Quiz: Teknikrevolutioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Altair var kanske den första hobbymaskinen, men den var inte användarvänlig för fem öre. Du var tvungen att skriva in programmen med DIP-switchar. Vi hade en Altair-klon på en dataförening jag var medlem i.

Apple II var en av de första persondatorn där du kom direkt in i ett användargränssnitt – förvisso oftast bara en BASIC-tolk, men ändå något på skärmen. Men det som gjorde Apple II slog i USA, var den var lätt bygga ut. VisiCalc (dåtidens excel ) kom till Apple II. Apple II såldes i många ex pga VisiCalc.

En kul detalj med IBM PC 5150 var att om man stängde diskettenheten utan diskett, så laddades en inbyggd BASIC-tolk, kallad Cassette BASIC.

CBM PET kom före Apple II, men hade ingen färggrafik.

Sedan fanns TRS-80 som aldrig slog igenom i Europa, men blev stor i USA:

IBM var väldigt sent ute på bollen. Luxor ABC80 kom 1978 och tillverkades ända till slutet av 1985 – vilket låter märkligt, eftersom den var både dyr och tekniskt föråldrad jämfört med konkurrenterna.

Första 8-bitars Atari kom i november 1979, och Commodore VIC-20 i slutet av 1980.

Commodore 64 släpptes i augusti 1982 – och den blev en legend.

Amiga 1000 lanserades den 23 juli 1985, och Atari ST i juni 1985.

IBM PC slog igenom enbart tack vare att det stod "IBM" på den – och för att IBM misslyckades med att bekämpa klonerna. Hade IBM byggt den första PC:n med hårdare patentskydd hade den nog floppat. Det märktes tydligt när IBM PS/2 kom: den modell som blev populärast var Model 30, just för att den använde ISA-bussen, medan de andra hade MCA, vilket blev ett avskräckande exempel på vad som händer när man försöker låsa in användare.

Japp. Apple ][ var verkligen den första persondatorn som blev kommersiellt framgångsrik hos både skolor och företag/kontor. Som du är inne på så var VisiCalc den appen som bidrog starkt till detta. Vet folk som köpte Apple ][ enbart för att köra kalkyler i VisiCalc.

Medans IBM PC tog allt positivt från Apple ][, inklusive en öppen expansionsbuss som vem som helst kunde tillverka kort för, så var det den stängda bussen MCA som dödade PS/2 och IBMs framtid inom stationära persondatorer. Verkligen ett felbeslut av IBM.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Lätta frågor för en gångs skull

Permalänk
Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1993 så vill jag påstå att 486:orna fortfarande var storsäljarna.

Vill minnas att Pentium 60 inte var ute på marknaden förrän året efter för vanliga konsumenter.

Först 1997 tog jag steget till Pentium MMX 166MHz, då med ett av världens första moderkort i ATX-format. Var smått omöjligt att få tag i passande chassin i Sverige, då delarna köptes i Hong Kong (veckan innan det blev kinesiskt igen).

Permalänk
Medlem

Genomgående kommentarer i mitt huvud, "varför tog jag det alternativet, jag visste ju att det inte var det...".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Det brukar sällan gå så här bra, det är värt att dela tycker jag 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Läs frågan i quizen på nytt; det gällde specifikt Voodoo 2.

Vilket grafikkort introducerade begreppet "GPU"?

Nvidia GeForce 256
3dfx Voodoo 2
ATI Radeon 9700

Ja det har du rätt i.

Voodoo 2 hade så klart mer prestanda än Voodoo (1).
Men förutom mer prestanda så vet jag inte om det var något annat som gjorde Voodoo 2 till "mer GPU" än Voodoo (1) ?

Permalänk
Medlem

Lättaste quizen hittills.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

10/10, lätt, eller så är det mitt område

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Gick ju bättre än vad jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. Apple ][ var verkligen den första persondatorn som blev kommersiellt framgångsrik hos både skolor och företag/kontor. Som du är inne på så var VisiCalc den appen som bidrog starkt till detta. Vet folk som köpte Apple ][ enbart för att köra kalkyler i VisiCalc.

Medans IBM PC tog allt positivt från Apple ][, inklusive en öppen expansionsbuss som vem som helst kunde tillverka kort för, så var det den stängda bussen MCA som dödade PS/2 och IBMs framtid inom stationära persondatorer. Verkligen ett felbeslut av IBM.

Många som har gjort de felbeslutet. Om Commodore hade släppt Amiga hårdvaran fri. Nu kunde IBM ta terräng med sitt varumärke, men IBM PC med 8088 var inte någon jättebra inte ens för sin tid.

Det fanns faktisk Apple Mac kloner ett tag innan Steve Jobs kom tillbaka till Apple.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

1993 så vill jag påstå att 486:orna fortfarande var storsäljarna.

Vill minnas att Pentium 60 inte var ute på marknaden förrän året efter för vanliga konsumenter.

Först 1997 tog jag steget till Pentium MMX 166MHz, då med ett av världens första moderkort i ATX-format. Var smått omöjligt att få tag i passande chassin i Sverige, då delarna köptes i Hong Kong (veckan innan det blev kinesiskt igen).

Minns samma sak. Har för mig att Pentium rent praktiskt började säljas i volymer först under 1994.

Dessutom utskrattad av många pga. sin bugg i flyttalsdelen.

1996 eller 1997 blev det den första bärbara datorn för mig med Pentium MMX. Minns inte frekvensen dock.

På desktopsidan var det 300 MHz Pentium Celeron 300A (samma som Pentium II) som jag skruvade upp från 300 MHz tilll 450 MHz. Dessutom dubbla (efter att hackat processorn genom att löda om på den) i SMP-konfig.

Var rätt schysst med 2x450 MHz på en studentdator på den tiden!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vilket grafikkort introducerade begreppet "GPU"?

Nvidia GeForce 256
3dfx Voodoo 2
ATI Radeon 9700

Ja det har du rätt i.

Voodoo 2 hade så klart mer prestanda än Voodoo (1).
Men förutom mer prestanda så vet jag inte om det var något annat som gjorde Voodoo 2 till "mer GPU" än Voodoo (1) ?

Svaret har jag redan skrivit här #20856739

"Nvidia GeForce 256, som släpptes 1999, kallades av Nvidia för världens första GPU eftersom den integrerade transform & lighting-hårdvara direkt på kortet, vilket revolutionerade 3D-grafiken."

Rätt svar var alltså Nvidia GeForce 256.

Redan på den tiden var jag stort fan av NVidia och gillade aldrig 3Dfx GLIDE eller Voodoo-serien. Gillade kompletta grafikkkort (både 2D och 3D) och med fullt stöd för OpenGL (istället för ett nerbandtade proprietära mög som GLIDE).

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"Nvidia GeForce 256, som släpptes 1999, kallades av Nvidia för världens första GPU eftersom den integrerade transform & lighting-hårdvara direkt på kortet, vilket revolutionerade 3D-grafiken."

Redan på den tiden var jag stort fan av NVidia och gillade aldrig 3Dfx GLIDE eller Voodoo-serien. Gillade kompletta grafikkkort (både 2D och 3D) och med fullt stöd för OpenGL (istället för ett nerbandtade proprietära mög som GLIDE).

Gillade aldrig 3dfx, vad har du för diagnoser? Fanns ju inget motsvarande by far..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

IBM PC slog igenom enbart tack vare att det stod "IBM" på den – och för att IBM misslyckades med att bekämpa klonerna. Hade IBM byggt den första PC:n med hårdare patentskydd hade den nog floppat. Det märktes tydligt när IBM PS/2 kom: den modell som blev populärast var Model 30, just för att den använde ISA-bussen, medan de andra hade MCA, vilket blev ett avskräckande exempel på vad som händer när man försöker låsa in användare.

Model 30 var också den överlägset billigaste. Det var en skitburk som inte ens hade den utlovade 286an förrän senare, men den var billig. Priset har betydelse.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Två pissmissar, irriterande, men nåväl.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Gillade aldrig 3dfx, vad har du för diagnoser? Fanns ju inget motsvarande by far..!

Inte motsvarade tetigt som från sunkiga skitgöretaget 3dfx. Det är helt riktigt. Där har du 100% rätt. 👍

Men klart mycket bättre fanns! Det var det viktiga för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ah men alltså varför är Voodoo 2 ett svarsalternativ istället för bara Voodoo (1) ?

Om man jämför Voodoo 1 och 2.
Är det någon anledning man ska tänka att "Ja men Voodoo 2 var nog allt en riktig GPU till skillnad från Voodoo 1" ?

Finns det någon anledning att läsarna ska bli mer lurade om Voodoo 2 är ett alternativ jämfört med om Voodoo (1) hade varit ett alternativ ?

Ja du har rätt i att du redan poängterat att GeForce 256 är det rätta svaret på frågan.
Men det var en vidarefundering efter du poängterat att specifikt Voodoo 2 var ett svarsalternativ och inte Voodoo (1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Model 30 var också den överlägset billigaste. Det var en skitburk som inte ens hade den utlovade 286an förrän senare, men den var billig. Priset har betydelse.

För att IBM var den billig. MCA bussen var en flopp, även om den var snabbare. Inte för att EISA blev någon succé den heller, det var först när PCI bussen kom ibörjan på 90 talet.

Att släppa en dator med 8088/8086 1987, när det fanns "speldatorer" som hade den kraftfulla 68000 CPUn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Meh, slarvigt. Var väldigt enkla frågor den här gången tycker jag.