Snabbkoll: Använder du trådlös mus?

Permalänk
Medlem

Trådlöst. Var lite skeptisk till det först, men sen jag skaffade G602 för några år sen och märkte att batterierna håller många månader (har glömt om jag bytte uppladdningsbara AA batterierna i december eller januari) trots spelande så märkte jag hur smidigt det var.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlöst för att det ser snyggast ut på skrivbordet – inga sladdar överallt. Har aldrig riktigt förstått diskussionen om laddning. De flesta jag känner laddar ju mobilen varje dag ändå. Min trådlösa mus behöver jag ladda kanske varannan eller var tredje månad, och tangentbordet byter jag batterier i typ vartannat eller vart tredje år. Tycker det är värt det för att slippa kabelröran.

Permalänk
Medlem

Har haft både trådlöst och trådat genom åren, enda sen hemma-pc-tiden sent 90-tal. Men numera kör jag trådat hemma och trådlöst på jobbet. Har ingen egentligen anledning annat än valet av möss har lett mig till att jag numera kör trådat hemma och trådlöst på jobbet

För den som undrar:
Hemma-musen: Microsoft Pro IntelliMouse.
Kontors-musen: Microsoft Surface Precision Mouse.

Japp, jag gillar Microsofts hårdvara, speciellt deras datorer (har en Surface Studio Laptop gen 1 som är en av dom bästa datorerna jag haft).

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Jag använder en ROG Harpe Ace Aim Lab Edition.

Visa signatur

Gigabyte B550 Gaming X V2 - AMD Ryzen 5 5600X - Corsair Hydro H100x - Corsair Vengeance LPX 64GB DDR4 3200 Mhz - Kingston Renegade Fury 4TB - Kingston KC2500 2TB - Corsair RM750 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0 - Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inget behov av den trådlösa funktionen, men ja.

Jag har två Logitech Ergo M575.

Permalänk
Medlem

Trådlöst för hela slanten. Finns trådlösa möss med lägre än 1 ms i klicklatens om man behöver något riktigt snabbt.

Permalänk
Medlem

En Razer Deathadder pro v2. Jag älskar mössen från Razer på grund av hur de är formade och det passar min hand perfekt, MEN kvalitén är under all kritik. Nuvarande mus har jag kört i 2-3 år och gummit på vänster sida under sidorknapparna har nu börjat försvinna och plasten under börjar synas. Och så tycker jag att batteriet är lite väl kasst, men annars är det en bra mus. Får se om nästa blir en Razer eller om det finns liknande märke som har liknande passform.

Permalänk
Medlem

G305 hemma och MX Master 3S på jobbet. Aldrig fått slut batteri i min G305 utan byter batteri ibland när jag får feeling typ en gång i kvartalet kanske. Kommer aldrig köpa en trådad mus igen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kör 2 st Logitech MX Master 2S på min stationära (tills jag kan hitta min nyare modell med bättre batteri).

Kör ena tills datorn säger batteriet är slut, sedan byter jag till den andra och laddar den första.

Har en MX Ergo till den bärbara, så är man inte beroende av ett plant underlag för att använda muspekaren.

Permalänk
Medlem

Trådlös trackball och trådad mus.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk

Hade en Logitech MX 1000 för, ja 20 år sedan men det var en riktig klump. Sen har det varit trådat tills jag köpte en Logitech G Pro X Superlight när de kom som har varit helt fantastisk.

Permalänk
Officiell jultomte

Var också tveksam till trådlöst för länge sen. Den klassiska "Det bara laggar med trådlöst och jag spelar mycket".

Men nu har jag kört trådlöst i ~7-8 år och skulle aldrig kunna gå tillbaka till trådat. Jag spelar främst FPS där reaktionstid är A & O och det har aldrig varit bekymmer.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Trådat till skrivbordet och en trådlös som följer med i laptopväskan. Förstår inte varför man skulle ha trådlöst med batterier som blir trötta om musen ändå aldrig flyttas på?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Trådlös trackball och trådad mus.

Är inte det lite bakvänt? Det är ju en viss fördel att just en mus som man flyttar runt inte har en sladd som kan haka i något eller bara göra motstånd på något sätt, men en trackball står ju ändå still där den är.

Blir mest bara nyfiken, är det utifrån några som helst faktiska preferenser eller att det bara blivit så?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med det resultatet trodde jag pollen skulle vara 20 år gammal men tydligen många som fortfarande tror/tycker trådlöst är ett problem. Kanske bara jag som haft flyt med mina. Kör G305 och trots billig är den helt suverän. Möjligt att kraven är högre för t.ex. e-sport men för normalt bruk har trådlöst kommit långt.
Och då är jag inget fan av trådlöst rent generellt, kör fortfarande trådat till tangentbord, högtalare och internet.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag kör en Logitech G305. Hade lite problem med hackig mus när dongeln satt bak på datorn, men nu när den sitter på ovan i fram så har jag aldrig problem (datorn står under skrivbordet), och det är flera veckors batteritid med ett vanligt AA. Jag kommer aldrig gå tillbaka till sladd

Latens.

För mig kvittar det hur bra batteritiden är, man behöver ändå eventuellt finna sig i att de måste bytas. En trådad mus är bara tuta och köra med tills den blir utsliten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Trådat till skrivbordet och en trådlös som följer med i laptopväskan. Förstår inte varför man skulle ha trådlöst med batterier som blir trötta om musen ändå aldrig flyttas på?

För mig var sladden ofta ivägen. Speciellt efter jag skaffade större musmatta/bordsmatta och gör stora rörelser.
Batteriet i moderna trådlösa möss håller väldigt länge. Laddar nog min varannan vecka max och då blir musen en trådad mus någon timme tills det laddat klart. Blir ingen downtime.

Permalänk
Medlem

Kör egentligen en trådlös mus, men den trådlösa USB-dongle har dummat sig ett bra tag nu, så den kopplar aldrig upp sig/och eller uppdaterar inte mjukvaran för den... så kör kabel in i musen istället. Verkar vara omöjligt att få tag på ny dongle också.

Steelseries Rival 650wireless

Visa signatur
Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Alexraptor:

Latens.

För mig kvittar det hur bra batteritiden är, man behöver ändå eventuellt finna sig i att de måste bytas. En trådad mus är bara tuta och köra med tills den blir utsliten.

Man kan ju också ha en mus som går att ladda med sladd samtidigt som man använder den, och sen köra trådlöst typ en månad innan nästa gång. Win win

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enbart sladd, och det i sin tur enbart pga att Mionix fortfarande inte har släppt sin trådlösa.

Skulle mer än gärna ha en trådlös Naos, att ersätta min Naos Pro, Den Enda På Riktigt Ergonomiska Musen.

Misstänker att de har (ekonomiska) bekymmer, det har varit väldigt tyst.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

magic keyboard och magic trackpad. planerar att komplettera jobblaptopen med en hemmabyggd stationär för windows inom kort och kommer sannolikt köra trådlöst. har ett höj- och sänkbart skrivbord och kan inte ha modermodemet på bordet så blir smidigast utan trådarna.

Permalänk
Medlem

Sladd, what is sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Man kan ju också ha en mus som går att ladda med sladd samtidigt som man använder den, och sen köra trådlöst typ en månad innan nästa gång. Win win

Låter onödigt.

och..

Latens!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Alexraptor:

Låter onödigt.

och..

Latens!

Icke-problem på dagens trådlösa möss

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med en superlight 2 som fungerar utmärkt, skulle aldrig köra trådat igen. Gäller bara att vara medveten om att 4k poll hastighet som den har kan få unreal engine titlar att lagga rejält när man flyttar kameran, så har ställt ner det på 1k.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Icke-problem på dagens trådlösa möss

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Låter onödigt.

och..

Latens!

Inte för att vara "sån", men jag tvivlar på att du är så duktig att du märker någon skillnad
Logitech G305 är så pass billig under reor (jag har köpt för 249kr) att det är värt att prova bara därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte för att vara "sån", men jag tvivlar på att du är så duktig att du märker någon skillnad
Logitech G305 är så pass billig under reor (jag har köpt för 249kr) att det är värt att prova bara därför.

Han hör säkert skillnad mellan högtalare på 1000kr och 1020kr

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Alexraptor:

Är dock fortfarande mindre, med en trådad mus i samma kaliber.

Om världsmästare i FPS inte märker någon skillnad så ska du nog också klara dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med en Logitech G502X och kommer nog aldrig kunna gå tillbaka till en trådad mus igen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi