Över 200kr för en hamburgermeny på Bastard Burgers - var går er smärtgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Den där burgaren ser ut att vara misshandlad och serverad av en finnig 18-åring som saknar all känsla för service-minded! Jag skulle inte vilja äta den ens om jag fick betalt!

Då kan jag med gott samvete påstå att det är så dom ser ut här i Karlstad, riktigt trist!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack snälla! Konceptet borde ju vara densamma oavsett olika städer får man ju hoppas tro? Men frågan är om det handlar om kompetens och personlig preferens kring vem som tillagar burgarna? Mest en killgissning från min sida!

Hur som helst så läser jag i tråden att många konstarerar att McDonalds är mer prisvärt än dessa hypade smashed burger-hak, och jag är benägen att hålla med! Av alla märkliga och påkostade hamburgare jag har provat så faller jag alltid tillbaka på att en hederlig bra cheesburgare är den bästa burgaren! Och där tycker jag rent personligt att McDonalds nailar det med exempelvis QP Cheese eller en dubbel cheesburgare med extra ost!

Man kan tycka det iaf! Men framförallt den i Mall of Scandinavia är under all kritik.
Måste tag mig till Nacka och äta deras burgare vid foodtrucken.

Och prisvärda per kcal är McDonalds ,men kanske inte upplevelsen.

Angående bröded så är det en smaksak och vilken typ av burgare det är. Klassika med sesamfrön avskyr jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för tänker jag.
Kolla vad råvaror av OK kvalitet kostar i affären och addera vad det kostar att driva en hamburgerkedja och snickra ihop en burgare.

Sen kan man ju fundera på varför andra kedjor kan vara så billiga, vad är det i maten och är det skillnader i hur bolagen drivs och personalen har det.

Permalänk
Medlem

Äter nästan bara snabb-burgare på Mr.York, och skulle säga att min gräns är runt 150 kr, vilket är ungefär där Mr.York ligger om man tar extra kött och ost. Sen blir det väl kanske en extra dubbelcheese och kanske uppgradera till milkshake på det, så ~200 kr landar det på i slutändan.
(Rent ekonomiskt så hade antagligen det smartaste varit att enbart beställa vanliga 20krs cheese- alternativt 35krs dubbel-cheese, men det blir snabbt tråkigt.)

BK och Max äter jag endast på om jag får bra rabatt (ibland har dom vettiga kupongerbjudanden) och McDonalds blir det numera bara Spicy Nuggets ...när dom väl säljer (att dom inte har det som standard på menyn är för mig en gåta.)

Skulle aldrig betala 200 kronor för ett bog standard bugarmeal, när jag jämförelsevis kan köpa min go-to pizza (Tomat, Ost, Skinka, Gyros, Lök, Feferoni, Pommes, Sås) på den lokala favoritpizzerian för 125 kr.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Då kan jag med gott samvete påstå att det är så dom ser ut här i Karlstad, riktigt trist!

Det var tråkigt att höra! Hopas att folk vusar sitt mussnöje,nför det där såg osmakl7gt ut 5yvker jah.

Har varit en del även i Karslstad. Ni har några fina restauranger där av lite högre kvalitet också. En del ganska bra hotell också för den delen.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Den där burgaren ser ut att vara misshandlad och serverad av en finnig 18-åring som saknar all känsla för service-minded! Jag skulle inte vilja äta den ens om jag fick betalt!

Skrivet av YamahaDGX630:

skulle säga att här omkring ser de ut sådär utom på typ Mr.Yorker.

både kungen, donken och sibylla får du en ledsen burgare där brödet ser ut som den legat ikläm under ett par upplagor av svenska lagboken i en timme.

tur man inte behöver titta på vad man äter och tbh så såg den fasen mindre ledsen ut än de generellt gör här omkring.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Till er som gör hamburgare hemma och inte på färs:

Vill varna för de populära färska "Hamburgarna" i 4-pack för 29:-, 39:-, 49:- på matkedjorna (ica, Coop, Willys, Hemköp, Lidl mfl) för de är inte Hamburgare utan innehåller endast 80% nötkött och resten är tillsatser. Även deras frusna "Hamburgare" i flerpack är bluff.
Har dock på kampanj köpt frusna och färska Hamburgare på Lidl med 98% kött.

Vet inte hur de sk "Hamburgarna" smakar eftersom jag inte köper bluffprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte kollat lidls app, är den på engelska? Ja lidl kan vara lite "grötigt" ibland men det är ofta saker man inte hittar i andra butiker och tillfälliga partier som kan vara kul att få ta del av som du säger.
Speciellt lidl är verkligen lågstatus, willys har blivit bättre. Som sagt så känner jag folk som tänker (enligt mig) för mycket på vad omgivningen ska tycka, grannar vänner mm. Det mesta sitter nog i deras huvud för de flesta är alltför upptagna av sig själva.

Antar den är på svenska och engelska är aldrig medlem i butiker. Men det är långt ifrån alla som förstår de språken kanske bara ett fenomen på de Lidl jag råkat handla i. Det är ett så kasst system varför inte bara koppla erbjudandena mot ett kort, så slipper kön stannas upp för att varannan kund ska skanna en app de inte förstår sig på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När det gäller Big Mac på Mc Donalds, så tycker jag att de smakade bättre för några år sedan. Om det beror på mina smaklökar, eller om de har ändrat på receptet har jag ingen aning om. Men generellt så har jag slutat att äta hamburgare, kebabb, korv och pizza om jag inte är ute på vägarna. Den skräpmat jag får i mig på vägarna får räcka. Och som motvikt söker jag gärna upp stadens bästa riktiga restaurang. Det och bra hotell är ett måste för mig för att orka.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar den är på svenska och engelska är aldrig medlem i butiker. Men det är långt ifrån alla som förstår de språken kanske bara ett fenomen på de Lidl jag råkat handla i. Det är ett så kasst system varför inte bara koppla erbjudandena mot ett kort, så slipper kön stannas upp för att varannan kund ska skanna en app de inte förstår sig på.

För de kan samla in en massa info om dig i appen och tjäna pengar där också.

Permalänk
Medlem

Min gräns är passerad sedan länge och käkar i stort sett bara burgare hemma. Nyhléns Hugosons färska som man köper på Coop är faktiskt riktigt bra. Har väl beställt hem pizza nån gång ibland men det har också blivit tok dyrt med tiden. Den lokala pizzerian har haft gratis hemkörning och billigare om man beställt direkt från deras sida men sen har dom börjat tagit betalt för leverans. Måste vara en stor kostnad för alla dom som käkar lunch ute fem dagar i veckan numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

När det gäller Big Mac på Mc Donalds, så tycker jag att de smakade bättre för några år sedan. Om det beror på mina smaklökar, eller om de har ändrat på receptet har jag ingen aning om.

McDonalds ändrade faktiskt på sin Big Mac (bl.a) för något år sedan till mixad respons.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ledsen, men om man tycker burgarna på donken är bra har man nog inte rätt att yttra sig om hamburgare!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Ledsen, men om man tycker burgarna på donken är bra har man nog inte rätt att yttra sig om hamburgare!

Upplys oss då, vilken burgare ska man tycka om för att ha rätt att yttra sig om burgare? Tänkte så jag inte ger mig in i diskussionen i onödan

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

För att vara lite on topic så håller jag med om att burgare ute har blivit för dyrt, för "fint", det är inte något jag personligen tycker är prisvärt i någon större utsträckning. Som hämtmat går det absolut bort.

Jag käkar dock ändå ofta burgare, både hemma och ute och allt handlar om vad man är sugen på. Det finns inget rätt svar. I min värld skulle Max t.ex aldrig få påstå sig ha Sveriges bästa burgare, men here we are.

Oftast blir det något hemmavid, med enbart nötkött (smashat eller ej) och med bara silverlök och cheddar på. Kanon, men jag tycker det är svårt att hitta en köttblandning som är helt rätt.

Någon gång då och då blir det smash-burgare på t.ex ÖKs (som var med på burgerdudes lista som bästa burgare norrut) för att jag uppskattar köttsmaken och det finns lite roligare kombos med såser och tillbehör. Gott och åtminstone lite närmare prisvärt än t.ex Bastards eller Brödernas.

Ibland blir det istället nostalgiburgaren som käkades som liten. Kvalitetsmässigt riktigt kass men god ändå. Billigaste fryspuck med trött sesambröd. Stekt med grillkrydda och sen bara ketchup på. Är den utomhus på vintern höjs den några snäpp direkt.

Och ibland så blir det galet nog även snabburgaren, t.ex en dubbel/trippel cheeseburgare på donken som även den har sin charm. Är inte speciellt förtjust i menyburgarna på donken, men cheese och QP går alltid ner. Enda gången det inte varit gott var när jag fick en så flottig burgare att det rann igenom alla lager av papper runt. Imponerande i sig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Priset är inga problem tycker jag, pizza överallt närmar sig också 200kr, känner jag mig lat så fungerar det.
Det jag inte förstår är hur dessa kockar lyckas att misslyckas så brutalt med så många års erfarenhet av matlagning, jag har ingen utbildning inom kök alls men om jag häller salt och peppar på ren färsk nötfärs i min stekpanna så toppar det typ 90% av burgarna ute i restaurangerna.
Om jag gör egen pizza likaså, för helvete t om en varm macka i ugnen blir oftast en bättre upplevelse, hur mycket sparar(snålar) restaurangerna på råvarornas kvalitet egentligen?

Permalänk
Medlem

tror d höjer priserna för högre vinstmarginal också då färre folk har råd att betala de priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tar willys som exempel billigaste rena smöret de har är Svenskt smör och går lös på 44:-/250g medans billigaste margarinet (om man bortser från deras egna Garant märke 19:-/500g som typ bara säljs på willeys) är Milda för 23:-/500g.

så margaring kostar typ 25% av kostnaden för samma mängd smör.

Smör är betydligt dyrare än margarin men kanske inte riktigt så stor skillnad som du gör gällande. Om du tittar på samma storlek på förpackningen så är skillnaden mindre.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler upptäcker Mister York efter denna tråden

Vill även nämna Boo Burgers som "runner up" gällande billiga och prisvärda burgare, men de finns väl bara i Stockholm?

För en större smakupplevelse, så känner jag att Barrels i Gamla Stan kanske är de sista hantverksburgarna innanför tullarna? Eller är det Franky's som tagit över kronan?

Vill även tipsa om Burgerdudes för att få kolla på vilka burgare som gäller just nu:
https://www.burgerdudes.se/

Skäms lite över att jag fortfarande inte testat Funky Chicken.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Smör är betydligt dyrare än margarin men kanske inte riktigt så stor skillnad som du gör gällande. Om du tittar på samma storlek på förpackningen så är skillnaden mindre.

ok om man jämför samma vikt så ja BARA ~3 paket margarin på en paket smör istället för 4 så visst bara ~33% av priset så ingen jätteskillnad men visst går med på att det blir en skillnad.

https://www.willys.se/produkt/Smor-Normalsaltat-80procent-101...

men poängen är fortfarande att margarin lär användas till 99% i varenda snabbmatkedja framför smör iom att det ger aktieägarna mer pengar i vinst.

och de som faktiskt använder smör kommer också ta ett högre kilopris för sin mat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

men poängen är fortfarande att margarin lär användas till 99% i varenda snabbmatkedja framför smör iom att det ger aktieägarna mer pengar i vinst.

och de som faktiskt använder smör kommer också ta ett högre kilopris för sin mat.

Du tror inte att det är vanligt att man steker i matolja?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du tror inte att det är vanligt att man steker i matolja?

matolja/margarin same shit bara att oljan är inte omgjord till fast form först.

och oljan är ju troligen dessutom ännu billigare.

att margarin kom på talan är för att det togs upp att någon tidigare tyckte burgaren smakade margarin och inte smör eller vad det nu var.

personligen brukar jag steka mina burgare i baconfettet så jag använder ingen olja eller smör alls brukar ju ändå bli typ en dl baconfett kvar i pannan efter man stekt baconet kan man lika gärna använda det för att steka burgaren i också.

men tippar att snabbkedjor undviker detta för att kunna sälja även till folk som inte äter fläskkött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Till er som gör hamburgare hemma och inte på färs:

Vill varna för de populära färska "Hamburgarna" i 4-pack för 29:-, 39:-, 49:- på matkedjorna (ica, Coop, Willys, Hemköp, Lidl mfl) för de är inte Hamburgare utan innehåller endast 80% nötkött och resten är tillsatser. Även deras frusna "Hamburgare" i flerpack är bluff.
Har dock på kampanj köpt frusna och färska Hamburgare på Lidl med 98% kött.

Vet inte hur de sk "Hamburgarna" smakar eftersom jag inte köper bluffprodukter.

Kollade precis upp mina favoritpuckar jag köper på Willys,

Eldorado frysta 16x90gram per paket, för ca 135:- = 8.50:- st ca

Innehåller tyvärr bara 77% nöt från Irland/ Storbritannien
Sen
Lök
Potatisstärkelse
Salt
Peppar
Och VATTEN

Vet du vad burgarna på Lidl har för märkning? Hittar inte dom som har 98% kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Sen
Lök
Potatisstärkelse
Salt
Peppar
Och VATTEN

Jag tittade lite snabbt igår på min willys, deras färska 4-pack färdiga puckar hade 80% nötkött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Sen
Lök
Potatisstärkelse
Salt
Peppar
Och VATTEN

Tror de hade kampanj 4-pack färska för 49:- gjorda på nötkött förra veckan. De jag köpte var 10-pack på kampanj, 98% som jag delvis frös ner.
De har 2 sorters frysta ena sorten är bluff men den andra är på nötkött. Kommer inte ihåg namnen. De frysta jag köpte var på kampanj och lite större 140g.

Permalänk
Medlem

Det är när man krossar färsk angus högrygg till 150kr/kg att man i stort sett slutar gå på en massa odugliga hamburgersyltor som är så hinsides överprisade. Gick förbi en Mcdonalds i morse och såg på priskylten att enbart burgaren Big Mac kostar 95kr här.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av Ghus:

Hur överlever de med denna prissättning? Tycker ni det är värt det?

Om de överlever så överlever de på desperata och korkade kunder. Gemene man verkar vara totalt frånkopplad från kritiskt tänkande, man är bara ute efter att stilla sina begär och resten är högst sekundärt.

Personligen käkar jag aldrig ute, någonsin. Det är aldrig värt priset som man betalar, inte ens de billigaste ställena då man använder billigaste möjliga råvaror som tillagas av minsta möjliga kompetens. Sedan vill man i många fall inte göda brottslighet när det kommer till dessa ghettoställen heller.
Jag är bokstavligen hellre utan mat än äter på dessa snabbmatsställen, vare sig det gäller något lokalt ställe, MCD eller någon "finare" variant.

Folk som käkar lunch ute varje dag (på dessa ockerprisade ställen) är oerhört ekonomiskt oansvariga, skulle vara intressant att se deras matbudget för en månad..
(+frukost +middag hemma (eller ute eftersom man är för lat också) +snacks och annat tilltugg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan absolut tänka mig att någon gång per år betala 200kr för en hamburgermeny, om man äter den på en restaurang där inget annat vettigt finns att äta (för mig). Men då vill jag egentligen helst ha en öl och inte läsk till maten. Frikostigt med okryddad pommes ska det vara också.

Käkade på ett danskt nöjesfält för ett par år sedan, alla restauranger var svindyra och vi (2 vuxna + barn) landade en bit över 1000kr bara på lunch. Enda på menyn jag kunde äta var typ pommes med en liten köttbit, över 300 kostade bara det kalaset. Drunknade i alla andra kostnader på resan, men, det var en utgift jag överraskades av.

På en svensexa betalade jag, desperat hungrig och i tidsnöd, styvt 200kr för en hamburgare på en hamnkrog, trots det var den rå i mitten och jag hade inte tid att klaga på klåparna i köket utan lämnade det mesta innan jag gick.

Så, för mig är det nödlösningar med så dyra burgare.

Har dock förståelse för att de som tjänar bättre vill ha en lite annorlunda upplevelse än vanliga snabbmatsburgaren från McD eller BK. (Vi äter ofta på McD, bäst och billigast för familjen)

Där jag bor kostar de 19kr nu tror jag, det är rätt drygt jämfört med hur relativt billiga de var förr. I appen får man dock rätt ofta erbjudande på typ 2 menyer + 2 Happy meal för 209kr, det är ganska prisvärt ändå.

Angående Mister York så verkar de ha Briochebröd till de flesta burgarna, och det är ju rätt vidrigt, och tyvärr allt mer vanligt. Mer bulle än bröd över det. Men, var och en får tycka vad de vill antar jag.

Har f.ö, som en del andra, slutat beställa hem mat. Visade sig att pizzorna (som var min last) var mycket dyrare via Foodora än att beställa direkt från pizzerian... + att det tog längre tid att köra maten till mig än att jag gick och hämtade den själv (2*15 minuter promenad)..."dyrare och vänta längre tid" = jag går själv.

ha då med i beräkningen, danska kronan kostade då 100 DKK =162 SKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

McDonalds ändrade faktiskt på sin Big Mac (bl.a) för något år sedan till mixad respons.

Okej....tack för upplysningen!
Jag brukar försöka hänga med hyfsat bra i nyhetsrapporteringen, men det här har jag missat helt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Personligen käkar jag aldrig ute, någonsin.

Jag antar att du aldrig reser någonstans eller tar du med egen mat då?