LG vill anpassa TV-reklam baserat på konsumtionsmönster

Permalänk
Medlem

Hej LG! Mitt konsumtionsmönster är att jag försöker undvika produkter och tjänster som spionerar på mig för att rikta reklam. Så om ni vill sälja en tv till mig så får ni låta bli att försöka köra ner er LEM i min hals.

Permalänk

För ungefär tusende gången: Använd INTE de inbyggda och undermåliga "smart-tv"-funktionerna. Köp en Apple TV och problemen är ur världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Förstår fortfarande inte denna fixation vid att man ska ha riktad reklam. Jag har sett undersökningar som visar att oriktad reklam är den som leder till fler köp. Riktad reklam kommer ju med stor sannolikhet att vara på saker man nyss har köpt och inte längre behöver köpa eller saker där man gjort seriös jämförelse och därmed inte kommer hoppa på första bästa reklam.

Vad är det för undersökningar?

Dåligt riktad reklam kan såklart existera, men normalt sett är det flera gånger högre konvertering på riktad reklam. Ju mer man vet om kunden, desto bättre kan den riktas in. Om man vet att någon köpt en bilbarnstol, kan man mata dem med all reklam kopplat till bebis för extremt mycket bättre träffsäkerhet än en bred reklam. Även enklare inriktning som bred reklam inom en viss målgrupp är ofta bättre än reklam som skickas ut till alla.

Sen kommer det alltid finnas fel. Men när det vägs samman är riktad reklam väldigt kraftfullt för både företaget som betalar för reklam och de som kan sälja reklamen.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skribent
Skrivet av K-pax666:

Jag följer min gamla princip att aldrig köpa någon produkt/vara som har visats i reklam !

Ryker inte i princip varenda SmartTV direkt ur leken? Mig veterligen har ju alla nån form av reklam i gränssnittet så fort de är uppkopplade. Och en vanlig Windows-burk utan skräddarsydd ISO lär ju inte heller funka om man vill slippa sånt. Linux är väl ett alternativ här antar jag.

Sen undrar jag hur du definierar "reklam"? Är det t.ex. reklam när Apple pushar Siri eller lyfter fram appar i App Store? Android visar ju också reklam om man inte sidoladdar appar eller kör custom ROM.

Är genuint nyfiken på vad du använder själv, både vad gäller prylar och metoder – och var du tycker gränsen går för vad som räknas som reklam. Känns som det är svårt att undvika helt idag, oavsett pryl eller plattform

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Med en lem i rutan känns det som att reklamen för potenspiller kommer öka.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att försäljare vill rikta reklam så exakt det bara går, men alltså den här frågan är ju oändligt självklar för mig:

"Är det värt att ha en LEM i rutan om du slipper artros- eller Pampersreklam? Diskutera i forumtråden!"

Om man nu faktiskt "måste" uppleva reklam så väljer man väl så irellevant och fel-riktad reklam som det bara går, för att undvika att blir påverkad till att sukta efter något som man inte kommit fram till på egen hand att man vill ha, eller att det helt enklelt är enklare att ignorera reklamen i fråga när den inte triggar någon intresse-synaps där ifrån ögonvrån?

Skulle någon här som hellre får reklam för låt oss säga ny hårdvara/teknik (förutsätter att det är lite intressant för folk här), än typ hästhoppningsutrustning (insert annat anti-intresse as needed) kunna förklara för mig hur ni resonerar kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Finns det garanterat många som gör, jag känner flera, även it-kunniga personer som i min värld borde införskaffat en appletv eller motsvarande för länge sedan som tycker att webos fungerar bra.
Enda gången jag är där inne är när jag råkar trycka fel knapp på fjärren så en gång per år kanske?

Vet inte om jag kan hålla med om att man borde köpa en Apple TV, de samlar minst in lika mycket information om dig som LG gör.

Som folk skriver i tråden, vill man inte ha det bloatat så behöver man inte. Stäng av reklamen istället.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Ja idag ska riktad reklam in i precis allt. Jeeps bilar visar tydligen reklam så fort bilen står still, vid tex ett rödlyse. Vet inte om det fungerar i sverige och EU men så har dom i USA på sina bilar.

Ford tog väll nyligen patent på att bilen ska kunna lyssna på alla samtal i din bil och sedan anpassa och spela upp reklam baserat på vad som sägs i bilen. De visste att det skulle bli ramaskri nu så de sa att patentet kan komma till användning vid ett senare tillfälle eller liknade nödlösning. Det dom menar är när dolk blivit vana att det är så det ska vara.

Reklam i överflöd och prenumerations lösningar till precis allt är framtiden

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Salmonboy:

För ungefär tusende gången: Använd INTE de inbyggda och undermåliga "smart-tv"-funktionerna. Köp en Apple TV och problemen är ur världen.

Vad är problemet med att inte göra det?

Som jag ser det ska jag alltså ge Apple c:a 2000 kr, skaffa och dra en till HDMI-kabel, dra en till elkabel, få en till fjärrkontroll, och ge Apple istället för LG tillgång till vad jag tittar på. Vet inte exakt var fördelarna kommer in.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kopplade ut Wifi på min LG nu. Har ingen användning för det för spelar bara PS5 på den.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Ryker inte i princip varenda SmartTV direkt ur leken? Mig veterligen har ju alla nån form av reklam i gränssnittet så fort de är uppkopplade. Och en vanlig Windows-burk utan skräddarsydd ISO lär ju inte heller funka om man vill slippa sånt. Linux är väl ett alternativ här antar jag.

Sen undrar jag hur du definierar "reklam"? Är det t.ex. reklam när Apple pushar Siri eller lyfter fram appar i App Store? Android visar ju också reklam om man inte sidoladdar appar eller kör custom ROM.

Är genuint nyfiken på vad du använder själv, både vad gäller prylar och metoder – och var du tycker gränsen går för vad som räknas som reklam. Känns som det är svårt att undvika helt idag, oavsett pryl eller plattform

Appstore vad är det ?..rör aldrig nånsin en Appleprodukt, får utslag
Sen syftar jag på all reklam som visas på tv och i media m,m..

vadå jag använder själv ?

Permalänk
Medlem

Inga spionprodukter i mitt nätverk! Det är en ren hygienfråga.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Det blir bara svårare och svårare att köpa TV. Även om det går att filtrera bort reklam, hålla TV:n offline m.m. vill jag inte köpa och därmed stötta produkter som spårar mig (eller för den del visar reklam).

Vad säger Sweclockers TV-guru @Laxpudding, går det alls att köpa en TV som inte spårar och visar reklam?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Min saknar tillgång till internet och bootar direkt till HDMI input. Bring it on

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det kan inte vara lagligt att tvinga på detta på existerande kunder. Så opt-out måste finnas.

Borde vara lag på opt-in på allt sådant skit.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vad är problemet med att inte göra det?

Som jag ser det ska jag alltså ge Apple c:a 2000 kr, skaffa och dra en till HDMI-kabel, dra en till elkabel, få en till fjärrkontroll, och ge Apple istället för LG tillgång till vad jag tittar på. Vet inte exakt var fördelarna kommer in.

Hos Apple är du ALDRIG en reklampelare på något vis, och säljs inte heller vidare till tredjepart. Sånt betalar man gladeligen för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Avskyr webOS och av någon anledning så hamnar man på webOS hemsida när man startar PS5an och då måste man se all reklam för serier som den föreslår och manuellt byta input till PS5.

Dock switcher den automatiskt till AppleTV input när jag startar den.

Undrar om någon verkligen använder webOS.

Så lite som möjligt!
Min gamla andersson/vestel var snabbare i menyerna och lät mig bestämma ljusstyrkan själv.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Så lite som möjligt!
Min gamla andersson/vestel var snabbare i menyerna och lät mig bestämma ljusstyrkan själv.

Hur menar du med bestämma ljusstyrkan själv? Det går ju förstås i webOS också. (Det rekommenderas att du slår av energisparläge eftersom det kan påverka ljusstyrkan.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vet inte om jag kan hålla med om att man borde köpa en Apple TV, de samlar minst in lika mycket information om dig som LG gör.

Som folk skriver i tråden, vill man inte ha det bloatat så behöver man inte. Stäng av reklamen istället.

En appletv (eller motsvarande, som jag också skrev) är dock markant bättre än vad de trycker in i en tvs os. En splitter ny tv kanske har acceptabelt os men ge det 2-3-4år så är det slött, dåligt, inte kommit några uppdateringar på länge, saknar appar, tappar funktionalitet (för tjänster bytar krav som tvns app inte uppfyller) etc., medan appletvn fortfarande är snabb, smidigt och bra. Än mer så när tvn är 5-10år gammal, då är en ny appletv (och återigen, "eller motsvarande") en billig (relativt) produkt att köpa för att fortsätta använda tvn utan att kännas att den är gammal.

Därutöver har då inte jag fått någon reklam i min appletv om jag inte öppnar specifika appar som så klart får göra som de vill, dvs själva OSet är rent å fint från reklam. Det kan man inte säga om t.ex. LG Webos eller samsungs; där är det lite reklam här och var fastän man klickat ur det och enda sättet att slippa det är att inte låta tvn ha anslutning till internet, vilket då tappar halva poängen med en smarttv.

Permalänk
Medlem

'Drog ur TV-antennen för +12 år sedan och kör idag bara streaming-appar på min LG-TV, men jag antar att de dammsuger upp den datan också.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Trodde man gjorde det för längesen..

Har aldrig kopplat upp TVn, enbart Nvidia Shield med ett throw away konto och all delning avstängd samt en adblocker på hemnätverket.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte kopplade upp min LG OLED på Wi-Fi vid installationen, aldrig sett vare sig reklam eller ens WebOS landningsida. Det är tack vare LG trådarna jag har följt här på forumet, där man upprepade gånger påpekat all skit som finns när TVn har internet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hur man driver bort potentiella kunder Kurs 1: Del 1 5Hp

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HappySatan:

Det blir bara svårare och svårare att köpa TV. Även om det går att filtrera bort reklam, hålla TV:n offline m.m. vill jag inte köpa och därmed stötta produkter som spårar mig (eller för den del visar reklam).

Vad säger Sweclockers TV-guru @Laxpudding, går det alls att köpa en TV som inte spårar och visar reklam?

Javisst. Du kan köpa vilken TV som helst och slippa reklam och spårning. Anslut TV:n till nätverket endast de gånger du måste uppdatera dess mjukvara av någon anledning, likt att det finns någon faktiskt buggfix eller det adderas en önskad funktion. Annars låter du den vara befriad från nätverket och göra vad den är bra på: visa bild med hög kvalitet.

Appar och tjänster kan man alltid få på andra sätt med andra lösningar. Detta kommer flytta frågeställning om reklam och spioneri till just den plattformen du byter till. Men det är i alla fall att ta makten över situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Stäng av reklamen?

Det hade jag gjort, men i samma meny finns också något som kallas "Content Recommendation". Det är av nu

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Förstår fortfarande inte denna fixation vid att man ska ha riktad reklam. Jag har sett undersökningar som visar att oriktad reklam är den som leder till fler köp. Riktad reklam kommer ju med stor sannolikhet att vara på saker man nyss har köpt och inte längre behöver köpa eller saker där man gjort seriös jämförelse och därmed inte kommer hoppa på första bästa reklam.

Annonserande företag betalar mycket mer om du kan rikta reklamen åt dem. Om du inte riktar reklamen så spenderar man pengar på folk som inte tillhör din målgrupp - vilket är bortkastade pengar. Det är alltså värt att betala lite mer för att endast träffa sin målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

psykografiska data

Nästa gång TVn vill uppdatera användaravtalet, igen, så åker sladden ur.

Tydligen får man åtminstone tillbaka fyrverkerierna då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Javisst. Du kan köpa vilken TV som helst och slippa reklam och spårning. Anslut TV:n till nätverket endast de gånger du måste uppdatera dess mjukvara av någon anledning, likt att det finns någon faktiskt buggfix eller det adderas en önskad funktion. Annars låter du den vara befriad från nätverket och göra vad den är bra på: visa bild med hög kvalitet.

Appar och tjänster kan man alltid få på andra sätt med andra lösningar. Detta kommer flytta frågeställning om reklam och spioneri till just den plattformen du byter till. Men det är i alla fall att ta makten över situationen.

Tack! Du har förstås helt rätt.

Vad jag fiskade efter var om det finns någon tillverkare som inte kör annonser/spårning alls. Då skulle jag gärna rösta med plånboken genom att köpa en TV från dem (även om den i övrigt hade sämre specs). Men det blir svårt att utöva konsumentmakt om det inte finns några alternativ

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack! Du har förstås helt rätt.

Vad jag fiskade efter var om det finns någon tillverkare som inte kör annonser/spårning alls. Då skulle jag gärna rösta med plånboken genom att köpa en TV från dem (även om den i övrigt hade sämre specs). Men det blir svårt att utöva konsumentmakt om det inte finns några alternativ

Bojkotta största förövaren är också konsumentmakt. Du tar en skalp mot värstingen så att resten hålls i linje.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Om jag nånsin köper en TV igen kommer den inte få tillgång till internet.

Kan man ens vara utan internetanslutning i TV:n om man vill se nåt annat än linjärt TV4 och SVT i marknätet? Jag menar, de flesta tittar nog ibland på nån kommersiell streamingkanal, eller en betalkanal, som ju Boxer flyttade till internet om man inte har parabol. Rätta mig om jag har fel!

Jag har en "dumb-TV" ansluten till antenn och Chromecast. Chromecasten är i vederbörlig ordning ansluten till routern, dvs till internet. Mitt intryck är att jag redan har riktad reklam på TV4 Play (gratisversionen med reklam) eller Pluto, när jag tittar mha Chromecasten. Det hör till saken att jag har stuga i v. Blekinge, och även i lägenheten i Småland dyker det upp reklam för en skånsk lokal Sparbank och och en köplada i ö. Skåne. Den reklamen drabbar inte vanliga smålänningar utan anknytning till Blekinge och Skåne om den inte är riktad.