Vad stöter man på för problem idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Tror aldrig jag har sett mDNS-SD vara blockerat by default i en router

Sett en router med Unifi? Säger inte att du har fel, men jag fick bekymmer med min UCG Ultra, backade tillbaka till en gammal version och skrivaren slutade fungera...
Kan iofs ha varit bekymmer med IP-nummer osså, då jag letade efter/ändrade/aktiverade mDNS-inställningar samtidigt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad är det för modell av skrivare? Med min Brother så bara funkar det automagiskt.

En Samsung MW-2023W har jag för mig, gammal men fungerar när den är accepterad av datorer

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kör en rolling distro (Arch) så kan det bli vissa problem såklart när man kör med uppdatering som inte är testade i större skala, men de flesta problem är relativt lätta att lösa, antingen med någon workaround,nedgradera eller vänta ett tag tills det finns en ny fixad version.

Men hur mycket "problem" man stöter på kan ju minskas genom att välja distributioner som inte är rullande realese , ingen tvingar en till bleeding edge saker etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Eftersom jag kör en rolling distro (Arch) så kan det bli vissa problem såklart när man kör med uppdatering som inte är testade i större skala, men de flesta problem är relativt lätta att lösa, antingen med någon workaround,nedgradera eller vänta ett tag tills det finns en ny fixad version.

Men hur mycket "problem" man stöter på kan ju minskas genom att välja distributioner som inte är rullande realese , ingen tvingar en till bleeding edge saker etc.

Kan hålla med det brukar vara rätt lätt att åtgärda problemen.
Sist jag hade något problem var när jag hoppade på Kubuntu 24.10 Release Candidate (om jag minns rätt), där en uppdatering pajar för något program har byt namn så den får error mitt i uppdateringen. Gick utmärkt genom att tvinga igenom updates av allt annat, samt fanns det någon mer workaround. Men hade ju varit väldigt svårt för någon helt terminal ovan att lösa, då man bootade bara in i CLI.

Nu sedan Januari har jag kört Arch-baserat (CachyOS) och har än så länge inte haft något problem alls. Även om man var lite nervös för detta när man har hört att uppdateringar ibland pajar saker.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Sett en router med Unifi? Säger inte att du har fel, men jag fick bekymmer med min UCG Ultra, backade tillbaka till en gammal version och skrivaren slutade fungera...
Kan iofs ha varit bekymmer med IP-nummer osså, då jag letade efter/ändrade/aktiverade mDNS-inställningar samtidigt.

Nope, har inte testat Unifi än. Kört många andra märken men inte sett det bland D-link, TP-link, Asus, Linksys eller OpenWRT.

Skrivet av OsNy:

Nu sedan Januari har jag kört Arch-baserat (CachyOS) och har än så länge inte haft något problem alls. Även om man var lite nervös för detta när man har hört att uppdateringar ibland pajar saker.

Jag har kört Arch i ca 10 år och inte upplevt några direkta problem. Jag har haft problem med Nvidia-kort men det är ett Nvidia-problem och inte relaterat till Arch. Nu vet jag inte hur CachyOS fungerar men tror inte du behöver vara nervös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag har kört Arch i ca 10 år och inte upplevt några direkta problem. Jag har haft problem med Nvidia-kort men det är ett Nvidia-problem och inte relaterat till Arch. Nu vet jag inte hur CachyOS fungerar men tror inte du behöver vara nervös.

Gott att höra, jo jag kör ju Nvidia och det har faktiskt fungerat rätt bra. Speciellt när jag hoppade till Arch-baserat, då drivrutinerna har gjort stora förbättringar senaste tiden. När jag för andra gången gick över till 100% Linux för 2-3år sedan, så fungerade inte Wayland alls i Kubuntu. Om det fungerade så fungerade inte det att spela i Steam.

Samt hade jag problem en period i Kubuntu att ibland så behövde drivrutinerna ominstalleras för att fungera, då de inte fungerade efter uppdateringar.

Men som sagt, så har det i det stora hela varit väldigt bekymmersfritt, och Arch-baserat med AUR är riktigt smutt, när man behöver lite modernare programversioner. Slippa installera från source eller lägga in nya repon osv.

Steam med Proton är ju i övrigt riktigt bra, de spel jag väl spelar (Single Player) fungerar utmärkt. Totalt supernöjd, känns inte som jag kompromissar med något.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Gott att höra, jo jag kör ju Nvidia och det har faktiskt fungerat rätt bra. Speciellt när jag hoppade till Arch-baserat, då drivrutinerna har gjort stora förbättringar senaste tiden. När jag för andra gången gick över till 100% Linux för 2-3år sedan, så fungerade inte Wayland alls i Kubuntu. Om det fungerade så fungerade inte det att spela i Steam.

Samt hade jag problem en period i Kubuntu att ibland så behövde drivrutinerna ominstalleras för att fungera, då de inte fungerade efter uppdateringar.

Men som sagt, så har det i det stora hela varit väldigt bekymmersfritt, och Arch-baserat med AUR är riktigt smutt, när man behöver lite modernare programversioner. Slippa installera från source eller lägga in nya repon osv.

Steam med Proton är ju i övrigt riktigt bra, de spel jag väl spelar (Single Player) fungerar utmärkt. Totalt supernöjd, känns inte som jag kompromissar med något.

Jag växlade till nvidia-open nyligen som fungerat fint för min del (nu har jag inte prestandatestat något och kör mestadels DOTA2 och Diablo 2 remaken så ta det med en nypa salt).

Jag kan ju även slå ett slag för att det är väldigt lätt att skriva egna paket till Arch. Jag har fixat något paket som installerar alla beroende och konfigurerar skrivare och sedan gjort ett stort meta-paket som installerar allt jag vill ha efter en nyinstallation.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Sist jag hade något problem var när jag hoppade på Kubuntu 24.10 Release Candidate (om jag minns rätt), där en uppdatering pajar för något program har byt namn så den får error mitt i uppdateringen. Gick utmärkt genom att tvinga igenom updates av allt annat, samt fanns det någon mer workaround. Men hade ju varit väldigt svårt för någon helt terminal ovan att lösa, då man bootade bara in i CLI.

Min migration till systemd i Arch förstörde allt. Gav upp en annars så fin och clean och rapp distro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funderar på att byta från Windows 10 till Fedora 40 eller annan modern dist.

Testat live versionen av Fedora och allt verkar funka men svårt att komma på vilka problem man kan stöta på.

Viktigast för mig är Spotify, Youtube redigera sony a7iii raw bilder.

Stämmer det att linux ofta slutar att fungera efter exempelvis en större uppdatering?

Nej, det är inte ofta som linux slutar fungera efter en uppdatering kan jag säga efter att ha använt Linux samtidigt med Windows sen 2007. Inte oftare än Windows skulle jag vilja påstå. Precis som med Windows så kan det blir smärre problem (inte ens windows har nånsin blivit obrukbart efter en uppdatering hos mig, däremot har jag gjort den obrukbar flera gånger )

Som nu t.ex. när jag kör Bazzite så slutade grafiken i ett program som styr fläktarna (Coolercontrol) i Linux att fungera efter den senaste uppdateringen, vilket den blev även för nån uppdatering för nån månad sen, men fixades med nästa som kom några dagar efteråt. Innan körde jag Garuda som fungerade totalt felfritt i ett par år trots dryga 800 uppdateringar (Garuda är en sk "rolling distro" som uppdateras med det allra senaste hela tiden) det blev nåt smärre problem efter det som gjorde att jag, som är en aggressiv distrohoppare (dvs en som flyr så fort nåt går fel istället för att fixa det ) valde Bazzite istället. Men det var inget som påverkade helheten och som inte nästa uppdatering efter några dagar skulle ha löst.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Jo så är det ju, har är du helt ny i terminalen är det inte lika lätt,en vi har idag både Google och LLMs som tx Chat GPT, och internet (tx detta utmärkta forum) med en hel community för Linux, det är inte längre som när jag var ung att man fick sitta o bläddra i bilarna eller leta på nätet i timmar för att lösa relativt enkla problem, så idag kan även den som inte är terminal van läsa saker snabbt och lätt..