Permalänk

PRIME VS TUF

Hej!

Ska köpa ett nytt grafikkort och undrar om det värt att köpa ett TUF som kostar 13 390:-

https://www.komplett.se/product/1319676/datorutrustning/dator...

eller 10 990:- för ett PRIME

https://www.komplett.se/product/1319672/datorutrustning/dator...

Har läst att skillnaden är byggkvaliteten, samt bättre fläktar. Men är en TUF-version värt 2400 kr extra?

Permalänk
Medlem

Svar nej det är inte värt det om du bara tittar på FPS

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Skrivet av ibland:

Svar nej det är inte värt det om du bara tittar på FPS

Okej. Men ljudet eller temperaturen?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Prime alla dagar i veckan, inget speciellt med TUF. Du får lite mer FPS på grund av högre klockhastighet och bättre kylning med TUF men det är marginellt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det är dock bara en allmän rekommendation för MRSP-korten och inte PRIME vs TUF.

Själv har jag ett 5070 Ti TUF som jag är väldigt nöjd med, särskilt ljudnivån, men jag valde det p.g.a. att det i stort sett var det enda vettiga kortet som gick att få tag på (jag köpte först ett Zotac som jag lämnade tillbaka p.g.a. ljudnivån). Hade PRIME funnits tillgängligt så hade jag nog testat ett sånt istället eftersom det är så mycket billigare och ändå verkar ha en vettig kylare.

Permalänk

Ok.. Tack för svaren. Läste på reddit, där folk skrev att TUF hade mycket bättre byggkvalitet. Men rekommenderar sweclockers PRIME är det något jag litar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är dock bara en allmän rekommendation för MRSP-korten och inte PRIME vs TUF.

Själv har jag ett 5070 Ti TUF som jag är väldigt nöjd med, särskilt ljudnivån, men jag valde det p.g.a. att det i stort sett var det enda vettiga kortet som gick att få tag på (jag köpte först ett Zotac som jag lämnade tillbaka p.g.a. ljudnivån). Hade PRIME funnits tillgängligt så hade jag nog testat ett sånt istället eftersom det är så mycket billigare och ändå verkar ha en vettig kylare.

Jag menade att Sweclockers var nöjda med Prime-modellen när det gäller temperatur och ljudnivå, vilket är vad TS undrade över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadoukun:

Okej. Men ljudet eller temperaturen?

Hej!

Prime är Asus instegsmodeller. TUF är ett snäpp uppåt/bättre.

Ljudvolymen och temperaturen från ett grafikkort bestäms sällan enbart av grafikkortet ensamt. Det är en samverkan av flera faktorer, inte minst vad man har för chassi. Ju större chassi man har, desto bättre förutsättningar får man till större luftombyte i chassit, vilket i sin tur gör att grafikkortet inte behöver jobba så hårt. Lite så, även om det är lite förenklat förklarat.

Det är du som sitter på pengarna, men jag skulle personligen ha valt TUF av dessa två.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk

Aaaah! Beslutsångest!

Permalänk
Medlem

Samtidigt får du ett RTX 5080 för ca 740 kr mer än TUF-kortet.

Så, nu gjorde jag det ännu svårare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

2400 kr extra för en annan modell med i stort sett samma prestanda ser jag som galenskap, när båda modellerna är OK vad gäller kyllösningen (som brukar vara det som man märker skillnad på). Extra mycket så med tanke på det i inlägget ovan.

Tycker visserligen också att 11k för 5070 Ti också är för dyrt mot 9070 XT, även till de nuvarande uppblåsta priserna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du inte har läst Sweclockers artikel så kanske den ger dig några insikter:

Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 1: Asus