Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

här är länken till releas notes
https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Application-9...

som jag tolkar det så lägger dom till nån funktionalitet i "flows" som inte ultran får

"Although UCG Ultra is now obsolete and starts to miss key features because if the data retention, real-time flow visibility is still essential for effective network security, and rapid troubleshooting. Even with limited options for saving queries and connections, real-time insight provides an advantage in combating both known and unknown threats, ensuring we can respond swiftly, and protecting our assets Please Unify, consider give us that option."

Vadå obsolete? Pratar vi samma UCG Ultra här?
Den som jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13331238#properties
lanserades 2024. Eller vad menar personen? En sak att en funktion inte kommer pga hårdvarubegräsningar, men att kalla en 1 år gammal produkt för obsolete...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Dustin-ordern fick ett leveransdatum rätt långt fram i tiden, så jag avbeställde den nu och beställde istället från UI store. UCG-fiber + en U7 Pro XG. Tydligen har tidigare U7 Pro-modeller fläkt, vilket inte XG (och XGS) har, så det var ett lätt val.

Då var UCG-fiber och U7 pro XG framme. Hade elektriker här i går för att fixa några nya eluttag, och då fick de samtidigt dra cat6a-kabel från källaren till övervåningen där APn ska sitta, och sätta rj45 i bägge ändar. Då är det bara ett problem: kabeln ger varken nätverkskontakt eller PoE-ström... Det jag kopplar in den i beter sig som att ingenting är ikopplat, inga link-lampor lyser etc. Unifi network-appen ger ingen indikation på att något försöker koppla upp, även om jag har UCG i ena ändan och en påslagen switch (med egen power) i andra.

Det verkar vara kabeln för jag har provat koppla in flera saker som jag vet fungerar, både med och utan PoE, och prylarna funkar om jag kopplar ihop dem med en annan kabel.

Frågor: är felkopplade rj45-kontakter en möjlig orsak? Eller borde gateway:en snarare ha detekterat detta?

Kabeln är en sån här (cat6a, inköpt av mig), men rj45-kontakterna (som elektrikern hade med sig) är bara specade för cat6. Men vad jag förstår är det samma pinout, så det borde i värsta fall bara leda till att jag får en 1GbE länk (istället för 2.5GbE som porten på gatewayen klarar). Har jag fel i något antagande här?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Då var UCG-fiber och U7 pro XG framme. Hade elektriker här i går för att fixa några nya eluttag, och då fick de samtidigt dra cat6a-kabel från källaren till övervåningen där APn ska sitta, och sätta rj45 i bägge ändar. Då är det bara ett problem: kabeln ger varken nätverkskontakt eller PoE-ström... Det jag kopplar in den i beter sig som att ingenting är ikopplat, inga link-lampor lyser etc. Unifi network-appen ger ingen indikation på att något försöker koppla upp, även om jag har UCG i ena ändan och en påslagen switch (med egen power) i andra.

Det verkar vara kabeln för jag har provat koppla in flera saker som jag vet fungerar, både med och utan PoE, och prylarna funkar om jag kopplar ihop dem med en annan kabel.

Frågor: är felkopplade rj45-kontakter en möjlig orsak? Eller borde gateway:en snarare ha detekterat detta?

Kabeln är en sån här (cat6a, inköpt av mig), men rj45-kontakterna (som elektrikern hade med sig) är bara specade för cat6. Men vad jag förstår är det samma pinout, så det borde i värsta fall bara leda till att jag får en 1GbE länk (istället för 2.5GbE som porten på gatewayen klarar). Har jag fel i något antagande här?

Fel på kontraktering högst troligt. Hör av dig till firman som gjorde det.

Kontakterade awg28 nyligen och de är verkligen de minsta ledarna jag sett i mitt liv. Tog mig tre kontakter innan jag fick till det.

Permalänk
Medlem

Cat 6a-kabel har solida ledare. Vanliga Cat6-kontakter är ofta svåra att få på solid kabel. Talar från egen erfarenhet, fick köra "verktygslösa" kontakter på en utomhuskabel för att få det att funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Fel på kontraktering högst troligt. Hör av dig till firman som gjorde det.

Kontakterade awg28 nyligen och de är verkligen de minsta ledarna jag sett i mitt liv. Tog mig tre kontakter innan jag fick till det.

Ok, tack, det verkar som det rimliga eftersom kontakterna är det enda som inte är trivialt i kedjan. Bra att få en sanity check på den gissningen!

Skrivet av es0n:

Cat 6a-kabel har solida ledare. Vanliga Cat6-kontakter är ofta svåra att få på solid kabel. Talar från egen erfarenhet, fick köra "verktygslösa" kontakter på en utomhuskabel för att få det att funka bra.

Ja, det såg verkligen pilligt ut när han monterade kontakterna, de som han hade med sig var mindre än någon jag själv provat montera (minst 15 år sen sist). Jag hade nog inte fixat det själv heller.

Om jag ska beställa kontakter till min cat6a-kabel för inomhusbruk, har du / ni någon rekommendation?

Tänker att det är lika bra att optimera förutsättningarna innan jag tar hit elektrikern igen. Planen är att de ska dra några fler kablar också, och sätta uttag i ett par rum.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Finns det någon som är bra på Unifi firewall som kan hjälpa mig med att sätta firewall rules för InterVLAN traffik?
Har 3 Isolerade VLAN som behöver trafik till ett 4:e Isolerat VLAN där skrivare/scanner/kopiator sitter.

Tack

Permalänk
Skrivet av MrDumle:

Tack för all information!

När det är PoE i samtliga portar på en enhet, kan man då plugga in andra enheter utan att de går sönder (desktop, laptop, ps4) ?

Ja, en apparat som behöver POE förhandlar med porten. Blir det ingen förhandling så skickas ingen ström utan det blir en vanlig port.

Permalänk
Medlem

Har ett underligt problem.
har en UCG-F på 192.168.1.1. sshar jag till den och pingar min dator som är 192.1681.2 så går det inte, händer inget alls.
pingar jag hue boxen på 192.168.40.199 eller ps5an på 192.168.1.56 så får jag svar.
och det gör att jag inte kan köra wakeonlan commandot för att väcka min dator.
Inget nätverk är isolerat eller guest nätverk.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben141:

Ja, en apparat som behöver POE förhandlar med porten. Blir det ingen förhandling så skickas ingen ström utan det blir en vanlig port.

För att expandera lite på det så är det enda undantaget så kallad "passiv PoE", där det finns risk för att skada saker man kopplar in. Det är i princip samma sak som många PoE-injektorer som också brukar kunna vara helt passiva.

Vanlig standardiserad 802.3af, at, bt etc. är som du beskriver. Det var som tur är länge sedan Unifi-serien slutade med passiv PoE i annat än PoE-injektorer.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det någon här inne som har Unifi Switch Lite? Jag är på vippen att beställa den men blir lite osäker när jag ser bilder på nätadaptern online. Den nordamerikanska versionen verkar ha fast väggkontakt, vilket är lite jobbigt när den ska kopplas till UPS. Är det likadant med den som säljs i EU? Vore trevligare med en C5-kontakt som på nätadaptern till Gateway Fiber så man bara kan byta sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Är det någon här inne som har Unifi Switch Lite? Jag är på vippen att beställa den men blir lite osäker när jag ser bilder på nätadaptern online. Den nordamerikanska versionen verkar ha fast väggkontakt, vilket är lite jobbigt när den ska kopplas till UPS. Är det likadant med den som säljs i EU? Vore trevligare med en C5-kontakt som på nätadaptern till Gateway Fiber så man bara kan byta sladden.

Om du tänker på USW-LITE-8-POE så har den Musse Pigg, som du har till laptopladdaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Finns det någon som är bra på Unifi firewall som kan hjälpa mig med att sätta firewall rules för InterVLAN traffik?
Har 3 Isolerade VLAN som behöver trafik till ett 4:e Isolerat VLAN där skrivare/scanner/kopiator sitter.

Tack

Jag har ingen unifi brandvägg. Men eftersom det är isolerade nätverk antar jag att du redan har regler som blockerar trafiken?

Skapa då en regel före dem. Som source sätter du dina tre vlan. Och som destination anger du ditt printervlan. Samt tcp port 9100 och 161. Dvs tcp/ip printing och snmp. Snmp behöver du för att kunna få status från skrivaren. Och 9100 för att skriva ut. Har du redan skrivaren tillagd i datorn så ändrar du porten till en tcp/ip port med skrivarens IP. Normalt sett när man lägger till skrivaren blir det en wsd-port eller liknande som inte fungerar så bra mellan isolerade nätverk.

Vill du kunna surfa till skrivaren för att administrera är det port 80 och eventuellt 443 du behöver i destination också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Troligen saknar kontakt mellan några trådar. Dåligt kontakterat. Om de visste att de skulle installerat kabeln i förväg skulle de haft med sig instrument för att mäta kabeln efter installationen. Har de inte en enkel testare så be dem skaffa eller anlita en annan firma.

Skrivet av Oegat:

[..]

Om jag ska beställa kontakter till min cat6a-kabel för inomhusbruk, har du / ni någon rekommendation?

Tänker att det är lika bra att optimera förutsättningarna innan jag tar hit elektrikern igen. Planen är att de ska dra några fler kablar också, och sätta uttag i ett par rum.

Det ska vara fast installerade uttag och en patchpanel på den centrala punkten. Eftersom du troligen inte har ett rack, en sådan här https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Tele-data-och-s%C3%A4...

Sedan som uttag är Schneider bra eller excel. Därefter en matchande ram till dina eluttag och strömställare. https://www.elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-modularjac... eller https://www.elektroskandia.se/s?s=Excel%20cat6a&artnr=5140262

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du tänker på USW-LITE-8-POE så har den Musse Pigg, som du har till laptopladdaren

Inte en liknande den här alltså? Skönt att höra. Det var kanske bara något de testade i beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Inte en liknande den här alltså? Skönt att höra. Det var kanske bara något de testade i beta.

Nej, inte de jag har installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, inte de jag har installerat.

Jättebra. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag körde på dessa för AWG28
https://www.inet.se/produkt/6302603/rj45-kontaktdon-for-slim-...

Men om du tar dit en firma så kan de säkert lösa det om det vet i förväg vad det är för kabel.

Permalänk
Medlem

Har sett att många här beställer från Ubiquiti-butiken. Kollade upp priset på det jag vill ha där men det landar bara på ett par hundra mindre än att beställa från Dustin. Jag tycker att det känns rimligt att lägga lite mer på att kunna hantera garantier och annat eventuellt strul med en svensk återförsäljare men jag kanske tänker fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Troligen saknar kontakt mellan några trådar. Dåligt kontakterat. Om de visste att de skulle installerat kabeln i förväg skulle de haft med sig instrument för att mäta kabeln efter installationen. Har de inte en enkel testare så be dem skaffa eller anlita en annan firma.

Tack, ja firman visste i förväg att de skulle installera nätverk och att jag köpt hem kabel (eftersom de inte hade cat6a på rulle). Men det ska sägas att jobbet inte förväntades bli klart samma dag och att de ska komma tillbaka för att göra resten, det var bara att jag bad installatören prioritera kabel till AP:n eftersom jag gärna ville få den på plats asap. Planen var säkert att testa allt när det var färdigt, men det hanns inte i fredags. Så det är inget som tyder på att firman inte gör det de ska. Jag har meddelat dem om kontaktproblemet och vi har satt ett nytt datum om ett par veckor, för att fixa kabeln och montera resten.

Citat:

Det ska vara fast installerade uttag och en patchpanel på den centrala punkten. Eftersom du troligen inte har ett rack, en sådan här https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Tele-data-och-s%C3%A4...

Ja patchpanel/box i serverhörnan är såklart snyggast. Men jag hade faktiskt tänkt låta kablarna bara hänga från taket med vanliga hankontakter på tills vidare, dock med rejält tilltagen extra längd så att jag kan ändra på saker i framtiden. Det är bara 4 kablar som kommer att hänga så, så jag tänker att det funkar att märka upp dem med bara tejp eller motsvarande. Kan hända det blir rack senare, men det styrs lite av vad som blir nästa UPS, serverchassi, etc.

Men när du nämner fasta uttag så tänker jag att jag nog ska låta kabeln som nu går till den takmonterade APn (där kontakten närmast AP möjligen är felkopplad) inte gå direkt fram till APn, utan sluta i ett fast uttag på väggen en bit därifrån. Så kan jag dra en kortare kabel sista biten, och lätt ändra om jag får för mig att flytta APn i framtiden. För de andra nya kablarna var fasta uttag (på "klient"-sidan) redan med i planen.

Citat:

Sedan som uttag är Schneider bra eller excel. Därefter en matchande ram till dina eluttag och strömställare. https://www.elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-modularjac... eller https://www.elektroskandia.se/s?s=Excel%20cat6a&artnr=5140262

Tack för tips. Verkar som att fiman jag anlitat helst tar hem Elko, evt får de beställa uttag och ramar.

Skrivet av varget:

Jag körde på dessa för AWG28
https://www.inet.se/produkt/6302603/rj45-kontaktdon-for-slim-...

Men om du tar dit en firma så kan de säkert lösa det om det vet i förväg vad det är för kabel.

Ser bra ut, dessa var vad min snabbsökning landade i också. Ska ta hem ett 20-pack så att jag har till att göra egna kablar efter behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Har sett att många här beställer från Ubiquiti-butiken. Kollade upp priset på det jag vill ha där men det landar bara på ett par hundra mindre än att beställa från Dustin. Jag tycker att det känns rimligt att lägga lite mer på att kunna hantera garantier och annat eventuellt strul med en svensk återförsäljare men jag kanske tänker fel?

tänkte dom du, men sparade rundt 15-20% på att handla direkt från ui, kamror t.ex . cloud gateways var samma pris ca så tok den från svensk butik

Permalänk
Medlem

Ett gäng 10G switchar:
https://eu.store.ui.com/eu/en?tag=pro-xg-switching

Pro XG 8 PoE såg trevlig ut!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Handlar man direkt via Unifi Store så får man 2 års garanti gentemot 1 år hos svenska återförsäljare. Vet dock inte hur det fungerar vid ett garantiärende då jag inte råkat ut för det själv.

Jag har handlat av dom när det inte funnits i lager hos svenska återförsäljare eller när de haft bra kampanjer. Annars kan jag hålla med om att det kan vara skönt att sköta garantiärenden hos svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag tycker att det känns rimligt att lägga lite mer på att kunna hantera garantier och annat eventuellt strul med en svensk återförsäljare men jag kanske tänker fel?

Känns som ett dyrt nöje för att eventuellt få printa en adresslapp med svensk adress kontra en med europeisk adress. Samma trip till posten i bägge fall.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Handlar man direkt via Unifi Store så får man 2 års garanti gentemot 1 år hos svenska återförsäljare. Vet dock inte hur det fungerar vid ett garantiärende då jag inte råkat ut för det själv.

Jag har handlat av dom när det inte funnits i lager hos svenska återförsäljare eller när de haft bra kampanjer. Annars kan jag hålla med om att det kan vara skönt att sköta garantiärenden hos svenska återförsäljare.

Nja, det är 2 år inom EU generellt enligt lag. Skillnaden i garantitid bör därmed bara gälla länder utanför EU.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är 2 år inom EU generellt enligt lag. Skillnaden i garantitid bör därmed bara gälla länder utanför EU.

Säkert? Har för mig det står 1 års garanti på Dustin och Inet 🤔

Permalänk
Medlem

Konsumentköplag är 2år inom EU. Men handlar man i Sverige är den på 3 år.

Blanda inte garanti och konsumentköplag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har en ERX och en unify 6 Pro AP idag. Funderar dock lite på att ersätta ERX med Cloud Gateway Ultra eller UniFi Gateway Max, borde vara vettigt? Tror inte jag kommer ha nytta av 2.5 Gbit inom 10 år dock så mest intresserad av Ultran som är lite billigare. Måste man ha det officiella svindyra wall mount för vägghängning? Det finns inga skruvhål på enheten? Såg ut att vara något magnetiskt.

Dock såg jag UniFi Cloud Gateway Fiber också. Då kan jag i teori bypassa dosan från telia och trycka i sfp direkt i denna router? Är det smart eller något man inte bör göra om man inte vet vad man håller på med?

Finna det några rykten om en ny unify gateway med inbyggd AP? Har idag bra täckning i hela huset med min pro 6 förutom just på kontoret där jag har min edgerouter. Eftersom allt kör kabel förutom mobilen så funkar det ok. Känns fett overkill att sätta en unify AP till bara för det. Men något inbyggt i routern med nedställd power hade varit awesome.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finna det några rykten om en ny unify gateway med inbyggd AP? Har idag bra täckning i hela huset med min pro 6 förutom just på kontoret där jag har min edgerouter. Eftersom allt kör kabel förutom mobilen så funkar det ok. Känns fett overkill att sätta en unify AP till bara för det. Men något inbyggt i routern med nedställd power hade varit awesome.

De har ju ganska nyss släppt nya gateways. Unifi Express 7
(eller möjligen Unifi Dream Router 7) kanske kan passa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De har ju ganska nyss släppt nya gateways. Unifi Express 7
(eller möjligen Unifi Dream Router 7) kanske kan passa?

Wow, express hade varit utmärkt om bara den har några fler ethernet portar. Kan såklart använda en switch men blir inte lika cleant. 😆 Dreamen passar inte så bra rent fysiskt, vill ha den på väggen.

Såhär ser det ut idag. Ej skruvat upp ERX då jag ändå ska byta den. Och elektriker ska komma snart och sätta ett 4 vägs 230v uttag där också. Funderat på någon låda runt men normalt sätt så hänger gardinen för ändå. Det skulle isåfall vara för att skydda grejerna lite från barnen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Wow, express hade varit utmärkt om bara den har några fler ethernet portar. Kan såklart använda en switch men blir inte lika cleant. 😆 Dreamen passar inte så bra rent fysiskt, vill ha den på väggen.

Såhär ser det ut idag. Ej skruvat upp ERX då jag ändå ska byta den. Och elektriker ska komma snart och sätta ett 4 vägs 230v uttag där också. Funderat på någon låda runt men normalt sätt så hänger gardinen för ändå. Det skulle isåfall vara för att skydda grejerna lite från barnen.

<Uppladdad bildlänk>

Bäddat in mitt.

Husdjur kom åt plasthöljet över tid blev det allt sämre...

Flyttat fibern till mitt patchskåp på annat ställe genom rör. Resten av dosorna samt strömförsöjning är alltså flyttat.

Det ser bättre ut idag, gamla bilder.

OBS! Själva flytten av fibern in i det skåpet gjordes av Telias underleverantörer då de äger den utrustningen och man bör inte pilla själv på den.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!