Så hjälper ny lödteknik Raspberry Pi minska svinnet

Permalänk
Melding Plague

Så hjälper ny lödteknik Raspberry Pi minska svinnet

Snabbare, effektivare tillverkning – och 50 procent färre reklamationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den första enbart positiva nyheten jag känner att jag läst på länge. Upplyftande faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Den första enbart positiva nyheten jag känner att jag läst på länge. Upplyftande faktiskt.

Japp håller med.

Permalänk
Medlem

Gillas skarpt!

Permalänk
Medlem

Det är en bra kompromiss när allt är fördelar.

Permalänk
Medlem

Börjar verkligen ha svårt för att tro på vad som skrivs här på Swec. Suck!

Ni skriver ny lödteknk, när den är äldre än 14-år.

Ni skriver att Raspberry Pi och Sony utvecklat tekniken hop, det stämmer inte!
Det är en utveckling som skett inom branschen.

Uppriktigt så kunde den första Raspberry Pi blivit tillverkad med intrusive reflow solder.

Samtidigt så blir det förklarat vad intrusive reflow solder är... Vilket är en sak som jag antar många hade varit glada att läsa om.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Uppriktigt så kunde den första Raspberry Pi blivit tillverkad med intrusive reflow solder.

https://www.youtube.com/watch?v=UwY4AvQ9f_4

Samtidigt så blir det förklarat vad intrusive reflow solder är... Vilket är en sak som jag antar många hade varit glada att läsa om.

Till och med gratis AI översätter den engelska texten bättre än skribenten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du tänker för bokstavligt.
Den är ju ny för den fabriken, du får inte glömma bort att en maskin kan vara väldigt dyr att köpa och det är väldigt vanligt att man kör på otroligt gammal teknik just för att "det fungerar och så länge det gör det så finns det ingen anledning att byta ut. Det är väldigt vanligt just i industrin. Bilindustrin exempelvis kan ligga på liknade 40nm fortfarande. Var i en pappersprocessfabrik för tjugo år sen och där var maskinerna från förra hudåldrandets tidigare halva. Alltså 1930-50tal och datorer var säkert så gamla som 15 år, terminaler med DOS.

Fabriker las ner i den eran och då tänkte ja men nu riv väl allt bara ner och fraktas till skroten men nädå. Det monterades varsamt ner och monterades upp i forna Östeuropa nånstans där det rullar vidare än i dag.

Vad jag vet om tillverkningen här så var det problem tidigare, det var därför det var oändlig brist på dom. Exakt vad problemet var kommer jag inte ihåg riktigt för det var ju många år sen nu men det nämndes att det skulle effektiviseras markant så att det skulle gå fortare. misstänker at man kanske gjorde något för hand tidigare.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hehehehe jag tänkte likadant. Har kört den metoden på produkter i masstillverkning sedan 2016.
Förra året skräddarsydde vi ett monteringsätt där enskilda stift för höga strömmar (20-30A) monteras med PnP-maskin och stiftets längd går genom PCB på undersidan, kallas "Reverse Surface Mount" och körs sedan i vanlig reflow-process. Normalt används någon form av "pressfit"-teknik men med denna lösning slipper vi ett extra moment vid tillverkningen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Hehehehe jag tänkte likadant. Har kört den metoden på produkter i masstillverkning sedan 2016.
Förra året skräddarsydde vi ett monteringsätt där enskilda stift för höga strömmar (20-30A) monteras med PnP-maskin och stiftets längd går genom PCB på undersidan, kallas "Reverse Surface Mount" och körs sedan i vanlig reflow-process. Normalt används någon form av "pressfit"-teknik men med denna lösning slipper vi ett extra moment vid tillverkningen.

jo vi kör likande på några kort och kontakter där vi monterar den i ytmonterings maskinen och kör Pin in paste på styr pinnar och övriga löds i selektiv lödnings maskinen så slipper operatör montera kontakten

lite intressant med Preforms dvs små motstånd som är ren lod

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Till och med gratis AI översätter den engelska texten bättre än skribenten

Ouch...
Och jag som trodde mig vara lite för grym

Skrivet av Modellören:

Du tänker för bokstavligt.
Den är ju ny för den fabriken, du får inte glömma bort att en maskin kan vara väldigt dyr att köpa och det är väldigt vanligt att man kör på otroligt gammal teknik just för att "det fungerar och så länge det gör det så finns det ingen anledning att byta ut. Det är väldigt vanligt just i industrin. Bilindustrin exempelvis kan ligga på liknade 40nm fortfarande. Var i en pappersprocessfabrik för tjugo år sen och där var maskinerna från förra hudåldrandets tidigare halva. Alltså 1930-50tal och datorer var säkert så gamla som 15 år, terminaler med DOS.

Fabriker las ner i den eran och då tänkte ja men nu riv väl allt bara ner och fraktas till skroten men nädå. Det monterades varsamt ner och monterades upp i forna Östeuropa nånstans där det rullar vidare än i dag.

Vad jag vet om tillverkningen här så var det problem tidigare, det var därför det var oändlig brist på dom. Exakt vad problemet var kommer jag inte ihåg riktigt för det var ju många år sen nu men det nämndes att det skulle effektiviseras markant så att det skulle gå fortare. misstänker at man kanske gjorde något för hand tidigare.

Hoppas du vet om att det är samma maskiner som vanligt för ytmontering, vilket är något man redan har om man följt med i utvecklingen dom senaste +20-åren.

Att dom flesta har behållit den äldre våglödnings tekniken är främst för komponenter som monteras i genomgående hål.
Något som man kommer runt om man redan vid designen av kretskortet (då enkelt förklarat) tar hänsyn till spelet mellan komponentben och hålet i kretskortet, utnyttjar ytspänningen, samt anpassar mängden lödpasta.

Kan hålla med om att det används maskiner som är äldre, då även med äldre styrsystem då det antagligen inte finns något bra alternativ. Samt att det var tillverkningslinjer som kostade miljoner på sin tid, varvid begagnat är ett fungerande alternativ för en fabrik i Östeuropa, Indien och liknande, speciellt om dom går ifrån att allt görs för hand.
Men att jämföra med pappersmassaindustrin är som att jämföra en cykel fabrik med en halvledarfabrik, man kan fråga sig var TSMC hade varit idag om dom inte följt med och istället stannat på 250 nm process.

Att bilindustrin använder 40 nm och även 120 nm och förbi är inte konstigt, det är äldre processer som för länge sedan betalat sig. Varvid bilindustrin ger en spottstyver för dom enklare kretsarna i förhållande till kretsar tillverkade på modernare noder. dom behöver inte modernare för en vanlig otto-bil. Samtidigt som dom får kretsar som är bra mycket tåligare vid hantering.
En annan orsak är att det mesta i bilindustrin kräver effekt, kretsar som klarar strömstötar/spännngsstötar, vilket betyder att även om dom skulle gå ner till 3 nm så ger det ingen fördel då dom ändå måste gå upp till 250 nm eller än större på alla in/ut för att möta den ogynnsamma omgivningen som kretsen placeras i.

Förenklat, ingen med sunt förnuft tillverkar effekthalvledare på 3 nm...

För att ge en inblick i och en förståelse för omvärldens behov, då med tanke på nedmonterng och försäljning av begagnade pappersmaskiner.
Vi kan ta en tidigare svensk stolthet swedish match, som nära på hade världsherravälde på tändstickor. Dom gick först över till att sälja tändsticksmaskiner paralellt med egen tillverkning, fortsatte med förpackningsmaskiner. där dom köpte upp två förpackningsföretag Packovation och Sprinterpack, vilket dom satte under ett paraply "Arenco" (det fick ett slut likt en skräckfilm).
Endast Shrink wrapp är kvar idag, förutom att dom köpt upp andra industrier inom fisk och liknande...

Swedish Match säljer fortfarande tändstickor på vissa marknader, även om marknaden stadigt faller. Köper vi tändstickor idag så är dom mest troligen tillverkade i ett låglöneland med mycket handkraft i Asien, Afrika eller Sydamerika.
Har uppriktigt smått otroliga historier att berätta ifrån min tid i förpackningsindustrin.

Oavsett så är detta en väldigt modern tändsticksfabrik i Afrika, bara för att ge en idé, tänkvärt är att deras tändstickor med stor säkerhet kan hittas i Svenska butikshyllor:

Skrivet av Opatagio:

Precis!

Tack för stödet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!