Säljstart för Microsofts mini-PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns som en rätt skum prissättning…

Det är ju samma pris som för en motsvarande N100 / Celeron Mini-PC.

Visst, företag kommer nog tyvärr flockas…

Kan vi inte bara skippa denna skiten och leverera lösningen som en mobilapp istället?
Jag kastar gladeligen jobbdatorn och ersätter med en telefon….

Utpräglad företagsprodukt, det går alltid att pungslå företag mycket mer än privatpersoner

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skum strömförsörjning. Antar att det krävs en specialadapter som Microsoft överger inom 3-4 år som vanligt (sneglar på Surface)?

Vad hindrade Microsoft från att välja USB-C för att mata ström till enheten? En gammal Apple TV med inbyggd nätdel imponerar mer på mig.

Det är ju en vanlig "tunn-plugg" till den mer eller mindre tunna klienten. Så den bör vara lätt utbytbar såvida det inte är någon riktigt udda volt på den.

Gissar dock att den även kan drivas via USB-C av skärmen. Det har varit ganska vanlig funktion i några år nu på datorer i liknande formfaktor, och borde vara särskilt relevant just för användning med tunna klienter i större skala.

Men om inte så är det väldigt Microsoft...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Tunna klienter är ju en fenomenal lösning för en stor majoritet av företag. Likt det sista jag var sysadmin på; 300-ish anställda som tydligen alla behövde ha i7+ laptops, även fast de belastade den knappt en procent av arbetsdagen. Tänkt då å tagit de 300 i7orna och smäckt in i ett rackskåp istället, och alla satt med tunna tysta fina klienter ute på arbetsplatserna istället och när de väl behövde rendera något eller kompilera kod så voila, nu har du 300st i7or som gör jobbet åt dig och det tar ett ögonblick, ooooch därefter ner i vila igen.
Idag är det ju väldigt görbart med, med dedikerade h265 avkodare och liknande så du kan köra simpla små raspberry pi:s (bortsett från få grafikutgångar om du behöver 3 skärmar osv) och bara remote:a in till en VM med dynamisk mängd cpu/gpu/minne. Alternativt lätta i3 laptops eller motsvarande med bra batteritid om den anställde behöver ut på resande fot ofta osv., bara koppla upp via 5g å fjärrstyra sin VM, och möjligtvis att man har minimala program som powerpoint osv om skiten träffar fläkten och det inte finns mottagning och man ska visa något för kund.

Mer tunna klienter åt folket! Jag kör själv liknande setup hemma åt frugans arbetsstation. Min server + gamingrigg sitter i rackskåpet i andra änden av huset, optisk thunderbolt till min egen arbets-/gamingplats och frugan än så länge nöjer sig med att remote:a, och jag kör hennes VM på min gamingdator och partitionerat min gaming GPU så hon kan game:a samtidigt som mig utan några konstigheter.

Edit: För att inte glömma alla de gånger anställda råkar ha en penna eller något mellan tangentbordet å skärmen på laptopen å smäller igen och "ojdå skärmen gick sönder" eller tappar de eller backar över laptopen eller vad vet jag. 15-25k tack ny laptop. Hade de istället haft en 5-7k i3 laptop eller någon liten rPi så hade man sparat en hel del pengar.

Såna idéer som du har tar våra jobb. Tänk vilken liten arbetslöshet vi skulle ha om varenda kotte skulle ha allt lokalt och tekniker skulle åka ut till respektive och hjälpa dem med problem som att muspekaren har försvunnit.

Jag är ironisk. Men på olika sätt har folk inte så mycket lokalt, ofta är det så enkelt så att man använder webbläsaren, ibland något annat.

Just denna lösning så tycker jag kostnaden för tjänsten är saknas. Jag ser liknelsen lite som på 90 talet skriva om en ny parabol och vad den kostar, detta utan att nämna månadsavgiften.

Nå tjänsten är ej för privatpersoner och de flesta privatpersoner använder typ endast webbläsaren och denna webbläsare kan de köra lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Historien upprepar sig alltså men inte av samma skäl denna gång.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thin_client

Det gör du rätt i, har själv ett par 3D glasögon "Microsoft" som är låst till Windows tio så den dör ju nu i höst. Rekommenderar alla jag känner att hålla sig borta från Microsoft hårdvara.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är väl typ samma sak?

Jag tänker mest på att idag vill de stora drakarna ha våra data och spåra oss så mycket det bara går. Förr, på 70- och 80-talet när begreppet myntades så gjorde man det mest av ekonomiska skäl då feta klienter var snordyrt jämfört med idag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Sötast

Skulle inte vilja påstå att det är historian som upprepar sig som vissa andra...

Tunna klienter har varit en logisk och rimlig lösning för att hålla kostnader nere för företaget via öppna lösningar.

Detta är en microsoftlåda som du först får betala för, och sedan prenumera på för att komma åt microsoftprodukter endast.

Varför sälja produkter till företag när du enkelt kan rabattera till absurdum på grund av obegränsade resurser, få företagen att hoppa skepp och gå all in i miljö som man sedan varken kan administera, påverka eller att lämna.

365 är verkligen riktigt jävla lyckat. Det finns knappt inga företag som inte betalar absurda licensavgifter för att använda likvärdiga produkter som är öppen källkod och helt gratis. Man har ju fina microsoft windows, och office och det har man haft sen 90-talet så varför inte fortsätta betala absurda siffror för sisådär produkter?

Permalänk
Medlem

Yes! Microsoft har släppt en VT100-terminal cirka 40 år för sent. Är det verkligen sunt, med tanke på den amerikanske presidentens psykiska ohälsa, att lägga sin IT i händerna på ett amerikanskt företag som Microsoft?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Yep detta gäller de flesta kinesiska mini pcs som är väldigt billiga. Enda sättet att få vettig support är att köpa dom från svenska amazon till ex.
Gäller även amp/dacs som köps direkt från kinatillverkaren.

Zimablade är en liten och billig mini-PC. Den kostar cirka 1 200 kr inklusive frakt och kan utrustas med 16 GB RAM. Visserligen har den en Celeron-CPU från 2017, men för den som vill ha en dator till ett maker-projekt är den ändå intressant. Raspberry Pi 5 är snabbare, men mindre smidig eftersom den inte kan ge videosignal via USB-C.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Vet inte om man skall köpa något från USA överhuvudtaget nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Kan nog vara klockt att titta på alternativ där delar av tillverkningen sker inom Europa.

Dell borde vara det självklara valet för oss i Europa, då mycket tillverkas i Polen.

Övriga märken ger jag inte mycket för.

Produkter från Microsoft avstår jag helst ifrån pga inlåsning samt att samtliga enheter tidigare varit extremt svåra att reparera (iFixit).

Dock har Microsoft bättrat sig något enormt det senaste året, men tidigare har många modeller varit ihoplimmade och ihoptejpade med ytmonterade komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Tunna klienter är ju en fenomenal lösning för en stor majoritet av företag. Likt det sista jag var sysadmin på; 300-ish anställda som tydligen alla behövde ha i7+ laptops, även fast de belastade den knappt en procent av arbetsdagen. Tänkt då å tagit de 300 i7orna och smäckt in i ett rackskåp istället, och alla satt med tunna tysta fina klienter ute på arbetsplatserna istället och när de väl behövde rendera något eller kompilera kod så voila, nu har du 300st i7or som gör jobbet åt dig och det tar ett ögonblick, ooooch därefter ner i vila igen.
Idag är det ju väldigt görbart med, med dedikerade h265 avkodare och liknande så du kan köra simpla små raspberry pi:s (bortsett från få grafikutgångar om du behöver 3 skärmar osv) och bara remote:a in till en VM med dynamisk mängd cpu/gpu/minne. Alternativt lätta i3 laptops eller motsvarande med bra batteritid om den anställde behöver ut på resande fot ofta osv., bara koppla upp via 5g å fjärrstyra sin VM, och möjligtvis att man har minimala program som powerpoint osv om skiten träffar fläkten och det inte finns mottagning och man ska visa något för kund.

Mer tunna klienter åt folket! Jag kör själv liknande setup hemma åt frugans arbetsstation. Min server + gamingrigg sitter i rackskåpet i andra änden av huset, optisk thunderbolt till min egen arbets-/gamingplats och frugan än så länge nöjer sig med att remote:a, och jag kör hennes VM på min gamingdator och partitionerat min gaming GPU så hon kan game:a samtidigt som mig utan några konstigheter.

Edit: För att inte glömma alla de gånger anställda råkar ha en penna eller något mellan tangentbordet å skärmen på laptopen å smäller igen och "ojdå skärmen gick sönder" eller tappar de eller backar över laptopen eller vad vet jag. 15-25k tack ny laptop. Hade de istället haft en 5-7k i3 laptop eller någon liten rPi så hade man sparat en hel del pengar.

Så, varför har alla inte tunna klienter redan då?

Svaret från mig är: Det är en helt fruktanvärd upplevelse.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inget nytt

Minns ni X terminals? Vi hade dem på universitetet, början av 1990-talet.

Visa signatur

🖥️ Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 64GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logi K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8
💻 Apple MacBook Pro Mid 2012 13" | i5 3210M | 16GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB | macOS Sequoia 15 || 💊 Apple iPad Air M2 13" | 128GB | iPadOS 18 || 📱 Apple iPhone 16 Pro Max | 256GB | iOS 18
💻 Lenovo IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) | Ryzen 7 7735HS | 16GB LPDDR5 6400 | SK hynix 1TB | Logi M240 | Proxmox 8
🖥 NUC8i5BEH | i5 8259U | 16GB DDR4 2400 | Micron 2300 480GB | Proxmox 8 || 🖥 Asus PN51-S1 | Ryzen 3 5300U | 16GB DDR4 3200 | Kingston NV1 240GB | Intel SSD 320 Series 80GB | Proxmox 8 || 🖥 Synology DS920+ | 8GB DDR4 2400 | 3x6TB | DSM 7.2.2
🎹 Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 32GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Historien upprepar sig alltså men inte av samma skäl denna gång.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thin_client

Vad menar du är väl precis samma skäl, köra Remote Desktop Sen görs det fortfarande "vanliga" Thinclients så historien har aldrig slutat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så, varför har alla inte tunna klienter redan då?

Svaret från mig är: Det är en helt fruktanvärd upplevelse.

Konstigt att det är jättepopulärt (relativt) med remote gaming då, typ med parsec. Och gaming är ju markant mer krävande framförallt vad gäller delay men också generellt.

Svaret är att chefer som bestämmer vet inte hur fördelaktigt det hade varit och sysadmins har heller inte stenkoll på det eller pushar för det. Men det är på ändringsväg (hint: den här produkten) och att köra det mot egna servrar på kontoret snarare än mot molnet kommer ge markant bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem

Asus, har nyss gjort om miniPc-marknaden till något mycket bättre, än vad Microsoft mäktar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nu tillverkas väl det mesta i Kina men där har du aldrig sett ett problem?

Bara löjligt att påstå att man inte ska köpa nått av ett specifikt land. Ska du ha ett moraliskt kompass så får du börja tillverka saker själv istället.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Lägg på 4000kr till så kan man köpa en Mac Mini M4 med 16Gb Ram och 256 Gb Ssd.
Den springer cirklar runt valfri mini-Pc i prestanda mm.

Och för de som av någon anledning vill köra Win så kan man lägga in det också på Macen.