Anmäl dig till Roborock Challenge!

Xiaomi telefon lägsta ljudet super högt

Permalänk
Medlem

Xiaomi telefon lägsta ljudet super högt

Någon annan som har Xiaomi telefon och upplever att lägsta ljudet är extremt högt? När jag drar ner till så lågt ljud som går för att kolla på olika saker utan att störa folk nära t.ex. vid läggdags så tycker jag att ljudet är sinnes sjukt högt. Finns det något sätt att lägsta ljudet ska va ännu lägre?

Permalänk
Rekordmedlem

Är ljudet starkt oavsett vilken app som låter ? Vilken app är det du har upplevt problem i ?
Har själv inte de problemen men det finns ju möjlighet att välja att reglera ljudet per app så har du möjligen höjt en viss app eller aktiverat "normalisering" eller nått liknade så kan det nog påverka utöver den vanliga volymkontrollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är ljudet starkt oavsett vilken app som låter ? Vilken app är det du har upplevt problem i ?
Har själv inte de problemen men det finns ju möjlighet att välja att reglera ljudet per app så har du möjligen höjt en viss app eller aktiverat "normalisering" eller nått liknade så kan det nog påverka utöver den vanliga volymkontrollen.

Nej alla appar. Asså det är sjukt, man hör om man står utanför rummet jättehögt. Normalt på andra telefoner brukar man ju knappt höra när man ens har telefonen nära dig (på lågt).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharky93:

Nej alla appar. Asså det är sjukt, man hör om man står utanför rummet jättehögt. Normalt på andra telefoner brukar man ju knappt höra när man ens har telefonen nära dig (på lågt).

Men du får upp volymreglaget och ser att slidern rör sig men nivån påverkas inte ?
Har du provat starta om telefonen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på Xiaomi och android så bra men har du gått in i typ inställningar > ljud och kollat så inte ringsignaler och notiser etc är väldigt högt.

Kan vara så att volymknapparna främst styr media.

Gammal bild men nåt sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Nu har jag inte koll på Xiaomi och android så bra men har du gått in i typ inställningar > ljud och kollat så inte ringsignaler och notiser etc är väldigt högt.

Kan vara så att volymknapparna främst styr media.

Gammal bild men nåt sånt här?
<Uppladdad bildlänk>

Aa dragit ner allt på lägsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Aa dragit ner allt på lägsta

Okej då har jag tyvärr inget att bidra med. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Haha fan va jobbigt. Brukar dra igång nå podd eller så på lägsta volym när jag försöker somna, antar att du gärna vill kunna göra nåt liknande.

Kan du använda built-in equalizer och köra negativt där kanske? https://www.youtube.com/watch?v=642ZT-mdQgQ

Permalänk
Rekordmedlem

Men har du startat om den än ? Den kan ju ha hängt sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med diverse enheter förut.
En volym-skala korresponderar mot vissa specifika bråkdelar av max amplitud och billiga enheter tenderar att lida av problemet att hoppen mellan volymsteg är väldigt stor vid låga volymer (tänk gammal TV).

Möjligen så går det att skriva om något register där nivåerna definieras, android brukar vara öppet på det sättet.

Edit: Vissa enheter brukar ha samma problem när det kommer till ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du startat om den än ? Den kan ju ha hängt sig.

Ja det har varit såhär i ett år men inte orkat bry mig haha. Just nu är problemet att grabben sover bredvid såvill kunna kolla klipp o skit innan jag somnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Ja det har varit såhär i ett år men inte orkat bry mig haha. Just nu är problemet att grabben sover bredvid såvill kunna kolla klipp o skit innan jag somnar

Om inget fungerar så skulle jag tyvärr rekommendera en återställning av telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig