Finns det "distans"-USB-mikrofoner?

Permalänk

Finns det "distans"-USB-mikrofoner?

Hej,

Jag har idag en Elgato Wave 3 som fungerar perfekt på 10 - 20 cm avstånd. Men nu skulle jag vilja ha en USB-mikrofon som är lite som en shotgun-mikrofon, fast (bara) för max 40 cm. (jag vill inte ha micken i bild)

Öka gain på den du har och släng på Wave links Voice focus? Jo.. men har någon annan haft samma behov och löst det på nåt annat sätt? Tex Wave DX kanse är mer "riktad", men det är ju en XLR så då behöver man en XLR (till) USB?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,
så då behöver man en XLR (till) USB?

Hejsan, https://www.thomann.se/shure_motiv_mvx2u.htm?atr=true
Där har du en "märkesenhet" från mikrofontillverkaren Shure men det finns också olika kinesiumenheter om du letar billiga enheter på de vanliga onlinebutikerna likt https://www.amazon.se/DSD-TECH-XLR-kabel-SH-AU20A-mikrofoner/...
Men håll kolla på vad du kan behöva för funktioner, Shuren har tex fantommatning och justerbar förstärkning vilket inte den billiga Amazonprylen har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ju längre ifrån du har mikrofonen ju mer annat än din röst kommer du plocka upp. Sen har du ju olika upptagningsmönster på mikrofoner men ljud är ju sfäriskt så beroende på akustiken i rummet mm kommer resultatet bli sämre. Vad är det för kamera du använder? Pratar vi webkamera eller liknande för streaming så kan jag tipsa om Elgato Wave Mic Arm Pro LP. Min kamera är placerad ovanpå skärmen och jag använder en Røde Procaster med spindel snett underifrån som jag lyckas få ur bild. Har den på ca 10cm avstånd. Använder ingen processing för att få bort oljud utan bara eq och kompressor. Røde har en liknande variant som heter podcaster men jag har aldrig jämfört dem två. Dock dynamisk så du behöver den nära.

Permalänk
Medlem

Hej!

Distansmick säger du...jag utgår från att det är mänskligt talröst som du vill ha den till.

Det du är ute efter verkar vara motsatsen till en Dynamisk mikrofon. Då är det antingen en Kondensatormikrofon eller en Elektretmikrofon som du bör leta efter.

Kondensatormickar är oftast mycket dyrare än elektret. Elektretmicken är enklare för många att hantera då dom drivs av ett vanligt inbyggt batteri. Kondingmickar drivs av 48V phantommatning vilket kan kosta extra för tillbehör som då krävs.

Du vill dessutom ha USB-anslutning. Vad som finns på just det området har jag ingen som helst vetskap om eftersom jag bara verkar inom pro-segmentet.

Men kolla om du kan hitta en elektretmick med USB om USB är viktigt för dig, annars utan USB.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ett billigt (?) men ett otroligt bra val ur ljudkvalitet-synvinkel, är en headsetmikrofon. Det finns massor med fördelar med dessa.

Ett bra val är Sennheiser ME3. Det är en i sammanhanget en mycket billig mick, men kan ge nästan ett professionellt ljud. Då slipper du dessutom få in en massa oönskade "slask"-ljud utifrån. Det gör det hela väldigt lätt att hantera oavsett kunskapsnivå och erfarenhet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.