Vad stöter man på för problem idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

När Fedora började laborera med wayland så krånglade det för mig att få en bra nyinstallation, det var enda gångerna jag behövt installera om. Varje år kommer ny version av fedora och det har gått bra att installera uppdateringarna ovanpå det gamla.

Men! Nästa vecka kan bli då när Fedora 41 släpps och då funderar jag på nyinstallation för jag tror mig ha installerat hur mycket skit som helst under åren och är nyfiken om det blir en positiv effekt med en nyinstallation.

Det som tar emot är tanken om allt bra som jag installerat för syssla med python och liknande.

Känner ni också så, så är nästa tips att det finns kommandon för terminalen, så det gör listor över alla program och små tillägg du har installerat, och kommando för att använda listorna du sparat för att installera om alla dessa igen. Det kan bli flera listor för det beror på hur du installerade det, om det var via exempelvis snap eller dnf. (ai-chat hjälpte mig med detta och jag minns inte vilka kommandona var)

Om du då skall installera om Fedora kan du ju lika gärna ställa in så att du kan köra TineShift:)

Permalänk
Medlem

https://github.com/Antynea/grub-btrfs

Inte för att jag har testat men det verkar ju gå att få in sina btrfs-snapshots i grub om man nu vill kunna backa ett system som inte längre bootar. Men det här med att saker inte bootar går ju för det mesta att lösa utan att installera om det. Ett bra första steg är ju t.ex. att ändra commandline och ta bort quiet och splash för att få lite information om vad det är som går snett. I Grub kan man ändra det med ctrl+E när man står på menyn och ska välja vad man vill starta. Det ska ju extremt mycket till att man genom vanligt användande lyckas ta sönder något så pass att det går snabbare att installera om än att lösa problemet.

Fast jag tycker det är lite ironiskt att snapshots är en sån feature på btrfs i och med att btrfs är det enda filsystemet jag har använt som verkligen bara kan spontandö när som helst utan att det går att rädda. Då hjälper det ju inte direkt att ha snapshots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

https://github.com/Antynea/grub-btrfs

Inte för att jag har testat men det verkar ju gå att få in sina btrfs-snapshots i grub om man nu vill kunna backa ett system som inte längre bootar. Men det här med att saker inte bootar går ju för det mesta att lösa utan att installera om det. Ett bra första steg är ju t.ex. att ändra commandline och ta bort quiet och splash för att få lite information om vad det är som går snett. I Grub kan man ändra det med ctrl+E när man står på menyn och ska välja vad man vill starta. Det ska ju extremt mycket till att man genom vanligt användande lyckas ta sönder något så pass att det går snabbare att installera om än att lösa problemet.

Fast jag tycker det är lite ironiskt att snapshots är en sån feature på btrfs i och med att btrfs är det enda filsystemet jag har använt som verkligen bara kan spontandö när som helst utan att det går att rädda. Då hjälper det ju inte direkt att ha snapshots.

Skall gräva o se om jag hittar nått liknande för RSYNC vorre ju smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Skall gräva o se om jag hittar nått liknande för RSYNC vorre ju smidigt.

Rsync är väl en vanlig filbackup så i det läget måste du väl rimligtvis återställa den på riktigt först. Fördelen med att snapshots bara pekar ut diff mellan olika tidpunkter är ju just att det går väldigt snabbt att ta och återställa snapshots, till skillnad från att köra en hel rsync på hela filsystemet till en annan plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Rsync är väl en vanlig filbackup så i det läget måste du väl rimligtvis återställa den på riktigt först. Fördelen med att snapshots bara pekar ut diff mellan olika tidpunkter är ju just att det går väldigt snabbt att ta och återställa snapshots, till skillnad från att köra en hel rsync på hela filsystemet till en annan plats.

Ah.
Fick för mig att Snapsen görs med RSYNC , blande nog ihop begreppen lite .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ah.
Fick för mig att Snapsen görs med RSYNC , blande nog ihop begreppen lite .

Du kan använda rsync istället för Btrfs i timeshift om du kör ett annat filsystem eller inte har rätt layout på subvolymerna, men det är väl som sagt lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du kan använda rsync istället för Btrfs i timeshift om du kör ett annat filsystem eller inte har rätt layout på subvolymerna, men det är väl som sagt lite olika saker.

Ah, då är är jag med, var lite ute och cyklade, eftersom jag använder en Arch distro så använder det RSYNC och inte Btrfs, därför jag lixom utick från det. Int kört med TimeShift på något annat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ah, då är är jag med, var lite ute och cyklade, eftersom jag använder en Arch distro så använder det RSYNC och inte Btrfs, därför jag lixom utick från det. Int kört med TimeShift på något annat system.

Det går ju utmärkt att köra timeshift med Btrfs på Arch med men då ska du väl lämpligtvis konfigurera det korrekt när du installerar. Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag du kan få installscriptet att lösa det åt dig, även fast det kanske är nyttigt att göra det manuellt en gång om man vill ha lite bättre koll på hur det fungerar i botten. Det är inte raketkirurgi, det handlar mest om att du (av någon anledning) måste döpa / till @ och /home till @home om Timeshift ska kunna förstå det.

En annan tycker ju att timeshift borde ha en möjlighet att acceptera vilka namn på subvolymerna som helst men det finns väl kanske nån anledning jag är för oinsatt för att förstå.

Jag tror inte att snapper har någon sådan begränsning.

Jag gjorde hur som helst som de ville när jag installerade Gentoo sist men eftersom att jag krypterade disken med LUKS2 som Grub inte kan hantera så får jag köra systemd-boot och kan inte testa grub-makapären jag länkade. Egentligen helt onödigt med för jag har nog aldrig känt att jag behövt återställa en snapshot men det kanske kommer. Om inte Btrfs helt enkelt dör innan dess då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det går ju utmärkt att köra timeshift med Btrfs på Arch med men då ska du väl lämpligtvis konfigurera det korrekt när du installerar. Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag du kan få installscriptet att lösa det åt dig, även fast det kanske är nyttigt att göra det manuellt en gång om man vill ha lite bättre koll på hur det fungerar i botten. Det är inte raketkirurgi, det handlar mest om att du (av någon anledning) måste döpa / till @ och /home till @home om Timeshift ska kunna förstå det.

En annan tycker ju att timeshift borde ha en möjlighet att acceptera vilka namn på subvolymerna som helst men det finns väl kanske nån anledning jag är för oinsatt för att förstå.

Jag tror inte att snapper har någon sådan begränsning.

Jag gjorde hur som helst som de ville när jag installerade Gentoo sist men eftersom att jag krypterade disken med LUKS2 som Grub inte kan hantera så får jag köra systemd-boot och kan inte testa grub-makapären jag länkade. Egentligen helt onödigt med för jag har nog aldrig känt att jag behövt återställa en snapshot men det kanske kommer. Om inte Btrfs helt enkelt dör innan dess då.

Exakt, måste ändra på @ home och /home

Permalänk
Medlem

Inget problem per se men jag saknar verkligen en integration av Onedrive. Nu fungerar det hjälpligt med Onedrive via webbläsaren men det är inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Kan bara hålla med! "Comitta 100%" är nog det som gäller.

Har själv försökt gå över till Linux vid fler tillfällen än jag kommer ihåg men kör fortfarande Windows. Varför? Sannolikt för att jag haft valet genom antingen dual boot eller två maskiner med ett OS på varje. Vanans och lättjans makt ska inte underskattas!

För mig innebär övergång till Linux en investering i tid för att lära mig tillräckligt för att bli nöjd och kunna hantera och konfigurera vald distro, hitta ersättningsprogram till de jag använder frekvent som i sig inte innebär att lära om från 0.

Som synes har jag inte lyckats till dags datum och frågan är om jag någonsin kommer göra det. Idag behandlar jag Linux mer som ett intressant hobbyprojekt när jag får långtråkigt...
Så bli inte som mig!

Jag är NY börjare... Jag känner inte att jag måste börja om från noll 0 utan den enda skillnaden är att man ändrar allt från Terminalen... (Istället för att gå in i 3 mappar för att lägga till en ytterligare mapp så gör man det snabbast via terminalen... Istället för att som i Windows "Öppna menyn, gå till Documents, klicka på Documents, öppna Mappen Word, inne i mappen Word går du till mappen Stockholm för att sedan gå till mappen Bolag A..ja ni fattar)... Kurvan är på någon vecka, men så är det ju med allt... Prova att lära Dig spela instrumentet harpa på en vecka... Njae, då är Terminalen lättare...att lära sig...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Inget problem per se men jag saknar verkligen en integration av Onedrive. Nu fungerar det hjälpligt med Onedrive via webbläsaren men det är inte optimalt.

Har du testat abrauneggs Onedrive-klient? https://github.com/abraunegg/onedrive
Använder inte Onedrive själv så vet inte om den är bra.
Sen har jag hört att det ska finnas en till Onedrive-klient eller snarare en app som jag tror ska heta Expandrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Har du testat abrauneggs Onedrive-klient? https://github.com/abraunegg/onedrive
Använder inte Onedrive själv så vet inte om den är bra.
Sen har jag hört att det ska finnas en till Onedrive-klient eller snarare en app som jag tror ska heta Expandrive

Åh, tack. Nej, den har jag inte stött på. Ska kika på den!
Trodde att det bara fanns script som måste syncas via terminalen.

Permalänk
Medlem

Jag råkade slita ut någon Del av Directory...så det blev det en liten ominstallation...nu är det jul... 🎄 ...ehrm...strul igen... 😂

Ta det lugnt med kommandon i Terminalen... ⬛ 🖥️ ⌨️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Abrauneggs Onedrive Client är terminal-baserad som jag förstått det. Mycket krångel även om jag inte är direkt rädd för terminalen. Jag vill gärna ha en onedrive mappstruktur i utforskaren
Expandrive finns tyvärr inte för opensuse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Abrauneggs Onedrive Client är terminal-baserad som jag förstått det. Mycket krångel även om jag inte är direkt rädd för terminalen. Jag vill gärna ha en onedrive mappstruktur i utforskaren
Expandrive finns tyvärr inte för opensuse.

Utan att ha provat, så kan det bli som du har tänkt.
Jag gissar att klienten skapar en virtuell enhet, om man så vill, likt onedrive blir i utforskaren i windows.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag råkade slita ut någon Del av Directory...så det blev det en liten ominstallation...nu är det jul... 🎄 ...ehrm...strul igen... 😂

Ta det lugnt med kommandon i Terminalen... ⬛ 🖥️ ⌨️

Unga testare och äldre uvar kan med fördel lägga in dessa kommandon i ~/.bashrc . Då får du alltid en fråga om du riskerar att skriva över något när du hackar kommandorader. Den sista tar bort alla felmedelanden från kataloger när du gör en "grep hej *".

Dessa aktiveras när du loggar in nästa gång.

alias rm="rm -i" alias mv="mv -i" alias cp="cp -i" alias grep="grep --devices=skip --directories=skip"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Unga testare och äldre uvar kan med fördel lägga in dessa kommandon i ~/.bashrc . Då får du alltid en fråga om du riskerar att skriva över något när du hackar kommandorader. Den sista tar bort alla felmedelanden från kataloger när du gör en "grep hej *".

Dessa aktiveras när du loggar in nästa gång.

alias rm="rm -i" alias mv="mv -i" alias cp="cp -i" alias grep="grep --devices=skip --directories=skip"

Tack.

(Trots att Linux är smidigt så kan det bli träligt i längden att installera om för 888:e gången... 8 raska taskar traskar...eller hur är det nu man säger...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Tack.

(Trots att Linux är smidigt så kan det bli träligt i längden att installera om för 888:e gången... 8 raska taskar traskar...eller hur är det nu man säger...

Det är därför vi som kör Linux aldrig stänger av våra system, om något försvunnit så märks det oftast inte förrän strömmen går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Tack.

Jag installerar om varje gång jag köper en ny dator dvs inte särskilt ofta(6-10 års mellanrum). Känns som man har dåliga vanor/märkliga hobbies om man installerar om så ofta som du hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag installerar om varje gång jag köper en ny dator dvs inte särskilt ofta(6-10 års mellanrum). Känns som man har dåliga vanor/märkliga hobbies om man installerar om så ofta som du hävdar.

Nä jag menade bara att man får vara försiktig så att ingen olycka händer, för OM man inte är försiktig för varje gång man vill gå All in i Terminalen så kommer det att hända grejor...

I musik kan du trycka/spela/blåsa/fila/harpa på tills Du har hittat rätt ton. Men i Terminalen kan man inte göra så "tills man hittar rätt". OM Man nu mot förmodan skulle köra på All In som i musikens värld DÅ hade man fått ta konsekvenskerna och installera om för varje gång man gör ett fel som gör att det inte går att boota/logga in i Linux igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Nä jag menade bara att man får vara försiktig så att ingen olycka händer, för OM man inte är försiktig för varje gång man vill gå All in i Terminalen så kommer det att hända grejor...

I musik kan du trycka/spela/blåsa/fila/harpa på tills Du har hittat rätt ton. Men i Terminalen kan man inte göra så "tills man hittar rätt". OM Man nu mot förmodan skulle köra på All In som i musikens värld DÅ hade man fått ta konsekvenskerna och installera om för varje gång man gör ett fel som gör att det inte går att boota/logga in i Linux igen.

Det finns ju några olika "backup"/återställnings upplägg som kan råda bot på sådant.
Vilket kan vara riktigt smidigt och finurligt, både för erfarna och oerfarna människor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det finns ju några olika "backup"/återställnings upplägg som kan råda bot på sådant.
Vilket kan vara riktigt smidigt och finurligt, både för erfarna och oerfarna människor.

Yes I am looking into that now.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur partitionerar man upp en disk för linux idag?

Om det är Dualbot du är ute efter så är mitt tips att du installerar Windows först. Då gör Linux jobbet helt automatiskt. Enligt löst snack på nätet har det vart krångel om man gör tvärt om. Jag har själv kört Dulabot några månader med Ubuntu som funkade bra men då bör tilläggas att jag mest använde webbläsaren och gjorde aldrig nått med avancerat den gången.

Men skulle jag skulle säga att jag hellre kör linux från en Extern disk som man tar bort när man skall greja med Windows... mest för att undvika problem. Det två systemen har vist lite förmåga att skiva i varandras filsystem har jag "Hört".

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

I går kom en uppdate som tydligen plockade bort hela Steam och alla spel så det blev till att ladda allt på nytt. Efter den manövern så blir jag kickad för spelet klagar på antifuskprogram saknas. Ljud i samma spel lägger av efter nån 40 minuter så jag kommer nog gå över till Windows igen. Men kan ju hända att jag investerar i en etern disk att köra Linux från eller så ger jag upp det till nu i höst i hopp att problemet fixat till sig.

Förutom det så är ju Linux/Ubuntu full kompetent i dag tycker jag. Som surfdator funkar allt till 100%.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Jag skulle ha bytt nu direkt till Linux Mint om det inte vore för att det INTE FINNS någon värdig ersättare till Lightroom, Capture One eller Luminar NEO!

Både Darktable och RAWtherapy ligger ljusår efter!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Om det är Dualbot du är ute efter så är mitt tips att du installerar Windows först. Då gör Linux jobbet helt automatiskt. Enligt löst snack på nätet har det vart krångel om man gör tvärt om. Jag har själv kört Dulabot några månader med Ubuntu som funkade bra men då bör tilläggas att jag mest använde webbläsaren och gjorde aldrig nått med avancerat den gången.

Men skulle jag skulle säga att jag hellre kör linux från en Extern disk som man tar bort när man skall greja med Windows... mest för att undvika problem. Det två systemen har vist lite förmåga att skiva i varandras filsystem har jag "Hört".

Det är nog bara om du installera Linux bootloader på samma partition som Windows har sin. Gör inte det, gör en egen bootpartition till Linux så riskerar du inte att Windows skriver över den. Att Windows ska in och skriva hejvilt i Ubuntus filer känns osannolikt då Windows inte kan skriva till eller från ext4 (eller vad nu Ubuntu använder som default).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är nog bara om du installera Linux bootloader på samma partition som Windows har sin. Gör inte det, gör en egen bootpartition till Linux så riskerar du inte att Windows skriver över den. Att Windows ska in och skriva hejvilt i Ubuntus filer känns osannolikt då Windows inte kan skriva till eller från ext4 (eller vad nu Ubuntu använder som default).

Först: börja med att installera Windows, sen Linux (precis som många redan sagt).

Om man låter Windows installationsprogram partitionera hårddisken så blir det automatiskt 2 partitioner:
En FAT32-partition på 100 mb för windows bootloader.
En NTFS-partition på resten av hårddisken för Windows.
Kort sagt finns redan en separat bootpartition i windows och denna räcker alldeles utmärkt för ett vanligt dualboot-system.

Gör man en nyinstallation av windows på en dator som ska bli dual-boot skulle jag rekommendera att man utökar boot-partitionen från 100 mb till 500 mb, men det är inte nödvändigt.

Gör man sedan en vanlig linuxinstallation vid sidan av windows så kommer GRUB installeras på bootpartitionen och ta hand om både windows och linux (precis som en bootloader ska fungera).

Det vanligaste problemet är att någon windowsuppdatering sedan får för sig att skriva över GRUB på bootpartitionen.
Det "enda" man behöver göra då är att omstallera GRUB, eftersom själva linux aldrig rörts av windows.
Problemet är att de flesta datoranvändare inte har en aning om hur man reparerar GRUB, eftersom de inte ens vet hur hårddiskpartitioner fungerar.
Om nya inuxanvändare lärde sig hur man reparerar GRUB skulle det antagligen minska antalet ominstallationer av linux med 50 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det "enda" man behöver göra då är att omstallera GRUB, eftersom själva linux aldrig rörts av windows.

Eller, som jag skrev, att installera Grub på en egen partition som inte är samma EFI-partition som Windows använder, eftersom att Windows då aldrig kommer röra den vilket gör att problemet inte kommer kunna uppstå från första början. Sannolikt kommer många Linuxdistributioner välja Windows befintliga EFI-partition när de installerar eftersom att det här problemet uppenbarligen finns för vissa.

Det spelar ingen roll i vilken ordning du installerar dina operativsystem eller vart på disken de ligger om du bara separerar dem på ett korrekt sätt. Grub hittar andra EFI-partitioner oavsett så du har ingenting att tjäna och allt att förlora på att dela EFI-partition mellan Windows och något annat (eller okej, du tappar 100MB diskutrymme eller vad du nu väljer att dedikera till EFI).

Permalänk
Medlem

Installera skrivare

Att installera skrivare gick utmärkt och inget behövdes göras när jag körde Kubuntu, skrivaren hittades trådlöst och skrev ut utan problem

Nu sitter man nöjd (tills detta hände) med Linux Mint 22.1 installerat. Man slår igång skrivaren, väntar, väntar.. väntar och ingen notifikation om att skrivare installeras. Man svär lite och Indiana Jonsar sig ner i "lådan med bra att ha sladdar" och kopplar in skrivaren med kablage, då borde det ju fungera, det är analogt så ini 80-talet.

En skrivare installeras, man får en provsida utskriven med något som inte ser helt eller ens 10% korrekt ut.

Ska det vara så jävla svårt att installera en skrivare år 2025?

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248