Ser inte längre filmerna från svtplay

Permalänk
Medlem

Ser inte längre filmerna från svtplay

För ett par dagar sedan så lät jag uppdatera mitt Linux Mint system med de senaste i uppdateringshanteraren, tror att även firefox uppdaterades.. Den brukar inte strula och nu får jag ingen bild på filmerna.. Bara ljudet... Nått har gått fel!! Någon som känner igen detta o vet vad man ska göra?!

Har stängt av en massa plugins för att spara ner video, bilder etc ifall det var det som var problemet.. (Påverkade inte tidigare iaf )

System:
Utgåva Linux Mint 21.2 Victoria 64-bitar
Kärna Linux 5.15.0-136-generic x86_64
MATE 1.26.0

Hårdvara (HP Compaq Pro 6300):
Minne: 7,6 GiB
Processor: Intel® Core™ i5-3470 CPU @ 3.20GHz × 4
Grafik: BONAIRE (, LLVM 15.0.7, DRM 2.50, 5.15.0-136-generic)

Tillgängligt diskutrymme: 81,6 GB

Firefox:

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Skrivet av vilzen:

För ett par dagar sedan så lät jag uppdatera mitt Linux Mint system med de senaste i uppdateringshanteraren, tror att även firefox uppdaterades.. Den brukar inte strula och nu får jag ingen bild på filmerna.. Bara ljudet... Nått har gått fel!! Någon som känner igen detta o vet vad man ska göra?!

Har stängt av en massa plugins för att spara ner video, bilder etc ifall det var det som var problemet.. (Påverkade inte tidigare iaf )

System:
Utgåva Linux Mint 21.2 Victoria 64-bitar
Kärna Linux 5.15.0-136-generic x86_64
MATE 1.26.0

Hårdvara (HP Compaq Pro 6300):
Minne: 7,6 GiB
Processor: Intel® Core™ i5-3470 CPU @ 3.20GHz × 4
Grafik: BONAIRE (, LLVM 15.0.7, DRM 2.50, 5.15.0-136-generic)

Tillgängligt diskutrymme: 81,6 GB

Firefox:
<Uppladdad bildlänk>

Kan åtminstone bekräfta att det inte är något generellt problem med Linux eller Firefox 137. Testade precis och har inga problem att spela material från svtplay. Detta på Fedora 41 med vanlig Gnome/Wayland och kernel 6.13.9-200.fc41.x86_64.

Permalänk
Medlem

Är det alltså en "inbyggd" version av Firefox från Mint? Går det att installera en generell version istället?
Kanske har med DRM eller liknande att göra?

Permalänk
Medlem

Du behöver nog ge ett exempel på länk som är problematisk. Min erfarenhet är att olika filmer beter sig olika.

"Bron över floden Kwai" funkar för mig i Firefox (136.0.3, DRM på, snap) och i Librewolf (DRM av, Flatpack), men inte i Mullvad Browser (DRM troligen inte installerat, NoScript aktivt, Flatpack) - Ubuntu 24.04. Jag orkar inte leta efter någon film som kräver DRM, men jag tycker mig ha stött på sådana.

https://www.svtplay.se/video/8qbz1Ax/bron-over-floden-kwai?vi...

Edit: Uppdaterade till 137.0. Jag får samma fenomen. Ingen bild, bara ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det alltså en "inbyggd" version av Firefox från Mint? Går det att installera en generell version istället?
Kanske har med DRM eller liknande att göra?

Det är den inbyggda i Mint, vet inte om det går att lägga till nåt annat.. Som en nödlösning för att kunna se film ikväll installerade jag en alternativ webbläsare.. " Waterfox " , vet dock inte om den är bäst men tog namnet ur en diskussionstråd jag googlade fram.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du behöver nog ge ett exempel på länk som är problematisk. Min erfarenhet är att olika filmer beter sig olika.

"Bron över floden Kwai" funkar för mig i Firefox (136.0.3, DRM på, snap) och i Librewolf (DRM av, Flatpack), men inte i Mullvad Browser (DRM troligen inte installerat, NoScript aktivt, Flatpack) - Ubuntu 24.04. Jag orkar inte leta efter någon film som kräver DRM, men jag tycker mig ha stött på sådana.

https://www.svtplay.se/video/8qbz1Ax/bron-over-floden-kwai?vi...

Edit: Uppdaterade till 137.0. Jag får samma fenomen. Ingen bild, bara ljud.

Det är denna film jag ville glo på.. Nått måste var tokigt i denna version.. Har sett en massa film de senaste veckorna utan större problem då jag fått låna internet gratis under flera veckor till det tar slut. Liksom passa på när en har chansen.

https://www.svtplay.se/video/eXYgVW3/true-grit?video=visa

Tillfällig lösning blev att installera "Waterfox "

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som folk nämner, är DRM påslaget i dina FF-inställningar?
Testa även en privat session för att utesluta allt relaterat till cookies.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

<Uppladdad bildlänk>

Som folk nämner, är DRM påslaget i dina FF-inställningar?
Testa även en privat session för att utesluta allt relaterat till cookies.

Har ju inte ändrat på inställningarna , före uppdateringen funkade allt... Ska försöka hitta inställningen du pratar om, just nu vet jag inte vart den är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta inställningen för DRM, fast jag inte ändrat nått var rutan inte ikryssad... Dock funkar inte det med svtplay iallafall, så nått är fel på version 137

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har rätt, vissa videor funkar inte.

Exempelvis den här videon, det blir bara ljud som du säger. https://www.svtplay.se/video/jQ7EqqN/fallet-ruth-ellis-en-grym-karlek/avsnitt-1?video=visa

I konsolen kan man utläsa:

[CapabilitiesFilter] Codec video/mp4;codecs="hvc1.2.4.L123.90" not supported. Removing Representation with ID 0

Vilket är ett HEVC-videoformat som nu tydligen ska vara hårdvaruaccelererat i Firefox 137.
Verkar inte fungera särskilt bra i nuläget...

Lösningen:

1. I adressfältet i Firefox, skriv about:config och tryck enter. Acceptera varningen.
2. Sök efter media.hevc.enabled och ändra denna boolean till false.

Starta om Firefox och sedan fungerar det iaf för mig

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Du har rätt, vissa videor funkar inte.

Exempelvis den här videon, det blir bara ljud som du säger. https://www.svtplay.se/video/jQ7EqqN/fallet-ruth-ellis-en-grym-karlek/avsnitt-1?video=visa

I konsolen kan man utläsa:

[CapabilitiesFilter] Codec video/mp4;codecs="hvc1.2.4.L123.90" not supported. Removing Representation with ID 0

Vilket är ett HEVC-videoformat som nu tydligen ska vara hårdvaruaccelererat i Firefox 137.
Verkar inte fungera särskilt bra i nuläget...

Lösningen:

1. I adressfältet i Firefox, skriv about:config och tryck enter. Acceptera varningen.
2. Sök efter media.hevc.enabled och ändra denna boolean till false.

Starta om Firefox och sedan fungerar det iaf för mig

Mycket bra tips... Nu funkar det... Samt att en uppdatering iform av Firefox 137.0.1 fanns tillgänglig i morse..

Visste inte ens att detta konfig-sätt existerade..

Tack!

Visa signatur