Vad stöter man på för problem idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Ska det vara så jävla svårt att installera en skrivare år 2025?

Du betalar extra för detta med HP och deras ink-subscription

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag har åkt på skit med Ubuntu.

Ljudet stänger av sig efter nån timme i vissa spel som Squad, STRIDEN. Allt man söker på handlar enbart om att ljud inte alls fungerar så omöjligt att finna support. Egen tanke är att köpa sig ett billigt separat ljudkort med en simpel ljudutgång och en ingång för MIC. lagt många timmar eller flera dagar på att leta diverse lösningar. inget fungerar utan det känns bara som att man skriver nått i terminala som laddat ner nått som man inte vet vad det är.

En dag var hela Stream borta borta efter en uppdate. Fick ladda hem Steam på nytt, alla spel tog ju timmar att få ner.

Nu har ett nytt problem uppstått, allt tar tid att starta upp, är nästan som att all data går på en mekanisk disk. Skall jag starta Firefox, steam och spel dessutom då tar det en minut innan nått böjar hända. Verkar som att NVME sätter sig i sleepmode eller något sånt.

Känns snart som att jag vill återvända till Windows i alla fall då det hur man än vänder och vrider på det uppstått problem på löpande. oftast vill man ju bara spela spel när man så önskar, inte sitta och klia sig på hakan med ett ständigt hmm hmm hmm.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

inget fungerar utan det känns bara som att man skriver nått i terminala som laddat ner nått som man inte vet vad det är.

Det är lite detta som är ditt problem. Om du kör kommandon som du inte vet vad som händer vet du heller inte om du gör rätt eller fel. Tyvärr är det oftast så i Linux att man måste läsa på om man inte vet vad man gör, annars är risken väldigt stor att något går sönder.

Vill du ändå köra Linux föreslår jag att du kör Debian stable och håller tillgodo med det som finns i Debians repository. Även här kan man ta sönder saker, men risken är väsentligt mindre. Det är också en bra idé att googla upp om du ska installera något som t.ex Steam innan. Då slipper man mycket problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det är lite detta som är ditt problem. Om du kör kommandon som du inte vet vad som händer vet du heller inte om du gör rätt eller fel. Tyvärr är det oftast så i Linux att man måste läsa på om man inte vet vad man gör, annars är risken väldigt stor att något går sönder.

Vill du ändå köra Linux föreslår jag att du kör Debian stable och håller tillgodo med det som finns i Debians repository. Även här kan man ta sönder saker, men risken är väsentligt mindre. Det är också en bra idé att googla upp om du ska installera något som t.ex Steam innan. Då slipper man mycket problem.

Fast det finns egentligen inga förklaringar... Googla själv på det så får du se.
Exemel.... https://youtu.be/TjmHVgCSpQQ?si=nt6SyZxgWEa5QLXK&t=18

kan du ever visa nån stans där någon överhuvudtaget visar/betättar/Förklarar .... hur /varför/ vad som exakt händer och varför man gör si och så. nä det har aldrig hänt. Så förklara gärna eller visa någonstans. observera detta var bara ett enda exempel, jag kommer inte leta upp femtio på raken eller tusentals. husom så är det exakt så där det ser ut... kör den det här för det löste mitt problem. Noll förklaringar.

Och hur hjälpte du egentligen nån som är ny på Linux nu om du frågar dig själv? (ytterligare en till som kommer med ytterligare förslag på en av alla miljoner linuxdistar som finns. kom gärna med en till med ett ännu flashigare namn. ärligt talat, ställ dig med bägge fötterna på joden)

Nä man jag har ju provat britt-Linux och det är skitbra. men om inte det funkar så kan man prova smack och bang Linux... kan hålla på för evigt...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

kan du ever visa nån stans där någon överhuvudtaget visar/betättar/Förklarar .... hur /varför/ vad som exakt händer och varför man gör si och så. nä det har aldrig hänt.

Om den som erbjuder en lösning inte kan förklara mekanismerna bakom vad som går fel eller hur fixen hjälper situationen, så har denne antagligen inte förstått problemet eller lösningen själv.

Det här gäller förstås inte bara Linux, utan all teknisk felsökning.

Det du kan förbättra på din sida är källkritik. Sluta köpa påståenden utan förklaring eller med en förklaring du inte förstår fullt ut. Det kommer hjälpa dig på alla livets områden.

Vad gäller felsökning på Linux (och alla andra OS jag känner till) så börjar det alltid med samma sak: Kolla relevanta loggar. Steg två är att hitta den officiella dokumentationen om den finns. Oftast är det man-sidor. Se ”man man” i terminalen. Nej, du ska inte lita på slumpmässig idiot på Youtube som inte kan svara på ”varför?”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Fast det finns egentligen inga förklaringar... Googla själv på det så får du se.
Exemel.... https://youtu.be/TjmHVgCSpQQ?si=nt6SyZxgWEa5QLXK&t=18

kan du ever visa nån stans där någon överhuvudtaget visar/betättar/Förklarar .... hur /varför/ vad som exakt händer och varför man gör si och så. nä det har aldrig hänt. Så förklara gärna eller visa någonstans. observera detta var bara ett enda exempel, jag kommer inte leta upp femtio på raken eller tusentals. husom så är det exakt så där det ser ut... kör den det här för det löste mitt problem. Noll förklaringar.

Och hur hjälpte du egentligen nån som är ny på Linux nu om du frågar dig själv? (ytterligare en till som kommer med ytterligare förslag på en av alla miljoner linuxdistar som finns. kom gärna med en till med ett ännu flashigare namn. ärligt talat, ställ dig med bägge fötterna på joden)

Nä man jag har ju provat britt-Linux och det är skitbra. men om inte det funkar så kan man prova smack och bang Linux... kan hålla på för evigt...

hhttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

Klistra aldrig bara in nåt kommando i terminalen! Googla eller använd ChatGPT för att ta reda på vad det gör först. Vill du verkligen lära dig linux kan t.ex. https://linuxjourney.com vara en bra start.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om den som erbjuder en lösning inte kan förklara mekanismerna bakom vad som går fel eller hur fixen hjälper situationen, så har denne antagligen inte förstått problemet eller lösningen själv.

Det du kan förbättra på din sida är källkritik. Sluta köpa påståenden utan förklaring eller med en förklaring du inte förstår fullt ut. Det kommer hjälpa dig på alla livets områden.

Vad gäller felsökning på Linux (och alla andra OS jag känner till) så börjar det alltid med samma sak: Kolla relevanta loggar. Steg två är att hitta den officiella dokumentationen om den finns. Oftast är det man-sidor. Se ”man man” i terminalen. Nej, du ska inte lita på slumpmässig idiot på Youtube som inte kan svara på ”varför?”

Mmm det var ju så klart jag gjort först men finns inget om det på nätet.
men ok så jag måste ge dig femtio exepel för att det ska gå in...

räcker att googla på Ubuntu Soundcard stopp working7frezzing som det ju är i mitt fall för det fungerar ju nån timme eller så,

Gå in på första bästa exempel så ser du det själv. väldigt mycket löst snack och skit överallt...

ingen förklara nånting med än. Typ jag körde det här /Sudo apt get bla bla bla) och det fixade problemet. Jag provar det, det fixar inte mitt problem som jag har på min dator. Har desperat letat och letat men finner inte något och blir ju mer desperat så vad gör man då ?

Finns inget annat till slut än att köra allt jag kan komma över och det var det jag gjorde till slut. Dessutom bytt grafikkort under dom här månaderna från nvidia till AMD. Jag kanske kan byta till nått externt billigt skitljudkort med nått äldre ljudchipp säkert.'som ett sista försök.

På Windows kan jag direkt gå in och se om det är nått fel och lätt avinstallera ljudkortet mer direkt. Så det får nog bli en om intallering till Widows tyvvär.

Att nån radom gubbe på nätet säger "Du har inte läst vad som ligger bakom så att du vet vad som händer löser kappats mitt problem. Som sagt har hålt på med det här i sen i december nu, läst, googlat och provat mängder med grejer och kan inte det gå in så blir ju inte linuxväden särskilt stärkt av det svaret du har att gå. Det blir tvärt om.

Du har ju inte hjälpt till med något utan det säger mig bara... Ok men det löste inte mitt problem och jag får bara ännu dummare svar på nätet om jag försöker lösa problemet. Eller att påpeka problem som faktiskt finns bland folket... är ju som nä det är du som gör fel.

Ja det var väl fel att söka på google, läsa en bibel med text och pröva 50 grejer som folk faktiskt provat och en del säger att det löste deras problem. Det var fel alltså.

Ok men då får det bli windows och tack för mig men på Windows så funkar i alla fall ljudet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

!!! Jag orkar inte göra det mer nu då jag redan gjort det !!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Var det inte det jag precis gjorde?

Du har trasat sönder ditt Linux med en massa kommando du inte vet vad de gör. Finns nog ingen i hela världen som kan hjälpa dig med ditt problem på grund av det förutom att installera om. Jag föreslog dig att installera Debian stable, för det är en av de mest stabila distron som finns. Ditt Ubuntu bygger på Debian Testing så det det blir kaka på kaka. Vet du inte vad Debian är har du inte mycket koll. Jag har testat en hel del olika distros från Arch till Kubuntu och ingen av dem har varit så stabil som Debian som jag kört i över 15 år.

Det finns ingen, varken här eller någon annan stans som har nån slags ansvar för en bra Linux-upplevelse mer än du själv. Så ställ dig med fötterna på jorden själv!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du har trasat sönder ditt Linux med en massa kommando du inte vet vad de gör. Finns nog ingen i hela världen som kan hjälpa dig med ditt problem på grund av det förutom att installera om. Jag föreslog dig att installera Debian stable, för det är en av de mest stabila distron som finns. Ditt Ubuntu bygger på Debian Testing så det det blir kaka på kaka. Vet du inte vad Debian är har du inte mycket koll. Jag har testat en hel del olika distros från Arch till Kubuntu och ingen av dem har varit så stabil som Debian som jag kört i över 15 år.

Det finns ingen, varken här eller någon annan stans som har nån slags ansvar för en bra Linux-upplevelse mer än du själv. Så ställ dig med fötterna på jorden själv!

Vaddå "trasat sönder" All fungerar exakt prcis som det gjort hela tiden så det där med trasa sönder får du stå för själv.

Som sagt här hjälper du inte alls utan gör mig bara mer bestämd att Linux är skit helt enkelt om du vill kunna sätta sig ner och njuta av dom spel du vill spela, och communityn är värre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vaddå "trasat sönder" All fungerar exakt prcis som det gjort hela tiden så det där med trasa sönder får du stå för själv.

Som sagt här hjälper du inte alls utan gör mig bara mer bestämd att Linux är skit helt enkelt om du vill kunna sätta sig ner och njuta av dom spel du vill spela, och communityn är värre...

Varför ska du på Linux över huvud taget om det enda du vill göra är att spela spel, speciellt om du tycker att Linux och dess community är skit? så ja, det är i Windows du ska vara. Det blir både du och Linux-communityn gladare av.

Jag lämnar denna diskussionen nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Jag har åkt på skit med Ubuntu.

Ljudet stänger av sig efter nån timme i vissa spel som Squad, STRIDEN. Allt man söker på handlar enbart om att ljud inte alls fungerar så omöjligt att finna support. Egen tanke är att köpa sig ett billigt separat ljudkort med en simpel ljudutgång och en ingång för MIC. lagt många timmar eller flera dagar på att leta diverse lösningar. inget fungerar utan det känns bara som att man skriver nått i terminala som laddat ner nått som man inte vet vad det är.

En dag var hela Stream borta borta efter en uppdate. Fick ladda hem Steam på nytt, alla spel tog ju timmar att få ner.

Nu har ett nytt problem uppstått, allt tar tid att starta upp, är nästan som att all data går på en mekanisk disk. Skall jag starta Firefox, steam och spel dessutom då tar det en minut innan nått böjar hända. Verkar som att NVME sätter sig i sleepmode eller något sånt.

Känns snart som att jag vill återvända till Windows i alla fall då det hur man än vänder och vrider på det uppstått problem på löpande. oftast vill man ju bara spela spel när man så önskar, inte sitta och klia sig på hakan med ett ständigt hmm hmm hmm.

Såhär:
Ja, skit händer. Läser jag din diskussion här är det för mig uppenbart att Linux kräver en nivå av felsökningskunskap som du inte (ännu) har. MEN: Den sorts felsökning du beskriver att du utfört hade inte hjälpt dig fixa underliggande problem i Windows heller; även om du är troligen mer van vid hur det systemet strular.

Första steget i all felsökning är alltid att fråga sig "Vad har förändrats sedan förra gången det fungerade?"
Sannolikt, om du har ljudproblem eller plötsliga prestandaproblem mot lagring, har du fått en uppdaterad kärna som av någon anledning inte spelar bra med ditt ljudkort eller med din lagringslösning. Detta är samma sorts fenomen som om du skulle få en dålig drivrutinsuppdatering i Windows.

Hur kan du testa om detta är vad som hänt?
När du startar din dator får du sannolikt upp en bootmeny med nuvarande plus en eller flera äldre kärnor i listan. (Denna meny kan du annars tvinga fram genom att hålla inne shift-knappen när du startar datorn). Innan du börjar ändra på något annat, starta din dator med förra kärnan och se om det löser ditt problem. Om ja, rapportera felet till företaget/projektet som tillverkar din distribution. Om inte, är det dags att börja felsöka annat. Men återigen: Sök efter förändringarna i sånt du vet har ändrats. Gör små förändringar i taget. Och, vilket är nog så viktigt: skriv ner de förändringar du gör så du kan återställa dem senare.

De andra tips du fått, om att titta i systemets loggar och söka efter felmeddelanden är värdefullt på det sättet att du sedan kan söka på nätet efter exakt det fel du har, istället för ett alldeles för generellt begrepp som `sound intermittently stops working +ubuntu`.

Vad gäller att Steam bara skulle försvinna och att du blev tvungen att installera om alla dina spel:
Min gissning är att du har ovanligt lite ledig diskplats på din dator. Troligen har du nämligen inte blivit av med ditt gamla spelbibliotek, utan något har pajat i inställningarna till din Steam-installation så att den inte längre visste var ditt spelbibliotek låg, och sedan har du sannolikt laddat ner dubletter av dina spel till ett annat ställe. Att söka i din hemkatalog efter steam-relaterade underkataloger hade troligen hjälpt dig återfinna de "saknade" spelen, och så hade du kunnat peka ut spelbiblioteket direkt i Steamklienten igen.

Kontentan av detta inlägg: Datorer är deterministiska. Gör du exakt samma saker under samma förutsättningar kommer du få samma resultat. Det innebär att man kan tillämpa den vetenskapliga metoden på dem när man behöver felsöka något:
- Observera problemet
- Skaffa dig mer information om vad som inträffar
- Bygg en hypotes om vad som gått snett
- Prova hypotesen genom att göra en förändring som borde förändra utfallet
- Analysera vad som händer efteråt
- Sammanfatta resultatet

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jag föreslog dig att installera Debian stable, för det är en av de mest stabila distron som finns.

Det är också en distribution som kräver mer eftertanke för att installera än många andra operativsystem, och det är en distribution som har betydligt större risk att inte fungera "ur box" med hårdvara som man inte köpt specifikt med tanken att köra just Debian på den.
Så mitt råd till en ovan användare som börjat med Ubuntu är att fortsätta köra Ubuntu tills de är bekväma med det och tröttnat på att det är "för enkelt" (om detta någonsin händer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är också en distribution som kräver mer eftertanke för att installera än många andra operativsystem

Har du lust att specificera? Vad är det som gör att Debian kräver mer eftertanke än exempelvis Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

!!! Jag orkar inte göra det mer nu då jag redan gjort det !!!!

Skrivet av Eazy:

I mina öron låter ni som två troll som bråkar med varandra.

Ingen har påstått att linux är perfekt (och har någon gjort det, har denne fel).

Det här är en allmän tråd om generella problem i linux (och sådana finns det gott om).
Det här är INTE en "hjälp mig med linux"-tråd.
Vill man ha hjälp med linux startar man en ny tråd om just sitt problem.
Av vad jag vet har Modellören inte startat någon egen tråd om sitt ljudproblem. Det tolkar jag som att hen inte är så intresserad av att få hjälp, utan är mest ute för att ventilera sin frustration.

När det gäller ljudproblem i allmänhet finns det tusentals som inte har några problem, så ljud fungerar utmärkt i linux.
Sedan finns det några stackare som har problem och jag tycker jättesynd om de som drabbas.

Allmänna råd till nybörjare när det gäller att felsöka:

Fungerar inte en distro så provar man en annan distro.
Eftersom detta verkade röra ljud i spel skulle jag prova en speldistros som Nobara eller Bazzite.
(generellt är det ett dåligt råd att byta distro så fort man får problem. Det är bättre att lösa problemet direkt och lära sig linux. Men steg 1 för en nybörjare är att ha ett fungerande system. När man väl har ett fungerande system kan man börja felsöka och försöka komma på varför det inte fungerade med den första distron)

Har man provat flera distros och får samma problem gäller:
Man bör tänka på att all hårdvara inte stödjer linux.
Observera ordningsföljden.
Det är alltså inte linux fel om det saknas eller är buggiga drivrutiner, utan hårdvarutillverkanes fel.
Det är hårvarutillverkaren som ska skriva drivrutiner till windows, mac och linux - inte tvärt om.
(Återigen: det är ingen bra början för nybörjare att börja felsöka linux, då är det bättre att prova på en annan dator.
Jag hjälpte en gång en frustrerad nybörjare som hade en gammal dator och ett övergivet USB-minne. Han var frustrerad för att han inte lyckades installera linux. Först konstaterade jag att USB-minnet var trasigt, så han fick låna ett helt av mig. Sedan konstaterade jag att även datorn var trasig, så han fick en av mina gamla skrotdatorer.
Linux är jättebra på äldre hårdvara, men äldre trasig hårdvara är... trasig, även med linux.)

När det gäller Modellörens sätt att beskriva sina problem här i tråden, så är det ingen felrapport, och som jag förstår så har det aldrig varit menat att vara det.
Vi saknar ALL info som behövs för att hjälpa till.
Modellörens inlägg är på nivån som om jag skulle skriva: "min bil fungerar inte".
Det finns inte en chans i helvete att ni kan hjälpa mig att få igång min bil med den felbeskrivningen.
Det kan vara vilket fel som helst, inklusive att jag talar om leksaksbilen som jag byggde i lego.

Av Modellörens inlägg i tråden förstår vi att han är nybörjare på linux och har gjort flera nybörjarmisstag.
Men det är meningslöst att försöka hjälpa, eftersom hen skriver i en allmän klagotråd.

Jag önskar att det inte var så, men linux kan vara jättetufft för vissa nybörjare (medan andra inte har några problem alls).
Själv behövde jag två år från det jag började med linux, tills jag hade ett linuxsystem som fungerade felfritt.
Nu i efterhand vet jag precis vad jag gjorde för fel:
1. Jag började med en datorer som inte stödde linux: 2 olika laptops med nvidiakretsar, wifi och musplattor som saknade linuxstöd.
2. När jag till slut insåg att jag inte skulle få igång linux på de gamla skrothögarna försökte jag installera på en ny dator. Tyvärr provade jag med äldre linuxdistros, som Mint, och Ubuntu LTS, som hade ett par år gammal linuxkärna, medan datorn var nyinköpt. Självklart hade linux inte stöd för min nyinköpta dator. Ett år senare, när jag provade med en nyare distro, fungerade allt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Hur är jag ett troll i detta? Jag föreslog en lösning om att installera om och använda en distro som är stabil och mer genomtestad. Att sedan han kommer med ovett, ska jag då bara bend over och ta emot?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Har du lust att specificera? Vad är det som gör att Debian kräver mer eftertanke än exempelvis Ubuntu?

Jämfört med Debian är Ubuntu, men i ännu högre grad Mint, Zorin och Pop, nybörjardistros.
Det betyder att de kommer med flera hjälpprogram som nybörjaren kan använda för att snabbt komma igång.
Debian saknar dessa hjälpprogram och man måste antagligen in i terminalen och fixa saker, samt att man måste veta vad man gör.

Har man en nybörjardistro där video inte fungerar öppnar man bara välkomstprogrammet och klickar på knappen "installera CODECs".

Även om det är lätt att fixa Debian om man vet vad man gör, är det inte så lätt som en knapptryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hur är jag ett troll i detta? Jag föreslog en lösning om att installera om och använda en distro som är stabil och mer genomtestad. Att sedan han kommer med ovett, ska jag då bara bend over och ta emot?

Nej, du är inte ett troll.
Och Modellören tycker inte heller att hen är ett troll.
Men ni triggar varandra.

Det är inga fel på dina råd, men de kommer inte hjälpa Modellören.

Modellören kommer från Windowsvärlden, är nybörjare med linux och tänker fortfarande som en windowsanvändare.
Både du och jag vet att man inte löser linuxproblem som man gör i windows. Modellören har inte hunnit så långt.

Det viktigaste för en nybörjare är att börja med ett felfritt system.
Därför är bästa rådet: börja med att byta distro, hjälper inte det byt dator.
Att försöka felsöka något som man inte använt tidigare och som man därför inte ens vet hur det ska fungera korrekt, är en mardröm.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Debian har ett religiöst fokus på flexibilitet, fri programvara och stabilitet. Flexibiliteten innebär att du redan i installationsfasen behöver göra val du kanske inte riktigt förstår; exempelvis vilken skrivbordsmiljö du ska använda. Stabilitetsfokus innebär att en standardinstallation under en stor del av livscykeln kommer ha en äldre kärna som kan sakna inbyggt stöd för nyare hårdvara. Kravet på fri programvara gör att viss hårdvara (Nvidia) eller vissa funktioner (grafikcodecs) kräver extra meck för att fungera.

Ubuntu förenklar i alla dessa faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Debian har ett religiöst fokus på flexibilitet, fri programvara och stabilitet. Flexibiliteten innebär att du redan i installationsfasen behöver göra val du kanske inte riktigt förstår; exempelvis vilken skrivbordsmiljö du ska använda.

Du menar att förvalda alternativen inte är bra nog, så man måste ändra dom?

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Du menar att förvalda alternativen inte är bra nog, så man måste ändra dom?

Jag menar att bara ett subset av ”normala” datoranvändare är bekväma med att ges många alternativ innan de vet vad de gör. Debian är ett bra system som jag använder själv inom en del områden, men det är inte något jag skulle rekommendera någon att börja med nu när det finns andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Ingen har påstått att linux är perfekt (och har någon gjort det, har denne fel).

Det här är en allmän tråd om generella problem i linux (och sådana finns det gott om).
Det här är INTE en "hjälp mig med linux"-tråd.
Vill man ha hjälp med linux startar man en ny tråd om just sitt problem.
Av vad jag vet har Modellören inte startat någon egen tråd om sitt ljudproblem. Det tolkar jag som att hen inte är så intresserad av att få hjälp, utan är mest ute för att ventilera sin frustration.

När det gäller ljudproblem i allmänhet finns det tusentals som inte har några problem, så ljud fungerar utmärkt i linux.
Sedan finns det några stackare som har problem och jag tycker jättesynd om de som drabbas.

Allmänna råd till nybörjare när det gäller att felsöka:

Fungerar inte en distro så provar man en annan distro.
Eftersom detta verkade röra ljud i spel skulle jag prova en speldistros som Nobara eller Bazzite.
(generellt är det ett dåligt råd att byta distro så fort man får problem. Det är bättre att lösa problemet direkt och lära sig linux. Men steg 1 för en nybörjare är att ha ett fungerande system. När man väl har ett fungerande system kan man börja felsöka och försöka komma på varför det inte fungerade med den första distron)

Har man provat flera distros och får samma problem gäller:
Man bör tänka på att all hårdvara inte stödjer linux.
Observera ordningsföljden.
Det är alltså inte linux fel om det saknas eller är buggiga drivrutiner, utan hårdvarutillverkanes fel.
Det är hårvarutillverkaren som ska skriva drivrutiner till windows, mac och linux - inte tvärt om.
(Återigen: det är ingen bra början för nybörjare att börja felsöka linux, då är det bättre att prova på en annan dator.
Jag hjälpte en gång en frustrerad nybörjare som hade en gammal dator och ett övergivet USB-minne. Han var frustrerad för att han inte lyckades installera linux. Först konstaterade jag att USB-minnet var trasigt, så han fick låna ett helt av mig. Sedan konstaterade jag att även datorn var trasig, så han fick en av mina gamla skrotdatorer.
Linux är jättebra på äldre hårdvara, men äldre trasig hårdvara är... trasig, även med linux.)

När det gäller Modellörens sätt att beskriva sina problem här i tråden, så är det ingen felrapport, och som jag förstår så har det aldrig varit menat att vara det.
Vi saknar ALL info som behövs för att hjälpa till.
Modellörens inlägg är på nivån som om jag skulle skriva: "min bil fungerar inte".
Det finns inte en chans i helvete att ni kan hjälpa mig att få igång min bil med den felbeskrivningen.
Det kan vara vilket fel som helst, inklusive att jag talar om leksaksbilen som jag byggde i lego.

Av Modellörens inlägg i tråden förstår vi att han är nybörjare på linux och har gjort flera nybörjarmisstag.
Men det är meningslöst att försöka hjälpa, eftersom hen skriver i en allmän klagotråd.

Jag önskar att det inte var så, men linux kan vara jättetufft för vissa nybörjare (medan andra inte har några problem alls).
Själv behövde jag två år från det jag började med linux, tills jag hade ett linuxsystem som fungerade felfritt.
Nu i efterhand vet jag precis vad jag gjorde för fel:
1. Jag började med en datorer som inte stödde linux: 2 olika laptops med nvidiakretsar, wifi och musplattor som saknade linuxstöd.
2. När jag till slut insåg att jag inte skulle få igång linux på de gamla skrothögarna försökte jag installera på en ny dator. Tyvärr provade jag med äldre linuxdistros, som Mint, och Ubuntu LTS, som hade ett par år gammal linuxkärna, medan datorn var nyinköpt. Självklart hade linux inte stöd för min nyinköpta dator. Ett år senare, när jag provade med en nyare distro, fungerade allt perfekt.

"I mina öron låter ni som två troll som bråkar med varandra"
nja fast den här tråden heter ju "Vad stöter man på för problem idag i en modern Linuxdist?

Jag skriver vad som jag råkat ut för- utan att bry mig om supportbiten. jag brukar själv ge support i bland och vet hur man anger hårdvarauppgifter och beskriva problem. Det har jag inget problem med.

Sen om andra missförstått vad tråden går ut på är ju egentligen inte mitt problem Att andra har uppenbara problem om nån beskriver varför Linux är dåligt är inte heller mitt problem.

Att någon allt för världen inte kan ta in att nån felsökt med massor med olika metoder och lagt ner massor med tid på något där klart uppenbart Linux (Som vist ska vara så stablit och okritiskt det bästa som finns) inte har bra drivrutiner just för den här hårdvaran.

På Windows så hadde detta vart löst på en kvart och jag i mitt fall kommer gå över bara jag orkar pilla med en USB sticka och känner att jag har tid. i dag anser jag att Linux är skit, det är inte moget för "Vanligt folk" än. Jag vet för jag har provat nu i ett par månader. Linux är som gjort för att råka ut för problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag kör Linux Mint på de datorer där jag vill att allt "bara ska fungera", dvs daglig surf, streaming bl.a. den som är kopplad till TVn. På alla andra -- utvecklingsdatorn och servrarna -- kör jag Debian.
Debian har inga drivrutiner som bygger på sluten källkod, inga codec som bygger på sluten källkod, ingen autoinstallation av skrivare, ingen default skrivbordsmiljö. Delar av detta kan ha ändrats sedan jag installerade Debian på mina datorer och sedan har "bara" uppdaterat systemen. Men med det sagt är det lite mera handpåläggning som krävs för ett i mitt tycke väl fungerande system om jag installerar Debian men om jag väljer, som till min frus två datorer och tre av mina, att installera Linux Mint Cinnamon, så är det bara in med USB-minnet och ett par klick med musen och Klart!
En detalj som ställt till det för mig på Mint är att jag min vana trogen installerat drivrutiner för skrivaren och sedan manuellt konfigurerat skrivaren. Dock letar Mint automatiskt reda på och installerar och konfigurerar min skrivare och då får t.ex. Firefox fnatt när jag ska skriva ut någonting jag hittat på nätet, t.ex. ett matlagningsrecept. Tvekar mellan skrivarna (trots att där bara finns en fysisk skrivare). Jag tog då bort den av mig konfigurerade drivrutinen och vips! så fungerar utskrifter som de ska. Så det blir, allteftersom Linux mer och mer utvecklas i användarhänseende, för mig att glömma gamla vanor med manuell installation och konfiguration och acceptera att systemet fixar det utan min handpåläggning.
Utveckling och framåtskridande är ett helvete för oss gamlingar

rättade felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag kör Linux Mint på de datorer där jag vill att allt "bara ska fungera", dvs daglig surf, streaming bl.a. den som är kopplad till TVn. På alla andra -- utvecklingsdatorn och servrarna -- kör jag Debian.

Ja, min fråga gäller mestadels installeraren, och jag tror att väldigt många som inte har linux-erfarenhet skulle lätt klara av att installera med standardalternativen i Debian-installeraren, och att det skulle vara så krångligt att installera bara handlar om att man har någon bild att debianinstalleraren är så krånglig för att den förr (vilket börjar bli VÄLDIGT länge sedan) bara hade ett textläge för installationen. Sedan är det så klart det här med stängda drivrutiner, då blir det så klart en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Ja, min fråga gäller mestadels installeraren, och jag tror att väldigt många som inte har linux-erfarenhet skulle lätt klara av att installera med standardalternativen i Debian-installeraren, och att det skulle vara så krångligt att installera bara handlar om att man har någon bild att debianinstalleraren är så krånglig för att den förr (vilket börjar bli VÄLDIGT länge sedan) bara hade ett textläge för installationen. Sedan är det så klart det här med stängda drivrutiner, då blir det så klart en annan sak.

Jag har inte sagt att installeraren för Debian är krånglig, det är som sagt väldigt länge sen. Det är snarare att man behöver göra en del val vid installationen och efterinstallation av saker som automatiskt installeras i "användarvänligare" distributioner.

Permalänk
Medlem

Det ordnade sig med skrivaren i alla fall, gick bättre med trådlös anslutning en 80-tals varianten med skrivarkabel. Logiskt var det dock inte

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Det ordnade sig med skrivaren i alla fall, gick bättre med trådlös anslutning en 80-tals varianten med skrivarkabel. Logiskt var det dock inte

Min wifi-skrivare är också svårdetekterad i Linux, speciellt om mDNS inte är aktiverat i routern. Bonjour heter det kanske på en del ställen. (eller om det är nåt annat, liknande)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Att installera skrivare gick utmärkt och inget behövdes göras när jag körde Kubuntu, skrivaren hittades trådlöst och skrev ut utan problem

Nu sitter man nöjd (tills detta hände) med Linux Mint 22.1 installerat. Man slår igång skrivaren, väntar, väntar.. väntar och ingen notifikation om att skrivare installeras. Man svär lite och Indiana Jonsar sig ner i "lådan med bra att ha sladdar" och kopplar in skrivaren med kablage, då borde det ju fungera, det är analogt så ini 80-talet.

En skrivare installeras, man får en provsida utskriven med något som inte ser helt eller ens 10% korrekt ut.

Ska det vara så jävla svårt att installera en skrivare år 2025?

Vad är det för modell av skrivare? Med min Brother så bara funkar det automagiskt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Min wifi-skrivare är också svårdetekterad i Linux, speciellt om mDNS inte är aktiverat i routern. Bonjour heter det kanske på en del ställen. (eller om det är nåt annat, liknande)

Tror aldrig jag har sett mDNS-SD varit blockerat by default i en router

Jag är ganska säker på att du kan lägga till skrivaren manuellt i CUPS istället för att förlita dig på mDNS-SD, tänk bara på att reservera IP-adressen till skrivaren så att den inte byts ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad är det för modell av skrivare? Med min Brother så bara funkar det automagiskt.

Kör också Mint 22.1 och med min HP-skrivare funkar det också automagiskt och visas i en notis att skrivaren är ansluten. Nu går ju datorn 24/7 så jag startade om för att se om det fungerar (och det gör det).