Anmäl dig till Roborock Challenge!

SweClockers backupexperter tipsar om säkerhetskopiering

Permalänk
Medlem

Synology är det bästa

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en NAS.

Jag borde ha två stycken NAS men ekonomin är skral just nu.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Borde vara krav att läsa igenom bla den artikeln innan man får skriva i forumet 😅

Permalänk
Medlem

Viktiga filer lagrar jag i molnet med Filen krypterade molntjänst, och Megasync's gratisvariant för backup av backupen så att säga.. I övrigt för att slippa installera om så tar jag avbilder med Image for Windows och Linux för snabb återställning av allt på en gång om det behövs.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Lite svårt med +100 tb

Permalänk
Medlem

En sak som är väldigt viktig är också hur accessen till Backuperna ser ut. Att ha ett backupsystem som exempelvis är lätt att logga in och inloggningsuppgifterna är dessutom sparade i din webbläsare / windows CM är ju inte direkt att rekommendera. Jag har vänner inom konsultvärlden och en situation som dök upp nyligen var en kund som hade sitt backupsystem med i sin domän. Alltså backupsystemet log med som en domänansluten dator. Det tråkiga som hände kunden var att hela AD:t blev kompromissat och angriparna fick ju tillgång till samtliga system som var igång. Så kryptovirus på alla datorer och även backupsystemet.

Bäst skulle jag säga är om backupen är uppsatt på ett sådant sätt att den ringer dig, du ringer inte den. Helst ska du inte ens kunna ringa den utan att behöva göra lite extra arbete för att nå den. Exempelvis lägga den på ett separat vlan, eller inte spara inloggningen och inte ha samma lösenord etc, på dina övriga konton.

Det är lätt att sätta upp ett fungerande backupsystem om man har lite koll. Men det är också lätt att missa att även backupsystemet måste skyddas. Sedan ha den kritiska datan på fler än en backup. Det är OK att lägga den på molnet, men den måste i så fall vara rimligt skyddad.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Det finns en nackdel med NAS: oftast har tillverkarna egna, proprietära lösningar. Man har begränsad tillgång till systemet och hur det fungerar.

Nu när Windows 10 snart är gammalt som gatan, kan man ta sin gamla Windows-maskin och installera Debian eller Ubuntu på den. Sedan har man 2–3 backup-hårddiskar dit man kör ut datan i ett cirkulärt system.

Då riskerar man inte att hamna i samma "end of life"-problem som med en färdig NAS-lösning – och dessutom återanvänder man gammal hårdvara som annars hade åkt till tippen.

Man får också bättre kontroll över i vilket format backuperna sparas. tar och bzip2 är betydligt bättre än tillverkarnas egna, ofta slutna och inlåsta format.

Ett annat tips är att göra en image av hårddisken lite då och då, särskilt om man har mjukvara som är dyr att köpa ny.

Själv kör jag backup på 10 TB extern hårddisk och Zima bord.. Det gör tar filer av mina VPS och min arbetsdator.

Molntjänster i all ära, men man blir beroende av stora amerikanska IT-jättar. Givet hur världsläget ser ut just nu är det värt att fundera över om det är långsiktigt sunt. Om IT-jättarna hade kommit från Kuba eller annan banditstat, hade vi nog inte lagt vår data i deras moln.

Jag tror man bör vara försiktig de närmaste fyra åren med att göra sig alltför beroende av Amerikanska IT jättarnas tjänster.

Tills USA får en frisk führer ingen som inte har vaneförställningar om Europa.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC och även några Macar – allt från 486 till Intel Core i9.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste av allt när det gäller backup privat är att det ska vara enkelt att synkronisera bilder från mobilen för användarna som inte administrerar backup-systemet.

Man kan ha hur redundant backup man vill, men om det inte används spelar det ingen roll. Detta är den främsta anledningen till att jag köpte en färdig NAS lösning, med alla andra delar i livspusslet har man inte tid att underhålla sådant manuellt.

Visst, kanske lite dyrt. But it just works. Sparad tid privat gör att jag kan prioritera andra mer viktiga saker, som tid med familj & vänner.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Kör bluray m-discs liggandes i ett brandsäkert kassaskåp som kallagring för gamla bilder.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ha! Jag behöver ingen backup. Kör ju raid.

"Går iväg för att poppa popcorn"

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Kopierar det viktigaste till en extern 4 TB HDD.. Risken att något händer med den, plus det i stora burken är inte så stor.. Och gör det det så är det ju bara lite data.. 😊

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt börja använda Azure Storage Blobs på sistone för sånt jag i regel bara tar backup off-site på mer sällan. Lägger man data i Archive-Tier kostar detta bara 0.00992 kr per GB.
Har nu ca 1 tb där som kostar ca 10 kr per månad.

Sen har man transaktionskostnader, retrival etc som man får läsa på om.
Men för ett katastrofscenario där jag egentligen aldrig räknar med att återläsa data (men vill ha detta som sista alternativet) så är det en rätt trevlig lösning. Skulle jag återläsa allt går det på några hundralappar och kommer också ta lite tid, men det kan jag absolut leva med.

Jag kör det med rclone med lite syntaxer för att minska på transaktionerna.

Lokalt kör jag backup till en annan äldre NAS, och det är främst här jag kommer återställa data.
Här har jag lång retention på det viktiga, dokument, bilder etc. 12 månader bakåt med en version per dag för dom senaste 3 månaderna och sedan 1 version per månad längre bak.
Kostnadseffektivt men kanske inte en lösning för alla.