PSVR2 - diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det galnaste med Beat Saber tycker jag ändå är att det är en snyggare klon av Beat Ninja, som knappt någon hört talas om och som fortfarande bara har sex recensioner på Steam.

Inte så positiva recensioner dock.
Mycket möjligt att Beat Saber kopierade spelets grund men det blev en hel del förfinat. idag anses ju allt vara beat saber kopior

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det galnaste med Beat Saber tycker jag ändå är att det är en snyggare klon av Beat Ninja, som knappt någon hört talas om och som fortfarande bara har sex recensioner på Steam.

Skrivet av Molotov:

Inte så positiva recensioner dock.
Mycket möjligt att Beat Saber kopierade spelets grund men det blev en hel del förfinat. idag anses ju allt vara beat saber kopior

Good artists borrow, great artists steal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vi VR spelare köper fler spel än de som spelar på en platt skärm. Den som vill spara en slant kan skapa konto hos Turkiska Playstation Store och spara typ 50% på varje spelköp. Finns en tråd här på Sweclockers (kolla de senaste sidorna) med instruktioner. Man behöver ett konto hos Spectrocoin som man överför euro till med SEPA (EU banköverföring) via sin vanliga bank. Är väldigt smidigt faktiskt. Dyra spel på svenska Playstation Store men handlar där ibland ändå.

Ja, så är det verkligen. För egen del har jag nog redan köpt samma mängd VR spel senaste månaderna som jag bruka köpa fysiska spel på 1-2 år. Ska skaffa ett Turkist PSN konto så fort jag är hemma i Sverige igen. Är det bara till PSN kontot som man behöver en Turkisk postadress till? För Revolt och Coinnbase kan man använda sin riktiga svenska postadress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Ja, så är det verkligen. För egen del har jag nog redan köpt samma mängd VR spel senaste månaderna som jag bruka köpa fysiska spel på 1-2 år. Ska skaffa ett Turkist PSN konto så fort jag är hemma i Sverige igen. Är det bara till PSN kontot som man behöver en Turkisk postadress till? För Revolt och Coinnbase kan man använda sin riktiga svenska postadress?

Det låter som en bra idé! Det är bara det turkiska Playstation kontot som behöver en Turkisk postadress (som man kan få fram genom att välja en gata i Turkiet på Google Maps och skriva adressen exakt som den står), och Coinbase kan man dessvärre inte använda längre för det här ändamålet. Utan det är Spectrocoin som fortfarande fungerar, vilket är faktiskt mycket enklare. Coinbase var man tvungen att ladda med kryptovaluta, med Spectrocoin är det vanliga Euro man laddar genom att överföra Euro till sitt Spectrocoin konto från sin vanliga svenska bank med bl.a SEPA. Och yes, i Spectrocoin använder du din vanliga adress här i Sverige.

Man kan använda kort och så för att fylla på sitt Spectrocoin konto men de tar en avigft. En SEPA överföring som då är en vanlig banköverföring inom EU är gratis och går ganska snabbt. Är det en vardag så har jag överfört pengar på morgonen och några timmar senare är Spectrocoin kontot laddat.

Permalänk
Medlem

Har kanske varit uppe men hur gör ni när man sak gå i ett spel. Kräver ju plats eller hur gör man?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har kanske varit uppe men hur gör ni när man sak gå i ett spel. Kräver ju plats eller hur gör man?

De flesta spelen har ett stående eller sittande läge. Har man lite utrymme så är det bättre att sitta ner. Man går sen med joysticken som på en vanlig handkontroll. De flesta spelen har även ett läge för att teleportera sig (man pekar med kontrollen vart man vill och VIPS så är man där), men det tar väck av inlevelsen. Man kan även stå upp utan att behöva röra sig fysiskt för mycket då man styr karaktären med kontrollerna. Jag står oftast och rör mig inte så mycket med kroppen. Det blir mer när man ska huka sig ner för att plocka upp ett föremål eller så som jag rör mig.

Permalänk
Medlem

Mam rör sig också en del när man peakar fram mm.
Vänjer man sig som jag med trådlöst så rör man sig en hel del omedvetet. På psvr2 gör dock sladden att man påminner sig att man sitter fast

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

De flesta spelen har ett stående eller sittande läge. Har man lite utrymme så är det bättre att sitta ner. Man går sen med joysticken som på en vanlig handkontroll. De flesta spelen har även ett läge för att teleportera sig (man pekar med kontrollen vart man vill och VIPS så är man där), men det tar väck av inlevelsen. Man kan även stå upp utan att behöva röra sig fysiskt för mycket då man styr karaktären med kontrollerna. Jag står oftast och rör mig inte så mycket med kroppen. Det blir mer när man ska huka sig ner för att plocka upp ett föremål eller så som jag rör mig.

Skrivet av Molotov:

Mam rör sig också en del när man peakar fram mm.
Vänjer man sig som jag med trådlöst så rör man sig en hel del omedvetet. På psvr2 gör dock sladden att man påminner sig att man sitter fast

Insåg nu att det är fel tråd då jag har Oculus Quest 2 men problematiken är väl den samma?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Insåg nu att det är fel tråd då jag har Oculus Quest 2 men problematiken är väl den samma?

Det är nog samma där. Har haft Oculus Rift S till PC och det var samma koncept där. Det är första PSVR som var lite konstig då den använde gamla kontroller som saknade joysticks för rörelse. Så teleportering var det mest vanliga då. Med Quest 2 har du ju kontroller som vanligt och tror de experimenterar lite med handrörelser utan kontroller (Apples VR/AR headset kommer inte ha handkontroller alls). Som Molotov påpekat så är sladden en begränsning för de flesta headseten. Med Quest 2 kan du ju köra trådlöst som är den stora fördelen.

Tror att alla headset har en gräns som man ritar ut när man använder headsetet. Så om man går för nära gränsen säger den till så man inte går in i väggen eller slår omkull sin TV. Så med Quest 2 som är helst trådlös lär du kunna rita ut ditt spelområde utan risk att gå utanför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Insåg nu att det är fel tråd då jag har Oculus Quest 2 men problematiken är väl den samma?

Vad är der för problematik du tänker på?
Har du en Quest 2, vad har du kört på den?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är der för problematik du tänker på?
Har du en Quest 2, vad har du kört på den?

Tror jag körde något som hette Robo Recall där man skulle slåss mot robotar och sedan har jag provat Half Life eller liknande från Steam.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tror jag körde något som hette Robo Recall där man skulle slåss mot robotar och sedan har jag provat Half Life eller liknande från Steam.

Ok och vad var problemet?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok och vad var problemet?

Det var väl att jag ville gå till olika ställen och inte teleporta. Så kanske inget stort problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Det var väl att jag ville gå till olika ställen och inte teleporta. Så kanske inget stort problem.

Robo recall är ett spel du teleporterar dig till olika noder om jag inte minns fel, går inte att röra sig fritt förutom det du kan röra dig fysiskt inom ditt område.
Jag äger inte spelet själv men provat en gång i tiden. Det är ett gammalt vr spel.

Half life alyx finns valet att röra sig helt fritt. För att kunna förflytta dig med spaken ist för att teleportera så ska du välja continuous movement eller nått sånt som det kallas i spelet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det låter som en bra idé! Det är bara det turkiska Playstation kontot som behöver en Turkisk postadress (som man kan få fram genom att välja en gata i Turkiet på Google Maps och skriva adressen exakt som den står), och Coinbase kan man dessvärre inte använda längre för det här ändamålet. Utan det är Spectrocoin som fortfarande fungerar, vilket är faktiskt mycket enklare. Coinbase var man tvungen att ladda med kryptovaluta, med Spectrocoin är det vanliga Euro man laddar genom att överföra Euro till sitt Spectrocoin konto från sin vanliga svenska bank med bl.a SEPA. Och yes, i Spectrocoin använder du din vanliga adress här i Sverige.

Man kan använda kort och så för att fylla på sitt Spectrocoin konto men de tar en avigft. En SEPA överföring som då är en vanlig banköverföring inom EU är gratis och går ganska snabbt. Är det en vardag så har jag överfört pengar på morgonen och några timmar senare är Spectrocoin kontot laddat.

Grymt! Stort tack för informationen.

Permalänk
Medlem

Det har varit en del nyheter senaste dagarna gällande kommande spel till PSVR2. Här är ett klipp på 14 spel och så har några spel till meddelats på olika håll. Ser lovande ut!

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli mycket röj i Synapse och Hellsweeper🙂

Permalänk
Medlem

Sony jobbar på att förbättra reprojection på PSVR2 enligt Hubris utvecklarna

https://www.uploadvr.com/psvr-2-reprojection-improvements/

Bra tycker jag, reprojection på PSVR2 är verkligen inte bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dessa låg i brevlådan och väntade när jag kom hem från Thailand igår. Vilken skillnad det blev. Mycket lättare att hitta "sweatspoot" nu. Väldigt nöjd än så länge. Nu väntar jag bara på att mitt SpectroCoin konto ska bli verifierat så jag kan börja köpa lite spel från turkiska PSN storen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Dessa låg i brevlådan och väntade när jag kom hem från Thailand igår. Vilken skillnad det blev. Mycket lättare att hitta "sweatspoot" nu. Väldigt nöjd än så länge. Nu väntar jag bara på att mitt SpectroCoin konto ska bli verifierat så jag kan börja köpa lite spel från turkiska PSN storen
<Uppladdad bildlänk>

Ser nice ut! Är det linser med recept? Gjorde du synundersökning först och fick värdena på papper? Funderar på att göra en synundersökning för att få mina värden på papper och sedan beställa ett par linser. Har inte glasögon på mig annars men vet att jag inte har 100% syn. Brytning i ena ögat vill jag minnas men inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Ser nice ut! Är det linser med recept? Gjorde du synundersökning först och fick värdena på papper? Funderar på att göra en synundersökning för att få mina värden på papper och sedan beställa ett par linser. Har inte glasögon på mig annars men vet att jag inte har 100% syn. Brytning i ena ögat vill jag minnas men inte så farligt.

Ja exakt. Har terminalglasögon sedan några år tillbaka, så jag kontaktade Synsam och bad om en kopia av "receptet". Sedan var det bara att beställa och vänta ca 2 veckor. Trode jag skulle åka på tullavgift, men dom verkar slinka igenom tullen.
Lätta att montera och för min del blev det stor skillnad.
https://honsvr.com/product/psvr-2-prescription-lenses

Permalänk
Medlem

Har det kommit ut några vettiga PSVR2 spel den senaste månaden? Har varit utomlands ett tag, så jag har inte riktigt koll längre, men det såg ut att vara ett 20-tal fler spel i PS storen mot innan jag åkte. Eftersom jag precis har skaffa turkiskt PSN konto så köpte jag Hubris bara för att testa, men har bara spelat igenom tutorialen än så länge. Känndes lite som en blandning av Star Wars och Call of the Mountain. Funderar på om Red matter 2 och Synapse kanske är värda att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har det kommit ut några vettiga PSVR2 spel den senaste månaden? Har varit utomlands ett tag, så jag har inte riktigt koll längre, men det såg ut att vara ett 20-tal fler spel i PS storen mot innan jag åkte. Eftersom jag precis har skaffa turkiskt PSN konto så köpte jag Hubris bara för att testa, men har bara spelat igenom tutorialen än så länge. Känndes lite som en blandning av Star Wars och Call of the Mountain. Funderar på om Red matter 2 och Synapse kanske är värda att testa?

Synapse har inte släppts än men det ser kul ut.
Jag kan verkligen rekomendera om du gillar pussel spel i stämningfull miljö som dessutom ser väldigt bra ut om man tänker på grafikkvaliten.

kolla in tråden Blandade VR-nyheter.
jag postar alla VR releaser jag vet om varje vecka

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1582049-blandade-vr-ny...

Har även en liknande tråd på FZ

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Synapse har inte släppts än men det ser kul ut.
Jag kan verkligen rekomendera om du gillar pussel spel i stämningfull miljö som dessutom ser väldigt bra ut om man tänker på grafikkvaliten.

kolla in tråden Blandade VR-nyheter.
jag postar alla VR releaser jag vet om varje vecka

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1582049-blandade-vr-ny...

Har även en liknande tråd på FZ

Tackar. Ska kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har det kommit ut några vettiga PSVR2 spel den senaste månaden? Har varit utomlands ett tag, så jag har inte riktigt koll längre, men det såg ut att vara ett 20-tal fler spel i PS storen mot innan jag åkte. Eftersom jag precis har skaffa turkiskt PSN konto så köpte jag Hubris bara för att testa, men har bara spelat igenom tutorialen än så länge. Känndes lite som en blandning av Star Wars och Call of the Mountain. Funderar på om Red matter 2 och Synapse kanske är värda att testa?

Red Matter 2 är riktigt snyggt och bra spel! Är ett mysigt spel där känslan av att vara på en rymdstation ensam känns trovärdig. Är skönt med ett spel utan skräckinslag.

Hubris har fått mycket beröm. Synapse ser lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Red Matter 2 är riktigt snyggt och bra spel! Är ett mysigt spel där känslan av att vara på en rymdstation ensam känns trovärdig. Är skönt med ett spel utan skräckinslag.

Hubris har fått mycket beröm. Synapse ser lovande ut.

Blev ett köp av Red Matter 2 samt en förbokning av Synapse. Hubris har jag redan köpt och ska spela igenom det först.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant diskussion samt intervju:

Without parole diskuterade liknande problem med brist på nybörjar titlar till PSVR2 vid lanseringen jämfört med 1:an.
Också förvirrande vilka titlar som rekommenderas av stora aktörer, som ofta missar pärlorna.
Call of the mountain var verkligen ingen bra start för nybörjare.
Finns många titlar som är mycket lättare att hantera om man är ny.

Permalänk
Medlem

Kollade precis turkiska PSN storen och det är just nu ett bra tillfälle att köpa Moss bundlen om man inte redan har den.
Runt 100 SEK för bundlen måste ju anses som ett klipp.
https://store.playstation.com/en-tr/product/EP1966-PPSA09678_00-MOSSXMOSS2BUNDLE

Finns även på rea från svenska PSN storen, men då till priset 286 SEK (eller 265 om man har PS+)

Synth Riders + Complete Music Collection kostar ca 285 SEK via turkiska PSN storen.
Jag har redan spelet och kanske 10-15 DLC låtar, men funderar på om det inte kan vara värt att köpa detta ändå, då jag har för mig att bundlen brukar kosta runt 1000 SEK från svenska PSN storen.
https://store.playstation.com/en-tr/product/EP5418-PPSA11407_00-SRCOMPLETE00SWE3

Om ni hittar några andra PSVR2 spel på rea, så hojta gärna till.

Edit. Hittade lite fler PSVR2 spel på rea. Har bara kollat den turkiska storen, men jag gissar att samma rea finns på den svenska storen också. 1 SEK kostar just nu 2.63 turkiska lira. Själv så kommer jag köpa Air Guitar. 38 SEK kan det ju vara värt

Permalänk
Medlem

Playstation presenterade precis ett lång inlägg om utvecklingen av PSVR2 på redas blogg

From prototypes to future tech: how PS VR2 was built