Över 200kr för en hamburgermeny på Bastard Burgers - var går er smärtgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Kollade precis upp mina favoritpuckar jag köper på Willys,

Eldorado frysta 16x90gram per paket, för ca 135:- = 8.50:- st ca

Innehåller tyvärr bara 77% nöt från Irland/ Storbritannien
Sen
Lök
Potatisstärkelse
Salt
Peppar
Och VATTEN

Vet du vad burgarna på Lidl har för märkning? Hittar inte dom som har 98% kött.

Vafan, köp nötfärs 12-20% irländsk köttråvara och smasha med ett kastrull istället om du vill ha budgetburgare, 85g bollar x2 är perfekt med dubbel ost 👍

Tror de blir billigare än färdiga med, brukar ligga runt 85kr kilot på willys.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dagens lunch (35 SEK):

Man ska leva som man lär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Om de överlever så överlever de på desperata och korkade kunder. Gemene man verkar vara totalt frånkopplad från kritiskt tänkande, man är bara ute efter att stilla sina begär och resten är högst sekundärt.

Personligen käkar jag aldrig ute, någonsin. Det är aldrig värt priset som man betalar, inte ens de billigaste ställena då man använder billigaste möjliga råvaror som tillagas av minsta möjliga kompetens. Sedan vill man i många fall inte göda brottslighet när det kommer till dessa ghettoställen heller.
Jag är bokstavligen hellre utan mat än äter på dessa snabbmatsställen, vare sig det gäller något lokalt ställe, MCD eller någon "finare" variant.

Folk som käkar lunch ute varje dag (på dessa ockerprisade ställen) är oerhört ekonomiskt oansvariga, skulle vara intressant att se deras matbudget för en månad..
(+frukost +middag hemma (eller ute eftersom man är för lat också) +snacks och annat tilltugg)

Vad har du för matbudget då?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du aldrig reser någonstans eller tar du med egen mat då?

Exakt!
Som tur är så är jag inte i behov av att resa någonstans, vare sig privat eller via jobb, men om jag förmodan behöver vara borta 24h eller mer så skulle jag se till att ta med mig saker så att jag kan äta något enkelt.
Är det bara över dagen så klarar man ju sig även utan mat, jag äter bara en gång om dagen dessutom så jag är van vid fastande.

Skrivet av pine-orange:

Vad har du för matbudget då?

Har inte räknat exakt på länge men ligger någonstans runt 2000 - 3000 och då är allehanda saker som man köper som inte bara är mat också inräknat, t ex toalettpapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas fler upptäcker Mister York efter denna tråden

Vill även nämna Boo Burgers som "runner up" gällande billiga och prisvärda burgare, men de finns väl bara i Stockholm?

För en större smakupplevelse, så känner jag att Barrels i Gamla Stan kanske är de sista hantverksburgarna innanför tullarna? Eller är det Franky's som tagit över kronan?

Vill även tipsa om Burgerdudes för att få kolla på vilka burgare som gäller just nu:
https://www.burgerdudes.se/

Skäms lite över att jag fortfarande inte testat Funky Chicken.

Kan intyga om att Boo burgers är helt okej om man vill käka en bra burgare. Barrels däremot, var så längesen jag åt på den i gamla stan att jag inte ens minns om det var bra, men jag och en polare har testat den på Mariatorget typ tre gånger, och det har varit rätt kasst alla gånger om jag ska vara ärlig. Sen verkar dom köra samma fries eller olja som Babas, som jag verkligen inte gillar.

Men är man i Sthlm så är väl Mister York mest bang for the buck. Annars skulle jag nämna dessa utan någon inbördes ordning: BAP, Frankys, The Border(hängmörade burgarna) och Stigberget. Orkar man ev vänta två timmar på maten så är Funky oslagbara, ätit där ett antal gånger och smakerna sitter verkligen, plus konsistens på bröd/kött osv.

Förstår inte riktigt hur Burgerdudes kan ratea Rockin grill så högt, käkat på den i sjöstan och det har nog varit den tröttaste burgarupplevelsen jag varit med om på länge.

Angående priserna så ser det väl likadant ut med det mesta i samhället efter inflationshetsen. Brukar åka iväg och köra fredagslunch på Bastard nästan varje vecka, och 170kr för en lunch med dip, större fries, jalapenos som tillägg, tycker jag inte är så farligt, men allt är ju relativt till vad man tjänar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Folk som käkar lunch ute varje dag (på dessa ockerprisade ställen) är oerhört ekonomiskt oansvariga, skulle vara intressant att se deras matbudget för en månad..
(+frukost +middag hemma (eller ute eftersom man är för lat också) +snacks och annat tilltugg)

Är mycket det sociala för mig, lunch med kollegor/vänner, middagar ute med flickvän / vänner i olika konstellationer/tillfällen (5-10ggr/veckan) . Om det är ekonomiskt oansvarigt är väl lite don efter person? jag har matutgifter på 10-20k i månaden enligt bankens utgiftskoll, har inget intresse i att räkna vad som är endast för mig eller om jag betalat notor där andra swishat, det drabbar inte mitt leverne i övrigt, jag har råd med boende, bilar, båtar, dator, resor, eller vad det nu kan vara inkl sparande och det kommer bli en bra pension om man lever så länge - så varför skulle det vara ekonomiskt oansvarigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Är mycket det sociala för mig, lunch med kollegor/vänner, middagar ute med flickvän / vänner i olika konstellationer/tillfällen (5-10ggr/veckan) . Om det är ekonomiskt oansvarigt är väl lite don efter person? jag har matutgifter på 10-20k i månaden enligt bankens utgiftskoll, har inget intresse i att räkna vad som är endast för mig eller om jag betalat notor där andra swishat, det drabbar inte mitt leverne i övrigt, jag har råd med boende, bilar, båtar, dator, resor, eller vad det nu kan vara inkl sparande och det kommer bli en bra pension om man lever så länge - så varför skulle det vara ekonomiskt oansvarigt?

Grattis, du är antagligen i sveriges 0,1%, inget som en vanlig person pratar om passar in på dig.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Var och en har sin egen ekonomi att värja sig efter, självfallet, men bara för att man har råd så betyder det inte att det är vettigt.
Jag förstår om det här hamsterhjulet för många innebär just den här sociala kontexten men det är inget break-argument från det jag skrev ovan.
Uppenbarligen ser jag det på annat vis än dig t ex, och så får det väl lov att vara tack och lov..

Permalänk
Medlem

[quote postid="20853300" userid="363731" name="user02151"]
Exakt!
Som tur är så är jag inte i behov av att resa någonstans, vare sig privat eller via jobb, men om jag förmodan behöver vara borta 24h eller mer så skulle jag se till att ta med mig saker så att jag kan äta något enkelt.
Är det bara över dagen så klarar man ju sig även utan mat, jag äter bara en gång om dagen dessutom så jag är van vid fastande.

Det låter väldigt onyttigt och otroligt fattigt må jag säga!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det mesta har blivit dyrare, många gånger har det höjts bara för att det går att höja. Långt över inflationssiffrorna.
Det här är ju något de styrande borde hantera, för vad det i praktiken gör är en ännu större omfördelning till de som redan har.

Gällande att beställa hem mat, har nog aldrig någonsin gjort det el ens varit del i något sällskap som gjort det.
Hämtat ja, men aldrig beställt med utkörning.
Känns onödigt dyrt och man får garanterat mat som kallnat eller blivit tråkig.

Burgare är ju inte direkt så komplicerad mat, men som ändå smakar hyfsat bra. Känns inte alls prisvärt när det man får är små portioner och dessutom inte heller alltid toppkvalitet.

Lokalt har vi ett ställe liknande de som nämns, lyxigare burgarrestaurang, men ingen kedja.
Kvalitén varierar från hyfsat bra till inget vidare, men stora är de inte. En gång var det rejält torra, överstekta och översaltade burgare. Så vidare prisvärt är det inte heller, får mer värde för pengarna på något av de andra ställena som är mer gatukök/kedjor.

KPI inflation(inflationssiffror) är inte inflation, den riktiga inflationen är högre. Om konsumenterna blir fattigare och tar billigare varor så införs dessa i korgen istället osv. Sen har du produktförbättringar som räknas av. Det är ett väldigt avrundat(neråt) genomsnitt.

Vill man se riktig inflation så ska man kolla på vad de styrande ger sig själva för löneökningar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Blivit väldigt dyrt på många ställen, jag gillar dock Bastard när man är på språng då det inte finns så mycket annat men 200 nej då är smärtgränsen nådd, ibland kör de menyer för typ 135 på lunchen det är såpass bättre än ex Max, osv att jag tycker det är värt det. Nu käkar jag bara veganskt där är bastard bra medan Max har blivit mycket sämre de senaste 5 åren, förr var de bra. De andra kejdorna har nästan inget.

Men jämförelsevis på två favoritställen när det gäller just burgare och veganskt är Göteburgare i Göteborg givetvis..
Där kostar en riktigt redig burgare med pommes 145, man blir ordentligt mätt och förrätterna är billiga och stora med, och det är en riktig resturang.
Ett annat exempel, Vegan Bar i malmö mellan 130-160 spänn för en meny, riktig resturang där med och mer mat, bättre än alla snabbkedjor.

Sedan käkar jag inte ute ofta och efter att ha flyttat ut på landet lär det enbart ske när man ska iväg till någon av städerna nu

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Var och en har sin egen ekonomi att värja sig efter, självfallet, men bara för att man har råd så betyder det inte att det är vettigt.
Jag förstår om det här hamsterhjulet för många innebär just den här sociala kontexten men det är inget break-argument från det jag skrev ovan.
Uppenbarligen ser jag det på annat vis än dig t ex, och så får det väl lov att vara tack och lov..

Fast du kan inte säga att man är ekonomiskt oansvarig bara för att man prioriterar annorlunda än vad du gör. Har man råd och vettigt sparande i övrigt så är det inte direkt oansvarigt att lägga pengar på saker man vill.

Jag och frun ligger tillsammans på drygt 20k/mån i genomsnitt på mat inklusive de lite finare krogarna några gånger per år. Vi tycker helt enkelt det är värt det, alternativet hade varit att dö med ännu högre balans på kontot vilket inte ger oss jättemycket glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Blivit väldigt dyrt på många ställen, jag gillar dock Bastard när man är på språng då det inte finns så mycket annat men 200 nej då är smärtgränsen nådd, ibland kör de menyer för typ 135 på lunchen det är såpass bättre än ex Max, osv att jag tycker det är värt det. Nu käkar jag bara veganskt där är bastard bra medan Max har blivit mycket sämre de senaste 5 åren, förr var de bra. De andra kejdorna har nästan inget.

Men jämförelsevis på två favoritställen när det gäller just burgare och veganskt är Göteburgare i Göteborg givetvis..
Där kostar en riktigt redig burgare med pommes 145, man blir ordentligt mätt och förrätterna är billiga och stora med, och det är en riktig resturang.
Ett annat exempel, Vegan Bar i malmö mellan 130-160 spänn för en meny, riktig resturang där med och mer mat, bättre än alla snabbkedjor.

Sedan käkar jag inte ute ofta och efter att ha flyttat ut på landet lär det enbart ske när man ska iväg till någon av städerna nu

Ja luncherbjudandet är hyfsat i pris iaf om man är på ett nytt ställe och inte orkar göra research och ja de har de enda veganska burgarna som jag har gillat.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Fast du kan inte säga att man är ekonomiskt oansvarig bara för att man prioriterar annorlunda än vad du gör. Har man råd och vettigt sparande i övrigt så är det inte direkt oansvarigt att lägga pengar på saker man vill.

Jag och frun ligger tillsammans på drygt 20k/mån i genomsnitt på mat inklusive de lite finare krogarna några gånger per år. Vi tycker helt enkelt det är värt det, alternativet hade varit att dö med ännu högre balans på kontot vilket inte ger oss jättemycket glädje.

Precis som jag svarade Linus så är det inte så att bara för att man har råd så är det inte per automatik vettigt att lägga sådana summor. Vill man så vill man, gör man så gör man, kan man så kan man, men det behöver inte vara vettigt bara för det.
Det är så att säga hål i huvudet att lägga sådana summor på mat oavsett om man har råd, vill, kan och finner en glädje med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Det är så att säga hål i huvudet att lägga sådana summor på mat oavsett om man har råd, vill, kan och finner en glädje med det.

Var är enligt dig vettigt att göra med sina pengar?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Var är enligt dig vettigt att göra med sina pengar?

Det är ju inte vad man gör mer pengarna som är frågan utan hur man använder dessa. Att köpa god mat är vettigt, att köpa god mat för ockerpriser är inte vettigt.
Sedan kan man ju ta en diskussion om folks generella (dystopiska) tycken och smak, men det ämnar sig inte för Sweclockers forum tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Precis som jag svarade Linus så är det inte så att bara för att man har råd så är det inte per automatik vettigt att lägga sådana summor. Vill man så vill man, gör man så gör man, kan man så kan man, men det behöver inte vara vettigt bara för det.

Precis som jag sa så är det inte du som bestämmer vad som är universellt vettigt att lägga pengarna på, det finns inget universellt svar på frågan mer än att det är ganska ekonomiskt oansvarigt att under längre tid spendera mer pengar än man får in / har.

Alla prioriterar vi olika och du lägger garanterat pengar på något som jag skulle tycka är ovettigt, men det blir inte oansvarigt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Det är ju inte vad man gör mer pengarna som är frågan utan hur man använder dessa. Att köpa god mat är vettigt, att köpa god mat för ockerpriser är inte vettigt.

Var går gränsen för när det är ocker tycker du? Det känns att det borde vara något inslag av att man utnyttjar motpartens trångmål för att det skall vara ocker.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Precis som jag sa så är det inte du som bestämmer vad som är universellt vettigt att lägga pengarna på, det finns inget universellt svar på frågan mer än att det är ganska ekonomiskt oansvarigt att under längre tid spendera mer pengar än man får in / har.

Alla prioriterar vi olika och du lägger garanterat pengar på något som jag skulle tycka är ovettigt, men det blir inte oansvarigt för det.

Det är inte vad man lägger pengarna på som gör att det inte är vettigt. Det är pris kontra vad man får som är problemet. Om man vill göda restauranger, snabbmatsskedjor, osv. genom att betala ockerpriser för det som erbjuds så är det ekonomiskt oansvarigt. Du kanske inte tycker att det är ocker, men det är ocker oavsett om du tycker det eller inte eftersom priserna är mycket högre än vad det borde vara.
Jag behöver referrera till mitt ovanstående inlägg om folks dystopiska förhållning till saker och ting, dock är det som sagt en diskussion som inte lämpar sig för Swec då jag inte vill bli avstängd.

Skrivet av joakim99:

Var går gränsen för när det är ocker tycker du? Det känns att det borde vara något inslag av att man utnyttjar motpartens trångmål för att det skall vara ocker.

Saken är den att folk med glädje verkar betala dessa ockerpriser. Det är enbart därför vi har dessa tokiga priser eftersom folk är villiga att betala. "Det är inte ocker om folk är nöjda!", återigen, en diskussion jag inte är villig att ta här då jag kommer åtminstone bli censurerad.
Om jag får citera mig själv så går det lite tillbaka till det som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, att dessa ställen överlever på folk som är desperata och korkade. Hur man sedan utvecklar det och nyanserar vad det innebär är inte något som går att diskutera här.
Ocker är när man tar oskäligt mycket betalt för en vara eller tjänst, var den gränsen går är olika beroende på typ av vara och tjänst. Om vi tar hamburgare som exempel så kan man inte säga att hamburgare ska alltid kosta under 90 kronor för att inte vara ocker, detta eftersom hamburgare inte är en och samma sak. Det finns olika typer av kött, olika kvalitéer av kött, olika lagrings och tillagningsmetoder, för att inte tala om personalens kompetens och kostnanden för kompetensen. Det är många olika faktorer som avgör hur högt priset bör vara.
Sedan har vi det där med kostnaden för lokalen och allt annat som vägs in och det är ju lite av en fråga att diskutera för sig självt men som har en liknande karaktär med det som inte går att diskutera här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Massa text.

Inget av det du skriver är väl ocker? I så fall så tycker jag att du skall polisanmäla detta.

Det behöver inte vara oansvarigt att lägga mer än 50 kr per dag på maten.

Permalänk
Medlem

@user02151 Mat är dyrt, men alla förväntas inte ha råd med utemat – inte ens 5 gånger i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Det är inte vad man lägger pengarna på som gör att det inte är vettigt. Det är pris kontra vad man får som är problemet. Om man vill göda restauranger, snabbmatsskedjor, osv. genom att betala ockerpriser för det som erbjuds så är det ekonomiskt oansvarigt. Du kanske inte tycker att det är ocker, men det är ocker oavsett om du tycker det eller inte eftersom priserna är mycket högre än vad det borde vara.
Jag behöver referrera till mitt ovanstående inlägg om folks dystopiska förhållning till saker och ting, dock är det som sagt en diskussion som inte lämpar sig för Swec då jag inte vill bli avstängd.

Ja det är betydligt vettigare att lägga 6k på en PSU och 5k på moderkort än att äta en god oxfilé på restaurang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Exakt!

Har inte räknat exakt på länge men ligger någonstans runt 2000 - 3000 och då är allehanda saker som man köper som inte bara är mat också inräknat, t ex toalettpapper.

Ungefär liknande som mig då jag brukar försöka hålla 100 kr om dagen efter betalt alla fasta kostnader man har.

Permalänk
Medlem

Nej, deras priser är inte rimliga, trots att de skryter om kvalitén. De som har varit där säger att burgarna inte smakar bättre än på andra ställen! Jag hade Bastard Burgers på sommarstugeorten, och är inte förvånad att det burgarhaket gick i konkurs! I dagarna har visst (enligt lokalblaskan) nån ny tagit upp den fallna manteln, jag har inte kollat deras priser. Men de lär gå samma väg om de kopierar prislistan, idag ser folk sig för var de äter. Jag föreslår en vanlig kvartertspub, om det finns där du bor. Annars om du nöjer dig med ett enklare "dussinhak", så är en burgarmeny från lokala korvkiosken också gott, till mindre pengar.

förtydligat
Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är betydligt vettigare att lägga 6k på en PSU och 5k på moderkort än att äta en god oxfilé på restaurang.

Fint "men du då"-argument. Dock så har jag inte betalat de summor som du påstår.
Att välja hårdvara är som att välja vilken typ av kött du vill ha. Du kan köpa en billig detalj som gör jobbet för att få dig mätt, eller så kan du köpa en dyrare detalj som du föredrar.
Allt är relativt. Du får en god oxfilé hemma också till ett betydligt lägre pris dessutom. Vill man betala ockerpriser för att någon annan ska laga maten så är det givetvis fritt fram att göra så om man inte bryr sig om priset.