Windows lär sig svära

Permalänk
Melding Plague

Windows lär sig svära

Snart kan du diktera text i Windows utan filter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer sätta 18års gräns då med..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så Windows 11:as kontextmeny, som i grundutförandet är värdelös, ska 'fixas' genom att en 'lokal AI' ska föreslå vad man ska tänkas vilja göra. Hello Clippy 2.0.

Permalänk
Medlem

Vem fan blir stött av lite jävla svordomar idag? Är folk verkligen så rädda för ord? Den här typen av filter är ju starten på 1984 och deras dubbeltal

https://en.wikipedia.org/wiki/Doublespeak

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem fan blir stött av lite jävla svordomar idag? Är folk verkligen så rädda för ord? Den här typen av filter är ju starten på 1984 och deras dubbeltal

Jag vet inte bakgrunden till att detta filtrerats från början (sannolikt flera orsaker i kombination), men en sak som kan vara värd att betänka är iaf att det ju är skillnad på att man skriver ett ord (typ 100% tillförlitligt att det blir de bokstäver du trycker på, och därmed förhoppningsvis ett ord som du avsåg) och att datorn ska "gissa" vilka ord du säger.

Jag misstänker iaf att en faktor som vägts in är att man vet med sig att funktionen i sig bara fungerar hyfsat, inte perfekt, och det kan bli ett problem på en annan nivå när datorn slängt in svordomar som du aldrig sagt i någon text du dikterat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag förstod artikeln rätt har du nu möjlighet att stänga av filtret för svordomar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vad gör man inte för att suga åt sig så mycket data som möjligt för sina AIs....

Permalänk
Medlem

Varför blir jag inte förvånad att Windows arbetar med censur av svordomar. Kaninhålet av dumheter börjar bli djupt.
Edit: Den här inställningen kommer ju slumpvis flippas när man accepterar en Windowsuppdatering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många irriterande enshittification-saker jag skulle vilja kunna filtrera bort i Windows av idag, men information som jag aktivt matar in själv med textinmatningsmetoder är knappast en av dem.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ju fler funktioner och nyheter Microsoft kastar ut sig desto fler skäl finner jag anledningar till att hoppa av skeppet…

Har länge tänkt att switcha till någon form utan Linux-distro, testat Fedora en hel del nu de sista men då jag börjat använda min MacBook m1 mer och mer som primär maskin står det nog klart att jag kommer gå över till Apple och köra MacOS som main. Ev ha kvar en Windows PC för att kunna spela lite spel, men även den varan har det blivit betydligt mindre av de sista åren.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Undrar om de kommer sätta 18års gräns då med..

Det får din mamma göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag blir inte stött, men mentalt kategoriserar jag dig i ett fack tillsammans med andra som har det språkbruket.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man använda äkta Svenska, för det blir väl ändå inte "@£¤$"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bra! Då kan man be windows dra åt helvete!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Träning är det som gör Susen för mus...Lingvistiken! 😃

Linux min vän leker du lingvistik du eller Svär Du som svärmor när hon tror att bruden begär och begår hör och hor?

Linux Varken super, röker eller kröker utan blott jobb man Enbart söker...

Linux är varken alkoholism, snusk eller fusk.
Han skriker aldrig pitt eller klitt' utan håller på med sitt.

Geni, Geni det gäller att ligga i! Energi ⚡ Energi, Energi GI GI... 🎶

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hans Upplysthet Herr medbor som Ror intelligensen i land.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte bakgrunden till att detta filtrerats från början (sannolikt flera orsaker i kombination), men en sak som kan vara värd att betänka är iaf att det ju är skillnad på att man skriver ett ord (typ 100% tillförlitligt att det blir de bokstäver du trycker på, och därmed förhoppningsvis ett ord som du avsåg) och att datorn ska "gissa" vilka ord du säger.

Jag misstänker iaf att en faktor som vägts in är att man vet med sig att funktionen i sig bara fungerar hyfsat, inte perfekt, och det kan bli ett problem på en annan nivå när datorn slängt in svordomar som du aldrig sagt i någon text du dikterat.

Språk, ljud etc kan vara svårt ibland

Gunther Steiner

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Windows lär dig svära" "Windows lär sig svära"

Menvafan.. :0 Så Copilot har varit igång betydligt längre än befarat?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ju fler funktioner och nyheter Microsoft kastar ut sig desto fler skäl finner jag anledningar till att hoppa av skeppet…

Har länge tänkt att switcha till någon form utan Linux-distro, testat Fedora en hel del nu de sista men då jag börjat använda min MacBook m1 mer och mer som primär maskin står det nog klart att jag kommer gå över till Apple och köra MacOS som main. Ev ha kvar en Windows PC för att kunna spela lite spel, men även den varan har det blivit betydligt mindre av de sista åren.

Kolla även in Asahi Linux, den är spefikt framtagen för Apple M-series

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI