Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En federal domstol blockerar de svepande importtullar som USA:s president Donald Trump infört med hänvisning till nödlagar.
Beslutet, som är ett av de största juridiska bakslagen för Trump hittills, överklagas av regeringen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/domstol-blockerar-trumptul...

The Justice Department filed a notice of appeal with the US Court of Appeals for the Federal Circuit. The US Supreme Court may ultimately have the final say in the high-stakes case that could impact trillions of dollars in global trade. For now, the ruling permanently blocks the tariffs unless the appeals court allows Trump to reinstate them during litigation.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-28/trump-s-gl...

Nu kan det nog bli rally igen...

Oj vad det går fram o tillbaka.

Jag sålde av allt med stor förlust dagen efter Navarro sa att dom kommer aldrig att backa från detta. Samma dag så kom 90-dagars pausen...

Sen dess har det pratats om att införa flera tullar även att det inte gått 90 dagar.

Nu så pausas alla tullar tills en juridisk strid är klar?

Börsen känns verkligen inget rolig att vara på när det är såhär.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Oj vad det går fram o tillbaka.

Jag sålde av allt med stor förlust dagen efter Navarro sa att dom kommer aldrig att backa från detta. Samma dag så kom 90-dagars pausen...

Sen dess har det pratats om att införa flera tullar även att det inte gått 90 dagar.

Börsen känns verkligen inget rolig att vara på när det är såhär.

Folk med pengar på börsen har förhoppningsvis ett litet längre perspektiv än 3 månader hit och dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk med pengar på börsen har förhoppningsvis ett litet längre perspektiv än 3 månader hit och dit

Ja men han sitter väl i minst 3,5 år till. Denna blockering lär ju inte vara sista turen i dessa svängar heller.

Tycker inte det känns tryggt att ha mina pengar parkerade på en plats där 15% försvinner bara för att en orange gubbe lägger ett inlägg på x(edit: han lägger väl det på sin egna sida va den nu heter).

För dom som orkar det så lyfter jag på hatten. Jag står utanför tills det finns en uns av fast mark att stå på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nä jag skulle inte räkna ut Trump.
Kommer nog snart införa ännu fler temporära tullar och sedan låta kongressen rösta om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nä jag skulle inte räkna ut Trump.
Kommer nog snart införa ännu fler temporära tullar och sedan låta kongressen rösta om saken.

Ändå ett perfekt läge för Trump att dra sig ur detta och säga att han försökte göra ekonomin bättre men hindrades av rätts-systemet. Passar sjukt bra in i hans politiska berättelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu 70% aktiefonder, 30% räntefonder i avanza månadssparande

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tycker inte det känns tryggt att ha mina pengar parkerade på en plats där 15% försvinner

Då är börsen fel plats oberoende orange:a gubbar eller inte, det är på inga sätt någon särskilt ovanlig dipp storleksmässigt. Rent krasst så är en står del av nergången i år i globala fonder att svenska kronan har stärkts för att världen vill köpa vapen och vi har t.ex. saab här så det har köpts en och annan krona på sistone för att bl.a. kunna köpa saab aktier.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då är börsen fel plats oberoende orange:a gubbar eller inte, det är på inga sätt någon särskilt ovanlig dipp storleksmässigt. Rent krasst så är en står del av nergången i år i globala fonder att svenska kronan har stärkts för att världen vill köpa vapen och vi har t.ex. saab här så det har köpts en och annan krona på sistone för att bl.a. kunna köpa saab aktier.

Tack för lektionen. Börsen var ju stark ända tills Trump började med sina tullar, så jag tror inte på dig. Jag kan ta att det går ner, men inte att en (otroligt oberäknelig)person kan påverka så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag kan ta att det går ner, men inte att en (otroligt oberäknelig)person kan påverka så mycket.

Handelstullar är dåligt för ekonomin. Innan var det corona, finanskris, it-bubbla osv, shit happens och ingen vet vad det är nästa gång. Nedgångar är en del av spelet och som nedgång sett så har inte denna varit särskilt spektakulär. Själv -11% hittills i år, men min CAGR är +10% så jag stannar på börsen med de pengar jag kan hantera att förlora eftersom det sannolikt lönar sig över tid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Handelstullar är dåligt för ekonomin. Innan var det corona, finanskris, it-bubbla osv, shit happens och ingen vet vad det är nästa gång. Nedgångar är en del av spelet och som nedgång sett så har inte denna varit särskilt spektakulär. Själv -11% hittills i år, men min CAGR är +10% så jag stannar på börsen med de pengar jag kan hantera att förlora eftersom det sannolikt lönar sig över tid.

Du har ju rätt i princip, men situationen kunde varit mycket annorlunda i nuläget.

Från där jag såg så verkade det som att handelstullarna skulle öka. Vilket jag tänkte skulle bli mycket större negativ utveckling för börsen. Drar ur minnet nu så det kanske är lite fel men vad jag minns gick det såhär:

1. Rykten om att handelstullar ska pausas i 90 dagar... Dementeras.

2. Navarro säger att dom inte kommer att backa angående tullarna.

3. Tullarna pausas i 90 dagar.

Från SVT: "Trumpregeringen införde den 2 april svepande tullar mot många länder, däribland 20-procentiga tullar på alla varor från EU. En vecka senare halverade han dem till 10 procent i 90 dagar för att ge utrymme för förhandlingar.

I fredags hotade Trump att införa tullar på 50 procent mot EU redan 1 juni, men natten till måndagen ändrade han sig igen och meddelade att tullpausen mot EU förlängs till 9 juli."

Tycker ovan kursivt är helt sjukt. När man läser det i efterhand tror man knappt att det är sant.

Hade dom gjort som dom sa hade det antagligen blivit många fler % neråt. Eftersom dom gjorde tvärtom räddas situationen lite. Fortfarande krävs inte så mycket för att han ska sabba den lilla återhämtning som varit igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hade dom gjort som dom sa hade det antagligen blivit många fler % neråt. Eftersom dom gjorde tvärtom räddas situationen lite.

Hade de hållt i så hade usa slungats in i en djup lågkonjunktur och befolkningen hade lynchat den ansvarige. Allt är förhandling för honom och skrämda människor kan man få att göra som man vill, klassisk managment-by-fear.

Nu far börsen lite hit och dit för minsta lilla eftersom den har stigit under så lång tid, så alla är ”on edge” och lågkonjunkturen ger sig inte som alla hade hoppats på.

Nu lär börserna ta ett glädjeskutt imorrn igen när de federala domarna beslutat att han inte har rätt att bestämma svepande tullar utan de måste beslutas i kongressen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hade de hållt i så hade usa slungats in i en djup lågkonjunktur.

Exakt och jag anar ju vad det skulle innebära för resten av världens ekonomi också.

Det är lätt att veta hur saker utvecklar sig i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är lätt att veta hur saker utvecklar sig i efterhand.

Så är det, därför gäller:
1. Investera bara pengar man han hantera att förlora på börsen.
2. Var långsiktig 5+ år
3. Tro på den mänskliga naturen, vår strävan efter att ordna det bättre för oss själva gör att börsen med stor sannolikhet kommer växa över tid, sen kan det bli långvariga dippar se punkt 1 och 2.
4. Spara helst månadsvis, köp både toppar och dalar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så är det, därför gäller:
1. Investera bara pengar man han hantera att förlora på börsen.
2. Var långsiktig 5+ år
3. Tro på den mänskliga naturen, vår strävan efter att ordna det bättre för oss själva gör att börsen med stor sannolikhet kommer växa över tid, sen kan det bli långvariga dippar se punkt 1 och 2.
4. Spara helst månadsvis, köp både toppar och dalar.

Ja dina råd här är ju "standard"-börstips.

Om tullarna skulle hålla i sig kunde det utlöst en djup ekonomisk svacka som du själv påpekade i tidigare inlägg.

Såhär har det sett ut i historien enl chatGPT:

Japanska börskraschen (Nikkei 1989)
Nedgång: -82%
Återhämtningstid: 30+ år

Wall Street-kraschen 1929
Nedgång: -86%
Återhämtningstid: 25 år

Dotcom-bubblan
Nedgång: -78%
Återhämtningstid: 15 år

Finanskrisen 2008
Nedgång: -57%
Återhämtningstid: 4,5 år

Svarta måndagen 1987
Nedgång: -22,6%
Återhämtningstid: 2 år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om tullarna skulle hålla i sig kunde det utlöst en djup ekonomisk svacka som du själv påpekade i tidigare inlägg.

Dotcom-bubblan

Finanskrisen 2008

Svarta måndagen 1987

Återhämtningen har ju typ halverats varje gång 😁
Sen har ju dina tre första något gemensamt och det är att krig kom tätt inpå.
Ww2 (relativt tätt, då depressionen skapade klyftorna)
Irak/Kuwait kriget (91)
Irak kriget igen (2003)
Och tittar du på de som försatte köpa under dippen så vart de betydligt rikare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Dotcom-bubblan

Finanskrisen 2008

Svarta måndagen 1987

Jag har följt er diskussion och vill egentligen bara beklaga att du förlorade pengar när du sålde.

Även om det är traumatiskt så finns det alltid lärdomar.

Tillägg: Kan rekommendera boken "The psychology of money" av Morgan Housel.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

”Taco” eller ”Trump always chickens out” har ju blivit rätt populärt. Han hotar med ena och andra men när amerikanska ekonomin är nära att krascha (eller senast runt tariffer... statsskuldsräntan) så får han backa med svansen mellan benen (men hävdar givetvis stor vinst).

Så här kommer de se ut åtminstone nästa 3.5 åren... börsen börjar lära sig så blir inte så drastiska slag just nu.

EDIT: Och när man precis skrivet det hittar man detta på DI: https://www.di.se/nyheter/tullstopp-pa-paus-efter-regeringens...

Tullstoppet är nu hävt av domstol.

Permalänk
Medlem

Äger inga fonder och har gått på en del dyra nitar, men ligger ändå rätt skapligt till på långt sikt.
För 10 år sen trejdade jag en del, men senaste 6-7 har jag kanske köpt/sålt nån gång i kvartalet endast.
Köper så gott som uteslutande stora etablerade bolag.
(De 2 kontona är mitt ISK och KF)

Förövrigt hyr jag min bostad numera. Sålde min senaste 2016. Sedan dess har bostadsrättspriserna i Stockholm city ökat med ca 20%, medan börsen ökat med 80%….
Det där med att äga bostad är långt ifrån alltid lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Förövrigt hyr jag min bostad numera. Sålde min senaste 2016. Sedan dess har bostadsrättspriserna i Stockholm city ökat med ca 20%, medan börsen ökat med 80%….

Då krävs det alltså att man använt rätt stor hävstång på börsinvesteringen för att gå jämnt upp med bostäderna eftersom man kan ha upp emot 6,67x hävstång på bostaden. Är nog svårt att hitta någon som vill ge den hävstången som krävs för investering på börsen faktiskt.

Permalänk
Medlem

Så här ser fördelningen ut för mig.
Branch
Teknologi - 27,90%
Finans - 21,70%
Industri - 24,89%
Fastigheter 2,38%
Konsumentvaror - 21,84%
Hälsovård - 1,27%

Länder fördelning
Sverige - 51,10%
Tyskland - 1,47%
USA - 44,47% - Just återvänt till marknaden.
Findland 0,60%
Schweizt - 2,35%

Största innehavet är Tesla på 14,43% följd av Nvidia på 11,26% Alphabet Inc står för 7,20% NASDAQ OMX Group Inc står för 6,96% Ratos B 5,04% Meko 4,98% AMD 4,61% Addtech B 4,29% Investor B 3,68% fundera på utöka denna post lite, Atlas Copco B 2,97%

Det är det 10 största innehaven.

Man har fått köpa på sig lite oftare nu med Trump i vita huset, då jag endast köper aktier när kurslarm går av när den faller 10%
Under tiden så bruka jag mest ha det i någon Avanza fond som är gratis hoppas på lite till växt till det blir kris tider och börsarna faller konstant.

Köper i kursfall, säljer i höga kursrus sålde av hela Saab nyss.

Det krävs i princip en större syn förändring på företaget som helhet innan man ens tänker på tanken att sälja av ett företag.
Eller att man känner att kursen är på toppen och kan inte riktigt nå nya höjer fören något nytt kommer.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Äger inga fonder och har gått på en del dyra nitar, men ligger ändå rätt skapligt till på långt sikt.
För 10 år sen trejdade jag en del, men senaste 6-7 har jag kanske köpt/sålt nån gång i kvartalet endast.
Köper så gott som uteslutande stora etablerade bolag.
(De 2 kontona är mitt ISK och KF)

<Uppladdad bildlänk>

Beror nog väldigt på vad du köper och för vilket pris.
Min lägenhet har gått upp 1m sen jag köpte. Jag gick dock in med mer än många andra,nästan 1m och hade jag haft dessa i en index fond utan att sälja hade det gett mig ungefär samma vinst i pengar under samma period.

Handpenningen behövde vara 400k för info.

Sen har jag mer eller mindre sparat 5k i månaden vs hyra i samma område under 5 årstid. Då inräknat hyra+ränta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då krävs det alltså att man använt rätt stor hävstång på börsinvesteringen för att gå jämnt upp med bostäderna eftersom man kan ha upp emot 6,67x hävstång på bostaden. Är nog svårt att hitta någon som vill ge den hävstången som krävs för investering på börsen faktiskt.

Lite märkligt ändå, med tanke på risken associerad med en enskild bostad. Det hjälper nog en hel del att det är en illikvid tillgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Samma "hävstång" är inte så rolig när marknaden dippar.

Hursomhelst, på de 7 år jag ägde den lägenheten ökade värdet med 60%. Efterföljande 9 år har värdet ökat ca 15%.
Var inte så svårt att se att priserna "slagit i taket" pga lågräntemiljön.
Så jag är rätt nöjd med att jag "cashade ut" där.

Har svårt att se att jag kommer köpa bostad igen framöver. Krävs en rejäl korrektion isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Samma "hävstång" är inte så rolig när marknaden dippar.

Hursomhelst, på de 7 år jag ägde den lägenheten ökade värdet med 60%. Efterföljande 9 år har värdet ökat ca 15%.
Var inte så svårt att se att priserna "slagit i taket" pga lågräntemiljön.
Så jag är rätt nöjd med att jag "cashade ut" där.

Har svårt att se att jag kommer köpa bostad igen framöver. Krävs en rejäl korrektion isf.

Det är dock stor skillnad på hur objekt i olika områden och storlek har utvecklats senaste åren, enligt statistiken så har lite större bostäder i min stadsdel genomsnittligt ökat med runt 40-45% de senaste 5-6 åren. Jag tror som jag alltid trott, så länge man inte politiskt helt förändrar bostads- eller lånemarknaden så kommer attraktiva bostäder fortsatt kunna ge bra avkastning på kapital över längre tid.

Ska man prata egna affärer så har vår lägenhet inne i Stockholm ökat runt 75% (enligt flertalet mäklarens bankvärdering) sedan jag och frun köpte den för knappt 6 år sedan, 65% om man även räknar med det kapital som använts till renoveringarna/förbättringarna. På grund av hävstången är avkastningen på investerat kapital riktigt högt och det hade varit svårt att slå med andra investeringar, så jag är nöjd att jag inte hoppade ur marknaden.

Nackdelen med den här typen av “avkastning” är såklart att det inte är pengar man kan spendera utan att sälja sin bostad eller låna upp pengar från banken, så de är inte i närheten av att vara lika tillgängliga som pengar investerade på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Just nu 70% aktiefonder, 30% räntefonder i avanza månadssparande

Hej, har du möjlighet att förklara dina tankar lite kring räntefonderna? Jag kan förstå mig på aktiefonder men är helt lost kring räntefonder.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är dock stor skillnad på hur objekt i olika områden och storlek har utvecklats senaste åren, enligt statistiken så har lite större bostäder i min stadsdel genomsnittligt ökat med runt 40-45% de senaste 5-6 åren. Jag tror som jag alltid trott, så länge man inte politiskt helt förändrar bostads- eller lånemarknaden så kommer attraktiva bostäder fortsatt kunna ge bra avkastning på kapital över längre tid.

Ska man prata egna affärer så har vår lägenhet inne i Stockholm ökat runt 75% (enligt flertalet mäklarens bankvärdering) sedan jag och frun köpte den för knappt 6 år sedan, 65% om man även räknar med det kapital som använts till renoveringarna/förbättringarna. På grund av hävstången är avkastningen på investerat kapital riktigt högt och det hade varit svårt att slå med andra investeringar, så jag är nöjd att jag inte hoppade ur marknaden.

Nackdelen med den här typen av “avkastning” är såklart att det inte är pengar man kan spendera utan att sälja sin bostad eller låna upp pengar från banken, så de är inte i närheten av att vara lika tillgängliga som pengar investerade på börsen.

Problemet är att priserna redan för flera år sedan nådde så högt att ”vanligt” folk helt enkelt inte kunde betala mer.
De ökar numera mer eller mindre i takt med löneökningar. Något annat är helt enkelt inte möjligt.

Lågräntemiljön som startade för snart 20 år sedan nådde vägs ände iom ukrainakriget.
Närmaste decennierna har jag väldigt väldigt svårt att se att priserna kommer fortsätta öka i liknande takt. Sannolikheten för en rejäl dipp är väldigt mkt större IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Problemet är att priserna redan för flera år sedan nådde så högt att ”vanligt” folk helt enkelt inte kunde betala mer.
De ökar numera mer eller mindre i takt med löneökningar. Något annat är helt enkelt inte möjligt.

Lågräntemiljön som startade för snart 20 år sedan nådde vägs ände iom ukrainakriget.
Närmaste decennierna har jag väldigt väldigt svårt att se att priserna kommer fortsätta öka i liknande takt. Sannolikheten för en rejäl dipp är väldigt mkt större IMO.

Jag tror inte heller vi kommer se samme prisökningar de närmaste 20 år som vi sett de senaste 20 åren men jag är inte heller helt säker på att de bara kommer följa lönerna. Dagens priser är i var fall ganska rimliga om man justerar för det som hänt med räntor och löneökningar de senaste 30-40 åren, vi lägger ungefär lika stor andel av vår lön på bostad men pga reallöneökningarna så räcker resterande del till mycket mer än tidigare.

Bara en ökning i takt med lönerna ger vid fullbelåning en avkastning av kapital på iaf 20% per år givet hur löneökningarna varit de senaste 30 åren, vilket inte är så pjåkigt ändå.

Men det vi spekulerar i nu kan man prata om på aktiemarknaden också, P/E-talen har under ett tag varit rätt höga samtidigt som vi vet att det som spätt på marknadens uppgång har varit de billiga pengarna. Jag tror t.ex. inte man ska räkna med samma avkastning nästkommande 15 år som vi sett de senaste 15 åren på börsen heller, båda marknaderna har varit dopade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Hej, har du möjlighet att förklara dina tankar lite kring räntefonderna? Jag kan förstå mig på aktiefonder men är helt lost kring räntefonder.

Tidigare hade jag 100% aktiefonder vilket för mig var en stor risk när det var nedgång, jag tänkte att jag skulle gardera mig vid en eventuell nedgång och valde räntefonder som är stabila, låg risk och relativ låg avkastning. De jag kör med för tillfället är:

Amf räntefond lång
Amf räntefond kort
Spiltan räntefond Sverige

De är inte så spännande, men bara för att diverisfera portföljen och inte ha så stor risk med aktiefonder

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

SAAB
Kongsberg.

Går bättre än tåget.

Permalänk
Medlem

Platinum har vaknat rejält på sistone. Även silver låg på över 37 dollar i veckan, 14 year high. Tror att nästa sektor att vakna till liv nu är energi, olja kol gas etc... Centralbanker världen över sänker räntor och vi går mot WW3 kanske. Energi och råvaror och ädelmetaller kommer vara bombsäkra kort när det ska tryckas låtsaspengar för att bekosta meningslösa krig återigen.