Anmäl dig till Roborock Challenge!

Får ej alla högralarna att fungera.

Permalänk

Får ej alla högralarna att fungera.

Hej.

Jag har ett moderkort P67A-D3-B3. Mitt ljudsystem är Logitech Z-640. Gamla pryttlar, jag vet.
Nu är det så att endast subben och två av de mindre högtalarna fungerar. Det verkar som om den ej ger något ljud i två utgångar. Jag har flyttat runt högtalarna och de fungerar i två av 4 utgångar.
Är begränsningen i i moderkortet eller hittar jag inte rätt i inställningarna?
Går det att köpa separat ljudkort för att få det att fungera?

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk
Medlem

Hur skickar du ljudet till högtalarna, och är det surround-ljud du skickar till dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe_30:

Hej.

Jag har ett moderkort P67A-D3-B3. Mitt ljudsystem är Logitech Z-640. Gamla pryttlar, jag vet.
Nu är det så att endast subben och två av de mindre högtalarna fungerar. Det verkar som om den ej ger något ljud i två utgångar. Jag har flyttat runt högtalarna och de fungerar i två av 4 utgångar.
Är begränsningen i i moderkortet eller hittar jag inte rätt i inställningarna?
Går det att köpa separat ljudkort för att få det att fungera?

Om jag hittat rett moderkort kort så värkar det inte finnas tillgängligt med ljudutgångar.
Grön brukar vara sterio
Råsa för micken (ljud in)
Ljusblå har ja inte full koll på, men kan vara line ut eller in🤔 men det ska stå på baksidan eller i manualen.

Du behöver också svart utgång för bas och center
Och orange för de bakre högtalarna . Om jag inte blandat ihop färgerna, det kan vara svart för de bakre och orange för bas o center 🤔😅
Vad har du för kablar och ingångar på dina högtalare?

Detta ljudkortet har rätt utgångar
https://www.inet.se/produkt/6301892/asus-xonar-se
Men om det fungerar i din dator låter jag vara osagt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Om jag hittat rett moderkort kort så värkar det inte finnas tillgängligt med ljudutgångar.
Grön brukar vara sterio
Råsa för micken (ljud in)
Ljusblå har ja inte full koll på, men kan vara line ut eller in🤔 men det ska stå på baksidan eller i manualen.

Du behöver också svart utgång för bas och center
Och orange för de bakre högtalarna . Om jag inte blandat ihop färgerna, det kan vara svart för de bakre och orange för bas o center 🤔😅
Vad har du för kablar och ingångar på dina högtalare?

Detta ljudkortet har rätt utgångar
https://www.inet.se/produkt/6301892/asus-xonar-se
Men om det fungerar i din dator låter jag vara osagt

Jag har Grön, svart och gul.
Det verkar bara fungera med Grön/grön som fungerar. Ingen skillnad då jag trycker in Svart och/eller gul.

Visa signatur

Intel core i5 2500k @ 3.30GHz, 4X4GB DDR3, Asus GTX560Ti, SSD-Intel320 120GB, Antec Three Hundred, Corsair TX750M, P67A-D3-B3, Acer AL1916

Permalänk

Kapitel 5-2 i manualen beskriver hur man ska koppla och ställa in för att få 2,5,7 kanalers ljud att fungera.
https://download1.gigabyte.com/Files/Manual/mb_manual_ga-p67a...

Standard inställningen är detta:
Line In Jack (Blue)
The default line in jack. Use this audio jack for line in devices such as an optical drive, walkman, etc.
Line Out Jack (Green)
The default line out jack. Use this audio jack for a headphone or 2-channel speaker. This jack can be
used to connect front speakers in a 4/5.1/7.1-channel audio configuration.
Mic In Jack (Pink)
The default Mic in jack. Microphones must be connected to this jack.

Man behöver ha installerat programvaran "HD Audio Manager" för att kunna ändra inställningarna av portarnas funktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe_30:

Jag har Grön, svart och gul.
Det verkar bara fungera med Grön/grön som fungerar. Ingen skillnad då jag trycker in Svart och/eller gul.

Okej
Ja då har du tre kablar som behövs kopplas in. Men du har bara ett hål att stoppa in i.
Ditt moderkort saknar helt enkelt utgångar för svart och gul/orange.

Om du kollar på detta moderkort så förstår du nog kanske vad jag menar

Edit:
Okej läste lite i manualen (sidan 88) som @nossebrofredrik länkade till.
Som han säger så värkar det faktiskt gå i mjukvaran som nämns att ändra vad de olika jacken ska göra.
Så ja börja rota i det först kanske innan du väljer att köpa mer hårdvara

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Ja då har du tre kablar som behövs kopplas in. Men du har bara ett hål att stoppa in i.
Ditt moderkort saknar helt enkelt utgångar för svart och gul/orange.

Om du kollar på detta moderkort så förstår du nog kanske vad jag menar
<Uppladdad bildlänk>

Sidan 89 i manualen visar tydligt hur man ska koppla och konfigurera för att få upp till 7.1 att fungera på det moderkortet:

Ska man ha 7.1 så kopplar man in de sista högtalarna på "front panel I/O", men ska man bara ha 2.1 eller 5.1 räcker det med de uttag som finns.
Du tappar dock line-in och mic-in funktionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Sidan 89 i manualen visar tydligt hur man ska koppla och konfigurera för att få upp till 7.1 att fungera på det moderkortet:

<Uppladdad bildlänk>

Ska man ha 7.1 så kopplar man in de sista högtalarna på "front panel I/O", men ska man bara ha 2.1 eller 5.1 räcker det med de uttag som finns.
Du tappar dock line-in och mic-in funktionen.

Läste och ändrade/la till det. Men du var lite snabbare på att rätta mig innan jag han göra det skälv 👍😅

Visa signatur