Extern USB lagringsenheter förvinner under användning.

Permalänk
Medlem

Extern USB lagringsenheter förvinner under användning.

Har ett problem med att olika externa lagringsenheter försvinner under användning i olika usb portar, de kan fungera bra i flera timmar eller bara några minuter när man använder dem.

Har stängt av allt som har med sparfunktioner att göra så enheter inte går ner i sparläge.
Använder mig av Windows 10 Enterprise LTSC 2021, har installerat det senaste drivrutinerna.

Någon annan som har haft samma problem eller vet hur man kan lösa det?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske är helt andra enheter du snackar om så det kanske inte är hjälpsamt alls, men jag har haft liknande med överhettande USB-minnen tyvärr.
Höga teoretiska hastigheter, men vips mitt under överföring dör de och kopplas bort.
Är det inte usb-minnen så kanske det kan vara något liknande med någon controllerkrets.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Är det samtliga USB-portar det gäller eller bara vissa?

Har du kikat vad loggarna säger?

Har du uppdaterat bios? Om ja, laddade du någon sedan tidigare sparad profil efter uppdateringen?

Och avinstallera chipsetdrivare och installera nya efter uppdatering. Asus har haft problem med diverse USB besvär och fixen dom släppte SKA ha löst problemen, men viktigt att inte laddad sedan tidigare sparad profil i bios och clean install vad gäller chipset drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det kanske är helt andra enheter du snackar om så det kanske inte är hjälpsamt alls, men jag har haft liknande med överhettande USB-minnen tyvärr.
Höga teoretiska hastigheter, men vips mitt under överföring dör de och kopplas bort.
Är det inte usb-minnen så kanske det kan vara något liknande med någon controllerkrets.

Gäller externa HDD.

Skrivet av Mhillstrom:

Är det samtliga USB-portar det gäller eller bara vissa?

Har du kikat vad loggarna säger?

Har du uppdaterat bios? Om ja, laddade du någon sedan tidigare sparad profil efter uppdateringen?

Och avinstallera chipsetdrivare och installera nya efter uppdatering. Asus har haft problem med diverse USB besvär och fixen dom släppte SKA ha löst problemen, men viktigt att inte laddad sedan tidigare sparad profil i bios och clean install vad gäller chipset drivare.

Ok låter som något att testa, har själv bara installerat nyare inte testat att ta bort och installera om drivrutinerna.

Tackar för svaren.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB

Permalänk
Skrivet av GamlingH:

Gäller externa HDD.

gäller generellt även för externa hårddiskar/SSD

antingen att usb-sata/usb-nvme kontrollern går varm och stänger ner eller om disken sitter i ett dåligt ventilerat chassi så disken i sig går extremt varm.

data överföring genererar värme och långa sessioner och/eller höga hastigheter data aktivitet kan mycket väl göra att något på vägen går varmt till den börjar göra beräkningsfel kvittar om det är ett usbminne, hdd eller ssd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Gäller externa HDD.

Gäller det både 2½" HDD som är strömförsörjda via USB och 3½" HDD med extern strömförsörjning?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gäller generellt även för externa hårddiskar/SSD

antingen att usb-sata/usb-nvme kontrollern går varm och stänger ner eller om disken sitter i ett dåligt ventilerat chassi så disken i sig går extremt varm.

data överföring genererar värme och långa sessioner och/eller höga hastigheter data aktivitet kan mycket väl göra att något på vägen går varmt till den börjar göra beräkningsfel kvittar om det är ett usbminne, hdd eller ssd.

Skrivet av FatherOfThree:

Gäller det både 2½" HDD som är strömförsörjda via USB och 3½" HDD med extern strömförsörjning?

Det gäller 2.5" och även 3.5" med egen strömförsörjning.

Kör mina 3.5" diskar i en dockningsstation och 2.5" HDD sitter ett egen kabinett.

Jag har uppdaterat BIOS för där var en nyare, samt installerat om drivrutinerna.
Det har fungerat sen dess men vi får väl se vad som händer framöver om det löste problemet.

Man tackar för svaren i alla fall.

Visa signatur