Permalänk

USB 3.0 Uttag fungerar inte i Windows.

Tjena!
Skriver här dả jag fått knäppen på min dator. Från ingenstans såả har *alla* usb 3.0 uttag slutat att fungera på min dator. Moderkortet är ett Gigabyte AB350m HD3.
I bios så fungerar alla portar, både på MB på baksidan och front panelen, men inte i Windows.
Får upp en varning om att usb-enheten inte fungerade som den skal. Jag har testat att uppdatera chipset drivrutiner samt skaffat senaste bios.
Vad kan vara felet?! Eftersom usb 3.0 slutat fungera både på fram och baksidan känns de spontant inte som ett härdvarufel väl?! (Tänker att de då inte hade slutat fungera på båda ställen).

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem

Du kan testa flasha in senaste bios igen på moderkortet, gör det via en 2.0 port som funkar felfritt för närvarande.
Dock innan du testar det testa stäng av ErP i bios.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Du kan testa flasha in senaste bios igen på moderkortet, gör det via en 2.0 port som funkar felfritt för närvarande.
Dock innan du testar det testa stäng av ErP i bios.

Testat det du skrev, och nu fungerar mina bakre usb 3.0 uttag. Problemet jag NU har är att på mina främre usb 3.0 uttag så fungerar dem ENBART med en usb sticka jag har, min Logitech dongel och Xbox dongel lyser inte ens upp när jag stoppar i dem i usb 3.0 porten på framsidan. Dessa har tidigare suttit precis där? När jag kopplar i usb stickan funkar den som vanligt i de främre portarna.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av gylldevik:

Testat det du skrev, och nu fungerar mina bakre usb 3.0 uttag. Problemet jag NU har är att på mina främre usb 3.0 uttag så fungerar dem ENBART med en usb sticka jag har, min Logitech dongel och Xbox dongel lyser inte ens upp när jag stoppar i dem i usb 3.0 porten på framsidan. Dessa har tidigare suttit precis där? När jag kopplar i usb stickan funkar den som vanligt i de främre portarna.

Vilket USB-minne är det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vilket USB-minne är det?

Ett usb minne som stödjer usb 3.0/usb 3.1, kommer inte ihåg nu.
Så problemet verkar vara att enbart usb 3.0 enheter stöds. Men usb är väl som standard bakåtkompatibelt 🤔? Så diffust fel detta, eftersom de fungerade igår senast..

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av gylldevik:

Så problemet verkar vara att enbart usb 3.0 enheter stöds.

Precis – det var min misstanke. Har ingen lösning på rak arm, men nu har du iallafall en extra datapunkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har du kopplat från spänningen till datorn? USB chip är ofta aktiva även när datorn är avstängd, så det kan vara någon firmware-bug som kräver att du kopplar från nätspänningen i några sekunder.

Permalänk
Medlem

Det där är roligt fel. inte.
Du skulle kunna testa med att plocka hem USBDeview och rensa bort inaktiva enheter, det har jag fått göra på mitt x570 system lite då och då när det beter sig ungefär som ditt verkar göra.
ibland har jag fått radera alla enheter och hårdstartat om för att windows skall fatta vinken.
(Obs. om du har många enheter som skall ransar så starta usbdeview som admin annars får du en extra dialogruta för varenda enhet)

Permalänk
Skrivet av teejee:

Har du kopplat från spänningen till datorn? USB chip är ofta aktiva även när datorn är avstängd, så det kan vara någon firmware-bug som kräver att du kopplar från nätspänningen i några sekunder.

Testat att göra den strömlös och trycka in strömknappen (för att bryta eventuell spänning i capsen) men ingen lycka 😂

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av holo:

Det där är roligt fel. inte.
Du skulle kunna testa med att plocka hem USBDeview och rensa bort inaktiva enheter, det har jag fått göra på mitt x570 system lite då och då när det beter sig ungefär som ditt verkar göra.
ibland har jag fått radera alla enheter och hårdstartat om för att windows skall fatta vinken.
(Obs. om du har många enheter som skall ransar så starta usbdeview som admin annars får du en extra dialogruta för varenda enhet)

Får kika på det! Tack..
I alla mina år med Intel har jag aldrig märkt av några sådana här buggar, är de amd chipseten som strular 🧐?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Får kika på det! Tack..
I alla mina år med Intel har jag aldrig märkt av några sådana här buggar, är de amd chipseten som strular 🧐?

Det har hänt med intel plattformar tidigare för mig så tror bara det är nån generell windows-hicka