Reklamera hos återförsäljare eller tillverkare?

Permalänk
Medlem

Reklamera hos återförsäljare eller tillverkare?

Hej,
Jag köpte en begagnad Razer Deathadder V3 Pro via swecs marknad i december 2023.
Jag har nu märkt att scrollen inte fungerar, det är mer eller mindre slump om den scrollar upp eller ner när jag rullar på hjulet. Musen används enbart till kontorsjobb och har alltså inte fått utstå några smällar eller annat.

Kvittot är från Inet och daterat 2023-10-16 och står inte i mitt namn. Kvittot visar också att det var en fyndvara.

Borde jag reklamera mot Inet eller gå direkt mot Razer? Var är det störst sannolikhet att kunna få detta åtgärdat och gärna med så lite krångel som möjligt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Inet lär lösa detta utan knussel även om du inte har någon reklamationsrätt gentemot dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Hej,
Jag köpte en begagnad Razer Deathadder V3 Pro via swecs marknad i december 2023.
Jag har nu märkt att scrollen inte fungerar, det är mer eller mindre slump om den scrollar upp eller ner när jag rullar på hjulet. Musen används enbart till kontorsjobb och har alltså inte fått utstå några smällar eller annat.

Kvittot är från Inet och daterat 2023-10-16 och står inte i mitt namn. Kvittot visar också att det var en fyndvara.

Borde jag reklamera mot Inet eller gå direkt mot Razer? Var är det störst sannolikhet att kunna få detta åtgärdat och gärna med så lite krångel som möjligt.

1. Reklamationsrätten gäller bara 1:a ägare dvs, inte om du köper den beggat, så rent juridiskt/lagmässigt så har butiken rätt att neka dig, nu kommer kanske inte butiken neka dig, men var beredd på att de har lagen på sin sida. 2. Du kan kanske, beroende på vara använda dig av garanti, den kanske även gäller beggat. 3. Reklamation ska alltid göras hos butiken där du köpt varan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Visste faktiskt inte att reklamationsrätt bara gällde första ägaren, men hade mina aningar (därav förtydligande om namn på kvitto).
Garantin verkar bara gälla första året enligt vad jag kunde hitta på inets hemsida.

Jag tar kontakt och så ser vi hur det går. Tack för goda inspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Hej,

Jag skulle gå via tillverkaren, och förklara situationen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte snacka med Inet?

Permalänk
Medlem

Börja med affären sedan tillverkaren. Att ett mushjul går sönder efter knappt två år visar vilken dålig kvalitet vissa tillverkare har. Mushjulet på min Rival från Steelseries tog ändå sex år på sig på att bli dålig.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att återförsäljaren inte ville ta i den med tång, med stöd av både att den är köpt begagnad och att garantin löpt ut (fyndvara). Det förstår jag, fullt rimligt.

Jag ska prova ta kontakt med Razer och se vad de kan göra.

Permalänk
Medlem

Det var ju bra att få veta att Inet inte godtar reklamationer i andra hand (vissa återförsäljare gör ingen skillnad på att man är ursprunglig köpare eller ej) så man är medveten om detta när man ska köpa något begagnat. Detta gör ju att andrahandsvärdet sjunker när något är köpt på Inet.

Detta är faktiskt något man får ha i tankarna när man handlar på Inet också. Synd att dom inte förstår det...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Moderator
Medlem

*Tråd rensad.*

Bedrägerier klarar vi oss utan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Det var ju bra att få veta att Inet inte godtar reklamationer i andra hand (vissa återförsäljare gör ingen skillnad på att man är ursprunglig köpare eller ej) så man är medveten om detta när man ska köpa något begagnat. Detta gör ju att andrahandsvärdet sjunker när något är köpt på Inet.

Detta är faktiskt något man får ha i tankarna när man handlar på Inet också. Synd att dom inte förstår det...

Jag förstår att Inet väljer det, dels är den begagnad och då försvinner reklamationsrätten (vilket jag fått lära mig ovan) och samtidigt var det i grunden en fyndvara, där erbjuder Inet ett års garanti.

Jag tror att de flesta återförsäljare skulle ha liknande mönster, sen finns det säkert undantag eller beroende på vem man pratar med på kundservice mm.

Ska bli intressant att se vad Razer säger om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Jag förstår att Inet väljer det, dels är den begagnad och då försvinner reklamationsrätten (vilket jag fått lära mig ovan) och samtidigt var det i grunden en fyndvara, där erbjuder Inet ett års garanti.

Jag tror att de flesta återförsäljare skulle ha liknande mönster, sen finns det säkert undantag eller beroende på vem man pratar med på kundservice mm.

Ska bli intressant att se vad Razer säger om saken

Det är ingen skillnad på fyndvaror. Samma garanti, samma reklamationsrätt.

Razer kommer högst troligen säga åt dig att kontakta Inet. Hör av dig till personen du köpte produkten av och se om han/hon är intresserad av att hjälpa till med reklamation. Lycka till!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ingen skillnad på fyndvaror. Samma garanti, samma reklamationsrätt.

Garanti är helt frivilligt och det kan visst vara skillnad när det är fyndvaror, Inet lämnar 1 år på fyndvaror. Sen kan Razer har sin garanti men Inet ger 1 års garanti. Reklamationsrätten gäller som vanligt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Garanti är helt frivilligt och det kan visst vara skillnad när det är fyndvaror, Inet lämnar 1 år på fyndvaror. Sen kan Razer har sin garanti men Inet ger 1 års garanti. Reklamationsrätten gäller som vanligt.

Som sagt, ingen skillnad. Vad andra återförsäljare har för garanti på fyndvaror är irrelevant och är inte det som diskuteras.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som sagt, ingen skillnad. Vad andra återförsäljare har för garanti på fyndvaror är irrelevant och är inte det som diskuteras.

Det är väl en skillnad? Samma sak som att när en vara som har mer än 3 års garanti så hänvisar butikerna till tillverkaren efter 3 år. Efter 1 år får man gå till tillverkaren om man inte kan använda reklamationsrätten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är väl en skillnad? Samma sak som att när en vara som har mer än 3 års garanti så hänvisar butikerna till tillverkaren efter 3 år. Efter 1 år får man gå till tillverkaren om man inte kan använda reklamationsrätten

Inet har 1 år garanti på produkterna oavsett om dom är fyndvaror eller inte?

Poängen här är att TS skriver att Inet inte vill ta i produkten med tång eftersom den:

1. Var köpt av någon annan.
2. Var köpt som fyndvara.

Att den är köpt som fyndvara spelar alltså ingen roll eftersom det är samma garanti hos Inet oavsett om musen köptes som fyndvara eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att den är köpt som fyndvara spelar alltså ingen roll eftersom det är samma garanti hos Inet oavsett om musen köptes som fyndvara eller inte.

Är det verkligen det? Jag har svårt att hitta vad för garantiperiod Inet ger för icke fyndvaror. Hittar bara vad det är för företag och där skriver Inet. "Som företagskund omfattas du av respektive tillverkares garantivillkor, med en garanti på minst 1 år eller längre enligt tillverkarens angivna garantiperiod. För produkter köpta som fyndvaror i butik eller via fyndhörnan gäller en garanti på 1 år." Vilket de då skriver minst 1 år eller längre, medans de skriver 1 år för fyndvaror, dvs det kan vara en skillnad. Detta hittade jag under https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Inet har 1 år garanti på produkterna oavsett om dom är fyndvaror eller inte?

Poängen här är att TS skriver att Inet inte vill ta i produkten med tång eftersom den:

1. Var köpt av någon annan.
2. Var köpt som fyndvara.

En del av Inets produkter har längre garantitid, ex. grafikkort (hittade ingenting ang. Razors garanti). Dvs. köper man ex. ett ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB TUF Gaming OC får man 3 års garanti. Väljer man samma kort fast från fyndhörnen har man bara 1 år. Måhända att man kan få hjälp från tillverkaren efter 1 år, men Inet behöver inte hjälpa dig.

Från Inets FAQ:

Hur lång garantitid är det på produkterna från fyndhörnan?
Vi erbjuder 1 års garanti på samtliga produkter på vår fyndhörna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det verkligen det? Jag har svårt att hitta vad för garantiperiod Inet ger för icke fyndvaror. Hittar bara vad det är för företag och där skriver Inet. "Som företagskund omfattas du av respektive tillverkares garantivillkor, med en garanti på minst 1 år eller längre enligt tillverkarens angivna garantiperiod. För produkter köpta som fyndvaror i butik eller via fyndhörnan gäller en garanti på 1 år." Vilket de då skriver minst 1 år eller längre, medans de skriver 1 år för fyndvaror, dvs det kan vara en skillnad. Detta hittade jag under https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

I det här fallet är det verkligen irrelevant eftersom produkten är över ett år och täcks av reklamationsrätten (för den ursprungliga köparen förstås, som vi alla vet).

Däremot håller jag med om att det inte uttryckligen står hur lång garantitid man har annars. Inet skriver att dom hjälper till med reklamation under tre år och det är ju deras "garanti". Men dom kommer självfallet inte vägra hjälpa till med reklamation mot tillverkaren efter första året vid köp av fyndvaror.

Skrivet av Kent:

En del av Inets produkter har längre garantitid, ex. grafikkort (hittade ingenting ang. Razors garanti). Dvs. köper man ex. ett ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB TUF Gaming OC får man 3 års garanti. Väljer man samma kort fast från fyndhörnen har man bara 1 år. Måhända att man kan få hjälp från tillverkaren efter 1 år, men Inet behöver inte hjälpa dig.

Från Inets FAQ:

Ja, men det är för att Inet följer tillverkaren garanti om den är längre, vilket förstås är toppen. I Inets köpvillkor står det att man ska reklamera produkten till dom, så självfallet kommer dom hjälpa till med en reklamation även om det är en fyndvara.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Från Inets FAQ:

Ja precis. Jag kan inte hitta något officiellt på garantiperiod på icke fyndvaror som Inet själva ger, bara fyndvaror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I det här fallet är det verkligen irrelevant eftersom produkten är över ett år och täcks av reklamationsrätten (för den ursprungliga köparen förstås, som vi alla vet).

Fast i detta fall så kan man inte applicera reklamationsrätten. Då får man gå via tillverkaren om butiken inte vill.

Skrivet av nu1mlock:

Inet skriver att dom hjälper till med reklamation under tre år och det är ju deras "garanti".

Vart läser du det? Jag har inte sett den meningen och den mening gäller ju i så fall bara 1:a ägaren i o med att de skriver reklamation och inte garanti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Från Inets FAQ:

Skrivet av jnsson:

Ja precis. Jag kan inte hitta något officiellt på garantiperiod på icke fyndvaror som Inet själva ger, bara fyndvaror.

Okej, jag ger med mig och erkänner att garantin som Inet ger kan skilja mellan nya produkter och fyndvaror för produkter som tillverkaren annars ger längre än ett år garanti på.

I det här fallet med musen så har jag också fel då Razer ger två år garanti på möss (https://www.razer.com/eu-en/warranty) så Inet hade också haft två år garanti.

Däremot säger Inet att en av anledningarna till att dom inte tar in musen i det här fallet är pga. att den är köpt som fyndvara och bara har ett år garanti. Men det är irrelevant för då hade det fortfarande funnits reklamationsrätt kvar. Det enda som spelar roll i det här fallet är att TS inte är den ursprungliga köparen.

Skrivet av jnsson:

Vart läser du det? Jag har inte sett den meningen och den mening gäller ju i så fall bara 1:a ägaren i o med att de skriver reklamation och inte garanti.

Garanti (konsument)
Du har som konsument enligt lag rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten i upp till tre år. Om din produkt går sönder inom tre år från köpdatumet, kan du vända dig till oss för en bedömning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Garanti (konsument)
Du har som konsument enligt lag rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten i upp till tre år. Om din produkt går sönder inom tre år från köpdatumet, kan du vända dig till oss för en bedömning.

Hmm.. den meningen skulle inte jag tolka som att Inet själva ger en garanti på tre år, snarare så att de måste ta emot reklamationsärenden i 3 år, och det vet vi ju bara gäller 1:a ägaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hmm.. den meningen skulle inte jag tolka som att Inet själva ger en garanti på tre år, snarare så att de måste ta emot reklamationsärenden i 3 år, och det vet vi ju bara gäller 1:a ägaren.

Jag menar att Inet skriver att dom hjälper till med reklamationsärenden i tre år, inte att Inet lämnar 3 år garanti.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att jag sett @Inet svara att garanti och liknande följer med kvittot och inte är bundet till första köparen i tidigare trådare, kanske bra med ett förtydligande?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag är rätt säker på att jag sett @Inet svara att garanti och liknande följer med kvittot och inte är bundet till första köparen i tidigare trådare, kanske bra med ett förtydligande?

Det var visserligen länge sedan (2018) men ja, Inet har skrivit på forumet att det går bra så länge det finns garanti kvar hos tillverkaren, men inte om man ska reklamera - då får ursprungliga köparen göra reklamationen.

Razer lämnar 2 år garanti på möss och TS mus är köpt för mindre än 2 år sedan. Inet lämnar dock bara ett år garanti på fyndvaror, så just i det här fallet så är det reklamation som gäller.

Skrivet av nu1mlock:

Däremot säger Inet att en av anledningarna till att dom inte tar in musen i det här fallet är pga. att den är köpt som fyndvara och bara har ett år garanti. Men det är irrelevant för då hade det fortfarande funnits reklamationsrätt kvar. Det enda som spelar roll i det här fallet är att TS inte är den ursprungliga köparen.

Här visar det sig tydligen att det inte var helt irrelevant att produkten var köpt som fyndvara eftersom det då hade funnits garanti från Razer och då hade Inet tagit in den. Jag får pudla igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varan som Inet sålt är inte "en mus", det är "en mus med 2 års tillverkargaranti". Jag misstänker att Inet inte har Razors mandat att ändra på deras garantier. Att Inet själva bara ger ett års garanti är dock ok. Då har vi läget:
1. 3 års reklamationsrätt enligt KKöpL gäller inte (p.g.a. andrahandsköp).
2. 1 års butiksgaranti från Inet gäller inte (då tiden för garantin gått ut).
3. 2 års tillverkargaranti från Razor gäller (troligtvis, oftast följer den garantin varan).

Om varan därmed står under garanti enligt punkt 3 så är det trist att Inet inte kan vara behjälpliga, det är ju trots allt de som sålt varan. De hamnar sannolikt inte i en sämre situation om de hanterar garantiärendet åt TS än de hade gjort om det var ursprungskonsumenten som åberopat tillverkargarantin. (@Inet rätta mig gärna om jag har fel).

Jag tror att sådan goodwill, att hjälpa till även när man inte är tvingad rent juridiskt, betalar sig i slutändan. TS hade sannolikt varit mer benägen att köpa sin nästa överprisade lyxdator från Inet om de hjälpt honom i detta ärende.

Permalänk
Medlem

Oj vilket bra engagemang det blev i den här tråden, jag är väldigt tacksam för det. Vill börja med att vara tydlig att jag definitivt inte försökte peka ut Inet som en dålig återförsäljare eller göra påtryckningar via forum utan i trådstart nämnde jag dem vid namn för att ge folk en möjlighet att kommentera just deras köpvillkor och policys.

Tack vare(?) att ni pingade in Inet i tråden så har detta fått en vändning, nu får jag hjälp med att starta ett serviceärende. Det känns skönt, Razers hemsida och instruktioner för garantiärende var minst sagt stökiga. Nu håller vi tummarna att felet faller under garanti eller är relativt billigt att åtgärda (worst case scenario är väl att betala för felsökning och retur, det får det vara värt för en helt OK mus i retur).

Permalänk
Medlem

Fick telefonsamtal från Inet i dag om att felet går under garanti och att de skickar en ny till mig. Väldigt smidigt måste jag säga, tack igen för ert engagemang.