Felsökning: 9950X3D + Asus X870E-E Gaming WIFI - Fungerat perfekt i 2 veckor. Nu vägrar den POST.

Permalänk
Medlem

Felsökning: 9950X3D + Asus X870E-E Gaming WIFI - Fungerat perfekt i 2 veckor. Nu vägrar den POST.

Det var ett tag sen jag höll på med felsökning av hårdvara så tänkte bolla lite här medans jag felsöker.

Byggde nyligen en ny dator som funkade perfekt i 2 veckor men kommer nu inte ens till POST.

CPU: 9950X3D
MOBO: Asus X870E-E Gaming WiFi
Minnen: Corsair Dominator Titanium x2 32GB (CMP64GX5M2B6000Z30) (Från Asus QVL lista)
Kylare: Asus Rog Ryujin 360
GPU: Asus Astral 5080 OC
PSU: Corsair RMX 1000W ATX 3.1
SSD: Samsung 9100 Pro 4TB + 990 Pro 4TB

Datorn byggdes alltså ihop för runt 2 veckor sen & har fungerat klockrent. Bästa bygget jag gjort och Fractal Define 7 är en fröjd att bygga i. Allt bara startade, såg till att firmware uppgraderades (BIOS ver 1203) m.m, slog på EXPO för minnen & installerade Win11 Pro. Kört tester för att kolla att allt funkat & var stabilt. Datorn har totalt shreddat allt jag kastat på den tills i morse.

I går stängde jag av datorn sen slog av ström på baksidan på PSU, något jag gjort tidigare med denna burk. Vaknade i morse & försökte stara datorn men den vägrar. Enda livstecknet är RBG på DRAM tänds när jag trycker ner power knappen & jag kan ladda min trådlösa mus via USB på baksidan. Inga koder på moderkortet eller försök att testa fläktar m.m

Har testat starta några gånger/bryta ström men samma sak. Har testat CMOS clear men samma sak. Har testat att köra med bara 1x RAM modul men samma sak.

Någon som har någon input kring vidare felsökning? Tycker det hela är mycket konstigt. Hela systemet har gått mycket svalt & stabilt & jag har bara klockat GPU:n via GPU Tweak 3 vilket gått mycket bra.

Permalänk
Medlem

Lilla batteriet på moderkortet har juice i sig?, borde ju inte vara det med tanke på att systemet är nytt, psu funkar som det ska? Mät upp det med en multimeters.

Permalänk
Medlem

Du måste säkerställa att nätaggregatet fungerar som det skall!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Lilla batteriet på moderkortet har juice i sig, borde ju inte vara det med tanke på att systemet är nytt

Tänkte på det också men det låter ju totalt galet att batteriet på ett nytt premium mobo redan ska vara DOA. Har byggt många datorer tidigare & kört i många år. Aldrig stött på ett mobo där batteriet dött. Ska testa & hör av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du måste säkerställa att nätaggregatet fungerar som det skall!

På vilket sätt då tänker du? Jag har alltså ström så att DRAM ljus går igång när jag trycker på power & min trådlösa mus är nu fullt laddad via USB-port på den "döda" datorn. Så datorn verkar ju ha ström & jag ser inga tecken på att något hänt med PSU så som konstig lukt etc. Har också testat att reseata strömkabel till PSU och kollat att strömkontakter sitter i helt på mobo en extra gång.

Datorn har alltså funkat felfritt i 2 veckor med allt från lätt användning till tunga tester + spelande utan problem. Igår trycket jag av PSU knappen baksidan & idag tryckte jag på den & försökte starta men fick bara RBG ljus.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig för att par veckor sedan. Jag har liknande saker fast en generation bakom dig
I mitt fall var det den nyaste BIOS från Asus plus en USB-hubb som gjorde att min burk inte starta.
Har även läst att 50 serien kan orsaka dessa problem.
Så mina tips att prova är:

Dra ut ALLT som är inkopplat via USB
Prova ta ut grafikkortet och kör på den interna GPUn
Testa köra PCIE4 på porten där GPUN sitter

Funkar inget av detta får du börja rycka minnen och köra rollback på BIOS

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Har nu testat en massa grejer & börjar undra om något är trasigt. Har aldrig varit med om att en sprillas ny maskin funkar perfekt & sen bara stendör efter runt 2 veckor & vägrar att ens visa fel.

Det jag testat:

Tagit ur GPU
Ryckt minnen/kört med bara 1.
Bytt batteri & kört reset på CMOS genom att ta ur batteri en längre tid + reset knapp på baksidan.
Har testat PCIE lägen som mångra verkar ha strul med via switch. Den var satt på AUTO som default. Kör jag i de andra 2 lägena så tänds antingen en grön eller orange LED för att visa att 16x eller 8x,4x,4x läget är aktivt & att den också har ström. AUTO läget har ingen LED. Dessa LEDS lyser alltså direkt & alltid så fort jag slår på ström utan att trycka på power. Trycker jag på power så tänds DRAM LEDs & börjar köra sina mönster, PSU klickar till som den brukar innan start men sen stannar allt & den vägrar starta + ens visa fel. Känns väldigt långsökt att behöva testa äldre BIOS versioner då denna version funkat perfekt i 2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

På vilket sätt då tänker du? Jag har alltså ström så att DRAM ljus går igång när jag trycker på power & min trådlösa mus är nu fullt laddad via USB-port på den "döda" datorn. Så datorn verkar ju ha ström & jag ser inga tecken på att något hänt med PSU så som konstig lukt etc. Har också testat att reseata strömkabel till PSU och kollat att strömkontakter sitter i helt på mobo en extra gång.

Datorn har alltså funkat felfritt i 2 veckor med allt från lätt användning till tunga tester + spelande utan problem. Igår trycket jag av PSU knappen baksidan & idag tryckte jag på den & försökte starta men fick bara RBG ljus.

Jag tänker att USB + RGB går på 5 volten allt som går på 12-volten är dött! (verkar det som)

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tänker att USB + RGB går på 5 volten allt som går på 12-volten är dött! (verkar det som)

Du har en poäng. Är inte insatt i alla detaljer exakt vad som driver vad men tänkte inte på det då LEDs för PCIE switchen lyser på moderkortet. Ska kolla & köra en reseat på alla 12V kablar. Om huvud kabeln eller någon av de 2 extra till CPU:n inte har kontakt skulle detta förklara felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Du har en poäng. Är inte insatt i alla detaljer exakt vad som driver vad men tänkte inte på det då LEDs för PCIE switchen lyser på moderkortet. Ska kolla & köra en reseat på alla 12V kablar. Om huvud kabeln eller någon av de 2 extra till CPU:n inte har kontakt skulle detta förklara felet.

Har du provat med att ta ut grafikkortet & köra på processorns grafik?
Såg att du gjort det! my bad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har du provat med att ta ut grafikkortet & köra på processorns grafik?
Såg att du gjort det! my bad.

Yes har testat en massa. Provade nu också att kolla samtliga 12V kablar & köra en reseat på alla. Såg inga fel men kopplade om ändå. Samma fel. Grön/orange LED lyser permanent så fort jag kopplar in ström om jag har PCIE switch i andra lägen än auto. Försöker jag starta tänds bara DRAM LEDs & PSU klickar till som den brukar innan start men där stannar allt.

Permalänk
Medlem

Testa att installera en annan cpu. Beskrivningen låter som cpu:n har gått sönder.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Koppla bort alla sladdar från moderkortet, sedan jumpstartar du PSU och mäter alla spänningarna du hittar. Speciellt på CPU-12V-kabeln.
https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-PSU-H...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Testa att installera en annan cpu. Beskrivningen låter som cpu:n har gått sönder.

Har tyvärr ingen liggades då jag gått över från Intel som jag kört tidigare. Har det dock i åtanke om jag inte hittar någon annan lösning. Känns väldigt konstigt om det skulle vara CPU:n. Den har inte varit klockad eller knappt belastad alls under dessa 2 veckor. Temps med Ruyjin 360 kylaren har som max varit knappt över 70 grader när jag körde Cinebench med idle runt 40 grader vilket är mycket bra för en 9950x3d. Den brukade ligga & tuffa på typ 50-55 grader när jag körde något spel.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag ett moderkort som var felet https://www.sweclockers.com/forum/trad/1694548-ryxen-7800x3d-...
Men sen kom ju uppgifterna om Asrock och en del andra moderkort som hade problem med bios, där system kunde fungera ett tag men sen inte gjorde det längre. https://www.sweclockers.com/nyhet/40954-amd-skyller-doda-9800... Verkar det inte vara ett liknande problem här?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Om DRAM-lampan lyser, låt bara datorn stå på ett tag. Ibland kan minnesträning ta några minuter. Funkar det inte kanske MB är knas.

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Det var ett tag sen jag höll på med felsökning av hårdvara så tänkte bolla lite här medans jag felsöker.

Byggde nyligen en ny dator som funkade perfekt i 2 veckor men kommer nu inte ens till POST.

CPU: 9950X3D
MOBO: Asus X870E-E Gaming WiFi
Minnen: Corsair Dominator Titanium x2 32GB (CMP64GX5M2B6000Z30) (Från Asus QVL lista)
Kylare: Asus Rog Ryujin 360
GPU: Asus Astral 5080 OC
PSU: Corsair RMX 1000W ATX 3.1
SSD: Samsung 9100 Pro 4TB + 990 Pro 4TB

Har testat starta några gånger/bryta ström men samma sak. Har testat CMOS clear men samma sak. Har testat att köra med bara 1x RAM modul men samma sak.

Vilken minnesplats testade du med när du körde ett minne? Har du kollat manualen så den sitter i rätt slot? Jag har varit van att installera dem från vänster och därmed slot 1 och 3 vid två minnen. Men när jag byggde ihop min 9800x3d rigg härom dagen fick jag ta fram manualen, jag skulle börja från höger och sätta varannan för två minnen.

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Om DRAM-lampan lyser, låt bara datorn stå på ett tag. Ibland kan minnesträning ta några minuter. Funkar det inte kanske MB är knas.

Detta. Ibland kan första träningen ta upp till 10 minuter, kan också vara att bios väntar på input från tangentbordet men visar det på "fel gpu".

Du bör också prova att nedgradera till ett tidigare bios via Bios Flashback, typ det första som stödde 9950X3D.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Vilken minnesplats testade du med när du körde ett minne? Har du kollat manualen så den sitter i rätt slot? Jag har varit van att installera dem från vänster och därmed slot 1 och 3 vid två minnen. Men när jag byggde ihop min 9800x3d rigg härom dagen fick jag ta fram manualen, jag skulle börja från höger och sätta varannan för två minnen.

Exakt, man skall använda slot 2 och 4, inte 1 och 3. Och har man problem och vill testa med en sticka skall man använda bara slot 2(eller möjligen bara slot 4).

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Har låtit datorn stå några timmar redan med blinkade DRAM LEDs. Inget kopplat till någon USB & GPU är inte installerad. DRAM LEDs står bara & blinkar. Det finns inga andra livstecken. Det var lite trimmande efter BIOS upgrade men detta verkar vara något helt annat.

Skrivet av Bazoon:

Kollade manual innan & under bygget men finns inga detaljer där. Enligt Asus QVL är "Socket support 1,2".
Hittade någon video på Youtube om ett nästan identiskt bygge att man ska köra A2 + B2. Har haft minnena installerade i maskinen hela tiden i dessa slottar med original BIOS & efter uppgradering till 1203. Tog ett tag att trimma lite efter BIOS upgrade när den trixade lite innan allt hoppade igång. När jag körde 1x RAM var den i A2 slot.

Skrivet av the squonk:

Exakt, man skall använda slot 2 och 4, inte 1 och 3. Och har man problem och vill testa med en sticka skall man använda bara slot 2(eller möjligen bara slot 4).

Har kört minnen i 2+4 redan. Har dock bara testat att köra 1x i slot 2 & inte 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Koppla bort alla sladdar från moderkortet, sedan jumpstartar du PSU och mäter alla spänningarna du hittar. Speciellt på CPU-12V-kabeln.
https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-PSU-H...

Ska testa detta eller försöka få fram en multimeter. Hittade en liknade tråd som visade sig vara dåliga PSU kablar (något jag aldrig hört talas om tidigare). Jag misstänker att detta är PSU/12V relaterat efter lite grävande.

Förhoppningsvis kommer jag också kunna testa med en helt annan PSU under veckan som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Ska testa detta eller försöka få fram en multimeter. Hittade en liknade tråd som visade sig vara dåliga PSU kablar (något jag aldrig hört talas om tidigare). Jag misstänker att detta är PSU/12V relaterat efter lite grävande.

Förhoppningsvis kommer jag också kunna testa med en helt annan PSU under veckan som kommer.

Beställ en ny nätdel och pröva med den.

Jag hade annars börjat misstänka CPU eller moderkort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Beställ en ny nätdel och pröva med den.

Jag hade annars börjat misstänka CPU eller moderkort.

Mvh

Det ironiska i situationen är att detta inte är PSU:n som var ämnad för detta bygge men det är en mycket lång & annan historia om ett ärende/beställning som spårat ur så totalt att jag behövde använda en annan PSU.
Förhoppningsvis kommer den Seasonic 1600W Noctuan jag beställt in i veckan. Tanken var också att köra ett 5090 men situationen där har ju spårat ur totalt. Jag lyckades få tag på ett Astral 5080 OC "billigt" & väntar med att galenskaperna kring 5090 priser reder ut sig.

Får se vart detta slutar & vad felet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Det ironiska i situationen är att detta inte är PSU:n som var ämnad för detta bygge men det är en mycket lång & annan historia om ett ärende/beställning som spårat ur så totalt att jag behövde använda en annan PSU.
Förhoppningsvis kommer den Seasonic 1600W Noctuan jag beställt in i veckan. Tanken var också att köra ett 5090 men situationen där har ju spårat ur totalt. Jag lyckades få tag på ett Astral 5080 OC "billigt" & väntar med att galenskaperna kring 5090 priser reder ut sig.

Jag har haft ett antal trasiga CPUer och de symptomen du beskriver stämmer in, samtidigt så kan det vara moderkortet som krånglar.

Nätdelen är dock "enklast" att börja med

Det känns absolut mer rimligt med Seasonic 1600W Noctua edition, jag kände faktiskt (när jag läste din post) att nätdelen var för budget för övriga komponenter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Kan vara lite lång sökt då det inte är så många rapporterade cases men har varit ett par om 9800x3d och 9950x3d där CPU:n gått sönder, mesta dels asrock moderkort men även några andra märken. kan vara värt att kolla den.

Referens: https://nordichardware.se/ryzen-9-9950x3d-svallde-och-dog-i-e...

Visa signatur

<Dator> CHASSI: Fractal Design Torrent | CPU: AMD 9950X3D | CPU Kylare: Noctua NH-D15 G2 | MB: MSI X670E GAMING PLUS WIFI | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL30 | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB | GPU: Asus RTX 3080Ti Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Detta. Ibland kan första träningen ta upp till 10 minuter, kan också vara att bios väntar på input från tangentbordet men visar det på "fel gpu".

Du bör också prova att nedgradera till ett tidigare bios via Bios Flashback, typ det första som stödde 9950X3D.

Har testat BIOS flashback som verkar ha funkat. Gick från version 1203 till 0606.
Dock är det exakt samma fel men ska låta den stå och gå ett tag även om jag tycker det är konstigt.
Datorn startade direkt efter jag byggt ihop den.

Eftersom BIOS flashback funkar så tror jag mer & mer på att det är PSU/12V eller så har CPU:n möjligtvis dött.

Permalänk
Medlem

Det kan vara allt mellan himmel och jord tyvärr…. Hade likadant med ett generation äldre bygge 7800x3d och Tuf X670E, det är tyvärr behöver du testa CPU och mobo var för sig för att veta exakt var är felet vilket du har inte möjlighet till vad har jag förstått.
En till sak men inte tänker på att prover tar ut CPUen, inspektera den och mobo socket, remontera och inte skruva CPU kylaren för hårt.

Mitt fall slutande med att jag Rama moderkortet, det blev som retur egentligen eftersom tiden på tiden på öppet köp hade inte gått ut.

Finns det någon vänlig skäl medlem som bor nära som kan hjälpa med att testa CPUen åtminstone ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zienx:

Kan vara lite lång sökt då det inte är så många rapporterade cases men har varit ett par om 9800x3d och 9950x3d där CPU:n gått sönder, mesta dels asrock moderkort men även några andra märken. kan vara värt att kolla den.

Referens: https://nordichardware.se/ryzen-9-9950x3d-svallde-och-dog-i-e...

Får ju hoppas att detta inte är fallet. Blir ju ett mycket roligt garanti ärende *suck*
Dock har jag inte varit i närheten av de idle temperaturer som texten beskriver.
Börjar dock luta mer & mer åt det hållet då hela situationen är absurd. Jag satt & jobbade lite igår, avslutade kvällen med att lira lite X4 Foundations & stängde sen av datorn & knäppte av PSU:n. Inga tecken på problem, krasher, felmeddelanden eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Det kan vara allt mellan himmel och jord tyvärr…. Hade likadant med ett generation äldre bygge 7800x3d och Tuf X670E, det är tyvärr behöver du testa CPU och mobo var för sig för att veta exakt var är felet vilket du har inte möjlighet till vad har jag förstått.
En till sak men inte tänker på att prover tar ut CPUen, inspektera den och mobo socket, remontera och inte skruva CPU kylaren för hårt.

Mitt fall slutande med att jag Rama moderkortet, det blev som retur egentligen eftersom tiden på tiden på öppet köp hade inte gått ut.

Finns det någon vänlig skäl medlem som bor nära som kan hjälpa med att testa CPUen åtminstone ?

Ska testa PSU:n / prova annan PSU. Funkar inte det kommer jag kolla status på CPU:n även om låter extremt konstigt att den bara ska ha spontant dött. Hade vi snackat extrem överklockning eller extremt höga temps så visst men detta system har bara kört EXPO med extremt bra temps. Har knappt varit i närheten av 80 grader & den har specs till 95. Var skeptiskt till Ryujin kylaren men fick den under 2000 som blackfriday drop & köpte på kul. Arctic passar inte detta mobo utan att du behöver montera bort inbyggda NVME kylare som har funkat mycket bra till min Samsung 9100 Pro 4TB. Får hoppas det inte är CPU:n för har ingen att låna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Ska testa PSU:n / prova annan PSU. Funkar inte det kommer jag kolla status på CPU:n även om låter extremt konstigt att den bara ska ha spontant dött. Hade vi snackat extrem överklockning eller extremt höga temps så visst men detta system har bara kört EXPO med extremt bra temps. Har knappt varit i närheten av 80 grader & den har specs till 95. Var skeptiskt till Ryujin kylaren men fick den under 2000 som blackfriday drop & köpte på kul. Arctic passar inte detta mobo utan att du behöver montera bort inbyggda NVME kylare som har funkat mycket bra till min Samsung 9100 Pro 4TB. Får hoppas det inte är CPU:n för har ingen att låna.

Ja mindre trolig med död CPU,
Flasha bios till det senaste eller revert till annat version om du har det senaste också värd att prova innan du plocka isär delarna. Lycka till 🤞