Felsökning: 9950X3D + Asus X870E-E Gaming WIFI - Fungerat perfekt i 2 veckor. Nu vägrar den POST.
Det var ett tag sen jag höll på med felsökning av hårdvara så tänkte bolla lite här medans jag felsöker.
Byggde nyligen en ny dator som funkade perfekt i 2 veckor men kommer nu inte ens till POST.
CPU: 9950X3D
MOBO: Asus X870E-E Gaming WiFi
Minnen: Corsair Dominator Titanium x2 32GB (CMP64GX5M2B6000Z30) (Från Asus QVL lista)
Kylare: Asus Rog Ryujin 360
GPU: Asus Astral 5080 OC
PSU: Corsair RMX 1000W ATX 3.1
SSD: Samsung 9100 Pro 4TB + 990 Pro 4TB
Datorn byggdes alltså ihop för runt 2 veckor sen & har fungerat klockrent. Bästa bygget jag gjort och Fractal Define 7 är en fröjd att bygga i. Allt bara startade, såg till att firmware uppgraderades (BIOS ver 1203) m.m, slog på EXPO för minnen & installerade Win11 Pro. Kört tester för att kolla att allt funkat & var stabilt. Datorn har totalt shreddat allt jag kastat på den tills i morse.
I går stängde jag av datorn sen slog av ström på baksidan på PSU, något jag gjort tidigare med denna burk. Vaknade i morse & försökte stara datorn men den vägrar. Enda livstecknet är RBG på DRAM tänds när jag trycker ner power knappen & jag kan ladda min trådlösa mus via USB på baksidan. Inga koder på moderkortet eller försök att testa fläktar m.m
Har testat starta några gånger/bryta ström men samma sak. Har testat CMOS clear men samma sak. Har testat att köra med bara 1x RAM modul men samma sak.
Någon som har någon input kring vidare felsökning? Tycker det hela är mycket konstigt. Hela systemet har gått mycket svalt & stabilt & jag har bara klockat GPU:n via GPU Tweak 3 vilket gått mycket bra.