Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Någon som har en kvalificerad gissning på hur lång tid det kan ta innan det blir vanligt med svenska laddar med stöd för 1 000kW?

Kan man snabbt uppgradera de som finns? Kan man ”bara öka” hastigheten så länge det bara är 1 bil som laddar?

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Någon som har en kvalificerad gissning på hur lång tid det kan ta innan det blir vanligt med svenska laddar med stöd för 1 000kW?

Kan man snabbt uppgradera de som finns? Kan man ”bara öka” hastigheten så länge det bara är 1 bil som laddar?

Verkar ha högre spänning dessa laddare, 1000V, så det medför nog att en hel kringutrustning också behöver uppgraderas, om inte man har varit förutseende och dimensionerat för högre spänning.
Idag är 800V det högsta, och det är relativt få bilar som stödjer detta Kia/Hyundai/Audi/Porsche + några kinesiska + kommande bilar förstås. Gissar (okvalificerat) att det ligger många år fram i tiden innan det blir vanligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Officiell jultomte

Verkar vara bra priser på Teslor nu. Såg en MY LR säljas för under 350tkr här om dagen. Kanske dags att slå till snart.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är inte så van med moderna bilars smarta farthållare och undrar om det är vanligt att de grejar att köra i cirkulationsplatser d.v.s. sänker farten och sedan när man blinkar höger så höjer de till skyltad fart igen?

Testade Skoda Elroq som grejade detta men har även kört Kia EV3 och Hyundai Kona som inte klarade detta, vet inte om de kanske har funktionen men att den var avstängd?

Kona agerande ganska meningslöst och frågade om den skulle sänka farten men först när man passerade skylten ifråga.
Skodan sänkte i förväg så att man kommit ned i skyltad fart vid passering av skylten.

VW gruppens bilar är bra på det och verkar ha det som standard. Utan att veta skulle jag gissa att Tesla möjligtvis kan ha något som fungerar. Men det är ju amerikanskt och det är inte så vanligt med rondeller där så inte säkert.
Andra märken verkar lämna en hel del att önska.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twonkey:

Nej.

CCS klarar inte av 1 000 kW, och du skulle behöva helt nya laddkontakter, alternativt bilar som kopplar in dubbla CCS.

Personligen tror jag att det är fel fokus att lägga det på extrem snabbladdning av personbilar. Du kommer aldrig kunna ladda en elbil lika snabbt som du kan tanka, det kommer alltid ta längre tid. Och det går redan tillräckligt snabbt för att det inte spelar någon roll. Spelar det verkligen någon roll om det tar 5 eller 10 minuter att ladda bilen? Även 5 minuter är för lång tid om man behöver göra det regelbundet, särskilt med tanke på att man behöver göra det oftare än man tanker en bensinbil. Det är ett meningslöst spec-race bara, som elbilar aldrig någonsin kommer kunna vinna över bensinbilar.

Elbil kommer till sin fulla rätt när man kan ladda bilen där man parkerar den, med AC-laddning. Att sitta och vänta på att bilen ska ladda suger, det är mycket bättre att koppla in, gå och göra något, och sedan komma tillbaka till en färdigladdad bil. Enda gången snabbladdare är vettigt är när man kör väldigt långa sträckor.

Vill man att elbilar ska funka i vardagen för fler, behövs det fler AC-laddare exakt överallt. De är mycket billigare att bygga än DC-laddare, och betydligt mer användbara för att få vardagen med elbil att funka om man inte kan ladda hemma.

Med det sagt tror jag att 1000 kW-laddning är meningsfullt och kommer komma, men då för den tunga trafiken med lastbilar med sina enorma batterier.

Permalänk
Medlem

Dagens laddare klarar som sagt inte 1000 V men väl 920.
Då glömmer vi gammalt mög som ligger rund 500 V.
Vad som behövs för att uppgradera dagens laddare att klara 1000 V är olika beroende på modell men är inte helt uteslutet. För att klara 1000 kW behöver dom också hantera 1000 A då är det klart värre att uppdatera.

Permalänk

CCS = max 999V och 560kW (Utgångsström: 700A kontinuerlig vid +40°C) max i sverige 800V 400kW

MCS = max i sverige 1200kW (Utgångsström: 1500A kontinuerlig vid +40°C)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

BYD:en löser ju detta (något klumpigt) med två laddportar, så 2*500 kw. Svårt att se att man ens orkar logga in i appen och sätta igång laddare två för att ladda på 6 min istf 12. Men kul med utveckling!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Xpeng G9 eller Nio ET7? Tycker de verkar intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej.

CCS klarar inte av 1 000 kW, och du skulle behöva helt nya laddkontakter, alternativt bilar som kopplar in dubbla CCS.

Personligen tror jag att det är fel fokus att lägga det på extrem snabbladdning av personbilar. Du kommer aldrig kunna ladda en elbil lika snabbt som du kan tanka, det kommer alltid ta längre tid. Och det går redan tillräckligt snabbt för att det inte spelar någon roll. Spelar det verkligen någon roll om det tar 5 eller 10 minuter att ladda bilen? Även 5 minuter är för lång tid om man behöver göra det regelbundet, särskilt med tanke på att man behöver göra det oftare än man tanker en bensinbil. Det är ett meningslöst spec-race bara, som elbilar aldrig någonsin kommer kunna vinna över bensinbilar.

Elbil kommer till sin fulla rätt när man kan ladda bilen där man parkerar den, med AC-laddning. Att sitta och vänta på att bilen ska ladda suger, det är mycket bättre att koppla in, gå och göra något, och sedan komma tillbaka till en färdigladdad bil. Enda gången snabbladdare är vettigt är när man kör väldigt långa sträckor.

Vill man att elbilar ska funka i vardagen för fler, behövs det fler AC-laddare exakt överallt. De är mycket billigare att bygga än DC-laddare, och betydligt mer användbara för att få vardagen med elbil att funka om man inte kan ladda hemma.

Med det sagt tror jag att 1000 kW-laddning är meningsfullt och kommer komma, men då för den tunga trafiken med lastbilar med sina enorma batterier.

Fast du får väl ändå utgå ifrån att elbilsflottan ökar och då spelar nog visst 5 istället för 10 min roll, speciellt i och med att det även kräver fler laddstationer än pumpstationer idag.

Det tar ju ändå 3-4 minuter att tanka en fossilbil men innebär oftast mindre strul med handhavandet än laddstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast du får väl ändå utgå ifrån att elbilsflottan ökar och då spelar nog visst 5 istället för 10 min roll, speciellt i och med att det även kräver fler laddstationer än pumpstationer idag.

Det tar ju ändå 3-4 minuter att tanka en fossilbil men innebär oftast mindre strul med handhavandet än laddstationer.

Det blir mindre kö och är billigare att ha två uttag på 500 kW vardera än ett uttag på 1000 kW. Och eftersom man inte kan ladda med max effekt under hela kurvan så behöver det inte vara så stor skillnad på laddtiden mellan dem.

Nu ska man ju inte säga att det aldrig kommer bli så men det lär inte vara vettigt på lång tid. Tror inte så många vill betala mycket mer för både bilen och laddningen för att tiden ska bli någon minut snabbare än 10 minuter de få gångerna per år man snabbladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det blir mindre kö och är billigare att ha två uttag på 500 kW vardera än ett uttag på 1000 kW. Och eftersom man inte kan ladda med max effekt under hela kurvan så behöver det inte vara så stor skillnad på laddtiden mellan dem.

Nu ska man ju inte säga att det aldrig kommer bli så men det lär inte vara vettigt på lång tid. Tror inte så många vill betala mycket mer för både bilen och laddningen för att tiden ska bli någon minut snabbare än 10 minuter de få gångerna per år man snabbladdar.

Jag tror de flesta elbilsägare är som mig. Snabbladdar under 1-2 resor per år, totalt en handfull laddstopp. Jag säger inte nej till snabbare laddning men undrar om det är ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag tror de flesta elbilsägare är som mig. Snabbladdar under 1-2 resor per år, totalt en handfull laddstopp. Jag säger inte nej till snabbare laddning men undrar om det är ekonomiskt försvarbart.

Ungefär så, DC-laddar rätt sällan. Många som ska kolla på sin första elbil är helt besatta av laddtiden på DC. Man köper hellre en sämre bil som laddar snabbt DC än en bättre bil som fokuserar på resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ungefär så, DC-laddar rätt sällan. Många som ska kolla på sin första elbil är helt besatta av laddtiden på DC. Man köper hellre en sämre bil som laddar snabbt DC än en bättre bil som fokuserar på resten.

Samma här. Jag har snabbladdat totalt 4 gånger på 1,5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Får nog sticka ut hakan och inte hålla med dig riktigt. Blir någon längre resa i månaden (1-2) och då är det väldigt skönt att ha sjysst snabbladdning. Sedan är maxeffekt långt ifrån allt, tycker att själva laddkurvan spelar större roll. Bilade också genom Europa i somras och med familj i bilen vill man ibland att det ska gå undan ibland. Men om man väntar 5 eller 10 minuter är nog sak samma för de flesta, hinner man ju knappt springa till muggen…

Tillägg: har precis fått plug’n charge installerat, supersmidigt att slippa blippa taggar/scanna qr-koder eller dra betalkort. Faktiskt smidigare än att tanka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det ett cirkelresonemang. Elbilsägare bor (ofta) i villa, laddar hemma och kör nästan aldrig så långt att snabbladdning behövs. Det är förstås ett sammanträffande, eller?

Sedan tycker jag förstås att det vore vettigare att faktiskt lyckas nyttja det som redan stöds via CCS och få bättre laddkurvor. Nu är batterikapaciteten i praktiken klart lägre så fort snabbladdning behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ja ingen säger nog nej till att det är snabbare om det vore gratis, men få hade nog varit beredda att betala någon betydande summa extra för både bilen och laddningen om det gick på 7 minuter istället för 10 minuter. Och det behöver vara klart dyrare att ladda med max 1000 kW än 500 kW av många anledningar.

Folk har ju länge kört omvägar för att tanka 50 öre billigare per liter så betalningsviljan för att spara någon minut per laddning är nog inte speciellt hög. Att ha runt 500 kW som CCS klarar ger redan så pass låga laddtider om kurvan blir platt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Nä, jag skulle inte säga det.

För det första så laddar elbilar oftast inte på snabbladdare, utan på destinationsladdare eller hemladdare. Jag kan räkna på en hand antalet snabbladdningar jag gjort sedan jag köpte min elbil i höstas. Snabbladdningar står för en väldigt liten andel av de gånger man laddar, så elbilar kräver inte alls lika många snabbladdare som ICE-bilar, som behöver laddas till 100% på mackar.

Och när jag väl vill snabbladda är det för att jag är på en långresa och redan kört ett par timmar, och vill därför ta en paus. Med en bensinbil så är det naturliga att tanka och sedan parkera. Med en elbil är det naturliga att koppla in bilen och sedan gå och göra det man ska, och komma tillbaka till en laddad bil. Hade bilarna kunnat ladda snabbare hade det bara lett till att fler bilar står och blockerar laddstolpar när de har laddat klart.

Skulle jag istället behöva stå vid en laddstolpe vid 5 minuter, och sedan köra bort och parkera bilen och sedan gå och handla, så skulle det vara en försämring enligt mig, och sämre än både ICE och långsammare elbilar.

Därför skulle jag säga att det är mycket bättre att bygga många snabbladdare än att bygga något fåtal supersnabba. Så att man kan koppla in bilen, och sedan gå och göra det man ska i lugn och ro och inte behöva stressa tillbaka till bilen för att inte blockera någon.

Men ännu bättre är att fortsätta bygga ut antalet destinationsladdare!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det ett cirkelresonemang. Elbilsägare bor (ofta) i villa, laddar hemma och kör nästan aldrig så långt att snabbladdning behövs. Det är förstås ett sammanträffande, eller?

Sedan tycker jag förstås att det vore vettigare att faktiskt lyckas nyttja det som redan stöds via CCS och få bättre laddkurvor. Nu är batterikapaciteten i praktiken klart lägre så fort snabbladdning behövs.

Ponera då att du är en potentiell elbilsköpare, men du inte kan ladda hemma. Du kan välja på en elbil som laddar på 5 minuter, endast på särskilda supersnabba stationer, och endast om stationen är typ tom så kapaciteten finns, och som du dessutom behöver ladda betydligt oftare än du hade behövt tanka motsvarande bensinbil. Eller så väljer du en bensinbil, som du kan tanka mycket snabbare, och går längre på en tank så du inte behöver åka och tanka/ladda lika ofta. Och som dessutom är billigare. Vem väljer elbilen då, annat än en inbiten entusiast?

En elbil kommer aldrig kunna vara lika snabb på att tanka/ladda som en bensinbil, och räckvidden kommer inte heller vara lika hög.

Elbil är alltså bara *bättre* ur ett ladd/tank-perspektiv om du kan ladda hemma. Och då spelar det ingen roll hur snabbt du går för du laddar ju över natten ändå.

Enda scenariot jag kan se att man skulle vilja köpa en sån elbil och leva med att man behöver krångla med att tanka/ladda den oftare, är om elbilen är billigare än motsvarande bensinbil. Vilket förvisso redan är fallet i Kina, men inte här i Sverige just nu.

Det som däremot kan göra elbilar mer attraktiva för de som inte kan ladda hemma är många fler destinationsladdare. Det kräver ingen exotisk teknik.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MP-Jan:

Slutligen en bild på min vän Micke med den bilen han absolut helst ville bli förevigad vid:
<Uppladdad bildlänk>

Lagom avslut med tanke på vad temat i tråden har varit på sistone, eller vad säger ni?

Finns mycket positivt med elbilar, men just den där bara skriker: "se på mig, jag är århundrades rövhatt som skiter fullständigt i att jag är totalt livsfarlig för alla som befinner mig på samma väg".

Här är det tyska originalet fortfarande bättre, och antaligen långt mer trafiksäkert!

Dold text
Skrivet av Dunde:

Tycker ändå det går att förstå de som köper sin första elbil, för är ju först när man haft den ett tag man märker hur ens eget behov faktiskt ser ut.

Vi laddar primärt hemma med 11kW box, som andra är inne på: har man inte möjlighet till laddning hemma är elbil ingen höjdare just nu.

Men är knappast några 1-2 gånger per år som det behövs DC-laddning, under de två år vi haft bilen har det legat på 1-2 resor per månad som kom kräver minst ett ladd-stopp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, jag skulle inte säga det.

För det första så laddar elbilar oftast inte på snabbladdare, utan på destinationsladdare eller hemladdare. Jag kan räkna på en hand antalet snabbladdningar jag gjort sedan jag köpte min elbil i höstas. Snabbladdningar står för en väldigt liten andel av de gånger man laddar, så elbilar kräver inte alls lika många snabbladdare som ICE-bilar, som behöver laddas till 100% på mackar.

Och när jag väl vill snabbladda är det för att jag är på en långresa och redan kört ett par timmar, och vill därför ta en paus. Med en bensinbil så är det naturliga att tanka och sedan parkera. Med en elbil är det naturliga att koppla in bilen och sedan gå och göra det man ska, och komma tillbaka till en laddad bil. Hade bilarna kunnat ladda snabbare hade det bara lett till att fler bilar står och blockerar laddstolpar när de har laddat klart.

Skulle jag istället behöva stå vid en laddstolpe vid 5 minuter, och sedan köra bort och parkera bilen och sedan gå och handla, så skulle det vara en försämring enligt mig, och sämre än både ICE och långsammare elbilar.

Därför skulle jag säga att det är mycket bättre att bygga många snabbladdare än att bygga något fåtal supersnabba. Så att man kan koppla in bilen, och sedan gå och göra det man ska i lugn och ro och inte behöva stressa tillbaka till bilen för att inte blockera någon.

Men ännu bättre är att fortsätta bygga ut antalet destinationsladdare!

När jag är på långresa ligger sällan laddaren eller macken vid den där fina rastplatsen där jag vill stanna. Jag vill tanka/ladda på 5 min och sen köra till en resturang jag i förväg har siktat in mig på eller vad det kan vara utan att behöva begränsa mig till vad laddaren står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

När jag är på långresa ligger sällan laddaren eller macken vid den där fina rastplatsen där jag vill stanna. Jag vill tanka/ladda på 5 min och sen köra till en resturang jag i förväg har siktat in mig på eller vad det kan vara utan att behöva begränsa mig till vad laddaren står.

Snabbladdning är ju oftast <20min ändå för 80% på en modern elbil.
Knappast ett problem med ett längre stopp om man är på "långväga", oavsett om det inte är vid restaurangen.
Hur ofta kör du 25-30mil för ett restaurang besök ändå? För kapaciteten ligger ju runt 50-60 mil på många elbilar idag, motorväg kan ju kapa mil dock.

Nu kör jag elbil i tjänst sedan februari, så inte speciellt länge, men jag tycker det är fantastiskt skönt att slippa åka till macken och tanka diesel/adblue 10-15 gånger i månaden.
Varje dag kliver jag ut till en varm och fullladdad bil. Behöver fylla upp varannan dag, spenderar 0min per vecka på macken.

Så skulle jag räkna ihop dessa timmar jag tidigare spenderat på macken, så kan jag no snabbladda väldigt mycket innan vi når likvärdig standstill.
Har du någonsin tankat adblue på pump? Den är likvärdig att ladda elbil och min bil behövde fylla på den var 6e vecka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Knappast ett problem med ett längre stopp om man är på "långväga", oavsett om det inte är vid restaurangen.
Hur ofta kör du 25-30mil för ett restaurang besök ändå? För kapaciteten ligger ju runt 50-60 mil på många elbilar idag, motorväg kan ju kapa mil dock.

Nu kör jag elbil i tjänst sedan februari, så inte speciellt länge, men jag tycker det är fantastiskt skönt att slippa åka till macken och tanka diesel/adblue 10-15 gånger i månaden.
Varje dag kliver jag ut till en varm och fullladdad bil. Behöver fylla upp varannan dag, spenderar 0min per vecka på macken.

Så skulle jag räkna ihop dessa timmar jag tidigare spenderat på macken, så kan jag no snabbladda väldigt mycket innan vi når likvärdig standstill.
Har du någonsin tankat adblue på pump? Den är likvärdig att ladda elbil och min bil behövde fylla på den var 6e vecka

Inte enkom för resturangen, men när jag ändå passerar ett samhälle passar jag på.
Vi prioriterar olika, det är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Inte enkom för resturangen, men när jag ändå passerar ett samhälle passar jag på.
Vi prioriterar olika, det är ok.

Så är det garanterat, men gissar att om du planerade bättre så skulle inte laddningen behöva ske på "felställe" utan kanske tidigare när du har högre % än vad du vill ladda på, så hade sluppit ladda på felplats...

Och lägger du ihop alla timmar man spenderat på att tanka fossilt så vet man att laddar man ca 2 gånger i månaden a 20min/tillfälle så är man väldigt nära vad fossila spenderar per månad att tanka.

Lite som att spendera 50kr/ dag på kaffe eller 1500 direkt, ena gör man automatiskt, den andra kommer många fundera engångs åtminstone

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så är det garanterat, men gissar att om du planerade bättre så skulle inte laddningen behöva ske på "felställe" utan kanske tidigare när du har högre % än vad du vill ladda på, så hade sluppit ladda på felplats...

Och lägger du ihop alla timmar man spenderat på att tanka fossilt så vet man att laddar man ca 2 gånger i månaden a 20min/tillfälle så är man väldigt nära vad fossila spenderar per månad att tanka.

Lite som att spendera 50kr/ dag på kaffe eller 1500 direkt, ena gör man automatiskt, den andra kommer många fundera engångs åtminstone

Det låter inte som ett lockande alternativ, men det finns många andra fördelar med elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det låter inte som ett lockande alternativ, men det finns många andra fördelar med elbilar.

Om du fortfarande får lika många stop så ser jag inte ens problemet... Men alla är vi olika 🤷

De 3 månaderna jag haft elbil har jag sparat ca 200min på att tanka diesel...

Nu åker jag aldrig över 30 mil per dag i tjänst så jag kommer aldrig behöva ladda påvägen. Har fossilt privat och där stannar man, då jag har barn, var 90-120min ändå så skillnaden i körtid är nog nära noll på längre sträckor om jag haft elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du ~1500 mil i månaden?
Får inte ihop det med att tanka diesel 10-15 gånger annars.
AdBlue räcker väl ofta 2000 mil så var 6e vecka låter rimligt i så fall.
Då är jag nyfiken på vilken elbil som klarar 150 mil på en laddning (om vi antar att du kör 20 dagar i månaden) eftersom du bara behöver ladda varannan dag (speciellt vintertid).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande får lika många stop så ser jag inte ens problemet... Men alla är vi olika 🤷

De 3 månaderna jag haft elbil har jag sparat ca 200min på att tanka diesel...

Nu åker jag aldrig över 30 mil per dag i tjänst så jag kommer aldrig behöva ladda påvägen. Har fossilt privat och där stannar man, då jag har barn, var 90-120min ändå så skillnaden i körtid är nog nära noll på längre sträckor om jag haft elbil.

Det är skillnad på att stanna 5 min och 20 min+, det är en nackdel och hur man än vrider och vänder på det kommer det förbli så tills den tiden är utjämnad. Finns många andra styrkor som sagt, men jag tankar inte 15 ggr på månad så den aspekten är inte viktig för mig i dagsläget.

Permalänk

"För kapaciteten ligger ju runt 50-60 mil på många elbilar idag, motorväg kan ju kapa mil dock."
Du lever i en dröm värld du tror att jag eller de som äger en elbil kommer 50 mil, Jag kommer 26 mil på vintern eller 30+ med min Volvo C40. Har suttit fast på vintern +5h många gånger då lastbilar kör in i 2+1 räcket, var av gör att man måste ha 20% kvar minst till nästa laddning. Kolla bara på Norges senaste test den som kom längst med 110kWH batteri, långt under 50 mil...ska vi bara köra bil 50% av året?

"Snabbladdning är ju oftast <20min ändå för 80% på en modern elbil." hm om det skulle vara så modern kan du byta ut mot möjligt på 800V DC

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kör du ~1500 mil i månaden?
Får inte ihop det med att tanka diesel 10-15 gånger annars.
AdBlue räcker väl ofta 2000 mil så var 6e vecka låter rimligt i så fall.
Då är jag nyfiken på vilken elbil som klarar 150 mil på en laddning (om vi antar att du kör 20 dagar i månaden) eftersom du bara behöver ladda varannan dag (speciellt vintertid).

Jag måste tanka vid 25% på dieseln annars får jag inte värmaren på vintern.
Jag kör ~ 300mil, min diesel drog 1.5L/mil. Jag kommer som mest 40mil per tank. 60L tank

Vet inte vad du tror om 1500 mil i månaden?

Visa signatur