Permalänk
Medlem

Är drygt -140.000SEK på 3 månader. Jag köper så mycket jag kan just nu för att få ner mitt GAV så mycket jag kan.
Det är långsiktigt sparande, och denna skakiga marknad är inget nytt.. men det är ett lämpligt tillfälle att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Har en portfölj där med med samma fördelning som du synd bara att den är så mycket viktad mot USA. Det förklarar varför den gått så dålig. Har balanserat om till 50% aktier 50% fonder

Vad menar du med 50% aktier och 50% fonder?

Permalänk
Medlem

Kan mitt i eländet glädja mig något åt att jag tidigare i år bestämde mig för att jag skulle köpa ny bil. Så nu förlorar jag, men har i alla fall lite kul under tiden

Har en del torrt krut så får se om det är läge att gå in snart.

Edit:

Skrivet av joakim99:

Syftar nog på räntefonder då man på lysa väljer fördelning mellan aktier och räntepapper.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Uppdatering: Har fortsatt köpa Nvidia, ser ingen anledning att sälja i nuläget.

Mvh

Har endast köpt Nvidia på intervall (i god ordning)

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Shoppade Europa-fond och Indien-fond idag. Tänker att om USA och Kina fortsätter kasta tullar på varandra kan det vara bra att öka min exponering mot de här båda marknaderna. Blir intressant att se hur det utvecklas.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man kan balansera om sin portfölj så att det antigen går mot 100% aktiefonder eller en annan fördelning som tex 50% aktiefonder och 50% räntefonder vilket jag har gjort. Det kan du göra på hemsidan

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Man kan balansera om sin portfölj så att det antigen går mot 100% aktiefonder eller en annan fördelning som tex 50% aktiefonder och 50% räntefonder vilket jag har gjort. Det kan du göra på hemsidan

Det är jag medveten om. Du skrev dock aktier och inte räntefond, därav min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är jag medveten om. Du skrev dock aktier och inte räntefond, därav min fråga.

Trodde det var ganska självklart när vi pratar om lysa att det handlar om aktiefonder 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Trodde det var ganska självklart när vi pratar om lysa att det handlar om aktiefonder 😉

Därav min fråga. Du skrev att du hade balanserat om till 50% aktier och 50% fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Därav min fråga. Du skrev att du hade balanserat om till 50% aktier och 50% fonder.

Skulle skrivit räntefonder såklart men missade " ränte"😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu går det ner igen. 104% tullar träder i kraft mot Kina i USA vid midnatt om inte kineserna hör av sig.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Nu går det ner igen. 104% tullar träder i kraft mot Kina i USA vid midnatt om inte kineserna hör av sig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Har en portfölj där med med samma fördelning som du synd bara att den är så mycket viktad mot USA. Det förklarar varför den gått så dålig. Har balanserat om till 50% aktier 50% fonder

Vet du hur mycket i % ca? Helt ärligt har jag inte kollat i detalj över alla inkluderade innehav, tänkte dock att det är lägre än många globalfondder. Sedan har väl LYSA 10% home bias om jag minns rätt.

Strax över -20% nu på sex veckor, raderat hela uppgången sedan jag började + lite till 2022, RIP. Men nu är det väl inte läge att gå ur, bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Vet du hur mycket i % ca? Helt ärligt har jag inte kollat i detalj över alla inkluderade innehav, tänkte dock att det är lägre än många globalfondder. Sedan har väl LYSA 10% home bias om jag minns rätt.

Strax över -20% nu på sex veckor, raderat hela uppgången sedan jag började + lite till 2022, RIP. Men nu är det väl inte läge att gå ur, bara att gilla läget.

Standard är 63,1% USA så 56,7%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nej ingen aning faktiskt, vet inte om man kan få fram det heller? Tittar jag på fördelningen på aktiefonder så är det hur mycket som helst mot USA. Du kan kika själva, Microsoft, Apple och massa amerikanska banker. Kommer nog inte stoppa in mer pengar där utan behåller innehavet med en rebalansering. Är intr så mycket pengar heller jag har där så det får ligga några år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rött, Rött, Rött... det är ändå bara pengar.
<Uppladdad bildlänk>

Var glad över dina 3 år plus

Permalänk
Medlem

VIX är lite högre än vanligt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rött, Rött, Rött... det är ändå bara pengar.
<Uppladdad bildlänk>

Det är ju inte ens pengar förrän du säljer. Just nu är det bara siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Nej ingen aning faktiskt, vet inte om man kan få fram det heller? Tittar jag på fördelningen på aktiefonder så är det hur mycket som helst mot USA. Du kan kika själva, Microsoft, Apple och massa amerikanska banker. Kommer nog inte stoppa in mer pengar där utan behåller innehavet med en rebalansering. Är intr så mycket pengar heller jag har där så det får ligga några år

Jag skrev i inlägget ovanför dig vad det blir, förutsatt att fördelningen är 90% hela världen och 10% Sverige. Det är indexet som Lysa följer. Det finns antagligen lite tracking error, men det borde stämma rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

VIX är lite högre än vanligt.

You don't say...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Stockholmsbörsen blinkar rött igen. Men Robert Oldstrand, aktiestrateg på Swedbank, är förvånad över att fallet inte är brantare. Efter dramatiken i USA hade han befarat ett större ras.
https://www.svd.se/a/lw5JdG/stockholmsborsen-faller-efter-usa...

Permalänk
Medlem

Finns där några roliga mindre företag som folk investerar i? Ser bara jättar hela tiden(och jag förstår varför) men det blir lite tråkigt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Finns där några roliga mindre företag som folk investerar i? Ser bara jättar hela tiden(och jag förstår varför) men det blir lite tråkigt i längden.

SHT Smart High Tech har jag ägt i omgångar, köpt och sålt och nu sitter jag med en liten post. Har 450 msek börsvärde och stor volatilitet.
De tillverkar grafen-baserade värmeöverföringsprodukter och har tagit små ordrar från t.ex. Huawei, Thermal Grizzly.
Gjorde en riktad nyemission i december så har för mig de klarar sig ett tag, men hög risk förstås.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant detta handelskrig.
Sitter på lite deg jag vill trycka in på börsen, väntar på rätt läge.

Börsindexen dök ytterligare vid 13-tiden på onsdagen efter att Kina meddelat att man höjer tilläggstullen på import av amerikanska varor till 84 procent, enligt Bloomberg.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Mycket intressant detta handelskrig.
Sitter på lite deg jag vill trycka in på börsen, väntar på rätt läge.

Börsindexen dök ytterligare vid 13-tiden på onsdagen efter att Kina meddelat att man höjer tilläggstullen på import av amerikanska varor till 84 procent, enligt Bloomberg.

Undrar om trumpeten kommer med 204% tull nu? Han förväntade väl sig ett samtal från Beijing, gick "rykten" om att Kina är desperata och vill förhandla.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Undrar om trumpeten kommer med 204% tull nu? Han förväntade väl sig ett samtal från Beijing, gick "rykten" om att Kina är desperata och vill förhandla.

Borde börja bli lite svettigt snart när han inser att de är en kommunist-regim som inte behöver förhålla sig till samma spelregler som han måste göra avseende ekonomi...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Borde börja bli lite svettigt snart när han inser att de är en kommunist-regim som inte behöver förhålla sig till samma spelregler som han måste göra avseende ekonomi...

Trump tvingar federal reserve att sänka räntorna så han kan refinansiera USA's höga berg av skulder.
När detta sker lär det bli lättnader avseende tullarna och en möjlig massiv rekyl kommer på marknaden.
Hur lång tid tar detta? Det återstår att se.

Diktator Xi kommer inte att vika sig för Trump, som har 2 år på sig att lösa detta innan mid-term elections där han kan tappa senaten. Då tappar "pun intended" Trump sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prockz:

Trump tvingar federal reserve att sänka räntorna så han kan refinansiera USA's höga berg av skulder.
När detta sker lär det bli lättnader avseende tullarna och en möjlig massiv rekyl kommer på marknaden.
Hur lång tid tar detta? Det återstår att se.

Diktator Xi kommer inte att vika sig för Trump, som har 2 år på sig att lösa detta innan mid-term elections där han kan tappa senaten. Då tappar "pun intended" Trump sina kort.

Varför skulle FED sänka räntan med hög inflation?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle FED sänka räntan med hög inflation?

För att mota en massiv lågkonjuktur som är på ingång med stormsteg. Till skillnad mot vår riksbank som bara har i uppdrag att bekämpa inflation har FED även i uppdrag att "promote maximum employment" d.v.s. stävja djup lågkonjuktur.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dessutom, exporten till USA är 2,8 % av Kinas BNP, inte mer. Fine att det påverkar, men dom kan härda ut.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata