi får hoppas Guerilla Games bygger vidare på de lärdomar de fått ifrån Call of the Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag tror det är många flera grejer på gång. Särskilt ifrån Asobi Studio. Men att göra spel tar tid och headsetet lanserades ändå i februari i år. Vi får hoppas Guerilla Games bygger vidare på de lärdomar de fått ifrån Call of the Mountain.

Jag hade nöjt mig om Sony, for now, gjort om PSVR spel till PSVR2. Finns en del spel där som en ny publik kan njuta av eller kan spelas om av gamla spelare. Själv vill jag gärna lira London Heist, Astro Bots, RE7, m.fl. Kommer ihåg lanseringen av PSVR så fick man med en demo skiva med roliga spel som Sony själva utvecklat just för PSVR. De satsade mer känns det som på PSVR än de har gjort hittills på PSVR2. Jag hoppas verkligen de överraskar oss snart med en presentation där vi får se kommande AAA spel och hybridspel. Minns att det tidigare har sagts att göra om flatscreen spel till VR är betydligt enklare nu med PSVR2.

Jag är bara orolig att ledningen för det företaget har valt att lägga minimalt med resurser på annat förutom då deras dumma satsningar på tillbehören och kommande onlinespel, och löner till ledningen så klart. Det kan då förklara varför knappt några vanliga spel till PS5 har hittills presenterats. Och har vi inget att vänta oss av Sony när det kommer till vanliga spel så lär VR lida ännu mer. Helt fel väg dessa företagen tar, Nintendo med, och tror att det kommer resultera i mer pengar i deras fickor och sämre spel på våra skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag hade nöjt mig om Sony, for now, gjort om PSVR spel till PSVR2. Finns en del spel där som en ny publik kan njuta av eller kan spelas om av gamla spelare. Själv vill jag gärna lira London Heist, Astro Bots, RE7, m.fl. Kommer ihåg lanseringen av PSVR så fick man med en demo skiva med roliga spel som Sony själva utvecklat just för PSVR. De satsade mer känns det som på PSVR än de har gjort hittills på PSVR2. Jag hoppas verkligen de överraskar oss snart med en presentation där vi får se kommande AAA spel och hybridspel. Minns att det tidigare har sagts att göra om flatscreen spel till VR är betydligt enklare nu med PSVR2.

Jag är bara orolig att ledningen för det företaget har valt att lägga minimalt med resurser på annat förutom då deras dumma satsningar på tillbehören och kommande onlinespel, och löner till ledningen så klart. Det kan då förklara varför knappt några vanliga spel till PS5 har hittills presenterats. Och har vi inget att vänta oss av Sony när det kommer till vanliga spel så lär VR lida ännu mer. Helt fel väg dessa företagen tar, Nintendo med, och tror att det kommer resultera i mer pengar i deras fickor och sämre spel på våra skärmar.

Jag håller med om allt du skriver. Jag ser en stor tendens att hitta nya kunder; onlinespel och yngre spelare (tiktok-spel). Jag hade önskat att dom tittade på kunderna de redan har och gick all-in på det. Vilket då är singelplayer spel. Men jag tror också att marknadsföringen börjar förändra sig. Utannonseringen sker på betydligt kortare tid. God Of War Valhalla DLC annonserades bara en vecka innan släppet. Microsoft gjorde likadant med HiFi-rush. Så jag tror det är mer grejer på gång.
Sony brukar nämna att det är upp till spelutvecklarna att porta sina gamla spel, det är ingenting som de tvingas till. Så om du skriver ett snällt mail till utvecklarna av London Heist eller RE7 så kanske du får svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Horizon är ett underskattat spel.
Jag har inte spelat dom vanliga Horizon spelen men folk klagade väll mest pga det skiljer för mycket från dom. Det blev ett "The climb - Horizon edition" enligt många.
Har man inget emot klättring så är det ett riktigt bra spel faktiskt
Tycker också själva fightingen mot fiender var bra, även fast det är vissa speciella regler som gäller under fighter och inte liknar originalspelen så är dom ändå underhållande. Det var ju fighterna som kritiserades mest när man såg trailers innan själva spelet var släppt. Jag hade velat ha mer strider mot robotfienderna

Fick med spelet när jag köpte PSVR2, spelet kanske är något dyrt för vad det är därav kritiken mot det också.

Ja alltså klättring är en stor del av Horizon Zero dawn. Sedan blir ju tempot lite långsammare i VR. Generellt sett så brukar dessa spel (Uncharted, God Of War eller Last of Us) använda terrängförflyttning för karaktärsutveckling och dialog. Det är något som jag saknar i Call of the mountain. Hade man haft en NPC kamrat med sig att snacka med så hade det blivit mer underhållande.
Bågskyttet tycker jag är klockrent. Så pass bra att jag skulle kunna använda detta spel för att förbättra min riktiga bågskytte skicklighet.
Priset är lite dyrt, jag köpte också paketet vilket var värt det. Men det skulle vart lägre med det man får. Men när det kommer till visuell detalj rikedom och animationer så är de det mest imponerande jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Ja alltså klättring är en stor del av Horizon Zero dawn. Sedan blir ju tempot lite långsammare i VR. Generellt sett så brukar dessa spel (Uncharted, God Of War eller Last of Us) använda terrängförflyttning för karaktärsutveckling och dialog. Det är något som jag saknar i Call of the mountain. Hade man haft en NPC kamrat med sig att snacka med så hade det blivit mer underhållande.
Bågskyttet tycker jag är klockrent. Så pass bra att jag skulle kunna använda detta spel för att förbättra min riktiga bågskytte skicklighet.
Priset är lite dyrt, jag köpte också paketet vilket var värt det. Men det skulle vart lägre med det man får. Men när det kommer till visuell detalj rikedom och animationer så är de det mest imponerande jag har sett.

Det har du rätt i, jag har inte spelat många av deras spel men i God of war snackas det en hel del medans man klättrar på banorna

Hehe, man kan tycka olika. Jag tycker att pilbågen är bland dom sämsta pilbågar jag använt i ett VR-spel. 😅
Funkar inte utan eye-tracking imo. Men den är inte dåligt, den känns bara väldigt "spelig"
Men då har jag spelat väldigt mycket In Death Unchained vilket jag tycker har den mest realistiska pilbågen i alla VR-spel jag testat

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det har du rätt i, jag har inte spelat många av deras spel men i God of war snackas det en hel del medans man klättrar på banorna

Hehe, man kan tycka olika. Jag tycker att pilbågen är bland dom sämsta pilbågar jag använt i ett VR-spel. 😅
Funkar inte utan eye-tracking imo. Men den är inte dåligt, den känns bara väldigt "spelig"
Men då har jag spelat väldigt mycket In Death Unchained vilket jag tycker har den mest realistiska pilbågen i alla VR-spel jag testat

hehe Git Gud ;)! Jag siktar utan ögonspårningen. Men bågskytte är svårt, så det tar tid att lära sig. Sedan finns det primärt två sett att sikta med en pilbåge. Modern bågskytte siktar med pilen som om det vore ett gevär; hitta en ankarspunkt med draghanden och använd spetsen av pilen som en riktpunkt. Den andra, historiska metoden, är att ha båda ögonen på målet och sedan peka med hela pilen mot målet. Den sistnämnda metoden jämförs ofta med att kasta en boll.

Dock så har jag märkt att pilens riktning styrs enbart av båghanden, inte av händerna i kombination med varandra. Förmodligen en teknisk lösning då handkontrollen i draghanden kan försvinna utanför spårnings-zonen för headsetet vid full draglängd (smart lösning för att slippa gitter). Använder man det historiska metoden och siktar man med hela pilen så märker man inte det. Försöker man hitta en ankarspunkt med draghanden så kan det vara förvirrande, eftersom draghanden inte påverkar pilens position.

Permalänk
Medlem

Nytt spel släpps idag för gastronomer! Cooking Simulator VR.

https://blog.playstation.com/2023/12/14/cooking-simulator-vr-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

hehe Git Gud ;)! Jag siktar utan ögonspårningen. Men bågskytte är svårt, så det tar tid att lära sig. Sedan finns det primärt två sett att sikta med en pilbåge. Modern bågskytte siktar med pilen som om det vore ett gevär; hitta en ankarspunkt med draghanden och använd spetsen av pilen som en riktpunkt. Den andra, historiska metoden, är att ha båda ögonen på målet och sedan peka med hela pilen mot målet. Den sistnämnda metoden jämförs ofta med att kasta en boll.

Dock så har jag märkt att pilens riktning styrs enbart av båghanden, inte av händerna i kombination med varandra. Förmodligen en teknisk lösning då handkontrollen i draghanden kan försvinna utanför spårnings-zonen för headsetet vid full draglängd (smart lösning för att slippa gitter). Använder man det historiska metoden och siktar man med hela pilen så märker man inte det. Försöker man hitta en ankarspunkt med draghanden så kan det vara förvirrande, eftersom draghanden inte påverkar pilens position.

Ja jag är ingen som skjuter pilbåge på riktigt men det är just det där att det bara är främre handen som siktar.
i Horizon om man håller bågen spänd så kan man vrida på handen som håller i bågen så är den helt frånkopplad från handen som spänner. Handen håller strängen men den är inte kopplad till kontrollen längre.

i In Death Unchained och alla andra VR-spel med pilbågar så håller man hela tiden i bågen även i strängen när man spänner, därför tycker jag att pilbågen känns väldigt off i horizon. Den är mer som ett skjutvapen än en pilbåge känns det som.
Hade pilbågen betett sig som andra spel hade jag kört utan eye-tracking

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag är ingen som skjuter pilbåge på riktigt men det är just det där att det bara är främre handen som siktar.
i Horizon om man håller bågen spänd så kan man vrida på handen som håller i bågen så är den helt frånkopplad från handen som spänner. Handen håller strängen men den är inte kopplad till kontrollen längre.

i In Death Unchained och alla andra VR-spel med pilbågar så håller man hela tiden i bågen även i strängen när man spänner, därför tycker jag att pilbågen känns väldigt off i horizon. Den är mer som ett skjutvapen än en pilbåge känns det som.
Hade pilbågen betett sig som andra spel hade jag kört utan eye-tracking

Det är lite mer som att skjuta pistol. Jag tror de har gjort så för att slippa problem med att spårning av draghanden försvinner när kontrollen är utanför synfältet.

Jag har spelat lite andra spel. Moss Book var supermysigt. Trevligt att kunna sitta i en fåtölj och vila benen när man var trött ifrån call of the mountain. Var häftigt när avancerade strider uppstod mot slutet av spelet.

Sedan gick jag över till No Man's Sky och Resident Evil Village. Men jag tyckte både dem var lite halvdana. Det känns som hybrider fullt av kompromisser.
No Man's Sky kunde man inte förflytta sig genom att gå fysiskt i vardagsrummet, utan det är bara joystick som gäller, det är lite tråkigt. Tutorial saknar vissa viktiga moment (jag dog sex gånger innan jag lärde mig hur jag plockar upp Natrium). Meny systemet som är monterat på handen låter coolt, men utförande gör att det är svårt att läsa texten för allt hoppar runt. Ibland låser sig menyn på fel hand när man pekar. Huvudmenyn laddas ofta in bakom väggar, så man måste stänga menyn, rotera 90 grader och öppna igen. Står man 30 cm åt sidan i vardagsrummet så kan man inte ta fram scannings verktyget (hämtas bakom högra axeln). Jag har hört mycket bra om No Man's Sky, men VR implementationen var medioker.

Resident Evil Village har också många sjukdomar. Varför ska Japaner ha 1 miljon cutscenes där det inte behövs? Yakuza Like a dragon och Final Fantasy XVI hade samma problem. Och vissa cutscenes är bara 3 sekunder långa, tex för att öppna en dörr. Det blir lite märkligt när karaktären ligger på marken i en cutscene, men jag står i vardagsrummet haha. Och vissa cutscenes är redigerade med sceneövergångar som vänder dig 180 grader, vilket gör att du helt plötsligt stirrar åt fel håll. Jag tror att spelet har "raised black levels", vilket gör att mura är mer synligt. Många interaktionen är genom att trycka på "X" istället för VR implementation. Likaså R3 för att ducka. Vi får underarmar, men de pekar ofta åt fel håll. I detta spel kan man iallafall gå runt fysiskt, vilket är bra. Vapnen är roliga, men jag gillar inte att vapnen snäpper till skjutposition. Jag tror jag spelar klart detta spel på TVn istället. Och i framtiden håller jag mig till rena VR spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Det är lite mer som att skjuta pistol. Jag tror de har gjort så för att slippa problem med att spårning av draghanden försvinner när kontrollen är utanför synfältet.

Jag har spelat lite andra spel. Moss Book var supermysigt. Trevligt att kunna sitta i en fåtölj och vila benen när man var trött ifrån call of the mountain. Var häftigt när avancerade strider uppstod mot slutet av spelet.

Sedan gick jag över till No Man's Sky och Resident Evil Village. Men jag tyckte både dem var lite halvdana. Det känns som hybrider fullt av kompromisser.
No Man's Sky kunde man inte förflytta sig genom att gå fysiskt i vardagsrummet, utan det är bara joystick som gäller, det är lite tråkigt. Tutorial saknar vissa viktiga moment (jag dog sex gånger innan jag lärde mig hur jag plockar upp Natrium). Meny systemet som är monterat på handen låter coolt, men utförande gör att det är svårt att läsa texten för allt hoppar runt. Ibland låser sig menyn på fel hand när man pekar. Huvudmenyn laddas ofta in bakom väggar, så man måste stänga menyn, rotera 90 grader och öppna igen. Står man 30 cm åt sidan i vardagsrummet så kan man inte ta fram scannings verktyget (hämtas bakom högra axeln). Jag har hört mycket bra om No Man's Sky, men VR implementationen var medioker.

Resident Evil Village har också många sjukdomar. Varför ska Japaner ha 1 miljon cutscenes där det inte behövs? Yakuza Like a dragon och Final Fantasy XVI hade samma problem. Och vissa cutscenes är bara 3 sekunder långa, tex för att öppna en dörr. Det blir lite märkligt när karaktären ligger på marken i en cutscene, men jag står i vardagsrummet haha. Och vissa cutscenes är redigerade med sceneövergångar som vänder dig 180 grader, vilket gör att du helt plötsligt stirrar åt fel håll. Jag tror att spelet har "raised black levels", vilket gör att mura är mer synligt. Många interaktionen är genom att trycka på "X" istället för VR implementation. Likaså R3 för att ducka. Vi får underarmar, men de pekar ofta åt fel håll. I detta spel kan man iallafall gå runt fysiskt, vilket är bra. Vapnen är roliga, men jag gillar inte att vapnen snäpper till skjutposition. Jag tror jag spelar klart detta spel på TVn istället. Och i framtiden håller jag mig till rena VR spel.

Ja det med pilbågen är ett design-val men andra spel fixar pilbåge på bättre sätt så dom hade kunnat göra annorlunda

Ang Village, det går att ändra att vapnen inte snäpper till skjutposition (nån sorts "comfortläge" som är helt galet att vara på som default), välj bort det då är det mycket bättre.
Village VR Mode är ett av årets spel imo
Man behöver inte trycka på X på allt, det är bara ett alternativ du kan ju slå sönder lådorna med vapnet du håller i handen osv, öppna skåp osv. Att det finns mycket press x är pga det är som sagt ett flat-game med VR-Mode.
Skulle aldrig få för mig att spela Village vanligt och har heller aldrig gjort

Många är av åsikten att det ska vara "rena" vr-spel endast. Den åsikten ändras efter ett tag att man vill ha bra spel ist

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Village VR Mode är ett av årets spel imo
Många är av åsikten att det ska vara "rena" vr-spel endast. Den åsikten ändras efter ett tag att man vill ha bra spel ist

Håller med om Village. Det är en av de bästa spelupplevelserna jag upplevt någonsin och enligt mig den bästa VR-upplevelsen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Village VR Mode är ett av årets spel imo
Man behöver inte trycka på X på allt, det är bara ett alternativ du kan ju slå sönder lådorna med vapnet du håller i handen osv, öppna skåp osv. Att det finns mycket press x är pga det är som sagt ett flat-game med VR-Mode.
Skulle aldrig få för mig att spela Village vanligt och har heller aldrig gjort

Många är av åsikten att det ska vara "rena" vr-spel endast. Den åsikten ändras efter ett tag att man vill ha bra spel ist

Skrivet av Sarato:

Håller med om Village. Det är en av de bästa spelupplevelserna jag upplevt någonsin och enligt mig den bästa VR-upplevelsen.

Håller med er båda! Village kändes som ett renodlat VR spel även om det egentligen inte var det. RE4 får mig att se kompromisserna de gjort för att få det att fungera i VR. Tredjeperson kamera ofta när man trycker X eller ska sparka (dock sparken kan jag förbise men inte andra handlingar). Som en recensent sa på YouTube gällande detta med att trycka X för att interagera, öppna dörrar, lådor, och klättra igenom fönster…”I thought we were past that with VR by now”. Vi är några av få som verkar tycka att Village var en bättre VR-upplevelse.

Känns som att de tog det bästa med Village och valde att inte ta med det i RE4 som t.ex öppna jackan för vapen och ficklampa och att bara kunna interagera med världen. Jag trodde det skulle vara lite av en påbyggnad på Village och inte att man skulle ta flera steg tillbaka när det kommer till VR upplevelsen. Jag tror att de har tagit den begränsade Meta Quest versionen av RE4 och lagt på grafik från RE4 flatscreen remaken och då har vi fått RE4 till PSVR2. Det gör mig lite besviken måste jag säga. Alla på nätet, inklusive kanaler jag vet oftast är opartiska, säger att man bara ska fortsätta spela och att spelet blir bättre och mer interaktivitet med världen blir det också. Har spelat bara 1-2 timmar så ska fortsätta och se vad man tycker i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Håller med er båda! Village kändes som ett renodlat VR spel även om det egentligen inte var det. RE4 får mig att se kompromisserna de gjort för att få det att fungera i VR. Tredjeperson kamera ofta när man trycker X eller ska sparka (dock sparken kan jag förbise men inte andra handlingar). Som en recensent sa på YouTube gällande detta med att trycka X för att interagera, öppna dörrar, lådor, och klättra igenom fönster…”I thought we were past that with VR by now”. Vi är några av få som verkar tycka att Village var en bättre VR-upplevelse.

Känns som att de tog det bästa med Village och valde att inte ta med det i RE4 som t.ex öppna jackan för vapen och ficklampa och att bara kunna interagera med världen. Jag trodde det skulle vara lite av en påbyggnad på Village och inte att man skulle ta flera steg tillbaka när det kommer till VR upplevelsen. Jag tror att de har tagit den begränsade Meta Quest versionen av RE4 och lagt på grafik från RE4 flatscreen remaken och då har vi fått RE4 till PSVR2. Det gör mig lite besviken måste jag säga. Alla på nätet, inklusive kanaler jag vet oftast är opartiska, säger att man bara ska fortsätta spela och att spelet blir bättre och mer interaktivitet med världen blir det också. Har spelat bara 1-2 timmar så ska fortsätta och se vad man tycker i slutändan.

Du menar att man borde ha tagit Quest versionen och gjort en remake på den, då hade det blivigt mer interaktivitet.
Men inventoryt är kopierat av quest versionen även alla 3rd person interaktioner.
Quest versionen är dock mer än bara press x än vad remaken är och hade bättre byte mella first oerso och 3rd person.
I slutändan tycker jag Re4 Remake också är bra men ibte lika bra som village.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det med pilbågen är ett design-val men andra spel fixar pilbåge på bättre sätt så dom hade kunnat göra annorlunda

Ang Village, det går att ändra att vapnen inte snäpper till skjutposition (nån sorts "comfortläge" som är helt galet att vara på som default), välj bort det då är det mycket bättre.
Village VR Mode är ett av årets spel imo
Man behöver inte trycka på X på allt, det är bara ett alternativ du kan ju slå sönder lådorna med vapnet du håller i handen osv, öppna skåp osv. Att det finns mycket press x är pga det är som sagt ett flat-game med VR-Mode.
Skulle aldrig få för mig att spela Village vanligt och har heller aldrig gjort

Många är av åsikten att det ska vara "rena" vr-spel endast. Den åsikten ändras efter ett tag att man vill ha bra spel ist

Detta är problemet som jag tror Guerilla Games och Firesprite har löst. Självklart blir det en nackdel att bara sikta med ena handen, och jag hade föredragit att sikta med båda händerna. Men så som jag siktar och skjuter i Call of the mountain så märker jag inte det.

haha jag har varit inne i menyn tre gånger för Village utan att hitta den inställningen. Ser nu på hemsidan att de har Sighting Assist det kanske gömmer sig under accessibility. Det är så himla mycket inställningar i nyare spel (puzzle hints, mini map, quest markers, quest lists, subtitles) som är påslaget av default, listan med inställningar blev dubblets så lång med VR. Jag önskar att alla nya spel levereras med förhandsvalet 'Immersiviness' som ett snabbval. Sighting Assist gör nog spelet betydligt bättre, kanske återvänder ändå, men cutscenes gör att det fortfarande känns tramsigt. Men nu startade jag "Another Fisherman's Tale" istället.

Det är rea på VR spel i Playstations butik för den som är intresserad. Köpte The Last Clockwinder också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Detta är problemet som jag tror Guerilla Games och Firesprite har löst. Självklart blir det en nackdel att bara sikta med ena handen, och jag hade föredragit att sikta med båda händerna. Men så som jag siktar och skjuter i Call of the mountain så märker jag inte det.
https://www.youtube.com/watch?v=7BXJsT2uBZs

haha jag har varit inne i menyn tre gånger för Village utan att hitta den inställningen. Ser nu på hemsidan att de har Sighting Assist det kanske gömmer sig under accessibility. Det är så himla mycket inställningar i nyare spel (puzzle hints, mini map, quest markers, quest lists, subtitles) som är påslaget av default, listan med inställningar blev dubblets så lång med VR. Jag önskar att alla nya spel levereras med förhandsvalet 'Immersiviness' som ett snabbval. Sighting Assist gör nog spelet betydligt bättre, kanske återvänder ändå, men cutscenes gör att det fortfarande känns tramsigt. Men nu startade jag "Another Fisherman's Tale" istället.

Det är rea på VR spel i Playstations butik för den som är intresserad. Köpte The Last Clockwinder också

Jag har säkert 100 timmar i In Death unchained med Quest 2 och har absout inga problem och jag vet många IDU spelare håller med mig, den pilbågen känns 100ggr bättre och mer verklig än Horizon.
Det där videoklippet handlar mer om att visa vad Quest Pro klarar inte vad Quest 2 inte klarar, för när man spelar så står man inte och spänner bågen utanför synfältet.

Med det sagt så är jag ingen pilbågsskytt på riktigt så det kan ju vara så att jag "skjuter fel" omedvetet för att det är så det passar i VR. Men jag håller ofta i bågen och drar mot nedanför hakan, inte förbi huvudet. Det blir dessutom en hel del växlande man blir ju lite trött i armen till slut så då håller jag vid hakan ospänd och spänner bågen framåt ist

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du menar att man borde ha tagit Quest versionen och gjort en remake på den, då hade det blivigt mer interaktivitet.
Men inventoryt är kopierat av quest versionen även alla 3rd person interaktioner.
Quest versionen är dock mer än bara press x än vad remaken är och hade bättre byte mella first oerso och 3rd person.
I slutändan tycker jag Re4 Remake också är bra men ibte lika bra som village.

Jag har inte lirat Quest versionen, men då är det nog så som du säger. Trodde att Quest versionen var tryck X rakt igenom för att då kunna få spelet att fungera bättre på Quest. Men man har då gjort Quest versionen mer interaktivt, och PSVR2 versionen har då fått mer av flatscreen versionen med VR funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag har inte lirat Quest versionen, men då är det nog så som du säger. Trodde att Quest versionen var tryck X rakt igenom för att då kunna få spelet att fungera bättre på Quest. Men man har då gjort Quest versionen mer interaktivt, och PSVR2 versionen har då fått mer av flatscreen versionen med VR funktionalitet.

Nej det är mer som Village om man säger så.
Quest versionen är dock en remake också kan man säga bara att man kopierat originalet. Det är gjort i unreal engine.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

iVRy gör framsteg med arbetet att få till PC-support. Initialt bara stöd för AMD-grafikkort samt krav på en adapter/dongle.

Skrivet av iVRy:

The year of PSVR2. The once thought impossible Windows SteamVR driver for PSVR2 is almost ready to release. However, there's no one that can use it, in spite of a big demand. There has to be additional hardware involved, it's expensive, and not available in large quantities (1/2)

Early next year, a couple of hundred people may get the hardware that enables them to use it. And then it could be another 6 months to a year before it's usable by nVidia users (80+% of the potential market), and there is mass-produced affordable hardware for it. Not ideal. (2/2)

https://twitter.com/iVRy_VR/status/1740823024058941441

Nitter.net för de som inte vill logga in på twitter

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

iVRy gör framsteg med arbetet att få till PC-support. Initialt bara stöd för AMD-grafikkort samt krav på en adapter/dongle.

https://twitter.com/iVRy_VR/status/1740823024058941441

Nitter.net för de som inte vill logga in på twitter

Jag blir lite förvånad endå av att se hur många som "vill ha och väntar på detta". Visst ett headset som funkar native med SteamVR är alltid intressant (om det kommer fungera så) men PSVR2 i sig är ju ingen direkt förbättring mot alternativen som finns till PC

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag blir lite förvånad endå av att se hur många som "vill ha och väntar på detta". Visst ett headset som funkar native med SteamVR är alltid intressant (om det kommer fungera så) men PSVR2 i sig är ju ingen direkt förbättring mot alternativen som finns till PC

Borde väl kunna finnas ett hyfsat överlapp mellan de som har PSVR2 och en hyfsad gaming PC, och som vill kunna använda samma headset till båda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Borde väl kunna finnas ett hyfsat överlapp mellan de som har PSVR2 och en hyfsad gaming PC, och som vill kunna använda samma headset till båda?

Så kan det vara men jag tänker att den VR intresserade pc-spelaren redan har ett VR-headset. kan ju iofs vara ett riktigt utdaterat ett.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så kan det vara men jag tänker att den VR intresserade pc-spelaren redan har ett VR-headset. kan ju iofs vara ett riktigt utdaterat ett.

Finns väl inget som är i närheten av samma kvalité och pris?