Rösta fram t-shirt till communityt!

LG vill anpassa TV-reklam baserat på konsumtionsmönster

Permalänk
Melding Plague

LG vill anpassa TV-reklam baserat på konsumtionsmönster

I rymden kan ingen höra dig skrika, men i vardagsrummet kan någon höra dig zappa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väljer helst själv vad jag vill titta på och söker fram det...inte modell doomscroll som tvingar in mig i en filterbubbla.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Avskyr webOS och av någon anledning så hamnar man på webOS hemsida när man startar PS5an och då måste man se all reklam för serier som den föreslår och manuellt byta input till PS5.

Dock switcher den automatiskt till AppleTV input när jag startar den.

Undrar om någon verkligen använder webOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Finns det garanterat många som gör, jag känner flera, även it-kunniga personer som i min värld borde införskaffat en appletv eller motsvarande för länge sedan som tycker att webos fungerar bra.
Enda gången jag är där inne är när jag råkar trycka fel knapp på fjärren så en gång per år kanske?

Permalänk
Medlem

Hade gärna sluppit artros i alla fall. Gammal skada efter wakeboard-åkande som satt sig i ländryggen.

Man bör vara glad för det man har, men också vissa saker man inte har.

Störigt med all reklam ö.h.t.
Känner att jag själv aktivt vill leta efter produkter vid behov, vill inte få dem kastade på mig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Om jag nånsin köper en TV igen kommer den inte få tillgång till internet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara lagligt att tvinga på detta på existerande kunder. Så opt-out måste finnas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har fimpat så vår LG inte får kommunicera med en massa dynga på utsidan ex.vis Unrulymedia.com och Alphonso.tv.

Använder inga smartfunktioner dvs WebOS alls på TV:n, den snackar ändå.
Men det är ju bara till att blockera rätt grejor

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En TV ska aldrig någonsin ges åtkomst till internet. Oavsett hur mycket den frågar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

*konsumtionsmönster

ONT: Låter helt fruktansvärt men ett logiskt steg mot den totalitära algoritmdiktaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jag använder det för streamingapparna och det fungerar bra. Jag upplever inte att jag saknar något från Shielden. Men reklamen hade man kunnat leva utan.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tooompa88:

Avskyr webOS och av någon anledning så hamnar man på webOS hemsida när man startar PS5an och då måste man se all reklam för serier som den föreslår och manuellt byta input till PS5.

Skrivet av JoBBi:

Jag använder det för streamingapparna och det fungerar bra. Jag upplever inte att jag saknar något från Shielden. Men reklamen hade man kunnat leva utan.

Stäng av reklamen?

Citat:

Go to Settings > General > System > Additional Settings, and then untick "Live Plus" and then click on "Home Settings" and untick "Home Promotion."

Har inte koll på input-grejen, min startar alltid på datorn som jag vill.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte denna fixation vid att man ska ha riktad reklam. Jag har sett undersökningar som visar att oriktad reklam är den som leder till fler köp. Riktad reklam kommer ju med stor sannolikhet att vara på saker man nyss har köpt och inte längre behöver köpa eller saker där man gjort seriös jämförelse och därmed inte kommer hoppa på första bästa reklam.

Permalänk
Medlem

Så jag som inte handlar något får ingen reklam då?

Permalänk
Musikälskare

Enda tillgången till internet mina TV's har är genom Nvidia Shields -> PLEX

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det värt att ha en LEM i rutan om du slipper artros- eller Pampersreklam?

Eh, jo, kanske... Men vilken reklam får man då istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I rymden kan ingen höra dig skrika, men i vardagsrummet kan någon höra dig zappa.

Läs hela artikeln här

Då lär det bli mycket porr reklam (Ironi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jag använder SVT Play-appen någon gång om året, men sånt här får mig att fundera på om det verkligen är värt bekvämligheten att ha TV:n ansluten till nätet. Jag har stängt av allt som har med reklam och spårning att göra och är än så länge relativt befriad från reklam på min C9:a, men skulle det bli värre så kommer Internet-privilegierna ryka illa kvickt.

Frågan är också hur lagligt detta är här, att spåra kunders känslor i syfte att visa reklam känns som något som EU skulle kunna ha en del synpunkter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Om jag nånsin köper en TV igen kommer den inte få tillgång till internet.

har aldrig min 14 år gamla smart 3D Tv kopplad till nätet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Förstår fortfarande inte denna fixation vid att man ska ha riktad reklam. Jag har sett undersökningar som visar att oriktad reklam är den som leder till fler köp. Riktad reklam kommer ju med stor sannolikhet att vara på saker man nyss har köpt och inte längre behöver köpa eller saker där man gjort seriös jämförelse och därmed inte kommer hoppa på första bästa reklam.

Jag följer min gamla princip att aldrig köpa någon produkt/vara som har visats i reklam !

Permalänk
Medlem

Enda gången TVn får Internet är när jag vill uppdatera firmware.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

1. Dra ur internet sladden, stäng av WIFI för befintliga TVn
2. Ställ som inledningsfråga om internet är obligatorisk varje gång du köper ny TV. Om ja, spring därifrån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens tv:n ansluten till internet, ännu ett skäl till att inte ändra på den saken hör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Har du aktiverat "One-Touch Play" i hdmi-menyn på PS5:an?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Skulle de tvinga på reklam så åker TV’n ut, det finns säkert tillverkare som är villiga att ta stafettpinnen av LG.

Permalänk
Skrivet av Mono:

Har du aktiverat "One-Touch Play" i hdmi-menyn på PS5:an?

Inget jag känner till, ska kolla det när jag kommer hem. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Nej tack, det är illa nog som det är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det första april igen?

Som flera har undrat, kommer detta att vara lagligt i sverige/eu?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Använder mig av webOS (FW 03.51.16) på min LG C1 65", tycker det funkar utmärkt med appar och externa enheter.
Har begränsat AD Tracking under Advertisement, bockat av Live Plus, Home Promotion och Content Recommendation.

Ser ut så här när jag startar TV:n. Den är rappare nu än när jag köpte den.

Men om man inte kan ta bort allt sånt vid köp av nyare LG TV-modeller så får jag nog se mig om efter något annat märke.
Den dagen den sorgen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Kör Web OS på vår CX och C2:a och det fungerar hur bra som helst. Det går att stänga av reklamen och förslag på innehåll så jag ser inte problemet. Från fabrik hade vår C2:a absolut en del "rekommendationer" som jag störde mig på. Men det gick att ställa in hur man ville ha sin hemskärm och min ser numera ut som nedan bild (minus rekommendationerna). Endast en statiskt bild och våra appar, ingen bloat.

Med det sagt hade vår äldre CX absolut mindre bloat och jag tycker absolut att LG går åt fel håll.
När man betalt för en dyr premiumprodukt ska man fan i mig inte behöva se reklam, utsättas för "AI" eller få sitt tittarmönster sålt.
Jag har dock tolkat det som att data endast skickas till LG om och när man är inloggad på sitt LG-konto, något jag aldrig är.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W