Rykte: RTX 5060 Ti-priser i nivå med föregångarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Finns ju inga konkurrenter till 5090, och delar man bara in det i 3 klasser så blir det high end, och 5080 mid-range.

Vad som räcker för 99% av köparna spelar mindre roll. 5000kr och nedåt är budget, mid-range 5-12 och sen blir det high-end.

Sen finns det dom som delar in det i typ 3 klasser till och då skulle hamnar 5080 i mid-high men där landar inte mitt X870 F-gaming. Renodlat mid-range kort. Har inte ens display för felkoder.

Skulle nog vilja påstå att 90-serien "står utanför" den normala skalan precis som Titan korten gjorde, de var top of the line och där 80-serien räknades som high-end, 70-serien som mid-range och 60-serien budget. Och likväl nedåt hade du instegskort som då även "stod utanför" den normala skalan då de inte var menade för mycket mer än väldigt lätta uppgifter.

Men Nivida har i sin visdom valt att kalla instegskort för 60-serien men ta mid-range betalt för dem nu för tiden

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

5090 är high end, då kan ju omöjligt ett 5080 vara det oxå.

Ett moderkort för 22000 är high end, då kan ju inte ett för 5000 vara det heller.

Mitt Asus X870 F-gaming kostade 6000kr och det är utan tvekan mid-range. Både sett till pris och funktioner.

Precis detta pc marknaden säljer in och så försöker dom påverka en. Jo ett moderkort för 5000 är highend. Oavsett om folk blir blåsta på 22k för någon pimpat trams.

Om en Bugatti Chiron för 40 mijoner är ensam high-end bil…
Med denna logiken borde en fullutrusstad Range Rover med 550hk V8 och inredning från SVR vara low-end i bilmarknaden. Den kostar juh bara 2,7 miljoner… långt under Bugattin

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Då framstår Switch 2 genast som mycket prisvärd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

I en marknadsekonomi innebär ökad tillgång minskat pris. Men nVidia är nVidia!

Ja, om tillgången är större än efterfrågan. Om de inte blir sålda så sjunker priser, men om alla säljs ändå, så finns det ingen anledning att sänka priserna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad kallas ett kort som är under ett instegskort då ?

På 1000 serien så fanns GT 1030, på 700 serien fanns GT 710.

Det känns som att relativt sett så var 50 och 60 korten bättre på den tiden de var GTX istället för RTX.
Speciellt lägre priser i SEK förr.

Under 50 så får man i princip bara möjligheten att visa grafik, man är i iGPU-territoriet.

90 är entusisast-kort precis som Titan var.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Prestandamässigt lär det bli ett måttligt kliv över 4060Ti. TDP har endast ökat till 180W, från 160W.

160->180W = 12.5%
Första läckan pekar på 13-14% (endast Vulkan och OpenCL dock).

TDP fortsätter nog vara en pålitlig prestanda-siare för 50-serien mao.

Permalänk
Medlem

Switch 2 - 450$ = 6800kr

Så därikring kommer väl detta kort hamna prismässigt.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Switch 2 - 450$ = 6800kr

Så därikring kommer väl detta kort hamna prismässigt.

Vi får hoppas att Bergsala (och dess ev. partners in crime) inte står för distributionen av 60Ti...

Men ja, de fritt prissatta tredjeparts korten kan, uppenbarligen, komma att kosta vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett instegskort för 6500:- Jisses!

Ja. Nvidia är ju precis som Intel varit, som egentligen vill att vi fortfarande ska sitta på 4 kärnor utan HT.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Precis detta pc marknaden säljer in och så försöker dom påverka en. Jo ett moderkort för 5000 är highend. Oavsett om folk blir blåsta på 22k för någon pimpat trams.

Om en Bugatti Chiron för 40 mijoner är ensam high-end bil…
Med denna logiken borde en fullutrusstad Range Rover med 550hk V8 och inredning från SVR vara low-end i bilmarknaden. Den kostar juh bara 2,7 miljoner… långt under Bugattin

Vare sig du vill det eller inte så stämmer det inte idag. Till och med redaktionen kallar det för budgetkort. Mitt X870 F-Gaming är absolut inte high end. Finns så mycket det saknar som high end har.

Sen att ett kort för 3000 räcker för 99% av användarna och att det har 90% av ett kort som kostar 22000 spelar ingen roll.

Upp till 5000 är low-end
5000-12000 mid-range
Sen high.

Då får backa till typ Z390 eran om du ska får få ett high-end för 5000kr. Då kostade mitt mid-range Asus Z390 F-Gaming 3500kr men böt till ett dyrare pga att det inte orkade med en 9900K. Då gick det att klämma ut ytterligare 300 mhz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3400mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vare sig du vill det eller inte så stämmer det inte idag. Till och med redaktionen kallar det för budgetkort. Mitt X870 F-Gaming är absolut inte high end. Finns så mycket det saknar som high end har.

Sen att ett kort för 3000 räcker för 99% av användarna och att det har 90% av ett kort som kostar 22000 spelar ingen roll.

Upp till 5000 är low-end
5000-12000 mid-range
Sen high.

Då får backa till typ Z390 eran om du ska får få ett high-end för 5000kr. Då kostade mitt mid-range Asus Z390 F-Gaming 3500kr men böt till ett dyrare pga att det inte orkade med en 9900K. Då gick det att klämma ut ytterligare 300 mhz.

Då kan jag bara beklaga att både du och SweC är så påverkade av tillverkarnas marknadsföring.

Då du kan få ett X870E för 4800kr. Som klarar av allt den plattformen kan. Inte 90%. Utan ALLT. Precis ALLT.

MSI MAG X870E Tomahawk - 4.800kr
MSI MEG X870E Godlike - 17.990kr (X870E med ett till lödat nätverkskort)

I din logik så är detta ovanför en toppredator i näringskedjan. Inte en hamster med grillkniv och lite tejp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Då kan jag bara beklaga att både du och SweC är så påverkade av tillverkarnas marknadsföring.

Då du kan få ett X870E för 4800kr. Som klarar av allt den plattformen kan. Inte 90%. Utan ALLT. Precis ALLT.

MSI MAG X870E Tomahawk - 4.800kr
MSI MEG X870E Godlike - 17.990kr (X870E med ett till lödat nätverkskort)

<Uppladdad bildlänk>

I din logik så är detta ovanför en toppredator i näringskedjan. Inte en hamster med grillkniv och lite tejp.

Om du tror att dessa kort är precis lika bör ju titta igen. Dom är ju som dag och natt. Finns ju knappt en likhet. I/O, nätverkskort, ljudkort, VRM… kan hålla på hela dagen. Båda stödjer AM5 och DDR5 men där slutar likheterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Om du tror att dessa kort är precis lika bör ju titta igen. Dom är ju som dag och natt. Finns ju knappt en likhet. I/O, nätverkskort, ljudkort, VRM… kan hålla på hela dagen. Båda stödjer AM5 och DDR5 men där slutar likheterna.

Bandbredden på all I/O sätts av X870E. Inget annat. Betalar vi extra för en USB-hubb i ryggen?

Nätverkskort och Ljudkort är tilläggs produkter. VRM får du rätt för iof.
Ingen seriös människa betalar 12.000kr extra för inbyggt ljudkort som får stordäng av ett externt av kvalite.
Med denna logiken så ska vi förvänta oss moderkort inbyggt RTX5060 för 20.000kr och kallar det low-end för det finns ett med inbyggt RTX5090 för 80.000kr ?

Jag säger inte moderkort över 5000kr är dåliga. Utan jag säger att branschen har hittat ett sätt att helhets paketera och lura köpare till någon ny trappa av low-mid-high end. Detta är en ren o skär chans att få mjölka då slut priset på en dator gått upp.

Idag pratar man om byggen för 15.000kr som instegs maskiner och 50.000kr för entusiaster och 100.000kr som end-game.
Inte länge sedan var detta 7500kr - 15.000kr - 30.000kr. Därför har de branscher där man vill ta ut mer pengar hej hopp hoppat på tåget. Moderkort och Kyling/LED/chassie är ett sådant. Precis som man kan gömma ett 15.000kr moderkort i ett end-game bygge så är det inte ovanligt att man betalar 10-12kkr för kylare, lite fläktar och ett chassie. Något som hade varit tabu att överskrida 2500kr för inte länge sedan. Speciellt på ett forum som detta där man diskuterar för att få max av sin dator och göra bästa köpet.

Backa 7 år och skriv i en tråd här att du vill bygga en fet burk och panga 10.000kr på ett Corsair chassie, 6 fläktar och en AIO och du hade blivit idiotförklarad i nivå med nät Leif Loket Olsson tackade nej till % avans på Bingo-Lotto.
Numera så är det "klart det skall matcha hela burken". Fast en man inte får ett piss mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bandbredden på all I/O sätts av X870E. Inget annat. Betalar vi extra för en USB-hubb i ryggen?

Nätverkskort och Ljudkort är tilläggs produkter. VRM får du rätt för iof.
Ingen seriös människa betalar 12.000kr extra för inbyggt ljudkort som får stordäng av ett externt av kvalite.
Med denna logiken så ska vi förvänta oss moderkort inbyggt RTX5060 för 20.000kr och kallar det low-end för det finns ett med inbyggt RTX5090 för 80.000kr ?

Jag säger inte moderkort över 5000kr är dåliga. Utan jag säger att branschen har hittat ett sätt att helhets paketera och lura köpare till någon ny trappa av low-mid-high end. Detta är en ren o skär chans att få mjölka då slut priset på en dator gått upp.

Idag pratar man om byggen för 15.000kr som instegs maskiner och 50.000kr för entusiaster och 100.000kr som end-game.
Inte länge sedan var detta 7500kr - 15.000kr - 30.000kr. Därför har de branscher där man vill ta ut mer pengar hej hopp hoppat på tåget. Moderkort och Kyling/LED/chassie är ett sådant. Precis som man kan gömma ett 15.000kr moderkort i ett end-game bygge så är det inte ovanligt att man betalar 10-12kkr för kylare, lite fläktar och ett chassie. Något som hade varit tabu att överskrida 2500kr för inte länge sedan. Speciellt på ett forum som detta där man diskuterar för att få max av sin dator och göra bästa köpet.

Backa 7 år och skriv i en tråd här att du vill bygga en fet burk och panga 10.000kr på ett Corsair chassie, 6 fläktar och en AIO och du hade blivit idiotförklarad i nivå med nät Leif Loket Olsson tackade nej till % avans på Bingo-Lotto.
Numera så är det "klart det skall matcha hela burken". Fast en man inte får ett piss mer.

Jag lägger heller ingen värdering i vad folk köper och säger att att kort för 5000kr är dåligt men ibland har man inget vad. Måste man ha fler sata än vad kortet har, då får man kanske betala 2000kr extra för 2 till, eller som i mitt fall. F-Gaming saknade display för felkoder, den fanns på Hero och kostade 1200 extra. Är verkligen guld när man väl behöver den eller vill se temp på CPU.

Man kan ju inte dela in korten i 3 delar och sätta dom 2 första till 5000 den high-end över det. Sen finns det absolut dom som sliter i allt utav bara väljare det dyraste, ser en del såna trådar i köpråd. Noll koll utan bara valt det dyraste.

Sen är ju även det jag menar, nya tider. När jag köpte min 9900K kunde man köpa mobo för typ 850kr, idag kostar dessa 2500kr.

Backa 7 år och säg att ett mid-range grafikkort kostar närmre 20k så hade ingen trott på dig. Är ju så marknaden ser ut och inget varken du eller jag kan ändra på.

Idag är det ju svårt att bygga en instegsdator under 8000kr, fick man ju nästan en high end för om man backar bandet.

Titta även på vattenblock, till mitt 2080 gav jag 1400kr, till mitt 4080 3400kr. 9900K blocket gav jag 890kr, AM5 kostade 1700.
Där har man heller inget val, bara betala och se glad ut.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag lägger heller ingen värdering i vad folk köper och säger att att kort för 5000kr är dåligt men ibland har man inget vad. Måste man ha fler sata än vad kortet har, då får man kanske betala 2000kr extra för 2 till

Eller så köper man ett kontrollerkort för typ 200 kr och får 4-6 portar till istället. Galenskap att köpa ett kort som är mer än 1000 kr dyrare för fler SATA-portar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag lägger heller ingen värdering i vad folk köper och säger att att kort för 5000kr är dåligt men ibland har man inget vad. Måste man ha fler sata än vad kortet har, då får man kanske betala 2000kr extra för 2 till, eller som i mitt fall. F-Gaming saknade display för felkoder, den fanns på Hero och kostade 1200 extra. Är verkligen guld när man väl behöver den eller vill se temp på CPU.

Man kan ju inte dela in korten i 3 delar och sätta dom 2 första till 5000 den high-end över det. Sen finns det absolut dom som sliter i allt utav bara väljare det dyraste, ser en del såna trådar i köpråd. Noll koll utan bara valt det dyraste.

Sen är ju även det jag menar, nya tider. När jag köpte min 9900K kunde man köpa mobo för typ 850kr, idag kostar dessa 2500kr.

Backa 7 år och säg att ett mid-range grafikkort kostar närmre 20k så hade ingen trott på dig. Är ju så marknaden ser ut och inget varken du eller jag kan ändra på.

Idag är det ju svårt att bygga en instegsdator under 8000kr, fick man ju nästan en high end för om man backar bandet.

Titta även på vattenblock, till mitt 2080 gav jag 1400kr, till mitt 4080 3400kr. 9900K blocket gav jag 890kr, AM5 kostade 1700.
Där har man heller inget val, bara betala och se glad ut.

Att du valt lägga till 1200kr för ett visst kort har inget med att kalla high-end kort för low-end. Nu blandar du päron och äpple.

Ett chipset finns i budget, medium och premium. Dessa heter B620/B840, B650/B850, X870/X870E.
Dom reglerar vad ditt moderkort klarar av, inget annat. Alla X870E är high-end. Alla dessa funktioner i form av LAN / Ljud / Wifi m.m går att efterköpa (oftast i bättre kvalite) och koppla in, med samma bandbredd.

Ett X870E för 4990:- är lika mycket High-End som ett X870E för 19.990:- då dom har identisk bandbredd.
Precis som att en BMW M3 är en Top-Of-Range 3-serie. Oavsett om du köper den för 950.000r noll utrustad, eller om du totalt våldgästar individual katalogen och få regnbågsfärgade sömmar på ditt läder och leopardfärgad ratt och hostar 3.000.000kr.

Visa signatur