Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det knappt finns något kinesiskt/Hong Kong innehav i tex LF Global Index? Känns som att man bör utöka med lite fonder med exponering ditåt för mer diversifiering

Permalänk
Medlem

Korta svaret: Kina är klassat som en tillväxtmarknad.

Här är en bra och enkel text som förklarar varför https://www.pensionsguiden.nu/lansforsakringar-global-index-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kan avvara 10k så fortsätt köp, time in market - > timing the market.
Vad du kan göra är väl annars vikta om? Global är USA tungt om du tror på en annan marknad lite mer av de du köper av så balansera om temporärt

Skrivet av fika:

Instämmer med första delen (fortsätt spara med samma volym om plånboken tillåter) men håller inte med om att man ska vikta om så fort marknaden är volatil. LF Global är en bred och billig indexfond, den samlade expertisen säger att man inte ska börja skruva vid nedgång (om man sparar i just breda globala indexfonder). Anledningen till att globala indexfonder just nu är USA-tunga är för att där är största vikten av bolag. Skulle det här vara ett paradigmskifte så kommer globalfonderna i sig att viktas, du slipper alltså tänka på det här.

@mhj ser ut som en fin portfölj, sitt still i båten och fortsätt med din valda strategi är mitt tips.

Tack för svaren, jag kör vidare med det upplägget jag har just nu då jag inte behöver pengarna just nu som jag kastar in varje månad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xollerx:

Både Nasdaq & SP500 börjar se översålt ut

Blev en bra trade på nasdaq100/sp500/globalt. Har stängt alla positioner då jag vill se hur marknaden reagerar på nästa salva med tullar. Det är ett minfält just nu, marknaden kan studsa rejält om det kommer "lite positiva" nyheter, liksom tror jag guldet kan vara överköpt på rädsla (vilket i sig kan skapa köpläge i guld på mellanlång sikt). Jag är upp några % på året men som sagt, det är ett minfält.

Global:

Nasdaq100:

Guld (sista säljen blev dålig, dock volym på totalen senaste halvåret har blivit bra):

För er som månadssparar i indexfonder är den stora utmaningen att inte falla för trycket och sälja av, och ännu svårare att köpa mer när det faller. Jag blev skadeskjuten på aktier 2008 och förlorar man mycket kan det ta lång tid att komma tillbaka, finns folk som aldrig kom tillbaka till aktier efter IT-bubblan.

Har man strategin att man månadssparar i indexfonder måste man klara av -30-40-50-60%, det är liksom eldprovet om man faktiskt psykologiskt klarar av det. Lätt att säga "jag är långsiktig och månadssparar" men inte alla som pallar trycket. Justera din risktolerans innan, inte under raset.

Så mår man dåligt nu, "tänk om det går ned mer"... ja då kanske du ska minska aktier, investeringar ska inte påverka en psykiskt negativt.

Börsen ser fortfarande väldigt dyrt om om man kollar Buffett-indikatorn. Jag tycker aggregerat att det finns många mörka moln.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem är Amf småbolag. Ligger bara och tuggar de senaste åren. Har en rätt stor förlust i den tyvärr då jag hade otur att köpa i toppen där runt 2022 eller vad det var.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ack, idag kom den. -10%

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Losing money with the boys!

Om nedgången blir stor eller långvarig så är det ju att bara trycka in så mycket pengar på börsen man kan innan återhämtningen.
Ses på andra sidan!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Jag har lagt över alla fonder till räntefonder tills det har lugnat ned sig. Tappat 20tkr bara i år vilket inte är så mycket om man ligger en bra bit över 100tkr men det kunde vara värre. Kommer att prova mer aktier under tiden.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Jag har lagt över alla fonder till räntefonder tills det har lugnat ned sig. Tappat 20tkr bara i år vilket inte är så mycket om man ligger en bra bit över 100tkr men det kunde vara värre. Kommer att prova mer aktier under tiden.

Skulle behållit istället för att sälja i dippen... Alltid bättre att göra inget än att sälja i nedgång/botten.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hela familjens sparande har jag för stunden lagt över till så låg risk om möjligt. Nu rider vi ut den här stormen och tar en ny bedömning om ett kvartal.

Permalänk
Medlem

Kör på med månadsparandet.

USA må numera vara en bananrepublik men det kommer inte betyda världens undergång denna heller. Har man inte 5+ år horisont på sparandet så bör kapitalet inte vara på börsen.

När brexit skedde var börsen ner runt 20% som mest om jag minns rätt men ses nog bara som en litet hack i kurvan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hela familjens sparande har jag för stunden lagt över till så låg risk om möjligt. Nu rider vi ut den här stormen och tar en ny bedömning om ett kvartal.

Bra att det inte är bara jag som tänker de banorna.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Skulle behållit istället för att sälja i dippen... Alltid bättre att göra inget än att sälja i nedgång/botten.

Instämmer.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kanske det men nu vet jag att det inte minskar lika fort. Detta är en bättre väg för mig än att bara låta det rasa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig är det uppenbart att världsläget har gått in i en ny fas vilket gör att även de instrument som har låg risk (exempelvis breda globala indexfonder) har en högre volatilitet än vanligt.
Med det har jag minskat min exponering och ligger likvid med 25% jämfört med att vara fullt investerad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lacusmons:

Kanske det men nu vet jag att det inte minskar lika fort. Detta är en bättre väg för mig än att bara låta det rasa.

Anledning att det sällan rekommenderas är att det är så lätt att missa uppgången när det vänder. Ingen vet säkert om det kommer gå ner imorgon eller om det återhämtas igen.

Visst känner jag också pessimism över börsen just nu, men jag har sålt i nedgång och köpt i uppgång för många gånger för att sälja av igen nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Snusfri

Har automagisk överföring varje månad på 800kr till mitt fondsparkonto, det får fortsätta för sparandet är långsiktigt.
Tänker inte hålla på att sälja, byta eller så.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har man inte 5+ år horisont på sparandet så bör kapitalet inte vara på börsen.

Tyvärr är det nog många som inte följer det rådet.

Särskilt med skattesänkningen på ISKn. Den är som en uppmaning till folk att investera på börsen fast de har mycket små besparingar.

Mer ansvarsfullt hade varit att skattebefria första 150 000 kronorna på sparkonton så att man uppmuntrade folk att bygga upp en buffert först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Tyvärr är det nog många som inte följer det rådet.

Särskilt med skattesänkningen på ISKn. Den är som en uppmaning till folk att investera på börsen fast de har mycket små besparingar.

Mer ansvarsfullt hade varit att skattebefria första 150 000 kronorna på sparkonton så att man uppmuntrade folk att bygga upp en buffert först.

Jag har faktiskt inte förstått varför ISK ska särbehandlas... Bestäm ett skattefritt belopp för sparande istället, säg 5000-10000kr per år. Det spelar ingen roll om pengarna sedan kommer från aktiekonto, sparkonto, KF, ISK,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Problemet är att alla analyser över tid säger motsatsen. För köper du inte under nedgång så har du betydligt färre aktier även om det du har har högre avkastning per aktie...

Man måste tänka långsiktigt och inte bry sig om sitt månadssparande så länge det är emot index/låg risk saker.
att sälja av i dippen, då är du för sen. Du skulle sålt i december/november om du ville "timea marknaden", problemet sen är att du skall då köpa I botten, vilket är nästan helt omöjligt.

Det är bättre att sluta månadsspara mot index och då vikta om emot räntefonder temporärt eller vad du nu tänkte investera i. Och låta index ligga kvar och köra struts.

Sen har jag alltid 4 månadslöner efter skatt på banken på räntekonto för då sover jag gott oavsett hur börsen går... Inte optimalt men det fungerar för mitt psyke 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har faktiskt inte förstått varför ISK ska särbehandlas... Bestäm ett skattefritt belopp för sparande istället, säg 5000-10000kr per år. Det spelar ingen roll om pengarna sedan kommer från aktiekonto, sparkonto, KF, ISK,...

Ja, hade vart lättast. Nu är väl en eventuell fördel att folk kanske intresserar sig. Viktigaste hade vart mer "ekonomi" i skolan.

Permalänk
Medlem

Problemet är att alla analyser över tid säger motsatsen. För köper du inte under nedgång så har du betydligt färre aktier även om det du har har högre avkastning per aktie...

Men nu är marknaden satt ur spel.
USA kommer antagligen hamna i recession snart.
Botten är inte nådd.

Enda som tror på uppgång är Trumpen
Trump: ‘Markets Are Going to Boom’
https://www.wsj.com/livecoverage/trump-tariffs-trade-war-stoc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Botten är inte nådd.

Nej men att dumpa massa innehav bara för att man tappar har alltid visat sig vara dåligt.
Har aldrig sett en diskussion om att Timea marknaden slår time in market.

Att inneha fler andelar är alltid bättre när det väl vänder.
marknaden är volatil, den kan lika gärna rekyla upp och han har då missat 5-10 % uppgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Botten är inte nådd.

Enda som tror på uppgång är Trumpen
Trump: ‘Markets Are Going to Boom’
https://www.wsj.com/livecoverage/trump-tariffs-trade-war-stoc...

”Det är annorlunda den här gången” sägs varje gång det är stökigt på börsen. Även den här gången kommer marknaden att komma igen, hitta nya sätt att utvecklas. På lång sikt är detta ett hack i kurvan.
Jag tror, precis som du, att det här inte är botten, det omöjliga är att pricka botten. Då är det bättre att fortsätta handla månadsvis igenom hela den här turbulenta tiden och komma ut på andra sidan med ett större innehav. Det fina med en global indexfond

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fika:

”Det är annorlunda den här gången” sägs varje gång det är stökigt på börsen. Även den här gången kommer marknaden att komma igen, hitta nya sätt att utvecklas. På lång sikt är detta ett hack i kurvan.
Jag tror, precis som du, att det här inte är botten, det omöjliga är att pricka botten. Då är det bättre att fortsätta handla månadsvis igenom hela den här turbulenta tiden och komma ut på andra sidan med ett större innehav. Det fina med en global indexfond

Tänker ständigt samma sak att det varje gång gungar så kommer det uttalanden om att "dEt Är aNNoRlUnDa DEnnA GåNGen!". 😂
Undvik de sämsta 50 dagarna, missa de 15 bästa efter IT-krashen och resultatet är sämre avkastning än att sitta med allt inne.
Jag tror inte jag kan singla slant och gissa rätt 3/4 gånger.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det viktiga i såna här vändor med kraftiga nedgångar på kort tid om man inte var smart och sålde av tidigt som vanligt när det börjar bli oroligt. Är ju såklart att ha ett relativt stort belopp att kunna slänga in i aktierna man nu gått ner långt med, för att komma in billigt i och såklart följa med på uppgången som kommer nångång. När man ska gå in är förtidigt nu att säga, tror absolut inte botten är nådd än då hämndtullar och vedergällningar kommer.
Men de som förlorat mest är ju de som varit lutade åt USA, dels de stora nedgångarna + valuta nedgångar, hemska nedgångar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sher!kan:

Det viktiga i såna här vändor med kraftiga nedgångar på kort tid om man inte var smart och sålde av tidigt som vanligt när det börjar bli oroligt. Är ju såklart att ha ett relativt stort belopp att kunna slänga in i aktierna man nu gått ner långt med, för att komma in billigt i och såklart följa med på uppgången som kommer nångång. När man ska gå in är förtidigt nu att säga, tror absolut inte botten är nådd än då hämndtullar och vedergällningar kommer.
Men de som förlorat mest är ju de som varit lutade åt USA, dels de stora nedgångarna + valuta nedgångar, hemska nedgångar.

Tycker sentimentet i forumtrådar och fear-greed index överstämmer rätt bra.
Jag sitter still i båten, om något skulle jag vilja köpa lite mer aktier, dock kanske mer "sånt som alla måste ha" snarare än något obskyrt bolag över Atlanten som håller på med framtidsprodukter.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

Tycker sentimentet i forumtrådar och fear-greed index överstämmer rätt bra.
Jag sitter still i båten, om något skulle jag vilja köpa lite mer aktier, dock kanske mer "sånt som alla måste ha" snarare än något obskyrt bolag över Atlanten som håller på med framtidsprodukter.

Fear för en ekonomi är att inte veta morgondagen så visst. De föredrar hellre än galen diktator som är konstant galen än turbulens som de inte kan lyckas förutsäga med sina linjära modeller.

Permalänk
Medlem

Trump ljuger inte när han säger att börsen kommer rusa. Men det är först efter att han tryckt ner dem mer.
Inom någon månad eller några, så kommer han ta bort tullarna helt och börserna kommer flyga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Trump ljuger inte när han säger att börsen kommer rusa. Men det är först efter att han tryckt ner dem mer.
Inom någon månad eller några, så kommer han ta bort tullarna helt och börserna kommer flyga upp.

Varför skulle han backa på tullarna nu? Det skulle få honom att framstå som en än större idiot än han redan är. Möjligen att det kommer omförhandlas i viss mån men att det skulle bli som innan, inte en chans.