Varför går det inte att ansluta min stationära dator trådlöst till nätverket?

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att ansluta min stationära dator trådlöst till nätverket?

Min stationära dator hemma är anslutet till nätverket via kabel. Jag kommer inom en snar framtid att behöva möjligheten att ansluta till nätverket trådlöst. För detta ändamål köpte jag ASUS USB-AX55 Nano Nätverkskort, och har installerat drivrutinerna och startat om datorn, som de önskar. Drar sen ut nätverkskabeln från datorn. Men det funkar inte att ansluta till nätverket trådlöst. Jag kan hitta det trådlösa nätverket och skriver sen in lösenordet, det laddar lite och står att nätverkskrav kontrolleras, men det säger bara då att det inte går att ansluta till nätverket.

Jag har anslutit min telefon och min jobblaptop till nätverket utan problem (samtidigt som den stationära datorn misslyckas med det), så jag förstår inte varför det inte går att ansluta trådlöst med wifi från min stationära dator.

Mitt operativsystem är Windows 10 10 Home, 64 bitars operativsystem, och min router är ASUS RT-AX55.

Jag har möjliggjort både WPA2 och WPA3 i nätverksinställningarna, så det borde inte vara något problem där.

Vad behöver jag göra för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem

Har du bra signal? Kan du prova flytta datorn eller routern närmare varandra?
Kan du öppna enhetshanteraren och kolla vilken version/datum på drivrutin du har?
Logga in i routern och kolla efter firmwareuppdateringar

Permalänk
Medlem

Routern står precis bredvid datorn, och signalstyrkan är enligt ikonen max. Kollade drivrutinerna för nätverkskortet, de var de senaste, och det finns inga nya uppdateringar för firmwire.

Permalänk
Medlem

Testade även att ansluta datorn trådlöst till min iPhone och dela internet genom den, inte heller det gick att ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Routern står precis bredvid datorn, och signalstyrkan är enligt ikonen max. Kollade drivrutinerna för nätverkskortet, de var de senaste, och det finns inga nya uppdateringar för firmwire.

Prova en annan USB-port

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Testade även att ansluta datorn trådlöst till min iPhone och dela internet genom den, inte heller det gick att ansluta.

Du kan ju råkat få en dålig sticka med.
Om den är köpt hoss Webbhallen och du har möjlighet att besöka dom, så åk dit vet jag och be de tästa den. Eller skicka in den.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prova en annan USB-port

Tyvärr funkar inte eländet då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du kan ju råkat få en dålig sticka med.
Om den är köpt hoss Webbhallen och du har möjlighet att besöka dom, så åk dit vet jag och be de tästa den. Eller skicka in den.

Jag funderade också på om det kan vara så. Den är köpt på Webhallen (i butik) så de bästa kanske är att gå dit och be dem testa den.

Permalänk
Medlem

Testa en kanal under 100 om du använder 5ghz nätet.

Permalänk
Medlem

Provat med lösenordet som sitter på undersidan utav Routern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Prova att dra ur alla usb enheter så som mus, tangentbord osv.
Mata sedan in din Wi-Fi dongel och testa igen efter du har kopplat mus o tangentbord enbart.
Har du provat portarna direkt på moderkortet? Testa USB3 i första hand och sedan USB2 om du har båda sorterna på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Har du provat portarna direkt på moderkortet? Testa USB3 i första hand och sedan USB2 om du har båda sorterna på ditt moderkort.

Det verkar vara detta som var felet, för det funkar om man använder någon av de portarna. Tack!