Stort tack till er alla för era sjukt genomtänkta och hjälpsamma svar – det betyder verkligen mycket! Jag hade aldrig trott att ett så “tekniskt” problem skulle vända sig så mycket inåt, men nu känns det ganska självklart att det är mig själv jag behöver börja felsöka.
Sen måste jag slänga in en lite knäpp fråga, och ni får hemskt gärna säga att jag inbillar mig, för jag börjar bli lite paranoid vid det här laget:
Kan fläktarna i datorn göra ögonen torra?
Jag har inte ändrat något extremt, men kör i ett ganska luftigt chassi (Fractal North XL) med:
3x140mm Noctua i fronten (insug)
3x120mm Arctic Liquid Freezer III Pro i toppen (AIO)
1x140mm Noctua i bak (utblås)
Totalt alltså 7 fläktar, vilket känns rätt standard i dagens byggen. Nästan alla moderna chassin är ju perforerade eller har mesh, just för att optimera flödet. Men jag tycker mig känna att det blåser mer i rummet än tidigare – eller så har jag bara blivit extra känslig nu när ögonen redan är trötta?
Så – snälla säg att jag bara inbillar mig med fläktarna
Tack för tipset om ögondroppar – jag plockade upp Livostin och kör med flaskan ut nu. Det känns faktiskt redan lite bättre, ögonen känns inte lika pressade och snurriga längre. Det gör ändå att jag börjar tro mer och mer på att det är allergi som spökar – särskilt med tanke på att det är pollenlarm just nu. Tidsmässigt stämmer det ju också sjukt väl med när allt började.
En grej jag börjat fundera över – har du också känt av ökad ljuskänslighet från skärmar? Typ iPad, mobilen, datorskärmar... det är nästan som att ögonen blir överstimulerade direkt. Men det konstiga är att när jag är ute och rör på mig, promenerar eller bara är i dagsljus, så är det liksom chill. Ingen ansträngning, inget obehag. Det är bara när det är skärmar inblandade som det slår till.
Känns ändå lite skönt att det kanske inte är något mystiskt datorrelaterat – även om det kändes så i början.
Ja, jag tänker att jag måste boka in en synundersökning först och se vad den visar – sen kan jag ta ställning till om det behövs terminalglasögon eller inte. Men det är absolut inte uteslutet. Har aldrig haft problem med synen tidigare så det känns lite ovant att ens behöva fundera på sånt här, men man är ju inte 25 längre 😅
Bra input! Jag ska faktiskt koppla in gamla datorn imorgon och sitta med den i nån timme eller två, bara för att få svart på vitt hur det känns jämfört med nya systemet. Har inte hunnit göra det ordentligt än, bara snabbt testat lite – så det blir ett mer fokuserat test nu.
Jag har inte flyttat skärmarna alls, de står exakt som innan, samma höjd, avstånd, vinkel – till och med samma kablar faktiskt. Det är verkligen bara datorn som är ny. Så det är lite därför det varit så frustrerande – det borde inte göra någon skillnad, men kroppen säger annat.
Och precis som du säger – det faktum att jag även känner av det med iPaden pekar ju rätt starkt mot att det är ögonen som spökar och inte tekniken i sig. Jag tror mer och mer att det kan vara en kombo av synförändring + pollenallergi (börjat köra Livostin nu och det har faktiskt lindrat en del).
Jag kommer definitivt att boka en tid hos optiker, det är helt klart nästa steg. Vill få det kollat ordentligt innan jag börjar jaga terminalglasögon eller byta ut grejer i blindo. Tack för att du tog dig tid att skriva ett så genomtänkt svar!
Tack för att du delar! Jag upplever ingen snurrighet, men däremot att synen känns grumlig och att färgerna – särskilt rött – ser konstiga ut. Det är som att ögonen inte riktigt hänger med, nästan lite overkligt ibland.
Har aldrig haft glasögon tidigare, men ska boka tid hos optiker nu och kolla upp det ordentligt. Vill inte chansa eller ignorera det här om det kan bli värre med tiden.
Yes!
Yes, det känns verkligen som ett otroligt sammanträffande ändå – att det skulle börja exakt samma helg som jag bygger ihop nya datorn. Men du har säkert rätt i att det är själva förändringen som gjorde mig mer uppmärksam. Man går ju igenom allt med nya ögon – bokstavligen – och börjar ifrågasätta minsta lilla grej.
Jag har tänkt samma sak: att det nog legat och smugit ett tag utan att jag riktigt förstått det. Det är först nu när jag faktiskt stannar upp och reflekterar över varför något känns off som jag inser att något kanske varit fel ett tag. Och när jag testat med iPad, mobil, och till och med samma gamla skärmar så faller ju hårdvaruteorin rätt snabbt.
Så ja – mest troligt är det ögonen. Eller en kombo som du säger – lite synförändring, lite pollen, lite stress… och så råkar det landa allt på en gång. Ska boka optiker och fortsätta försöka ta det lite lugnare med skärmtiden tills dess. Tack för ett riktigt bra och nyanserat svar!
Jag är helt inne på samma spår: det är dags att börja felsöka mig själv, inte bara datorn. Det blir en synundersökning snarast, och jag tänker försöka få med ögonbottenfotografering också när jag ändå är där. Har aldrig gjort det innan, men det låter som ett smart sätt att antingen utesluta eller bekräfta om det finns något djupare än vanlig synförändring.
Vet du om det är någon särskild optiker (typ Synsam, Specsavers, Smarteyes m.fl.) som brukar erbjuda ögonbottenfoto direkt i sina undersökningar? Vore ju grymt att få göra allt på samma gång, så man slipper vända sig till ögonläkare separat.
Diabetesgrejen var också en bra påminnelse. Jag har aldrig misstänkt något, men det är som du säger – det är sjukt vanligt och kan påverka synen direkt. Ett snabbt stick i fingret är ju en enkel grej att göra i samma veva.
Eizo-tipset sparar jag också. Om det skulle visa sig att ögonen är "ok" trots allt, så är det definitivt värt att testa en flimmerfri skärm och se om det gör skillnad.
Just nu lutar det ändå mest åt en kombination av pollen, eventuell synförändring, och lite stress, men det är skönt att börja få en mer strukturerad bild av vad man faktiskt kan utesluta och kontrollera.