PC lockade dubbelt så många spelare som konsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

”Just nu” är ett dåligt mått. Du väljer ju och vrakar så att det passar ditt resonemang. Alla spel har varit mkt billigare på PSN.

En bättre jämförelse är billigaste priset, i PS:s fall måste man inkludera både fysiska och digitala spel.

Inte alls, slumpade fram 20 titlar genom att gå in på populära titlar på gg.deal där jag skrollade med musen samtidigt som jag blundade, stoppade, samt valde den titel som muspekaren pekade på. Skrev sedan dagsaktuella priser både digitalt, och på skiva.

Använder nu samma titlar igen och anger denna gången lägsta priserna någonsin, oavsett om det är på skiva eller digitalt.

Marvel's Guardians of the Galaxy.
PS5: 115 kr på Playstation Store för 3 dagar sedan.
PC: 0 kr (~100% billigare) på Epic Games Store för 1 år sedan.

Hi-Fi Rush.
PS5: 203 kr på PlayStation Store för 5 mån sedan.
PC: 68 kr (~66% billigare) på Eneba för 5 mån sedan.

The Callisto Protocol.
PS5: 99 kr på skiva, på Elgiganten i september 2023.
PC: 0 kr (~100% billigare) på Epic Games Store för 7 mån sedan.

V Rising.
PS5: 314 kr på PlayStation Store för 3 dagar sedan.
PC: 109 kr (~65% billigare) på Eneba för 2 mån sedan.

Farming Simulator 25.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet 28 feb.
PC: 180 kr (~9% billigare) på K4G för 1 vecka sedan.

Ratchet & Clank Rift Apart.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet under Black Week nov 2023.
PC: 236 kr (~18% dyrare) på YuPpay för 11 tim sedan.

Tekken 8.
PS5: 339 kr på skiva, på CDON under Black Week i nov 2024.
PC: 244 kr (~28% billigare) på Gamesload för 11 mån sedan.

Path of Exile 2.
PS5: 315 kr på PlayStation Store just nu.
PC: 145 kr (~53% billigare) på Driffle för 2 veckor sedan.

Granblue Fantasy: Relink.
PS5: 292 kr på PlayStation Store för 2 mån sedan.
PC: 240 kr (~17% billigare) på Gamesplanet just nu.

DOOM: The Dark Ages.
PS5: 849 kr på skiva, på Inet just nu.
PC: 490 kr (~42% billigare) på Kinguin för 1 dag sedan.

Indiana Jones and the Great Circle.
PC: 460 kr (~45% billigare) på Kinguin för 3 veckor sedan.

Silent Hill 2 Remake.
PS5: 538 kr på Playstation Store för 2 veckor sedan.
PC: 310 kr (~42% billigare) på Eneba för 1 mån sedan.

Metaphor: ReFantazio.
PS5: 399 kr på skiva, på Spelbutiken under Black Week i nov 2024.
PC: 295 kr (~26% billigare) på Eneba för 2 veckor sedan.

Rise of the Ronin.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet i mars 2024.
PC: 343 kr (~41% dyrare) på Gamivo för 2 dagar sedan.

Until Dawn.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet i feb 2024.
PC: 409 kr (~51% dyrare) på Eneba för 1 vecka sedan.

Final Fantasy VII: Rebirth.
PS5: 199 kr på skiva, på Netonnet i feb 2025.
PC: 384 kr (~48% dyrare) på YuPlay för 12 tim sedan.

Atomfall.
PS5: 529 kr på skiva, på Spelbutiken i mars 2025.
PC: 360 kr (~31% billigare) på Gamivo för 1 vecka sedan.

Star Wars: Outlaws.
PS5: 349 kr på skiva, på Spelbutiken i mars 2025.
PC: 240 kr (~31% billigare) på Eneba för 4 mån sedan.

Alan Wake 2 Deluxe Edition.
PS5: 439 kr på PlayStation Store för 3 dagar sedan.
PC: 324 kr (~26% billigare) på K4G för 1 mån sedan.

Kingdom Come: Deliverance II.
PS5: 576 kr på skiva, på Spelbutiken i feb 2025.
PC: 452 kr (~21% billigare) på Eneba för 3 mån sedan.

Värt att notera är att Final Fantasy VII: Rebirth, Until Dawn, Rise of the Ronin samt Farming Simulator 25 som listades för 199 kr/st på NetOnNet högst troligen är felaktigt eftersom konkurrenterna sålde spelen för 429 kr, 400 kr, 444 kr respektive 478 kr som allra lägst. Skriver inte detta för att försöka rädda mitt argument utan för att jag har personliga erfarenheter av att NetOnNet ger ut felaktiga priser till Prisjakt. Nu senast när jag letade efter en ny TV skulle NetOnNet vara billigast som tog 29,990 kr, men det stämde inte för det faktiskta priset på deras sida var 32,990 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Inte alls, slumpade fram 20 titlar genom att gå in på populära titlar på gg.deal där jag skrollade med musen samtidigt som jag blundade, stoppade, samt valde den titel som muspekaren pekade på. Skrev sedan dagsaktuella priser både digitalt, och på skiva.

Använder nu samma titlar igen och anger denna gången lägsta priserna någonsin, oavsett om det är på skiva eller digitalt.

Marvel's Guardians of the Galaxy.
PS5: 115 kr på Playstation Store för 3 dagar sedan.
PC: 0 kr (~100% billigare) på Epic Games Store för 1 år sedan.

Hi-Fi Rush.
PS5: 203 kr på PlayStation Store för 5 mån sedan.
PC: 68 kr (~66% billigare) på Eneba för 5 mån sedan.

The Callisto Protocol.
PS5: 99 kr på skiva, på Elgiganten i september 2023.
PC: 0 kr (~100% billigare) på Epic Games Store för 7 mån sedan.

V Rising.
PS5: 314 kr på PlayStation Store för 3 dagar sedan.
PC: 109 kr (~65% billigare) på Eneba för 2 mån sedan.

Farming Simulator 25.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet 28 feb.
PC: 180 kr (~9% billigare) på K4G för 1 vecka sedan.

Ratchet & Clank Rift Apart.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet under Black Week nov 2023.
PC: 236 kr (~18% dyrare) på YuPpay för 11 tim sedan.

Tekken 8.
PS5: 339 kr på skiva, på CDON under Black Week i nov 2024.
PC: 244 kr (~28% billigare) på Gamesload för 11 mån sedan.

Path of Exile 2.
PS5: 315 kr på PlayStation Store just nu.
PC: 145 kr (~53% billigare) på Driffle för 2 veckor sedan.

Granblue Fantasy: Relink.
PS5: 292 kr på PlayStation Store för 2 mån sedan.
PC: 240 kr (~17% billigare) på Gamesplanet just nu.

DOOM: The Dark Ages.
PC: 490 kr (~42% billigare) på Kinguin för 1 dag sedan.

Indiana Jones and the Great Circle.
PC: 460 kr (~45% billigare) på Kinguin för 3 veckor sedan.

Silent Hill 2 Remake.
PS5: 538 kr på Playstation Store för 2 veckor sedan.
PC: 310 kr (~42% billigare) på Eneba för 1 mån sedan.

Metaphor: ReFantazio.
PS5: 399 kr på skiva, på Spelbutiken under Black Week i nov 2024.
PC: 295 kr (~26% billigare) på Eneba för 2 veckor sedan.

Rise of the Ronin.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet i mars 2024.
PC: 343 kr (~41% dyrare) på Gamivo för 2 dagar sedan.

Until Dawn.
PS5: 199 kr på skiva, på NetOnNet i feb 2024.
PC: 409 kr (~51% dyrare) på Eneba för 1 vecka sedan.

Final Fantasy VII: Rebirth.
PS5: 199 kr på skiva, på Netonnet i feb 2025.
PC: 384 kr (~48% dyrare) på YuPlay för 12 tim sedan.

Atomfall.
PS5: 529 kr på skiva, på Spelbutiken i mars 2025.
PC: 360 kr (~31% billigare) på Gamivo för 1 vecka sedan.

Star Wars: Outlaws.
PS5: 349 kr på skiva, på Spelbutiken i mars 2025.
PC: 240 kr (~31% billigare) på Eneba för 4 mån sedan.

Alan Wake 2 Deluxe Edition.
PS5: 439 kr på PlayStation Store för 3 dagar sedan.
PC: 324 kr (~26% billigare) på K4G för 1 mån sedan.

Kingdom Come: Deliverance II.
PS5: 576 kr på skiva, på Spelbutiken i feb 2025.
PC: 452 kr (~21% billigare) på Eneba för 3 mån sedan.

Värt att notera är att Final Fantasy VII: Rebirth, Until Dawn, Rise of the Ronin samt Farming Simulator 25 som listades för 199 kr/st på NetOnNet högst troligen är felaktigt eftersom konkurrenterna sålde spelen för 429 kr, 400 kr, 444 kr respektive 478 kr som allra lägst. Skriver inte detta för att försöka rädda mitt argument utan för att jag har personliga erfarenheter av att NetOnNet ger ut felaktiga priser till Prisjakt. Nu senast när jag letade efter en ny TV skulle NetOnNet vara billigast som tog 29,990 kr, men det stämde inte för det faktiskta priset på deras sida var 32,990 kr.

Hur mkt ger försäljningen av digitala spel second hand på pc? Jag sålde senast Stellar blad på Tradera. Jag fick 450 sek för spelet.

Slutsats: om man köper och säljer fysiska PS5-spel blir det inte alls stor skillnad. Den är försumbar. Jag köper ofta ett spel second hand, säljer det sedan när jag har spelat det. Och köper det för typ 100 spänn på PSN 2-3 år senare om jag vill spela det igen. Inte en jäkla chans att det blir ”mkt billigare” på pc. Jag har spel som har gått max 200 sek back på. Det trots att jag spelade det när det var relativt nytt och fortfarande har det (digitalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hur mkt ger försäljningen av digitala spel second hand? Jag sålde senast Stellar blad på Tradera. Jag fick 450 sek för spelet.

Slutsats: om man köper och säljer digitala PS5-spel blir det inte alls stor skillnad. Den är försumbar. Jag köper ofta ett spel second hand, säljer det sedan när jag har spelat det. Och köper det för typ 100 spänn på PSN 2-3 år senare om jag vill spela det igen. Inte en jäkla chans att det blir ”mkt billigare” på pc.

Det stämmer att man inte kan sälja sina digitala spel men det ändrar inte faktumet att PC-spel är billigare, precis som jag visat. Du måste köpa och sälja begagnade spel hela tiden men kommer trots detta inte ner i närheten av priserna som PC-versionerna kostar. Spelen du köper begagnat på skiva eller digitalt för 100 kr kostar 5 kr på PC. Du har heller inget stort bibliotek som säljer spelen.

Hur många spel äger du egentligen (skiva och digitalt)? Jag har över 4000 spel i mitt bibliotek.

Hur mycket betalar du för att spela online? Jag betalar ingenting.

Hur många spel får du gratis? Jag får minst 6 st varje månad, +30 om man räknar med Amazon Prime som dock inte är gratis utan kostar 59 kr/mån. Det ger dock mervärde i form av spel som på konsol kostar tusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Det stämmer att man inte kan sälja sina digitala spel men det ändrar inte faktumet att PC-spel är billigare, precis som jag visat. Du måste köpa och sälja begagnade spel hela tiden men kommer trots detta inte ner i närheten av priserna som PC-versionerna kostar. Spelen du köper begagnat på skiva eller digitalt för 100 kr kostar 5 kr på PC. Du har heller inget stort bibliotek som säljer spelen.

Hur många spel äger du egentligen (skiva och digitalt)? Jag har över 4000 spel i mitt bibliotek.

Hur mycket betalar du för att spela online? Jag betalar ingenting.

Hur många spel får du gratis? Jag får minst 6 st varje månad, +30 om man räknar med Amazon Prime som dock inte är gratis utan kostar 59 kr/mån. Det ger dock mervärde i form av spel som på konsol kostar tusentals kronor.

Lycka till med att spela Stellar Blade billigare på pc än vad jag har gjort på PS5. Jag köpte det begagnat för 480 och sålde det för 450…

Permalänk
Medlem

Vart får sådana sidor sina koder ifrån så att de kan sälja dem så mycket billigare? Som för Doom The Dark Ages som inte ens släppts än? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Lycka till med att spela Stellar Blade billigare på pc än vad jag har gjort på PS5. Jag köpte det begagnat för 480 och sålde det för 450…

Spelet släpps till PC i juni detta året och inom 1 år från lanseringen kommer det sjunka ner till runt hundralappen, om inte lägre. Det kommer säkerligen också att ingå i Amazon Prime. Jag kommer också kunna spela det när jag vill för till skillnad mot dig som uppenbarligen måste köpa och sälja begagnade spel hela tiden för att ha råd, så har jag kvar alla spel jag någonsin köpt. Kommer bokmärka detta inlägg och återkomma i maj 2026 för att berätta hur mycket (eller rättare sagt) hur lite jag faktiskt betalade för det.

Skrivet av appel1:

Vart får sådana sidor sina koder ifrån så att de kan sälja dem så mycket billigare? Som för Doom The Dark Ages som inte ens släppts än? 🤔

Den finns keyshops som helt lagligt köper sina spelnycklar i bulk från officiella leverantörer eller direkt från utgivarna själva, och så finns det keyshops som bedriver mer tvivelaktig verksamhet som köper in spelnycklar från olika marknader (spel som är tänkta att säljas i t.ex. mellanöstern där spelen är billigare) och i stället säljer till kunder utanför den marknaden. G2A är typ som Blocket där olika säljare säljer sina spelnycklar. Det finns seriösa säljare där men det finns också säljare som säljer spelnycklar man köpt med stulna betaluppgifter. Köper man från denna typ av säljare finns risken att spelnyckeln blir oanvändbar om/när utgivaren får reda på att nyckeln är köpt på det sättet.

Att keyshops får tag i spelnycklar innan release är inte vanligt utan det handlar oftast om sedvanliga förhandsbokningar. Att priserna är låga beror på att man ingått ett avtal med leverantören eller utgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Spelet släpps till PC i juni detta året och inom 1 år från lanseringen kommer det sjunka ner till runt hundralappen, om inte lägre. Det kommer säkerligen också att ingå i Amazon Prime. Jag kommer också kunna spela det när jag vill för till skillnad mot dig som uppenbarligen måste köpa och sälja begagnade spel hela tiden för att ha råd, så har jag kvar alla spel jag någonsin köpt. Kommer bokmärka detta inlägg och återkomma i maj 2026 för att berätta hur mycket (eller rättare sagt) hur lite jag faktiskt betalade för det.

Den finns keyshops som helt lagligt köper sina spelnycklar i bulk från officiella leverantörer eller direkt från utgivarna själva, och så finns det keyshops som bedriver mer tvivelaktig verksamhet som köper in spelnycklar från olika marknader (spel som är tänkta att säljas i t.ex. mellanöstern där spelen är billigare) och i stället säljer till kunder utanför den marknaden. G2A är typ som Blocket där olika säljare säljer sina spelnycklar. Det finns seriösa säljare där men det finns också säljare som säljer spelnycklar man köpt med stulna betaluppgifter. Köper man från denna typ av säljare finns risken att spelnyckeln blir oanvändbar om/när utgivaren får reda på att nyckeln är köpt på det sättet.

Att keyshops får tag i spelnycklar innan release är inte vanligt utan det handlar oftast om sedvanliga förhandsbokningar. Att priserna är låga beror på att man ingått ett avtal med leverantören eller utgivaren.

Nej det kommer inte kosta under 100 sek på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nej det kommer inte kosta under 100 sek på pc.

Återkommer som sagt. Spel som Days Gone, God of War, Horizon Zero Dawn: Complete Edition och liknande har kostat så lite som mellan 79-88 kr på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Återkommer som sagt. Spel som Days Gone, God of War, Horizon Zero Dawn: Complete Edition och liknande har kostat så lite som mellan 79-88 kr på PC.

Okej. Har har betalat 49 sek för HZD på skriva på Netonnet. Detsamma gäller god of war.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Nintendo har alltid varit dyrt, går det dåligt för dom? Nä...

Dyrt för vad dom är men billigare än konkurrenterna. minns inte exakta siffror men visst fasiken kostade wii hälften av ps3..? nu ska switch 2 kosta som ett ps5 lmao

Sen är det nog första gången jag ser en regression från OLED tillbaka till LCD bara för att kunna sälja två gånger till samma kunder. kan inte komma på en liknande händelse med en annan konsol.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+