Permalänk
Livsnjutare 😎

32" 1440p OLED ?

Jag har idag en 32" MSI 4k 240hz OLED och den är fantastisk.

Tidigare hade jag en 32" IPS 1440p från premium-segmentet och var väldigt nöjd med den också, men jag ville prova på 4K och alla de här hz'en

Men faktum är att jag är att jag saknar upplösningen på just 1440p, pixelration är bättre för mig och på det avstånd jag har skärmen, för att inte tala om hur mycket mer lättdrivet det blir för att dra runt spel i native-upplösning...

Tänkte lagt upp en annons här och kollat av om någon hade en skärm jag kunde byta mot, alltså en 32" 1440p OLED... Men det verkar inte finnas några sådana ?, ännu ?.... kommer det ens komma ?

Jag fattar att marknaden är lite nischad för användare som mig, men den finns ändå.
Hade gärna sett en liten krökning på skärmen med, så en 32" 1440p oled 240hz med curve... mm det rimmar fint! Men nu drömmer jag ju bara.

Finns det ens några 32" 1440p OLED ?
Eller är jag stuck on 32" 4K om jag skall ha OLED i just den storleken ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Denna uppfyller inte uppdateringshastigheten som du önskar riktigt, men den hamnar ändå på 175hz vilket jag tycker är okej. Det är även kampanj på den just nu. Jag har en själv, upplever bilden som mycket bra. Den har en inbyggd pixelrefresh som antingen godkänns eller nekas var 4e timma, refreshen tar ett par minuter och rekommenderas för att förlänga livslängden på OLED panelen.

Philips 34 QD-OLED 34"

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är något du löser väldigt enkelt med inställningar, om du vill. Att byta skärm bara av en sån anledning är lite på nivån att byta bil för att spolarvätskan är slut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Aphex:

Det här är något du löser väldigt enkelt med inställningar, om du vill. Att byta skärm bara av en sån anledning är lite på nivån att byta bil för att spolarvätskan är slut.

Utvecka gärna detta... ?

Jag skalar mycket idag till c:a 125% i applikationer etc, men vissa legacy-prylar har inte stöd för korrekt scaling och i spel blir resultatet suddigt att köra 1440p på en native 4K, men det kanske skall skalas via någon mjukvara ?

Det är pixeltätheten på 1440p och 32" jag är ute efter, så lika glasklart som att "byta bil för spolarvätskan är slut" skulle jag inte påstå att det är.... Men motbevisa gärna!

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mangemcfly:

Denna uppfyller inte uppdateringshastigheten som du önskar riktigt, men den hamnar ändå på 175hz vilket jag tycker är okej. Det är även kampanj på den just nu. Jag har en själv, upplever bilden som mycket bra. Den har en inbyggd pixelrefresh som antingen godkänns eller nekas var 4e timma, refreshen tar ett par minuter och rekommenderas för att förlänga livslängden på OLED panelen.

Philips 34 QD-OLED 34"

Tyvärr är denna skärmen 21:9 och inte 16:9 vilket inte motsvarar 32" på 1440p utan snarare 27" 1440p med extra utrymme på kanterna...

Men bra pris annars för en 34" ultrawide oled !

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Provar att pinga @Thomas också för jag misstänker att han vet detta lika väl som en katolik kan bibeln...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Provar att pinga @Thomas också för jag misstänker att han vet detta lika väl som en katolik kan bibeln...

Pingar @Laxpudding eftersom det är honom du söker.

Men baserat på hans tidigare svar är jag rätt säker på svaret: 1440p på 4K-skärm är bra likt 1440p på 1440p-skärm i skärpa, så det vore en ren nedgradering att byta. Snarlikt där du kör 1440p, långt sämre på allt annat där du nu kan köra 4K. Kör DLSS/FSR för uppskalning istället; spel som inte har stöd är sällan tungdrivna nog att du inte kan köra 4K native.

Baserat på vad jag läst i många skärmtester (men inte själv testat) med OLED-skärmar så brukar 1440p på 27" anses relativt dåligt vad gäller skärpa på text osv, klart sämre än 1440p 27" på LCD. Att dra upp det till 32" kommer inte göra något bättre på den punkten, så jag tror inte du kommer vara nöjd med 1440p 32" om du inte enbart kör spel och annat där bokstäver ofta är typ 1.5+ cm stora.

Marknaden går lite åt andra hållet; det har börjat komma 27" 4K OLED nu, snarlika paneler som 32" fast med bättre skärpa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Baserat på vad jag läst i många skärmtester (men inte själv testat) med OLED-skärmar så brukar 1440p på 27" anses relativt dåligt vad gäller skärpa på text osv, klart sämre än 1440p 27" på LCD.

Oj intressant! Jag har själv börjat titta på att uppgradera min 27" 1440p LCD till OLED men behålla upplösningen. Vad kan den sämre skärpan bero på? Subpixel-struktur?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Oj intressant! Jag har själv börjat titta på att uppgradera min 27" 1440p LCD till OLED men behålla upplösningen. Vad kan den sämre skärpan bero på? Subpixel-struktur?

Jo, precis. De flesta recensionerna tar upp det.
Kan rekommendera Monitors Unboxed, de har bra recensioner av det mesta. Även RTINGS.com har bra tester.

Monitors Unboxed om textrendering på 1440p WOLED och QD-OLED:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Thomas:

Pingar @Laxpudding eftersom det är honom du söker.

Men baserat på hans tidigare svar är jag rätt säker på svaret: 1440p på 4K-skärm är bra likt 1440p på 1440p-skärm i skärpa, så det vore en ren nedgradering att byta. Snarlikt där du kör 1440p, långt sämre på allt annat där du nu kan köra 4K. Kör DLSS/FSR för uppskalning istället; spel som inte har stöd är sällan tungdrivna nog att du inte kan köra 4K native.

Baserat på vad jag läst i många skärmtester (men inte själv testat) med OLED-skärmar så brukar 1440p på 27" anses relativt dåligt vad gäller skärpa på text osv, klart sämre än 1440p 27" på LCD. Att dra upp det till 32" kommer inte göra något bättre på den punkten, så jag tror inte du kommer vara nöjd med 1440p 32" om du inte enbart kör spel och annat där bokstäver ofta är typ 1.5+ cm stora.

Marknaden går lite åt andra hållet; det har börjat komma 27" 4K OLED nu, snarlika paneler som 32" fast med bättre skärpa.

Haha, nej förlåt!
Detta är väl andra gången jag blandar ihop er om jag inte missminner mig...

Men ah ok, jag hänger ju med på de här med skärpan och när saker skalar bra - så ser det väldigt bra ut. Även om skalningen i Windows har blivit sjukt mycket bättre med åren så är det inte alls lika bra som Mac OS som jag sitter på just nu (med samma skärm..) eller Fedora tex. Tekniken för att skala i dessa operativ är natt och dag om man jämför med Windows där det känns väldigt mycket hit'n'miss.

Men ah ok, jag får väl prova att leka runt lite mer med uppskalningstekniker etc.
Jag är inte villig att uppgradera något grafikkort eller dylikt för den högre pixeltätheten skall kunnas dras runt bra, dels pga kostanden det medför men även för att jag kör en custom-loop och vill liksom ha kvar den, utan att återigen behöva köpa annan/ny hårdvara..

Jaha, så 1440p på 27" OLED ser sämmre ut än på 1440p 27" LCD (typ IPS/VA) då ?
Det trodde jag inte... Woopsie.

Kanske blir att besöka Inet eller något och se hur det faktiskt ser ut hmm
Men det låter ju som att jag skall behålla skärmen jag har då ja.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

1440p renderat på 4K-skärm ser i grunden ungefär likadan ut som 1440p native om vi jämför IPS:er med snarlik subpixelstruktur på skrivbordsavstånd. Med WOLED och QD-OLED förvärras detta med pixelstrukturen på 1440p-skärmen och då även med en del VA-paneler som kan vara väldigt distinkt annorlunda. Ställer man två sådan skärmar sida vid sida och jämför:

• 1440p-native har mer tydlig pixelstruktur
•1440p-skalad-på-4K är något mjukare fast utan synlig subpixelstruktur

...där båda ser ungefär likadana ut i fråga om spelets "skärpa" etc. Vad som är att föredra handlar väldigt mycket om vad man är van med sedan tidigare.

Nu finns det en återkommande åsikt om att "1440p på 4K-skärm ser dåligt/oskarpt ut" vilket det så självklart gör, om än inte av de orsaker som ofta förs fram. När man kört ett spel i 4K och blivit van med detta riskerar samma spel i 1440p se ut som f-n. Detta har väldigt lite med skalningen att göra utan det man reagerar på är den relativa skillnaden mellan att spela i 4K (8,3 MP) och 1440p (3,7 MP).

---
Som jag ser det finns det tre anledningar att välja 1440p framför 4K:

• Utbudet
• Priserna
• Mindre komplicerat för den som av olika skäl är inrutade på att tänka pixel-för-pixel som om det fortfarande vore 2005.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andreas_dock:

Jaha, så 1440p på 27" OLED ser sämmre ut än på 1440p 27" LCD (typ IPS/VA) då ?
Det trodde jag inte... Woopsie.

Kort svar ja, det ser sämre ut eftersom strukturen påverkar så mycket. Än mer så om man kommer från en 4K-skärm eftersom man går från normalt osynlig subpixelstruktur till en struktur som dels är synlig, dels bryter upp formen på pixlarna på olika sätt, inklusive vissa VA-paneler.

Detta påverkar mer än bara spelande utan också gränssnittet. Windows är överlägset med 4K-skärm och även hur bitmappad grafik skalar. Detta exempel är några år gammalt (2019) och Youtube ändrar på storleken på tumnaglarna. Men illustrerar tydligt skillnaden med 1440p på skärm med udda pixelstruktur mot 4K/IPS:

Alltså samma dator, samma tillfälle med enda skillnaden mellan att köra 1440p i 100% på en VA-panel (med segmenterad struktur) jämfört med 2160p, 150% på en IPS/4K-panel. Alltså samma effektiva arbetsyta. WOLED och QD-OLED i 1440p är som första bilden fast på annorlunda sätt då. WOLED och QD-OLED i 4K har samma grundproblem men det kommer till stora delar döljas för ögat tack vare den högre upplösningen.

Swec:s bildlagring suddar ut skillnaderna. Klicka på dem för att verkligen se hur stor skillnaden är.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

Som jag ser det finns det tre anledningar att välja 1440p framför 4K:

• Utbudet
• Priserna
• Mindre komplicerat för den som av olika skäl är inrutade på att tänka pixel-för-pixel som om det fortfarande vore 2005.

.. Alltså jag är ju 40 nu och 2005 var "my golden years"... så kanske därför jag saknar mina pixlar så mycket och har ett trångsynt tankesätt 😂

Men tack för förklaringen samt bildjämförelser, detta ändrar ju lite hur man skall tänka kring det hela!

Och som sagt... på bilderna ser verkligen 1440p ut som skit!
Men det har väl till stor del också att göra med sub-pixelstrukturen som jag fattar det då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fattar att det är olika från person till person, och ska sägas att jag aldrig sett en 32" native 1440p-skärm så vet ju inte exakt hur bra det kan se ut. Men jag tycker att köra spel i 1440p på en 32" native 4K ser väldigt bra ut. Är ju såklart inte spikraka pixlar, men även text och sånt ser bättre ut än vad jag förväntade mig. Har samma problem att vissa äldre spel inte riktigt har 4K-stöd av olika anledningar då får det bli 1080p eller 1440p

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ BenQ XL2740