Nintendo Switch 2 släpps den 5 juni för 469 euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Utvecklarna har bekräftat att Cyberpunk kommer ha ett performance mode där man "siktar" på 45 fps (lol) samt ett quality mode där man "siktar" på 25-30 fps (lol). Notera att utvecklarna säger "siktar" på, vilket betyder att det kan bli ännu lägre. Att tycka det är okej med ett spel som 2025 har upp till 1080p i upplösning samt kanske 45 fps fast då med lägre texture är för mig nästan skrattretande, oavsett om det är till en bärbar konsol eller inte. Denna usla prestanda (ner till 540p23) får man i dockat läge. Hur mycket lägre blir det inte i handhållet läge?

Tycker synd om er som endast spelar detta spel på Switch 2.

Känns allt bra meningslöst. Bättre de satsar på egna nya IPn istället med bra gameplay som är perfekt optimerat för konsollen. Nintendo skall vara en tajt och bra spelupplevelse där fokus ska vara på att ha kul. Det är där de har sin nisch. Blir bara fånigt när man ska hålla på sådär. Fattar inte att 30 fps eller mindre fortfarande är en grej. Minst 60 fps skall det vara för en bra spelupplevelse. 120 och uppåt är ju drömmen men det är ju också näst intill omöjligt för dagen i 4K.

Det är också skrattretande att den är dyrare än ett PS5 och med mycket sämre prestanda dessutom.😆 Samt ingen OLED-skärm. 😄 Lite pinsamt nästan faktiskt. För att inte tala om priserna på spel och tillbehör. Eftersom de typ aldrig har rea på sina spel heller så känns det riktigt tufft på den fronten. Blir ju isf att man kanske köper Mario, Zelda och kanske Donkey Kong på sin höjd och då blir det ett dyrt nöje jämfört vad man får hos Playstation, Xbox och PC.

Att tillbehören är såpass dyra gör ju även att en av deras största usper får en högre tröskel då en stor behållning är just att spela med sina polare eller familjen. Kommer bli dyrt att ligga på topp. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Utvecklarna har bekräftat att Cyberpunk kommer ha ett performance mode där man "siktar" på 45 fps (lol) samt ett quality mode där man "siktar" på 25-30 fps (lol). Notera att utvecklarna säger "siktar" på, vilket betyder att det kan bli ännu lägre. Att tycka det är okej med ett spel som 2025 har upp till 1080p i upplösning samt kanske 45 fps fast då med lägre texture är för mig nästan skrattretande, oavsett om det är till en bärbar konsol eller inte. Denna usla prestanda (ner till 540p23) får man i dockat läge. Hur mycket lägre blir det inte i handhållet läge?

Tycker synd om er som endast spelar detta spel på Switch 2.

Det finns fler saker än upplösning och fps som är viktigt i hur ett spel upplevs visuellt.
Tycker du ska sluta klaga och låta oss som vill spela på Switch (2), spela på den. 😘

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Känns allt bra meningslöst. Bättre de satsar på egna nya IPn istället med bra gameplay som är perfekt optimerat för konsollen. Nintendo skall vara en tajt och bra spelupplevelse där fokus ska vara på att ha kul. Det är där de har sin nisch. Blir bara fånigt när man ska hålla på sådär. Fattar inte att 30 fps eller mindre fortfarande är en grej. Minst 60 fps skall det vara för en bra spelupplevelse. 120 och uppåt är ju drömmen men det är ju också näst intill omöjligt för dagen i 4K.

Det är också skrattretande att den är dyrare än ett PS5 och med mycket sämre prestanda dessutom.😆 Samt ingen OLED-skärm. 😄 Lite pinsamt nästan faktiskt. För att inte tala om priserna på spel och tillbehör. Eftersom de typ aldrig har rea på sina spel heller så känns det riktigt tufft på den fronten. Blir ju isf att man kanske köper Mario, Zelda och kanske Donkey Kong på sin höjd och då blir det ett dyrt nöje jämfört vad man får hos Playstation, Xbox och PC.

Att tillbehören är såpass dyra gör ju även att en av deras största usper får en högre tröskel då en stor behållning är just att spela med sina polare eller familjen. Kommer bli dyrt att ligga på topp. 😄

Det som är mest skrattretande är att du jämför prestanda mellan en stationär maskin och en handhållen.

Jag tycker också det är kasst att den saknar OLED men Ps5 har ju inte ens LCD om man nu ska börja jämföra.
Ps5 har 0" 0p 0hz och inte ens SDR.

Permalänk
Medlem

Som sagt, den intressanta jämförelsen är steam deck. Övriga handhelds som finns och har bättre prestanda ligger också avsevärt högre i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Som sagt, den intressanta jämförelsen är steam deck. Övriga handhelds som finns och har bättre prestanda ligger också avsevärt högre i pris.

Fast inte? Steam deck kostar ca 2000 kr mindre än en Switch 2 idag, Även OLED varianten är 400 kr eller så mindre, Du kan få en Rog Ally Z1 Extreme för ca 700 spänn mindre än en switch 2 också som också har 120Hz skärm med mer utrymme o.s.v, vist det är i extra pris men har haft typ det priset i månader om du kollar runt.

De flesta andra råkar vara dyrare ja, men de flesta runt 500-1000 kr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Vi har en switch Oled hemma, om man skulle köpa en Switch 2 skulle det innebära att vi kan spela med varandra på egna konsoller då? Eller måste vi ha samma modell? Dvs handhållet för båda och inte på TVn.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Så här i efterhand är jag glad att jag köpte en Switch 1 OLED i höstas för cirka 4000 kronor med Mario-bundle. Barnen bryr sig inte om det är en Switch 1 eller 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det finns fler saker än upplösning och fps som är viktigt i hur ett spel upplevs visuellt.
Tycker du ska sluta klaga och låta oss som vill spela på Switch (2), spela på den. 😘

Upplösning och framförallt fps utgör en markant del om hur spel upplevs. Sedan är det rätt intressant att jag ska sluta klaga men att det är okej för dig att klaga på mig.

Spela du på Switch 2, det ändrar dock inte att jag tycker synd om er som får uppleva spelen på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Vi har en switch Oled hemma, om man skulle köpa en Switch 2 skulle det innebära att vi kan spela med varandra på egna konsoller då? Eller måste vi ha samma modell? Dvs handhållet för båda och inte på TVn.

Det kommer ni göra med spel som stödjer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Upplösning och framförallt fps utgör en markant del om hur spel upplevs. Sedan är det rätt intressant att jag ska sluta klaga men att det är okej för dig att klaga på mig.

Spela du på Switch 2, det ändrar dock inte att jag tycker synd om er som får uppleva spelen på det viset.

Tack, du kommer få en inbjudan att vara med på Mario Kart tävlingen i soffan.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det som är mest skrattretande är att du jämför prestanda mellan en stationär maskin och en handhållen.

Jag tycker också det är kasst att den saknar OLED men Ps5 har ju inte ens LCD om man nu ska börja jämföra.
Ps5 har 0" 0p 0hz och inte ens SDR.

Så du menar att man köper en Switch för att mest spela handhållet? Du kommer aldrig koppla upp den till tvn? Okey. Bra. Då vet jag. Dessutom finns Playstation portal men det kanske du inte har koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Så du menar att man köper en Switch för att mest spela handhållet? Du kommer aldrig koppla upp den till tvn? Okey. Bra. Då vet jag. Dessutom finns Playstation portal men det kanske du inte har koll på.

Nej men det räcker att man planerar att spela handhållet 1 gång vid resa etc så går ju Playstation bort direkt.

Jag kör kanske 70% dockat och 30% odockat så en playstation är totalt ointressant.

Ang OLED vs LCD så blev jag liten besviken i början men vid närmare eftertanke så är LCD att föredra.
Ljusstyrka för spel i solljus är det viktigaste för mig. Så många gånger man har lagt sig i hängmattan i skuggan under ett träd för att inse att man ser absolut ingenting.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så en PC har inga bra spel?
Typ det ända som inte Steam Deck har är Nintendos egna exklusiva spel, resten är både billigare och rullar på bättre på Steam Deck.

Jo PC har bra spel, typ Counter strike, Starcraft, World of warcraft, Warzone osv. Men en sak som dessa har gemensamt är att de inte lämpar sig för spel på handhållen enhet. Om man ska spela PC-spel så finns det bättre plattformar för det än en surfplatta med knappar.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket gnäll i en switch2 tråd Vad hände med pepp?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Väldigt mycket gnäll i en switch2 tråd Vad hände med pepp?!

Priset förstörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Priset förstörde.

Om den kommer ha liknande livslängd som Switch 1 så tycker jag det är ett helt okej pris, förutsatt att man inte köper från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Om den kommer ha liknande livslängd som Switch 1 så tycker jag det är ett helt okej pris, förutsatt att man inte köper från Sverige.

Alltså, jag håller väl med. Men man ska inte behöva hålla på med import från andra länder. Blir det billigare att importera något från Tyskland till Sverige, så är det fel någonstans i kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alltså, jag håller väl med. Men man ska inte behöva hålla på med import från andra länder. Blir det billigare att importera något från Tyskland till Sverige, så är det fel någonstans i kedjan.

Jag hade möjlighet att köpa direkt från Nintendo, 510EUR inkl. Mario Kart. Hade helt klart varit smidigare att köpa från Sverige men känner mig inte så sugen att betala typ 2000kr extra. Får hoppas att Bergsala/svenska återförsäljare kommer på bättre tankar och sätter ett mer rimligt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det är som att jämföra en motorcykel med en bil åt någon som vill köra familjen. Nintendo Switch 2 styrka ligger i spelutbudet och det spelar ingen roll vad Steam deck eller andra hand helds presterar när dom aldrig får spelen. Ja, man kan stjäla, men det är inte ett vettigt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag hade möjlighet att köpa direkt från Nintendo, 510EUR inkl. Mario Kart. Hade helt klart varit smidigare att köpa från Sverige men känner mig inte så sugen att betala typ 2000kr extra. Får hoppas att Bergsala/svenska återförsäljare kommer på bättre tankar och sätter ett mer rimligt pris

Hur beställer man direkt från Nintendo? Länk?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det krävs fortfarande en invite från Nintendo.

Det kommer att öppnas upp senare för alla (om dom har några konsoler kvar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jo PC har bra spel, typ Counter strike, Starcraft, World of warcraft, Warzone osv. Men en sak som dessa har gemensamt är att de inte lämpar sig för spel på handhållen enhet. Om man ska spela PC-spel så finns det bättre plattformar för det än en surfplatta med knappar.

I stort sätt alla 3dje part spel fungerar bättre på Deck än Switch.
De spelen du nämner är specifikt Online multiplayer, förutom kanske Starcraft. Du kanske borde undvika extrema exempel?

Några riktigt bra spel som du inte kan lira Switch:

-Forza horizon 4-5
-Street Fighter 6
-Soul Calibur 6
-Tekken 8
-Half-Life 1 och 2
-Diablo 4
-Fallout 3, Vegas och 4
-Starfield
-Hades 2

Som sagt så har du nog väldigt dålig koll, det är knappast en surfplatta med knappar.
Du kan också lira emulatorer som ger god prestanda för lite äldre spel och få full kontroll funktionalitet eller nyare spel med lägre inställningar så som några av dem jag nämnde.

Det finns extremt många bra spel till bra pris och en väldigt stor del av dessa finns inte på Switch eller fungerar väldigt mycket sämre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det krävs fortfarande en invite från Nintendo.

Det kommer att öppnas upp senare för alla (om dom har några konsoler kvar).

Ok. Kommer det mail i inboxen med någon speciell rubrik man kan söka på om man skulle fått en invite, eller skall man logga på sin medlemssida hos Nintendo?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok. Kommer det mail i inboxen med någon speciell rubrik man kan söka på om man skulle fått en invite, eller skall man logga på sin medlemssida hos Nintendo?

Rubriken på mailet var:

"You can now pre-order Nintendo Switch 2!"

Skickat från nintendo@mail.nintendo-europe.com

Dock stod det så här i mailet också:

"Dear Skvall,

You can now pre-order a Nintendo Switch 2 console and selected accessories from My Nintendo Store!

Your invitation will remain open until the end of the day that this invite email was sent. After that, pre-orders remain available while stocks last."

.. så jag vet inte om det bara funkar samma dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nintendo själva kör invite-system tillsvidare, men du kan beställa idag från tex franska amazon. https://www.amazon.fr/dp/B0F2JCL3NZ

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

I stort sätt alla 3dje part spel fungerar bättre på Deck än Switch.
De spelen du nämner är specifikt Online multiplayer, förutom kanske Starcraft. Du kanske borde undvika extrema exempel?

Några riktigt bra spel som du inte kan lira Switch:

-Forza horizon 4-5
-Street Fighter 6
-Soul Calibur 6
-Tekken 8
-Half-Life 1 och 2
-Diablo 4
-Fallout 3, Vegas och 4
-Starfield
-Hades 2

Som sagt så har du nog väldigt dålig koll, det är knappast en surfplatta med knappar.
Du kan också lira emulatorer som ger god prestanda för lite äldre spel och få full kontroll funktionalitet eller nyare spel med lägre inställningar så som några av dem jag nämnde.

Det finns extremt många bra spel till bra pris och en väldigt stor del av dessa finns inte på Switch eller fungerar väldigt mycket sämre där.

Hades 2, Starfield, Fallout 3 osv. Osv. Är det alltså dessa titlar du lyfter fram som titlar som ska tala till steam decks fördel? När de konkurerar med titlar som Zelda, Mario, Metroid och så vidare.

Det är inte en jämn fight.

Faktum kvarstår alltså, det är bättre att spela PCspel på PCn och köpa en konsoll som faktiskt får ta del av de bästa konsollspelen som finns på den marknaden.