Permalänk

DRAM lyser på moderkortet

Hej,

Byggt en ny dator och nu när jag startar den så lyser felkoden gult på moderkortet som jag ser i instruktionen är DRAM. Ingen bild och lyser konstant.

Detta är andra gången jag bygger en dator med samma fel och trodde ramminnen var trasiga först men det bör inte vara det. Detta är helt nya komponenter också.

Det enda jag kan tänka mig är att CPU-fläkten sitter för nära ramminnena och varnar av någon anledning.
Vad tror ni? Jag körde samma CPU-fläkt i förra bygget också.

Moderkort: Asus Rog Strix X870-A Gaming Wifi
Ramminnen: Kingston Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
CPU-fläkt: Noctua NH-D15 G2 LBC

Tacksam för svar, Micke

Permalänk
Medlem

Fick exakt detta för någon timme sedan.
Har gigabyte och DRAM lös på moderkortet, systemet gick igång men ingen bild.
Stängde av PSU och drog en clear cmos på 2-pings kontakten sen efter några minuter så sparkade allt igång efter att jag bootat.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU?

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Vad har du för PSU?

Seasonic Prime 3.1 1300 W

Permalänk
Skrivet av TehSWEED:

Fick exakt detta för någon timme sedan.
Har gigabyte och DRAM lös på moderkortet, systemet gick igång men ingen bild.
Stängde av PSU och drog en clear cmos på 2-pings kontakten sen efter några minuter så sparkade allt igång efter att jag bootat.

Okej, får prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Seasonic Prime 3.1 1300 W

Är alla 3 "ändar" på 24 pins kontakten anslutna?

Dvs två i PSU och 24 pin i MB.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Hej,

Byggt en ny dator och nu när jag startar den så lyser felkoden gult på moderkortet som jag ser i instruktionen är DRAM. Ingen bild och lyser konstant.

Detta är andra gången jag bygger en dator med samma fel och trodde ramminnen var trasiga först men det bör inte vara det. Detta är helt nya komponenter också.

Det enda jag kan tänka mig är att CPU-fläkten sitter för nära ramminnena och varnar av någon anledning.
Vad tror ni? Jag körde samma CPU-fläkt i förra bygget också.

Moderkort: Asus Rog Strix X870-A Gaming Wifi
Ramminnen: Kingston Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
CPU-fläkt: Noctua NH-D15 G2 LBC

Tacksam för svar, Micke

Kolla i manualen vilka slots som är de primära slotsen för moderkortet. Oftast är det slot 2+4 man sätter dem i som 2 stickor. Testa dock först med endast 1 sticka i slot (troligen 2). Fungerar inte det, byt till den andra stickan i samma slot. Fungerar inget av detta är det oerhört otroligt att båda dina ram stickor är trasiga, då är det troligen något annat som är felet.

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Är alla 3 "ändar" på 24 pins kontakten anslutna?

Dvs två i PSU och 24 pin i MB.

Ja, vad tänker du på?

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Kolla i manualen vilka slots som är de primära slotsen för moderkortet. Oftast är det slot 2+4 man sätter dem i som 2 stickor. Testa dock först med endast 1 sticka i slot (troligen 2). Fungerar inte det, byt till den andra stickan i samma slot. Fungerar inget av detta är det oerhört otroligt att båda dina ram stickor är trasiga, då är det troligen något annat som är felet.

Ja precis, jag har satt dom så och enligt manualen. Får prova ett i taget men som jag läst mig till så kan CPU fläkten sitta för nära ramstickan så ska prova flytta upp fläkten lite senare på dagen får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Ja, vad tänker du på?

Kolla så båda kontakter från 24 pinnen sitter rätt och bra i PSU. Ifall du bara anslutit ena så kan det få det felet som du har.

Visa signatur