Tips på skärm eller TV till PS4 Pro (simrig, nära skärm – ev. uppgradering till PS5)

Permalänk
Medlem

Tips på skärm eller TV till PS4 Pro (simrig, nära skärm – ev. uppgradering till PS5)

Hej!
Jag är ute efter en bra skärm eller TV till mitt PS4 Pro som jag använder till racing – kör mycket F1 2024, Assetto Corsa Competizione och Dirt rally 2. Allt är monterat i en simrig och jag sitter nära skärmen (en armlängd ifrån), så bildkvalitet och låg input lag är viktigt för att få rätt känsla och flyt i körningen.

Jag överväger att uppgradera till PS5 framöver, så det vore ett plus om skärmen/TV:n är framtidssäker.

Det jag funderar lite extra på är:

4K vs QHD – vad funkar bäst när man sitter nära och kör på PS4 Pro (och ev. PS5)?

Är det värt att gå på en skärm istället för TV i det här fallet?

Vilken storlek rekommenderas för simrig och nära sittavstånd?

Prioriteringar:

Bra bild för snabba racing-spel (rörelsehantering, kontrast, färger)

Låg input lag

Passande storlek/upplösning för kort sittavstånd

Gärna framtidssäker för PS5

Rimlig prisklass – men öppen för olika förslag

Alla tips och rekommendationer tas tacksamt emot!

Permalänk
Bildexpert 📺

4K är normen och täcker in alla behov. 1440p/QHD på en skärm väljer man i första hand av budgetskäl. Det riskerar vara suboptimalt för nuvarande lösning med en PS4-generation av hårdvara och det riskerar hålla kvaliteten tillbaka den dag du kör något kraftfullare.

Kör du en TV så är 4K standard sedan 10 år tillbaka. Där är valet rätt enkelt, mest en fråga om budget: https://www.sweclockers.com/artikel/40122-tv-guiden-valj-ratt...

Man måste idag leta sig in på små TV-apparater 24–32 tum eller köpa något mystiskt från kinesiska sidor för att finna en TV som endast kör FHD.

Vilket öppnar för frågan du inte tar upp: Hur stor ska skärmen vara? En TV med spelkapacitet är typiskt 50+ tum ofta 55+ med enstaka undantag på 42 och 48 tum (OLED) samt vissa 43-tummare likt Samsung QN90-serien.

Hög bildkvalitet och latens är inga problem idag med spelskärmar eller TV med spelförmåga. Var annat för kanske 10 år sedan.